بستن

زمین، موضوع اصلی دیدارهای مردمی فرماندار

هفت‌برکه: مجید غلامپور، فرماندار گراش، امروز دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ در مجموعه‌ای از دیدارهای مردمی مسائل مختلف شهروندان شهرستان گراش را بررسی کرد. مسائل مربوط به زمین و منابع طبیعی عمده‌ترین خواسته‌های مردمی را تشکیل می‌داد.

فرماندار سعی کرد در این دیدارها بیشتر شنونده باشد و با تماس تلفنی با ادارات مرتبط و برنامه‌ریزی جلسات در آینده، مشکلات مطرح شده را بررسی کرد. خبرنگار هفت‌برکه در طول این روز پای صحبت‌های مردم با فرماندار نشست.

حجت عابدی روابط عمومی فرمانداری گراش گفت: «فرماندار در طول هفته دیدارهای اداری و مردمی زیادی دارد و در سه روز ابتدای این هفته ۵۵ دیدار مختلف برگزار شده است. روز دوشنبه را به طور اختصاصی به دیدارهای مردمی اختصاص داده‌ایم تا بدون تداخل با جلسات اداری یا ماموریت‌های استان، وقت فرماندار به طور کامل در اختیار مردم باشد.»

اولین مراجعه‌کننده یکی از اهالی محمدآباد بود که تقاضای خود برای انشعاب برق را مطرح کرد. این شهروند گفت: «خانواده ما تحت پوشش کمیته امداد است و خانه من به کمک یک خیر ساخته شده است ولی منتظر برق هستم تا از خانه استفاده کنیم.»

فرماندار گراش گفت: «ما در این منطقه از سال‌های پیش مشکلاتی داریم و به برای حل مسائل این منطقه به صورت ریشه‌‌ای جلسات متعددی هم گرفته‌ایم. اگر به شما برق بدهیم مجبور هستیم به بقیه هم برق بدهیم. در این مورد خود اداره برق با مقررات آشناست و تشخیص می‌دهد.»

معدن دردسرسازی که از لار مجوز گرفته است

دومین گروه مراجعان دیدار مردمی کشاورزان و مالکین دشت پایین گراش بودند. سید عباس جهانبانی، مدیر دفتر نماینده مجلس در گراش، گفت: «این افراد مراجعات زیادی به دفتر نماینده داشتند. معدن سنگ کوهی خانم عاطفه جامه‌گری ضرر و زیان‌هایی را به باغ‌داران متحمل کرده است. این معدن در منطقه دشت باقر قرار دارد و باغ‌های در این محدوده تا باغ عسکری و چاه آبیاری تحت تاثیر این معدن قرار گرفته‌اند.»

جهانبانی گفت: «این معدن حدود ۲۰۰ متر بالاتر از دشت باقر قرار دارد ولی برای جواز تاسیس از طریق ادارات ذی‌ربط شهرستان لارستان اقدام کرده است. اگر واقعا این معدن خسارتی به باغ‌داران وارد نمی‌کرد، کسی مانع چرخه تولید نیست. کارشناسان محیط زیست و جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند این ریزگردها خسارت جبران‌ناپذیری در بلند مدت به باغ‌داران وارد می‌کند.»

این معتمد مردم گراش گفت: «در پیگیری ما از طریق اداره کل منابع طبیعی اعلام شد که این معدن در محدوده گراش قرار ندارد اما مدیرکل تقسیمات کشوری در پاسخ به استعلام اعلام کرده است معدن در محدوده گراش قرار دارد. لذا انتظار داریم این مشکل باغداران که عده‌ای از آن‌ها در اینجا حضور دارند بررسی شود و این معدن به محلی که ضرری به کشاورزان نرسد منتقل شود.»

محمود غفاری یکی از باغداران گفت: «ما پیگیری زیادی داشته‌ایم. ادارات گراش اظهار بی‌خبری کرده‌اند و دادگستری رای به محکومیت داده‌اند. ما کل مکاتبات را داریم و آماده پیگیری هستیم.»

غفاری با اشاره به مشکل تردد ماشین‌های سنگین گفت: «جاده دسترسی از طریق باغ عسکری عرض کمی دارد و عبور و مرور زیاد خودروهای سنگین خطرساز است. این جاده خیرساز را آقایان عسکری ساختند اما گرد و خاک به چشم ایشان و مردم می‌رود.»

یکی از باغداران در مورد مشکل خود گفت: «کامیون‌های این معدن از داخل زمین سنددار ما رد می‌شود اما هر بار اعتراض کرده‌ایم با قلدری جواب ما را داده‌اند. باغ ما فقط ۶۰ متر با معدن فاصله دارد و حتی گاهی کار به مجادله و درگیری کشیده است.»

علی زمانی، معاون عمرانی فرماندار گراش، در مورد این ابعاد این مساله گفت: «این بحث اعتراضی از اوایل امسال شروع شد و جلساتی گرفته شد. رضایی، بهره‌بردار این معدن، مدعی است این معدن در محدوده لار قرار دارد. در مکاتبه با دستگاه‌های صادرکننده مجوز اعلام کردند که مراحل قانونی از طریق ادارات لار انجام شده است. در نهایت وکیل‌زاده کارشناس تقسیمات کشوری استانداری مکتوب اعلام کرد که این معدن در محدوده بخش مرکزی گراش قرار دارد.»

زمانی در مورد راه‌حل این مشکل گفت: «پیش‌نهاد نهایی ما انتقال این معدن به یک نقطه دیگر شهرستان است. اگر روز اول استعلامات از دستگاه‌های شهرستان گراش انجام می‌شد، اصلا مجوزی صادر نمی‌شد که این مشکلات پیش بیاید.»

غلامپور گفت: «ما در بحث واگذاری معادن یک مشکل قانونی داریم که فرماندار به عنوان متولی در جریان واگذاری قرار نمی‌گیرد. ایشان در حال حاضر مجوزی گرفته است و حقی ایجاد شده است، دستگاه‌هایی که به این استعلام‌ها جواب داده‌اند در این مورد مقصر هستند. در پروانه بهره‌برداری، میزان برداشت مشخص شده است و سرمایه‌گذار حق ندارد بیشتر از مجوز برداشت داشته باشد. ملاک ما نظر دستگاه‌های متولی است و بر اساس آن بررسی خواهیم کرد. این موضوع را در دیدار این هفته مدیرکل منابع ‌طبیعی فارس از شهرستان مطرح می‌کنیم.»

شترمرغ‌های بلاتکلیف

قدرت علی‌حسینی، سرمایه‌گذار بخش کشاورزی، دیگر مراجعه‌کننده روز دوشنبه بود. او حتی بیش از طرح معروف شترمرع شرکت باباحسن پیگیری طرح پرورش شترمرغ در گراش بوده است: «پنج سال است که ما درخواست تولید شترمرع داشته‌ایم و حتی وسایل آن را هم خریداری کرده‌ام. تاکنون ۳۰ جلسه گرفته شده و از ادارات چیزی به جز قول دادن و بدقولی کردن نداشته‌ایم.»

علی‌حسینی در مورد سوابق پیگیری خود گفت: «ما در سال ۱۳۹۰ یک زمین کشاورزی برای پرورش شترمرغ در اناغ معرفی کردیم و مجوز اولیه برای شترمرغ ۹۰۰ قطعه‌ای صادر شد. من در زمان خرید هم از منابع طبیعی و هم جهادکشاورزی استعلام گرفتند و گفتند بلامانع است. ولی سال ۱۳۹۳ جلو کار من گرفته شد. در حال حاضر فروشنده هم فوت کرده است. بعد بحث جابجایی پیش آمد و نقطه‌ای از طرف منابع طبیعی معرفی شد که هنوز به نتیجه نرسیده است.»

علی زمانی معاون عمرانی فرماندار گراش گفت: «ما موضوع را مرتبا پیگیری کرده‌ایم  و مشکل باید از طریق منابع طبیعی حل شود. پرونده در گراش مشکلاتی داشت که رفع شده است و پرونده در اداره کل منابع طبیعی منتظر تشکیل کمیسیون است.»

غلامپور فرماندار گراش پیگیری را به جلسه حضوری با مدیرکل منابع طبیعی موکول کرد: «در سفر مدیرکل منابع طبیعی خواستار تسریع در تشکیل کمیسیون خواهیم شد و از شما هم دعوت می‌کنیم که خواسته خود را مطرح کنید.»

غصه‌ی آغصه‌ای‌ها برای آب

آغصه تنها روستای اهل سنت شهرستان گراش در بخش ارد قرار دارد. عضو شورا و دو نفر معتمدین آغضه به دیدار فرماندار آمده بودند.

عضو شورای روستای آغصه گفت: «در نزدیکی آغصه، لاور و مسیری که آب به روستا می‌آمد بسته شده است و شخصی آب را به سمت زمین‌های شخصی خود منحرف کرده، این مساله کشت و کار دیم اهالی روستا را مختل کرده است. این مساله از ۵۶ سال قبل وجود دارد. در سال‌های اخیر موضوع از طریق معاون فرمانداری، منابع طبیعی و بخشداری پیگیری شده است.»

آبسالان از پیرمردان مالک زمین در این محدوده گفت:‌ «۴ نفر آنجا نشسته‌اند که از این زمین نان می‌خورند و رودخانه هم از بالای ده ما دور می‌زند و وارد روستای ما می‌شود. مشخص نیست چه کسی موافقت کرده که آب بر ما بسنه شود؟»

زمانی معاون فرماندار گراش گفت: «فردی به نام آقای اسفندنیا طرح مرغ‌داری در منطقه دارد که برای تامین بخشی از آب را از این طریق تامین شود. کاشف مدیر منابع آب شهرستان در این مورد باید اظهارنظر کنند که آیا انحراف آب قانونی بوده است یا نه؟»

در ادامه نیز تعداد دیگری از شهروندان برای حل مشکلات اداری خود به فرماندار مراجعه کردند.

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

  1. جای بسی تاسف هست که به خاطر منفعت یک نفر (معدن جامه گری)سرمایه بسیاری از افراد رو راحت نادیده میگیرند من سالها کارشناس گیاه پزشک شهرستان گراش بودم بررسی دوره ایی آفات این منطقه نشان داده که در فصل برداشت خرما افت کنه گرد الود خرما خسارت بسیاری رو به نخلستانها وارد میکنه ودر سالهای اخیر خشکی هوا و عدم بارندگی خسارتها را بیشتر کرده .خصوصا در این منطقه که اکثر باغات و بهترین باغات شهرستان قرار دارد و به عبارتی بخش اکسیژن ساز شهر محسوب میشوند با فعالیت این معدن تمام این نعمت ها رو از دست بدیم و در این امر فرمانداری و اداره صنعت و معدن که بدون در نظر گرفتن منفعت عمومی تنها منفعت یک نفر در نظر میگیرند مقصرند و باید پاسخگو باشند تا حق مردم شهر و باغداران که سالها با هزینه بالا برای حفظ باغاتشون تلاش کردند ضایع نشود.هوای پاک و سالم و محیط زیست حق عمومی است که نباید ارگانها به هر دلیلی فراموش کنند.

  2. خیلی ناراحت شدم که داره اون دشت زیبا رو خراب میکنن من بارها با بابا و مامانم رفتیم اونجا جای خیلی آروم و قشنگیه اونجا برا اولین بار من خرگوش وحشی دیدم ، کبک و بچه هاش رو دیدم و خیلی چیزای دیگه خواهش می کنم کسایی که مسئولن جلوی خراب کردن اونجا رو بگیرن.خواهش خواهش خواهش…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top