بستن

پیش‌بینی هواشناسی: آغاز زمستان طوفانی

هفت‌برکه: تا آخر هفته، بارش‌ها خفیف و پراکنده است ولی برای هفته جدید، جاری شدن سیل دور از انتظار نیست.

به گزارش هفت‌برکه، اولین بارش زمستان ۱۴۰۰ گراش، عصر روز شنبه چهارم دی‌ماه، هر چند بسیار کم و زیر یک میلی‌متر بود ولی باعث خوشحالی مردم شد، با اعلام انجمن هواشناسی جنوب، از اواخر این هفته و برای هفته آینده، منتظر بارندگی‌های مناسب و حتی سیل‌آسا هستیم. 

محمود آذرآیین، کارشناس هواشناسی گراش، در گفتگو با هفت‌برکه گفت: «با بررسی مدل‌های بارشی و محاسبات عددی، پیش‌بینی می‌شود از چهارشنبه ۸ دی ماه ۱۴۰۰ شاهد ورود موج بارشی به جنوب کشور باشیم که برای گراش در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بارش‌ها به صورت پراکنده و نسبتا ضعیف خواهد بود، اما شدت بارش‌ها برای جمعه کمی بهتر خواهد و انتظار داریم برای روزهای شنبه تا اوایل وقت دوشنبه هفته آینده شرایط فوق‌العاده‌ای را سپری کنیم. با توجه به تغذیه رطوبتی مناسب از چهار کانال آبی دریای سرخ، خلیج همیشه فارس، دریای عمان و اقیانوس هند سبب عمیق‌تر شدن سامانه خواهد شد بگونه‌ای که انتظار داریم برای روزهای مذکور شاهد سیل و آبگرفتگی معابر عمومی برای اکثر نقاط جنوبی کشور به ویژه شهرستان گراش باشیم.»

کارشناس هواشناسی گراش با اشاره به توصیه‌ها گفت: «از این رو به هموطنان گرامی توصیه می‌شود ضمن توجه به اخبار و هشدارهای هواشناسی، در صورت ضرورت به هنگام سفر موارد ایمنی را رعایت نموده و تجهیزات کامل زمستانی را به همراه داشته باشند و از توقف در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مناطق مستعد سیلاب جدا خودداری نمایند. همچنین به سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط توصیه می‌شود تمهیدات لازم جهت کاهش خسارات احتمالی به عمل آید. با بررسی چندباره شاخص‌های ناپایداری نظیر شاخص شوالتر، فشار سطح تعادل، آب قابل بارش، عدد ریچاردسون، شاخص صعود LI، شاخص K، SWEAT، CAPE و CIN شدت بارش‌های شنبه و یکشنبه در حدی خواهد بود که جاری شدن سیل و طغیان روخانه‌های فصلی گراش (پئت) دور از انتظار نخواهد بود. لذا اکیدا توصیه می‌شود از چرای دام در حاشیه مسیرهای آب خودداری شود.»

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

1 نظر

  1. خدا بکود بیا باران و رحمت الهی,ان شالله رحمتوش بی زحمت به و کاشکه کوتان برو بوری شه بیاد این همه اب باران را یه جایی بود که میشد ذخیره میکردیم خوب بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top