بستن

‫آماده باش مهندس‌ها: زلزله دیر و زود می‌آید‬

گریشنا:حداقل چند نفر از شما که دارید این مطلب را می‌خوانید صبح دور روز پیش، دوم بهمن ماه با تکان‌ها و صدای زلزله از خواب بیدار شدید. این زلزله بار دیگر یاد ما انداخت خطر آن‌چنان که فکر می‌کنیم هم از ما دور نیست، شاهدش تمام عکس‌ها و فیلم‌ها و مطالبی که این چند روز در مورد زلزله در جامعه‌های مجازی بین ما دست به دست می‌شد.

نقش طراحی و معماری ساختمان به عنوان یکی از عوامل موثر در میزان خسارت‌ و تلفات در هنگام زلزله را نمی‌توان نادیده گرفت.

همزمان شدن وقوع زلزله در دوم بهمن ماه با برگزاری اولین کارگاه آموزشی الزامات طراحی و نظارت بر ساختمان‌های بنایی و نکات اجرایی بتن‌ریزی و اجرای گروت در همین روز  را اگر نخواهیم که به فال نیک بگیریم، می‌توانیم به عنوان یک نشانه و یک هشدار در فرضیه‌های خود داشته باشیم.

در رابطه با این کارگاه آموزشی با مهندس حمید‌رضا هنرور رئیس دفتر نمایندگی نظام مهندسی ساختمان شهرستان گراش صحبت کردیم او می‌گوید:« این برنامه با هماهنگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس در دو بخش صبح و بعد از ظهر در سالن سراجی برگزار شد. مهندس سیامک فخرایی‌نژاد از ساعت ۹ تا ۱۲ به عنوان مدرس برای حاضرین نکاتی از اجرای بتن‌ریزی و گروت را مرور کرد و مهندس مهرداد خواجه‌پور مسئول بخش ساختمان اداره کل راه و شهر‌سازی استان و عضو هیات رئیسه‌ی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس از ساعت ۱۴ تا ۲۰ با نگاهی بر آموزه‌های زلزله‌های بم، شٌنبه و بستک در رابطه با الزامات طراحی و نظارت بر ساختمان‌های بنایی سخنرانی کرد. این کارگاه با حضور هشتاد نفر از مهندسین رشته‌ی عمران و معماری و پیمانکاران باسابقه‌ی گراش اجرا شد.»

از هنرور می‌پرسیم ساختمان‌ها و بنا‌های شهر چقدر در برابر زلزله مقاوم‌ است؟ او جواب می‌دهد؛« در گراش ساختمان‌های جدید به خصوص مناطقی که با کلاف‌های عمودی و قائم و بتون‌ریزی‌های مناسب انجام شده است از لحاظ مهندسی سازه خیلی مناسب‌تر است و می‌توان تا حدودی بر مقاومت آن در هنگام زلزله اعتماد کرد ولی خانه‌های قدیمی در باقت قدیمی شهر حتی در زلزله‌هایی با ریشتر کم، باز هم در معرض فروپاشی هستند و می‌بایست در زمینه‌ی ایمنی ساختمان و مقاومت‌سازی آن اقداماتی صورت گیرد تا از شدت و میزان خسارت و مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

 ما بعد از زلزله‌ی بستک برای بازدید میزان خسارت به این شهر رفتیم، فروپاشی و آوار شدن کمتر دیده می‌شد و بیشترین چیزی که به چشم می‌خورد ترک‌های عمیق ساختمان‌ها بود که باعث شد حتی یک ماه بعد از زلزله در بستک باز هم مردم در چادر زندگی کنند.

دیوار‌های بدون کلاف عمودی، باعث می‌شود در زلزله‌هایی با ریشتر کم، جلو معابر بسته ‌شود و کار امداد‌رسانی به مصدومین سخت شود.»

scroll to top