- هفت‌برکه – گریشنا - https://7berkeh.ir -

گراشی ها به چه کسانی رای می‌دهند؟

گریشنا: مردم به چه کسانی رای می‌دهند؟ نه تنها نامزدهایی که در چهارمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر خود را در معرض رای مردم قرار داده‌اند، نیست، بلکه بسیاری دیگر هم می‌خواهند بدانند که همشهریان روز ۲۴ خردادماه با چه ملاکی آرای خود را به صندوق رای می‌اندازند. موسسه هفت برکه در اردیبهشت‌ماه چهار سوال از شما پرسید. این آمارگیری هر چند نمی‌تواند دقیقا مشخص کند که مردم به چه کسانی رای می‌دهند اما برآوردی کلی از فضای انتخاباتی چهارمین دوره انتخابات شورای شهر به دست می‌دهد. نتایج این نظرسنجی در شماره ۱۷ نشریه افسانه ویژه گراش منتشر شده است، و اکنون در گریشنا بازنشر می‌شود.

از ۱۱۰ نفر شرکت‌کننده در نظرسنجی ۱۰۸ نفر تجربه را جزو ملاک‌های خود برای رای‌دهندگان به نامزدهای شورای دانسته‌اند. در حالی که جوانی تنها برای ۴۳ درصد افراد یکی از ملاک‌های انتخاب بوده است. با این اوصاف همچنان شانس کسانی که در دوره‌های گذشته در شورا حضور داشته‌اند بیش از نامزدهای جوان است.

[1]

۷۵ درصد افراد به مدرک تحصیلی و ۵۷ درصد افراد تبلیغات انتخاباتی را از معیارهای خود برای رای‌دادن می‌دانند. نکته دیگر این که با افزایش تحصیلات رای‌دهندگان افراد در کنار توجه به مدرک تحصیلی و تجربه به تبلیغات نامزدها نیز توجه می‌کنند. به نسبت زنان، مردان بیشتر به تبلیغات نامزدها توجه می‌کنند. همچنین زنان بیشتر از مردان، هم‌محله‌ای بودن را جزو ملاک‌های خود قرار داده‌اند.

چه کسانی جواب دادند

در نظرسنجی نشریه افسانه بعد از قرعه‌کشی با تلفن‌هایی که دو رقم آخر آن‌ها ۴۲، ۳۰ و ۲۵ بود تماس گرفته شد. بعد از ۳۰۷ تماس، ۱۱۰ نفر به پرسش‌های مطرح شده پاسخ دادند. زنان ۶۶ درصد و مردان ۳۴ درصد پاسخگویان را تشکیل می‌دادند به دلیل استفاده بیشتر زنان از تلفن ثابت آمار پاسخ‌دهندگان زن بیشتر است که ممکن است در نتیجه نظرسنجی تاثیر بگذارد. بیشتر شرکت‌کنندگان در نظرسنجی را جوانان تشکیل می‌دادند. ۱۱ درصد افراد بین ۱۸ تا ۲۴ بودند. ۴۹ درصد بین ۲۵ تا ۳۴ سال سن داشتند. ۲۴ درصد را افراد بین ۳۵ تا ۴۴ سال تشکیل می‌دادند و ۱۶ درصد باقی‌مانده بالاتر از ۴۵ سال سن داشتند.

از پاسخ‌دهندگان در مورد میزان سواد آنان نیز پرسیده شد. ۱۰ درصد افراد بی‌سواد یا کم‌سواد بودند. ۳۷ درصد تحصیلات ابتدایی تا سیکل داشتند. ۳۹ درصد تحصیلات دبیرستان داشتند و یا دیپلم گرفته بودند. ۱۵ درصد نیز دارای تحصیلات دانشگاهی بودند.

نمره‌ی شورای سوم ۶۱ شد

۶۱ نمره شهروندان گراشی به عملکرد شورای سوم است. این نمره نشان دهنده رضایت نسبی از عملکرد شش ساله این شورا است.

چهار درصد افراد با دادن نمره صفر نارضایتی کامل خود را نشان دادند در مقابل ده درصد افراد با دادن نمره ۱۰۰ رضایت کامل خود را اعلام کردند. تنها ۲۲ درصد از پاسخ دهندگان نمره کمتر از متوسط به عملکرد شورای شهر دادند.

[2]

فضای‌سبز موفق و سیاسی ناموفق

از شهروندان خواسته شد تعیین کنند عملکرد شهرداری و شورا را در حوزه‌های «عمران و ساخت وساز»، «فضای سبز و خدمات»، «درآمدزایی شهرداری»، «سیاسی» و «فرهنگی و مذهبی» بررسی کنند.

خدمات شهری و فضای سبز با اختلاف رضایت بیشترین رضایت شهروندان را کسب کرده است. ۷۲ درصد افراد این بخش را موفق‌ترین بخش می‌دانند. «عمران و ساخت‌ساز» در رتبه بعدی قرار دارد که ۲۴ درصد آرا را به خود اختصاص داده از مجموع این نظر می‌توان نتیجه گرفت که مردم فعالیت‌های شورا را در حیطه مرتبط با شهرداری و خدمات شهری موفق می‌دانند.

[3]

در انتخاب ناموفق‌ترین حوزه فعالیت شورای شهر، مردم با ۳۸ درصد سیاست مهمترین نقطه ضعف شورای فعلی می‌دادند با وجود شهرستان شدن گراش و راه‌یابی یک گراشی به مجلس هشتم در این دوره، وقایع انتخابات دوره نهم مجلس و همچنین به نتیجه نرسیدن مساله محدوده شهرستان می‌تواند از دلایل ناموفق‌ دانستن عملکرد شورا در حوزه سیاسی باشد.

بعد از آن حوزه «فرهنگی و مذهبی» و «عمران و ساخت‌ساز» هر کدام توسط ۲۵ درصد افراد به عنوان نقطه ضعف‌های اصلی شورا اعلام شده است. ۶ درصد افراد نیز شورا را در تمامی موارد موفق دانسته‌اند.

[4]

در یک جمع‌بندی به نظر می‌رسد شورای شهر در بخش‌های مربوط به وظایف قانونی خود موفق‌تر عمل کرده است اما در بخش‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی مردم توقع دارند که شورا فراتر از وظایف تعریف شده خود فعال و موثر باشد.

تجربه مهم‌تر از همه‌چیز

در کنار ملاک‌های تجربه و مدرک در کل تنها ۲۸ درصد افراد گفته‌اند که هم‌محله‌ای بودن برای آن‌ها مهم است و ۳۶ درصد نیز آشنایی را جزو ملاک‌های خود دانسته‌اند. هر چند ممکن است برخی از پاسخ‌دهندگان به دلیل نگاه منفی اجتماعی به این ملاک‌ها سعی کرده‌ باشند این معیارهای خود را مخفی کنند.

آمارهای دوره گذشته نشان داده است افرادی که دارای رای بالایی در انتخابات شورای شهر بوده‌اند آرای آن‌ها در دو محله اصلی شهر تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد. جهانبانی در دوره اول و فتحی در دوره دوم در تمامی حوزه‌ها درصد آرای بالایی را کسب کردند.

رای خانوادگی

رای‌دهندگان از منابع گوناگون اطلاعات لازم برای انتخاب خود را به دست می‌آورند. برای ۳۵ درصد خانواده و اقوام مهمترین مرجع تصمیم‌گیری است. عوامل دیگر درصد نزدیکی را به خود اختصاص داده‌اند. دوستان و نزدیکان برای ۱۸ درصد افراد مهمترین منبع کسب اطلاعات است. رسانه‌ها و اینترنت در تصمیم ۱۷ درصد افراد عامل اصلی هستند. ۱۴ درصد به مساجد و اماکن عمومی و ۱۴ درصد دیگر به تبلیغات نامزدها اهمیت می‌دهند.

با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می‌رسد همچنان رسانه‌های شفاهی و روابط اجتماعی عامل مهمتری از رسانه‌های جدید و رسمی در تصمیم‌گیری افراد هستند. این مساله تایید دیگری برای این فرضیه است که افراد نام‌آشنا و شناخته شده شانس بیشتری برای رای آوردن در این انتخابات دارند.

[5]