بستن

لوازم دعای باران: دیگ مسی میراثی و رَچنه رو به قبله

هفت‌برکه – عزیز نوبهار: در پاسخ کسانی که می‌پرسند: «چه کردایی؟» مرسوم‌ترین جواب «دعای برَو» است ولی دعای باران آیین و رسم خاص خودش را دارد.

امشب رفتم زیارت چند تن از پیرزنان فامیل. دیدم شش نفرند دور هم جمع شده‌اند و دعا می‌کنند. صبر کردم تمام شود. با احساس مسئولیت تمام به مردم، حیوانات و درختان دعای باران می خواندند.

ابتدا دیگ مسی میراثی آوردند و در آن آب ریختند و صلوات فرستادند. سپس هفت بار سوره مبارک و بعد دعای باران از صحیفه سجادیه امام سجاد (ع) یاسین بر آن خواندند.

بعد هم گفتند آن آبی که بر آن دعا خوانده بودند را باید ببرند در مسجدی که ناودان (رچنه) آن رو به قبله باشد. و تنها مسجدی در گراش این ویژگی را دارد مسجد قدیمی «حاج ابوالحسن» در «محله برا» است. ناودان این مسجد به قبرستان قدیمی «گالستونه» می‌ریزد. یکی از خانم‌ها این مسئولیت را بر عهده گرفت.

هر کدام از اجزای این آیین با دقت و فلسفه خاصی چیده شده است. برای آن که دیگ باید از حلال‌ترین مال باشد و مال میراثی از حلال‌ترین‌هاست از دیگ مسی میراثی استفاده می‌شود. دیگ مسی در آیین خورشیدگرفتگی نیز استفاده می‌شود.

چرا از ناودان مسجدی که به کوچه می‌ریزد استفاده نمی‌شود؟ چون معتقدند نباید روی آن آب متبرک پای گذاشت.

این رسم قدیمی امشب انجام شد و من شاهد آن بود. انشاالله که به زودی باران بیاید.

کارشناس علوم اجتماعی

6 نظر

  1. لوازم برآورده شدن آرزو دل صاف و پاک و باوری ساده از طرف ماهاست و گوشی شنوا و خواستن انجام اون آرزو از طرف خداست.
    ما همه سرِ کاریم ، هر چه خدا خواست همان می‌شود.

  2. رسم خیلی خوبیه، البته باید به هر رسمی که انجام میدیم اعتقاد هم داشته باشیم، خواندن دعا و قرآن برای رفع هر مشکلی بدون شک موثره، خواندن دعایی از صحیفه ی سجادیه نکته قابل توجه این مراسم هست.

  3. اون زمان مثل الان نبود که جوانان بخاطر گرانی زمین نتوانند ازدواج کنند. ماشین قیمتش آنقدر نبود که یک کارگر بعد از دوسال صاحبش بشه .من شخصا با این قوانین که اینجا حکمفرما هست دوست دارم عذاب خدا از همان بی بارانی نازل بشه و تا الان هم خدا خوب همکاری کرده و به نظرم در آینده ای نزدیک در ایران و منطقه جنوب شاهد جنگ آب خواهیم بود.کم کم صدا جهرم و قیر و کارزین از سد دولتی در میاد که چرا اب منطقه ما باید به جاهای دیگه برود

  4. آخه این کارها چه معنی دارد و چه تاثیری؟!
    بارش باران تحت تاثیر عوامل مختلف و پیوسته طبیعی است که چرخه آب نام دارد. یک انسان علم گرا و پیشرفته در پی آن برمی آید که با روش های منطقی و انجام تحقیقات پیچیده علمی به جواب برسد و مشکلات را کشف و مسئله را حل کند.
    البته انجام هر کاری در نهایت به خواست خداوند منتهی میشود اما خدا قدرت تفکر و کشف و انجام کار را به انسان داده است.

  5. سلام قولامن رب رحیم
    لاجبرولاتفویض،بل امربین الامرین؛این فصل الخطاب امام صادق ع می باشددرردّعقایدآتئیست ، معتزله واشاعره؛
    آتئیست هایی که باورداشتند تمام اتفاقات دنیاازجمله علل خشکسالی صرفا دلیل علمی دارد وتنهابدست انسانهابایدحل شود؛
    وازآنطرف ، اشاعریانی که تمام امورات ساده نیزبه خدانسبت می دادند.
    عقیده صحیح آن است که باکمک علم ، ضمن شناسایی علل عدم نزول باران ، از درگاه الهی نیز طلب باران شود؛همچنانکه امام علی ع نیز تاثیرحضورخدارادراراده های مسلّم بشرملموس می داند.
    (نهج البلاغه،قصار۲۵۰)
    بارهاشده که هواشناسی ،هوای صاف راپیش بینی کرده ولی عکس آن رخ داده است(سیل دروازه قرآن شیراز)وبرعکس.
    همیشه مویدباشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top