بستن

در ۳۰۰ میلیون تومانی حرم حضرت علی (ع) فردا به گراش می‌آید

براي ساخت اين در 104 میلیون تومان نقره و 56 میلیون تومان طلا خریداری شده است که تمام این هزینه را یک نفر گراشی متقبل شده است كه «سفارش شده است اسمی از ایشان برده نشود.» حدود 140 میلیون هزینه‌های دیگر نیز از راه کمک و هدایای مردم این شهر جمع‌آوری شده است.

علی داوری‌فرد: «افتخاری بزرگ و ماندنی» سال گذشته همین وقت‌ها بود که این جمله را روی بنری دیدم. قرار بود که درب حرم حضرت علی (ع) توسط مردم ولایت‌مدار گراش ساخته شود. به همین بهانه، برای اینکه از پیشرفت و چند و چون این پروژه مطلع شویم، دقایقی با آیت‌الله سید جواد معصومی هم‌کلام شدیم. آقا جواد می‌گوید: «سال گذشته ستاد عتبات عالیات استان فارس پیشنهاد داد و مسئولین شهرستان هم موافقت کردند که گراش یکی از درهای حرم مطهر امام علی (ع) را بسازد. خوشبختانه با همت والای مردم گراش این مهم به مراحل نهایی خود نزدیک شده است.»

مدیریت، نظارت و خط‌دهی طرح از طرف ستاد عتبات عالیات استان اعمال می‌شود، و مدیریت جمع‌آوری کمک و نذورات بر عهده ستاد عتبات عالیات شهرستان است. مسئولیت اولیه طرح با آقای حسنی، نماینده مجلس است، و حجت الاسلام سید جواد معصومی به نمایندگی از او این مسئولیت را قبول کرده است.

تاریخ شروع این طرح از تیر ماه ۱۳۸۹ بوده و بعد از ماه مبارک رمضان امسال (یعنی در شهریور ماه) کار ساخت آن تمام می‌شود. کارهای سخت‌افزاری و برش دو لنگه و تهیه چارچوب در توسط نجاران و هنرمندان گراشی به سرپرستی حاج مهدی جعفری صورت گرفته است. روی در هم این عبارات با قلم‌کاری منقوش شده است «این درب با کمک و همت مردم شهرستان گراش تهیه شده است.»

ابعاد این در درون چارچوب آن سه متر و سه سانتیمتر در یک متر و هشتاد و نه سانتیمر است؛ و خود درب از دو لنگه تشکیل شده است که هر لنگه آن دو متر و نود و دو، در هشتاد سانتیمتر است. آقا جواد اضافه می‌کند که «این در از چوب ساج برمد ساخته می‌شود که جزو سخت‌ترین و بهترین چوب‌های عالم، و مقاوم در برابر آب، موریانه و حشرات است. رویه‌ی در و پوشش آن از نقره و مس است، که روی این نقره و مس با نقوش اسلامی و سنتی قلم‌کاری شده است. قلم‌کاری این نقش‌ها به دست هنرمندان شیرازی صورت می‌گیرد. ۱۰۰ درصد کار قلم‌کاری نقره و مس تمام شده است.»

نقره‌ای که برای پوشش این در مصرف شده است، تقریبا ۱۰۰ کیلوگرم است؛ و تقریباً یک کیلوگرم طلای خالص ۲۴ عیار هم در آن استفاده خواهد شد. به این ترتیب، ۱۰۴ میلیون تومان نقره و ۵۶ میلیون تومان طلا خریداری شده است که تمام این هزینه را یک نفر گراشی متقبل شده است، ولی به گفته آقا جواد «سفارش شده است اسمی از ایشان برده نشود.» حدود ۱۴۰ میلیون هزینه‌های دیگر نیز از راه کمک و هدایای مردم این شهر جمع‌آوری شده است.

آیت‌الله معصومی در پایان می‌گوید: «بازدید عمومی در شیراز صورت نمی‌گیرد، اما بعد از اتمام آن به گراش آورده می‌شود و با تبلیغات وسیع به بازدید عمومی گذاشته می‌شود و با مراسم زیبا و مفصل رهسپار کشور عراق و حرم مطهر می‌گردد. تاریخ نصب آن هم انشااله روز عید غدیر در آبان ماه خواهد بود.»

این در سرانجام فردا ۲۱ شهریورماه به گراش می‌رسد. عکس‌های ساخته شدن در را می‌توانید در خبرگزاری مهر ببنید.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

3 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top