بستن

اخم لاری‌ها از وزیر اطلاعات روحانی

حداقل یک رای منفی جمشید جعفرپور به وزرای پیش‌نهادی حسن روحانی قطعی است. از زمان مطرح شدن نام سید محمود علوی به عنوان یکی از وزرای پیش‌نهادی رییس‌جمهور تقریبا تمامی رسانه‌ها و جناح‌های سیاسی لار واکنش منفی نشان دادند. لاری‌ها همچنان از علوی بر سر قضیه شهرستان شدن لامرد دلخور هستند.

زندگی‌نامه علوی در سایت شخصی او قرار دارد. (سایت شخصی سید محمود علوی)

خاطره تلخ لاری‌ها از علوی

صحبت‌نو رسانه نزدیک به اصلاح‌طلبان در نخستین واکنش با تیتر «سید محمود علوی گزینه وزارت اطلاعات؟!» به استقبال این موضوع رفت. صحبت‌نو نقل قول معروف منتسب به علوی را دوباره بازنشر کرد. «در ادامه، عدم همسویی او با منافع لارستان بزرگ منتهی به برکناری فرماندار وقت  لارستان طی یک تلگراف معروف شد. همچنین از وی نقل شده است که قصد دارد لارستان را به لارک تقلیل دهد. وی اخیرا ضمن تایید این گفته خود اظهار داشته است که این سخن را در یک” گعده دوستانه” بیان کرده است. ظاهرا منظور وی این بوده که این گفته موضع رسمی او نیست! »

میلاد لارستان از طیف سنتی لارستان با همین رویکرد از مطرح شدن نام علوی متعجب است. میلاد می‌نویسد: «آیا ورود علوی به کابینه یازدهم که با حمایت و پافشاری آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز همراه بوده است، می تواند زنگ خطری برای لارستانی باشد که خاطره جداسازی لامرد از پیکره خود را با نام علوی می شناسد؟ آیا روحانی مطمئن است تفکرات قومی در انتخاب های بعدی علوی دخیل نخواهند بود؟ البته در صورت معرفی علوی از سوی رئیس جمهور منتخب به مجلس؛ مطمئنا نقش قانون گذاران مجلس در احراز صلاحیت های وی به مراتب مهم تر و پررنگ تر خواهد بود؟؟»
لادستان پایگاه خبری اصول‌گرایان لار نیز واکنش مشابهی داشت. اولین خبر لادستان «بیم ها و امیدهای انتخاب علوی برای وزارت اطلاعات» هشتم مردادماه منتشر شد. در این خبر لادستان با مرور فعالیت‌های  نوشته است: «این که آیا علوی می تواند گزینه مطمئنی برای وزارت اطلاعات باشد جای سوال دارد! چرا که وی در اخرین مصاحبه خود، خواستار بازنگری در عملکرد شورای نگهبان شده است.هرچند که سابقه حکم مقام معظم رهبری به وی در ریاست عقیدتی- سیاسی ارتش، می تواند نقطه امید و اعتماد بخشی باشد.»
لادستان مطلب بعدی را از یکی از نویسندگان اصلاح‌طلب لامردی منتشر کرد. به نظر این مطلب مروری بر رقابت‌های داخلی شهرستان لامرد باشد و نویسنده از این منظر انتخاب علوی به وزرات اطلاعات را غیر کارشناسی می‌داند. در «سی سال ناپایداری» پویا محسنی معتقد است: «سی سال نا پایداری تنها عنوانی است که می شود بر رفتارهای سیاسی ایشان نام نهاد ، شاید مذموم ترین پدیده سیاسی در ایران امروز دو زیست بودن باشد. دو زیست بودن در عرصه سیاست پدیده غریبی نیست. هرچند ظاهراً شیوه غریبی است. شاید بتوان آن را به نوعی بن بست فکری {برای آنان که معتقد به چهارچوبها و اصول فکری هستند} ، تضاد عمیق و گیج کننده تعبیر کرد. دو زیستی ها اغلب از یک رویکرد واحد پیروی می کنند ، به عبارت ساده تر در راستای منفعت طلبی بوده است. آیا رویکرد آقای علوی را می توان اینگونه تفسیر کرد؟ بدون شک حضور احتمالی هر عنصر منطقه ای را در کابینه آقای روحانی باید به فال نیک گرفت اما ما باید به کدامین منافعمان دل خوش باشیم؛ اوج منطقه ای یا افول ملی به واسطه انتخاب غیر کارشناسی مدیر کابینه؟»

لبخند گراشی‌ها به وزیر پیش‌نهادی

بخش عمد‌ه‌ای از مبارزات سید محمود علوی در پیش و آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در گراش قرار داشت. گراشی‌ها معتقدند که با کمک و رای آن‌ها علوی توانست در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس اول گام اصلی را برای ورود به سیاست بردارد. هر چند در سال‌های بعد این ارتباطات سال به سال کمتر شد.

با این وجود برای گراشی‌ها بد نیست که حداقل یک وزیر نام آشنا در کابینه روحانی داشته باشند. وزیری که با قرار گرفتن در نقش حساس وزیر اطلاعات می‌تواند بر تمامی تصمیمات کلان منطقه‌ی جنوب فارس تاثیر بگذارد. در نگاه دیگر تقابل علاالدین بروجردی در سمت رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و سید محمود علوی در جایگاه وزیر اطلاعات نیز پشت پرد‌ه‌های جذابی خواهد داشت.

مدیر رسانه‌های هفت‌برکه و مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

12 نظر

  1. من به شخص خودم خجالت می کشم از اینکه ببینم شهرمن خاکریز یا سپر . یا ببخشید نوچه شهر دیگر شده تا به این طریق بخواهد به هدفش برسد . اگر قرار است به هدف برسیم باید به واسطه زور بازوی خود موفق بشویم نه چشم به تملق و کاسه لیسی لامردی داشته باشیم .

  2. واااااااااای که اگه رای اعتماد بگیره چقدر خوب میشه. لار رو به جایگاه اصلیش بر میگردونه… آخه یه شهر ۷۰ هزار نفری چی میتونه داشته باشه که داعیه استان شدن داره! هنوز در خواب هستن این لاری ها. بابا این فرمانداری ویژه هم از صدقه سر سر و صداهای گراش بهتون دادن. وگرنه شما که نه جمعیت بالای ۱۲۵ هزار نفر شهری دارین نه ۲۵۰ هزار نفر شهرستانی برای فرمانداری ویژه. فقط فاصله از مرکز استان بالای ۱۲۵ کیلومتره که تنها یه شرط رو دارین. حالا که شرایط فرمانداری ویژه رو ندارین و بهتون دادن دیگه پر رو نشید. در دیزی بازه حیای گربه کجا رفته!!!!
    شرایط استان شدن هم : ۱:جمعیت شهری ۲۵۰ هزار نفر(که لار ۷۰هزار نفره)
    ۲: جمعیت استان جدید + شهرستان های تابعه باید بشه ۱میلیون
    روی چه حسابی استان شدن رو حق خودتون میدونین؟؟؟ کدوم عقل سلیمی می پذیره که شهرهای بزرگتری مثل جهرم با ۱۴۵ هزار نفر جمعیت شهری و ۲۵۰ هزار نفر شهرستانی یا داراب و لامرد بیان توابع مرکز استانی بشن که نصف خودشون جمعیت داره؟؟؟

    1. ادمهایی که عقده حقارت در وجودشان دارند . و بغض گلویشان را گرفته می ایند و چنین یاد داشتهای می نویسند . اما عواقب انرا یک عده ادم بی تقصیر و بی گناه پس می دهند . نمونه انها دانش اموزانی هستند که با دلی صد امید به پیشرفت می روند و در لار درس می خوانند . باید بی مهری و کم محلی ناشی از وجود چنین ادمهای را پس بدهند . یا خانواده های است که پیوند خانوادگی گراش لار با هم دارند .
      پس هر حرفی را نزنید که همه این حرفها اثر ی و عکس العملی در پی دارد .

      1. این شرط رو هم قبل از جدا شدن گراش داشت..که اون شرایط مهمه.((۲۵۰ هزار نفر شهرستانی))
        فرمانداری ویژه لار و شهرستان شدن گراش همزمان صورت گرفت.اینکه گراش جدا شده باید بگم دیگه ربطی به ما نداره.

  3. در ادامه سرمقاله امروز کیهان، حسین شریعتمداری باز هم بدون ذکر نام به وزیر پیشنهادی دیگری که “صلاحیت ایشان برای نمایندگی مجلس نهم احراز نشده بود” اعتراض کرده است.

    به نظر می‌رسد منظور او، محمود علوی وزیر پیشنهادی برای وزارت اطلاعات است که گفته می‌شود علت رد صلاحیت او در انتخابات مجلس، به دو سال معاونت و نه سال ریاستش بر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش مربوط بوده است.

    آقای علوی قرار بود بعنوان رئیس شورای سیاستگذاری جبهه ایستادگی در انتخابات مجلس نهم شرکت کند.

    البته آقای علوی پیش از نمایندگی ولی فقیه در ارتش سه دوره نماینده مجلس بوده و اکنون هم عضو مجلس خبرگان است.

    کیهان برخی وزرای پیشنهادی را شایسته وزارت نمی‌داند

    آقای علوی در آن زمان درباره رد صلاحیتش گفته بود: “در نامه‌ای که به دست من رسیده است به استناد بند ۱ ماده ۲۸ قانون اساسی مبنی بر عدم التزام عملی به اسلام و نظام رد صلاحیت شدم.”

    “از شورای نگهبان درخواست کردم که طبق قانون موارد و مصادیق عدم التزام به اسلام و نظام را بیان کنند اما متاسفانه هنوز خبری دریافت نکردم.”

  4. حلا جرا کراشی ها خوشحال باشن یادتون رفت که کراشی ها رای بهش دادن در کراش روی منبر میرفت و روضه میخواند ولی ااخرش جه جوری با کراشی ها رفتار کرد.تاریخ رو نباید فراموش کرد .من دست تمام لامردیها رو میبوسم ولی این اقای علوی فکر نکنم به درد کراش بخوره که بعضی ها اینقدر خوشحال میشن

      1. جاناتان، بخاطر داری که مدت ها پیش چه گفتی؟ درباره عشق کامل نسبت به فوج مرغان با هدف بازگشت به سوی آن ها و یاری دادن شان بخاطر آموختن.
        مطمئنا.
        نمی فهمم چگونه میتوانی به جمعیتی از مرغان که تلاش می کردند تو را نابود کنند عشق بورزی؟
        آه،فلچ، تو مسلما نفرت و شیطان را دوست نداری. تو باید تمرین کنی و مرغ دریایی حقیقی را ببینی.نیکی ها را در هر یک از آنان ببینی. و کمک کنی که آن ها نیز در خود ببینند.منظور من از عشق همین است، و این سرورانگیز است وقتی که به آن برسی.
        قسمتی از کتاب « جاناتان مرغ دریایی،از ریچاردباخ»
        “عشق” تنها سکه ایست که هر دو رویش یکسان است. “تنفر” “هرگز” روی دیگر این سکه نیست اگر ما عشق ورزی را درست آموخته باشیم.
        تنها حلال این تعصب و کینه توزی ها آگاهی و عشق ورزی است. عشق ورزی به اینکه ما همه انسانیم! و هیچ چیز والاتر وبالاتر از آن نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 نظر
scroll to top