بستن

آمار نگران‌کننده کاهش تعداد تولدها

هفت‌برکه: با ابلاغ قانون حمایت از خانواده و جوانی، همه دستگاه‌های اداری شهرستان موظف به ترویج فرزندآوری هستند. 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری گراش، چهارشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰، کارگروه صیانت از جمعیت به ریاست قاسم فرسوده، معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی فرمانداری گراش، و با حضور بخشدار مرکزی، معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی و اعضای کارگروه در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد.

سیاست جمهوری اسلامی افزایش و جوانی جمعیت است

قاسم فرسوده، معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی فرمانداری گراش، در این جلسه از ابلاغ و اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت توسط رئیس جمهور خبر داد و افزود: سیاست فعلی جمهوری اسلامی افزایش رشد جمعیت و حمایت از ازدواج است که بر همین اساس، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در بالاترین سطح حمایتی توسط مجلس تصویب و دولت برای اجرا به وزارت بهداشت و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ابلاغ کرده است.

او با اشاره به دغدغه‌ی مقام معظم رهبری برای تدوین سیاست‌های کلی جمعیت، افزود: طبق این قانون همه‌ی نهادها و دستگاه‌ها در راستای رشد جمعیت و توجه به ارتقای شاخص‌های جمعیت جوان، وظایفی دارند که باید در دستور کار قرار گیرد.

قاسم فرسوده با اشاره به اینکه کاهش جمعیت و رشد هرم سنی جمعیت برای همه ما زنگ خطر است، تصریح کرد: نقطه قوت و افتخار ایران اسلامی در رشد و توسعه، جمعیت جوان ‌آن است و نباید اجازه دهیم این نقطه قوت، تضعیف شود.

همه‌ی دستگاه‌ها برای رشد جمعیت مسئول هستند

فرسوده با بیان اینکه اقدامات فرهنگی مهمترین رکن رشد جمعیت و فرزندآوری است، افزود: نیاز است دستگاه‌های فرهنگی سیاست‌های ابلاغی جمعیت و قوانین مرتبط به آن را به درستی در جامعه تبیین و روشنگری کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی فرمانداری گراش روند منفی رشد جمعیت در کشور را نگران‌کننده عنوان کرد و گفت: اگر سیر جمعیتی همین‌گونه پیش برود، در آینده شاهد کشوری مسن هستیم و این نگران‌کننده است.

قاسم فرسوده با گلایه نسبت به کم‌توجهی برخی از دستگاه‌های اجرایی در این‌باره گفت: همه دستگاه‌ها در این حوزه مسئولیت دارند و هر مدیری نسبت به این موضوع کم‌توجهی کند باید پاسخگو باشد.

دبیر شورای تامین شهرستان گراش با تاکید بر اینکه کاهش جمعیت دغدغه‌ای است که باید برایش چاره‌اندیشی شود، افزود: جامعه روحانیت، سازمان تبلیغات اسلامی، ائمه جمعه و جماعات، ظرفیت بالقوه‌ای هستند که می‌توانند از طریق تریبون‌‌ها و سخنرانی‌های خود در برنامه‌ها و مناسبت‌ها نسبت به آگاهی‌بخشی و تشویق خانواده‌ها در امر باروری و فرزند‌آوری اهتمام ورزند.

وی با اشاره به ظرفیت سمن‌ها، رسانه‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در امر فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی گفت: شهرداری‌‌های گراش، ارد و دهیاری‌ها از طریق تبلیغات محیطی و نصب بنر‌های آموزشی و مراکز بهداشت در سطح شهرها و روستاها نسبت به توجیه خانواده‌ها در راستای سیاست‌های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری اقدام نمایند.

در این جلسه اعضای کارگروه دیدگاه‌ها و چالش‌های پیش رو را مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ترویج استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری کنسل شده است

علیرضا مساح، معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش، با بیان این موضوع که جامعه سالمند، جامعه مولد و کارا و پویایی نیست، می‌گوید: «هر چقدر که سالمندان جایگاهشان برای ما ارزشمند است، به عنوان افرادی که صاحب نظر هستند، به عنوان افرادی که تجربه دارند، تکیه‌گاه هستند و وجودشان برای هر جامعه‌ای برکت است، ولی از نظر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی دیگر آن تاثیر را نمی‌توانند داشته باشند که نیروی جوان دارد.»

او با تاکید بر این موضوع که در بحث تنظیم خانواده با کاهش موالید روبه‌رو هستیم و همه ارگان‌ها برای ترویج باروری باید اقدامات موثری انجام دهند، گفت: «ما در شهر با چالش‌هایی مواجه هستیم که بایستی به شکل همگانی و منسجم‌ آن را رفع کنیم. کاهش موالید، بحثی بسیار جدی است و جزو موضوعات بااهمیت کشور محسوب می‌شود. خود مقام معظم رهبری دستور دادند و ابلاغ کردند که این بحران را باید مدیریت کرد و موضوع افزایش موالید باید به هر شکلی رقم بخورد و دستگاه متولی حل این مشکل را هم وزارت بهداشت و امور بانوان ریاست جمهوری انتخاب کردند. من پیشنهاد می‌دهم همین جا برای تداوم جلسات و حفظ اهمیت این موضوع در گراش، امور بانوان فرمانداری شهرستان گراش به عنوان دبیر انتخاب شود تا این جلسات را به صورت ماهیانه و فصلی به هر شکلی برگزار کنیم و ادارات گزارش‌های خود را بدهند. ما هم اقدامات لازم را در سطح جامعه در رابطه با جلوگیری از بحث کنترل جمعیت انجام می‌دهیم در بحث تنظیم خانواده، تشویق به استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری کنسل شده است و تاکید ما روی موضوع ترویج موالید است.»

آمارهای کاهش موالید نگران‌کننده است

علیرضا مساح با ارائه‌ی آماری، کاهش موالید در شهرستان گراش را یک موضوع چالشی عنوان کرد و گفت: «میانگین سنی جمعیت در کشور از ۲۲.۴ در سال ۱۳۵۵ به ۳۲ در سال ۱۳۹۹ رسیده است. یعنی طی ۴۵ سال گذشته، ایران عزیز ۱۰ سال پیرتر شده است. تعداد موالید زنده در کشور ایران به طور چشمگیری کاهش یافته است. به تبع آن در شهرستان گراش نیز تعداد موالید از ۱۱۷۸ در سال ۱۳۹۶ به ۷۷۶ در سال ۱۳۹۹ رسیده است.

«درصد خانوارهای تک‌فرزند در حال افزایش می‌باشد. که از ۲۲.۹ درصد در سال ۱۳۸۵ به ۲۸.۵ در سال ۱۳۹۵ رسیده است. به طوری که نرخ باروری در کشور یعنی تعداد فرزندانی که یک خانم در سنین باروری می‌تواند داشته باشد، در سال ۶۰ حدود ۶.۸ بود در سال ۱۳۹۹ به ۱.۶۵ کاهش داشته است. نرخ باروری شهرستان گراش نیز از ۲.۹۸ در سال ۱۳۹۶ به ۱.۹۶ در سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است.»

او به دلایلی که عامل این شیب کاهشی رشد جمعیت در گراش شده است، اشاره کرد و ادامه داد: «برخی از چالش‌ها مثل افزایش سن ازدواج، افزایش فاصله ازدواج تا فرزند اول، افزایش فاصله بین تولد فرزند اول و دوم و …، کاهش ازدواج، افزایش طلاق بر ساختار جمعیت تاثیر داشته است و رشد جمعیت را تهدید می‌کند.»

او با بیان این موضوع که با رشد منفی باروری تا چند سال آینده مجبور به مهاجر‌پذیری خواهیم شد، گفت: «وضعیت جمعیتی ما به شکلی است که بیست سال دیگر درها کاملا بسته می‌شود. یعنی نه راه پس داریم و نه راه پیش داریم و با رشد منفی مواجه خواهیم شد. آن موقع چه اتفاقی برای کشور رخ می‌دهد؟ باید مهاجر‌پذیر باشد. و الان وضعیت مهاجرپذیری را در منطقه می‌بینید. من برای همه ملیت‌ها، ادیان و مذاهب احترام قائلم. ولی شما ببینید در مناطق سنی‌نشین و یا در بین افاغنه، وضعیت رشد جمعیتی این شکلی نیست و آن‌ها فرزندآوری را به شکل بسیار جدی دنبال می‌کنند و اشتغال را در دست گرفتند. افغانستانی‌ها را نگاه کنید. ۸ تا ۹ فرزند دارند و همه دارند از ما خدمات رایگان می‌گیرند. این قدر که افغانی‌ها می‌آیند خدمات از ما می‌گیرند هم‌وطن‌ها و همشهریان ما استقبال نمی‌کنند. باید مرتب تماس بگیریم که تشریف بیاورید خدمات باروری و مراقبت و… بگیرید.»

او با اشاره به این موضوع که آن‌هایی که دارای تحصیلات ابتدایی تا دیپلم هستند، بیشترین میزان ازدواج را دارند، می‌گوید: «در سطح شهرستان، افراد با مدارک لیسانس و فوق لیسانس و دکتری این قدر دارند زیاد می‌شوند که طبیعتا تاثیر می‌گذارد روی بحث ازدواج. هر چقدر مدرک تحصیلی بالاتر رفته است، میزان ازدواج کاهش پیدا کرده است. ما الان قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را در اختیار عزیزان گذاشتیم که قرار است برای هفت سال به صورت آزمایشی در کشور اجرا شود و همه ادارات و نهادها و ارگان‌ها ملزم هستند شرح وظایفی که ابلاغ شده به اجرا در بیاورند.»

خبرنگار همکار هفت‌برکه از سال ۱۳۸۶ کارشناس روابط عمومی فرمانداری گراش

4 نظر

  1. دغدغه مسئولین برای فرزند آوری و افزایش جمعیت ستودنی هست ولی این دغدغه کافی نیست.
    ۱. آقایان مسئول حاضر در جلسه خوبه اول تعداد فرزندان خودشون رو اعلام بفرمایند و بعد از نظر سنی بنظر میرسه هنوز خانم هاشون در سنین باروری باشند و بسم الله اول خودشون حرف شون به عمل در بیارن و سال آینده گزارش از اقدامات فرزند آوری در خانواده خودشون بدن (فقط توصیه شون به مردم نباشه اول خودشون رو موعظه کنند بعد مردم)
    ۲. زوج های نابارور رو دریابید. هزینه های تشخیصی و درمانی سرسام آور هست. بیمه ها هم همه خدمات رو تحت پوشش ندارن و برخی هم که تحت پوشش هست مراکز درمانی خصوصی و پاراکلینیک ها قرارداد ندارند.
    ۳. هزینه های مراقبت بارداری از جمله آزمایشات ژنتیکی و سونوگرافی ها و ویزیت زنان و زایمان با وضعیت درآمد مردم همخوانی نداره.
    ۴. بسیاری از زنان سنین باروری شاغل هستند و دردسر نگهداری فرزند اینقدر زیاده که عطای فرزندآوری رو به لقایش میبخشند. فقط یک موردش سرکار رفتن مادر و داشتن فرزند سنین مدرسه و آموزش مجازی دانش آموزان در منزل و در شیفت صبح رو در نظر بگیرید چه استرسی به مادران وارد کرده و فرزند گوشی به دست و اینترنت و فضای مجازی بعد از کلاس بدون حضور والدین چه خطراتی به دنبال داره.
    ۵. کلینیک ناباروری گراش میتونه خدمات بیشتر و بهتری رو برای انواع ناباروری مردان و زنان ارائه بده. و من الله التوفیق

  2. آقای مسولی که در جلسه مردم دعوت به فرزند آوری تشویق میکنید اگر واقعا اینقدر از هزینه های سرسام اور زندگی بی‌خبری حتما از مرفهین بی دردی و یا میدانید و به مردم دروغ می‌گویید که خودت هم میدانی با این وضعیت تورم امکان فرزند آوری بیشتر نیست برادر من آقای مسول دلسوز که نگران آینده کشور هستید اول بیایید اقتصاد کشور شکوفا کنید وضعیت معیشتی مردم درست کنید تورم را کاهش بدیدن قدرت خرید مردم را افزایش بدید هزینه بارداری را کم کنید آنگاه اول خود و بعد دیگران را سفارش به افزایش جمعیت کنید آقای مسول بی دغدغه آقای مدیر پر مدعا شبکه بهداشت مرد شعار بدون عمل آیا میدانید از اول بارداری تا زمان تولد نوزاد هزینه مراجعه به پزشک زنان سونوگرافی داروهای مورد نیاز و بعد از تولد خرید شیر خشک و پوشاک و… چقدر است نفس از جای گرم می‌کشید لطفا بفرمایید خودت چند فرزند دارید حقوق و مزایای خودتون چقدر است لطفا شعار ندین عملگرا باشید

  3. هر چ خدا خواست همان می‌شود . ما تلاش خودمونو کردیم.هزینه و درد گزافی هم از ابتدا تا انتها متحمل شدم و در پایان هر چه خدا خواست همان شد.باز هم خدا رو شکر.
    خدا دست هیچکس را خالی برنگرداند و همه چیز ختم به خیر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top