- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

حبیب مهرابی و حسنی در صدر اولین نظرسنجی انتخاباتی

گریشنا: «نظرسنجی باجایزه افسانه گراش: به کدام ۷ نفر در انتخابات شورا رای می‌دهید؟» این متن پیامی بود که با سامانه پیامکی مجموعه فرهنگی هنری هفت برکه برای شهروندان گراشی (در واقع برای همه آنهایی که تلفن همراه با کد گراش دارند) ارسال شد، تا در اولین روزهای شروع تبلیغات نامزدهای چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر گراش، برآوردی هر چند غیرقطعی از نظر شهروندان درباره نامزدها به دست آید.

۸۸۰۰ پیامک در ساعت ۴:۳۰ روز شنبه ۱۸ خرداد ارسال شد، و ۱۸۳ پیامک تا ساعت ۲ بامداد یک‌شنبه ۱۹ خرداد دریافت شد. از این تعداد، ۱۱۱ پیامک صحیح و ۷۲ پیامک باطله (پیام خالی، یا شوخی، یا اشتباه، یا پیام اخلاقی و …) بودند. نکته‌ی جالب در بین پیام‌های باطله، تعداد ۱۴ جواب «هیچکدام» بود. و ۱۸ نفر هم به نامزدهای ریاست جمهوری رای داده بودند، که شاید سوال را درست متوجه نشده‌اند یا خواسته‌اند شوخی کنند، مثل آنهایی که به «بی‌بی‌ام» یا «محمود احمدی‌نژاد» رای داده بودند.

حبیب‌الله مهرابی و حسنی در صدر

اما در شمارش آرای شرکت‌کنندگان جدی‌تر در نظرسنجی، حبیب‌الله مهرابی با ۵۹ رای، علی‌اصغر حسنی با ۵۴ رای، محمد ناصری با ۳۶ رای، مهندس عبدالرضا هرمزی با ۳۲ رای، جعفر یوسفی با ۲۰ رای، فاطمه خواجه ۱۹ رای، محمدعلی شامحمدی ۱۷ رای، محمد کریمیان ۱۳ رای، حسین فقیهی ۱۱ رای، دکتر ابوطالب مهرابی ۱۰ رای، و مهوش شیبانی و مهندس هادی هادی‌پور هر کدام ۹ رای رتبه‌های اول تا یازدهم (به طور مشترک) را داشتند.

تجربه، فاکتور تاثیرگذار

جدای از این که تعداد رای‌ها در این مرحله قابلیت اتکایی ندارند، اما می‌توان نکات ریزتری را از رفتار رای‌دهندگان بیرون کشید. اولین نکته جالب این که بیشتر کسانی که به حبیب‌الله مهرابی و علی‌اصغر حسنی رای داده‌اند، آنها را در انتخاب‌های اول و دوم خود قرار داده‌اند: مهرابی ۲۶ بار در انتخاب اول، و ۲۳ بار در انتخاب دوم افراد قرار گرفته است؛ و حسنی ۳۱ بار انتخاب اول و ۱۵ بار انتخاب دوم بوده است. این مساله از شانس بالای این دو نفر برای انتخاب شدن حکایت می‌کند. آرای دو نفر بعدی رتبه‌بندی، یعنی ناصری و مهندس هرمزی، در بین انتخاب‌های اول تا هفتم شرکت‌کنندگان پخش شده است، و این نشان می‌دهد رای‌دهندگان نام آنها را در ذهن دارند، و احتمالا بالاخره در لیست خود قرار می‌دهند. برخی افراد باتجربه دیگر مثل مهوش شیبانی و محمد کریمیان نیز ممکن است به این جمع اضافه شوند. تجربه معیاری بود که در نظرسنجی شماره گذشته افسانه نیز مورد تاکید گراشی‌ها بود.

تعداد نسبتا بالایی از پیام‌های ارسال شده، تنها یک یا دو اسم در خود داشتند، و فقط در ۳۰ پیام تعداد اسامی بیش از ۵ نفر نوشته شده است. این می‌تواند دست کم نشان‌دهنده یکی از این دو مساله باشد: یا رای‌دهندگان بی‌حوصلگی کرده‌اند و تنها به یک اسم بسنده کرده‌اند (که به احتمال بسیار زیاد در روز انتخابات این کار را نمی‌کنند)؛ و یا این که طرف‌دارانی که روی یک نامزد خاص تعصب دارند، بیشتر در نظرسنجی شرکت کرده‌اند. هر کدام از این دو تحلیل، نهایتا باز هم امکان نتیجه‌گیری مستقیم از این نظرسنجی را ضعیف می‌کند.

اقبال به جوانان

این نظرسنجی میزان توفیق ائتلاف هفت‌نفره‌ی «شیفتگان خدمت» را نیز نشان می دهد. تنها یک نفر از شرکت‌کنندگان به تمامی اعضای این ائتلاف رای داده است، و به غیر از محمدعلی شامحمدی که در رتبه هفتم قرار گرفته است، نشانی از دیگر اعضای ائتلاف تا رتبه چهاردهم (که به دکتر لطافت اختصاص دادر) نیست.

در مجمع می‌توان دید که پشت سر باتجربه‌ها طیفی از جوان‌ترها قرار گرفته‌اند، و از اینجا می‌توان پیش‌بینی کرد که ترکیب شورای آینده ۵+۲ یا ۴+۳ باشد؛ یعنی احتمال می‌رود ۵ یا ۴ باتجربه در کنار ۲ یا ۳ جوان به شورای چهارم راه پیدا کنند.

[1]