بستن

باران و مردم: احتمال آسیب به سد تاریخی تنگ آب

گریشنا:‌ حضور زیاد مردم و همچنین باران‌های متوالی ممکن است باعث آسیب جدی به سد تاریخی تنگ‌ آب گراش شود.

۲۹ دی ماه پس از بارش تگرگ بسیاری ترجیح دادند روز خوش آب و هوای زمستانی خود را در تنگ آب بگذرانند. اما عکس‌های خبرنگار گریشنا نشان می‌دهد باران‌های این فصل و همچنین حضور مردم ممکن است باعث آسیب جدی به سد تاریخی تنگ آب شود.

پشت سد سال‌ها است که پر شده و با رویدن درخت مردم از این مکان به عنوان یک تفرجگاه استفاده می‌کنند.  از سال ۱۳۸۸ با احداث یک جاده آسفالت دسترسی به این مکان تفریحی آسان‌تر شده است. احداث در آن زمان نیز نگرانی‌هایی را از نظر تخریب محیط زیست و اثر تاریخی موجود در پی داشت.

تخمین زده می‌شود ساخت سد تنگ آب مربوط به دوره ساسانی یعنی بیش از ۱۴۰۰ سال قبل باشد اما مصالح موجود نشان می‌دهد این سد چند بار مرمت شده تا از ریزش آن خودداری شود. این سد سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. در سال‌های اخیر نیز علاقه‌مندان به طبیعت و آثار تاریخی به صورت خودجوش تغییراتی را سد ایجاد کرده‌اند که با تپجه به غیر کارشناسی بودن این فعالیت‌ها مشخص نیست این تغییرات به پایداری سازه کمک کرده یا تخریب آن را تسریع می‌کند.

عکس‌های فاطمه ابراهیمی در کنار نشان دادن حضور مردم در این سد مشخص می‌کند در حفره‌ای که برای خروج آب از بالا به پایین سد ایجاد شده است، آب از نقاط مختلف خارج می‌شود. این مساله ممکن است به تدریج باعث تخریب این سازه تاریخی گردد.

فروردین ماه ۱۳۹۱ اعلام شد به پیشنهاد شهرداری گراش و مطرح شدن آن در شورای اداری، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان موافقت خود را با احداث پارک جنگلی در محدوده تنگ‌آب اعلام کرد. با ۱۰۰ هکتار درختکاری در این منطقه و ساخت تفرجگاه در محوطه تنگ‌آب قرار است تنگ‌آب پارک جنگلی شود. اما با گذشت چهار سال از احداث جاده در عمل این منطقه فاقد مدیریت است.

6 نظر

  1. بنام خدا:
    با سلام، تشکر می کنیم از خانم فاطمه ابراهیمی از اینکه فاجعه ای که در شرف تکوین است به تصویر کشیدند و باعث آگاهی بیشتر همشهریان عزیز شدند. سد تنگ آب یکی از آثار بجامانده اجداد ماست که هویت ما را نشان می دهد و بایددر حفظ و نگهداری آن تمام سعی و کوشش خود را بکار بریم تا هزاره های دیگری پا بر جا بماند و فرزندان ما نیز بان افتخار کنند. جامعه ای که هویت نداشته باشد هیچی ندارد (البته باید اضافه کنم اسلام و مسلمان بودن نیز یک هویت است). وقتی من برای اولین بار آن حفره را در بدنه سد دیدم اگر با استاد عزیزم نبودم شاید زار زار گریه می کردم. کسی که این کار کرده پی گیری کردم و شناختم، بیشتر چهل و نادانیست که شخصی دست باین کار می زند. این وظیفه شما اصحاب رسانه است که باید مردم را آگاه کنید، امیدوارم که آجر های جابجا شده از بین نبرده باشند، آنها راپیدا کرده و با همان ملات و ساروج بتوانند مسئولین حفظ میراث فرهنگی آنرا کاملا مرمت کنند. این فقط یکی از آثار باستانی شهرستان گراش است باید از بقیه ای آثار باستانی مثل همایون دژ (کلات گراش)، بئر گال، چاه زیت، و……نیز بخوبی مواظبت کرده و اهمیت آنها رابمردم گوشزد کنید. خواهر عزیزم هر از گاهی مسائلی بصورت خبر در گریشنا می نویسید اما چندان دردی را دوا نمی کند بلکه باید همیشه با چشمان تیز بینت تغییرات را در این آثار رصد کنیدو بمسئولین استان گوشزد نمائید تا خدای نخواسته دشمنان گراش و گراشی نتوانند خدشه ای بر هویت ما وارد کنند که این خودخدمت بزرگی است. چند سال قبل شخصی در تنگ آب دیدم که می گفت می خواهیم رسوبات پشت سد را تخلیه کرده و بجای دیگر حمل کنیم، باید خدمت این برادر عزیز عرض کنم این کار فنی و مهندسی است و باید اهل فن بیایند و تمام جوانب آن بررسی کنند و چنانچه باعث پیداری بیشتر سد می شود انجام دهند و چنانچه بودن رسوبات پشت سد باعث استحکام بیشتر می شود بهتر است دست زده نشود.

  2. باسلام خدمت اقای دکتر وقارفرد
    چندی پیش مقاله ای از شما در خصوص استان شدن گراش ارائه شده بود . خواستم بفهمم این ایده در عمل در چه مرحله ای قرار دارد ؟ ایا بزرگان گراش از ان استقبال کرد ه اند ؟ بایشکر

  3. سلام. ممنون نسبت به ابراز لطفتون
    خیلی دوست دارم این خبر و به صورت گزارشی کامل مهمون روزنامه کنم. ایشالله که بتونم و همین کار رو هم میکنم.
    و امیدوارم با این گزارش تونسته باشم دردی رو دوا کنم و باعث کاسته نشدن بیش از پیش عمر این بنای تاریخی باشم

    1. جناب فتحی: سلام. خواهش میکنم. شاید خبرنگار ها راحت تر این فاجعه رو بتونن به گوش مردم برسونن. منم وظیفه خودم دونستم. امیدوارم با یک گزارش کامل تر این درد رو تسکین بدیم.

  4. بنام خدا:
    با سلام به همشهری عزیزم سحر، تا آنجائیکه من اطلاع دارم یکی از گزینه های روی میز دولت برای تقسیم استان فارس طرح ما ست. شنیدم که ۲ تا ۳ شهرستان که هم مرز استان هرمزگان هستند به استان هرمزگان ملحق گردند. اما ممکن است دشمنان گراش با واسطه و رابطه های که دارند روی تصمیم گیری دولت تدبیر وامید اثر گذاشته و آنچیزی که نباید اتفاق بیفتد بیفتد. زمانی کیش یکی از شهرستانهای ایران اسلامی بود وقتی مسئله بنادر آزاد پیش آمد جزیره کیش را از شهرستانی نزول داده و به بخش تبدیل کردند. وقتی ما به نامگذاری منطقه ای بنام “استان لارستان” اعتراض کردیم و هشدار دادیم که مواظب باشید بدام نیفتید و بلائی که سر کیش آوردند در شهرستان گراش تکرار نشود متا سفانه بعضی ها خوش باورند و…..ما (من و گراشی ها) معتقدیم که کاری که انجام داده ایم و تشکیل “استان پارسیان” پیشنهاد دادیم، کاری کارشناسانه و مطالعه شده است. ما برای رسیدن به آرزوی دیرینه خویش باید از این طرح حمایت کنیم، از امام جمعه گرفته تا شورای شهر، فرمانداری، دانشگاه، مدارس، شهر داری، ادارات دولتی، بخش های خصوصی، روزنامه ها و اصحاب رسانه، از پیر و جوان، زن و مرد……… ازدفتر مقام معظم رهبری و دولت بخواهیم تا توجه بیشتری به منطقه پارسیان بخصوص شهرستان گراش داشته باشند. بعضی ها سعی کرده و میکنند که در مجامع ملی و بین المللی در ایران و خارج اصلا اسمی از گراش برده نشود. هر موقع هم دم از گشایش ادارات دولتی در شهرستان گراش می زنیم می گویند پول نداریم، درست هم می گویند دولت برای بعضی از شهرها پول ندارد چون باید نماینده دلسوزی باشد که پی گیری کند. البته بی پولی درد تمام ایران اسلامی است، به بحث مختصری در رابطه با اقتصاد ایران توجه نمائید.
    حال چند کلمه ای در رابطه با اقتصاد ایران و بعد اصل مطلب: بعضی از اقتصاد دانان بر این باورند که اگر سود دراز مدت بانکهای کشوری ۵% باشد، اقتصاد آن مملکت سالم است. اگر ۱۰% باشد اقتصاد مملکت مریض است، اگر سود ۱۵% باشد فاجعه اقتصادی رخ داده است، و در نهایت اگر سود بانکی مملکتی ۲۰% باشد اقتصاد آن مملکت ورشکسته است، حال خودتان حدس بزنید. امروزه خیلی از ایرانیان و دولت چشم باین دوخته اند که مذاکرات هسته ای بجایی برسند تا شاید چند پاپاسی صدقه سری بما بدهند تا شاید این اقتصاد ورشکسته ایران نفس تازه ای بکشد و نجات یابیم. تا کنون تروریست های اقتصادی داخلی هر بلائی خواستند سر اقتصاد ایران در آوردند و همه را بگردن تحریم گذاشتند، اما آیا واقعا تحریم ها باعث ورشکسته شدن اقتصاد ایران بوده است؟ یا…….البته ما منکر اثرات تحریم های ظالمانه دشمنان اسلام، ایران، انقلاب، و حکومت جمهوری اسلامی ایران نیستیم. اما ما معتقدیم تحریم ها حدود ۲۰%-۳۰% عامل اینهمه بدبختی های ماست ولی بقیه اش…..حال چند پاپاسی هم که ممکن است بدهند امیدوارم در ازای آن تمام سند آزادی، استقلال، و جمهوری اسلامی را تقدیم دشمنان نکنند که بعضی ها مجبور باشند جام زهر بنوشند و صداشون هم در نیاید.
    حال بر می گردیم باصل مطلب، هر موقع ما تقاضای افتتاح ادارات در شهرستان گراش کردیم جواب این است که ما بودجه نداریم البته راست هم می گویند و یا حد اقل برای ما گراشی ها ندارند. دوست داشتم فرماندار محترم گراش بگوید در دهه فجر مثلا ۵ تا از ادارات افتتاح خواهد شد و…..اما همه اش خبر می شنویم که فرماندار بدیدار خانواده شهدا رفتند و یا در دهه فجر چندین بر نامه فرهنگی در نظر گرفته شده است، باید خدمت فرماندار محترم عرض کنیم که شیعه شیعه گراش و ستی سنی اوز قرنهاست که بر سر زبانهاست. مردم شریف گراش اهل امامت و ولایتند و شهرستان گراش به شهر ولایی بودن معروف است (گر چه این کار پسندیده و خوبی است اما اگر با هدیه راه انداختن چند اداره دیگری در گراش باشد خیلی ارزنده تر است و خانواده شهدا خورسند تر خواهند بود، چون شنیدم نماینده یک اداره آمده است گراش و بعلت نداشتن مکانی مناسب برای زندگی کردن مجبور شده است شهر را ترک کند).
    پیشنهاد این حقیر: گشایش حسابی برای ساختن یا خریدن مکان های مناسب و در شان گراش و گراشی، فقط و فقط برای اداراتی که تا کنون بهانه این بوده است که برای افتتاح آنها ما جا و مکانی نداریم تا آنها را راه اندازی کنیم. ادارات باقیمانده باید هر چه سریعتر افتتاح شده و بکار خود مشغول شوند تا از فاجعه ای که در شرف تکوین است جلوگیری شود. بانکی که انتخاب می کنید باید بانکی باشد که تمام کارمندان آن از گراش یا منطقه پارسیان باشد (باید باطلاع همشریان عزیزم برسانم با توجه به اینکه بانک ها در شهرستان گراش مثل قارچ رشد کرده اند و بعضی از این بانکها برای چندمین بار از نظر سپرده گذاری در ایران اول شده اند ولی گراش دارای یک بانک هم نیست و تمام آنها با یک کد شناسایی می شوند و متعلق به شهرستان لار هستند و خدا داند که بنام همان بانکهائی که در شهرستان گراش است ملیاردها تومان اعتبار گرفته اند و برای پیشرفت لارخرج کرده اند وبرای جوانان خویش ایجاد کار نموده اند و محیطی آرام بوجود آورده اند برای تحصیلات فرزندانشان. شاید بهتر باشد که این حساب ویژه در “موسسه قرض الحسنه خاتم الانبیا شهرستان گراش” افتتاح گردد. شورائی که طرح و حساب بانکی کنترل و نظارت می کنند باید از افرادی مثل اما جمعه، فرماندار، رئیس شورای شهر، شهر دار، سید عباس معصومی، رئیس مسکن و شهرسازی، و دو نفر از معتمدین محل (افرادی خوش فکر و آگاه به مسائل منطقه و گراش که یکی از آنها می تواند از خود مو سسه قرض الحسنه خاتم الانبیا باشد).
    حال وظیفه ما شهروندان گراشی چیست؟ وظیفه تمام ما گراشی ها از شرق تا غرب و از شمال تا حنوب شهرستان گراش اینست که تا آنجائیکه در توان داریم برای ساختن ادارات باقیمانده کمک کنیم و بحساب افتتاح شده پول واریز نمائیم، حتی باید به بچه هایمان بیاموزیم که قللک های خود را شکسته و پول آنرا واریز نمایند. اصحاب رسانه از گریشنا گرفته تا اچم نت، از نماز جمعه گرفته تا جماعات، از آن شیر زنانی که اگر آنها نبودند که کلمه مقدس “شهرستان گراش” به آن بنر ها بر گردانند ممکن بود بعضی ها کلید گراش را به اربابان خود واگذار می کردند تا آن مادرانی که سکاندار کشتی خانواده هستند، همه و همه، دانشجو و حوزوی، از گراشی های که در کشور های خلیج فارس مشغول بکسب و کار هستند تا آنهائیکه در اقصا نقاط جهان و ایران هستند کمک کنند تا هر چه سریعتر ادارات در گراش مستقر شوند. چون شما با از خود گذشتگی آینده فرزندان و نوه و نبیره های خود را بیمه می کنید. این کمک ها باقیات و صالحات خواهد بود و خداوند انشاءا……در این دنیا و دنیای بعد از این اجرتان خواهد داد. حرف گفتنی زیاد است اما….
    از برادر عزیزم آقای خواجه پور خواهش می کنم بعلت طولانی بودن نوشته در صفحه اول و با تیتر مستقل چاپ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 نظر
scroll to top