بستن

مبارزان سالهای سخت: سید محمود معصومی و شیخ علی اصغر رحمانی

گریشنا: پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ زمینه ای تاریخی  دارد که مرهون تلاش روحانیون مبارزی بود که در گوشه و کنار کشور به امور مذهبی و اجتماعی می پرداختند. شهر گراش نیز در سال ۱۳۴۲ دو روحانی برجسته داشت که علاوه بر مردمداری با آرا، تفکرات و عملکرد رژیم پهلوی مخالف بودند و در آن سال های خفقان مبارزه خود را علنی می کردند. آقایان سید محمود معصومی و شیخ علی اصغر رحمانی این دو روحانی در گراش بودند که با دستگیری امام خمینی در سال ۱۳۴۲ علیه شاه و فشارهای او عیله روحانیان انقلابی به تبعیت از دیگر روحانیان سراسر کشور موضع گیری کردند و علیه شاه و رفتار او نسبت به امام خمینی اعلامیه ای را صادر کردند.

اخیرا در سایت تربیون مستضعفین و در ذیل زندگی نامه شهید فقیهی، عالم مظلوم اطلاعیه ای منتشر شده است که نام روحانیت فارس در آن آمده است.  این اطلاعیه را ببینید:

در مبارزات بزرگ و تاریخی و در سرگذشت مردمان تاریخ‏ساز نقطه‏های عطفی وجود دارد که تحقیق و تامل در آنها مسیر جریان‏شناسی و انقلاب‏شناسی را هموار می‏کند. دستگیری و بازداشت رهبران مبارز از جمله این نقاط عطف است که مبارزین و حکومت را پنجه در پنجه می‏سازد.

دستگیری حضرت امام خمینی(ره) در شب نیمه خرداد سال ۱۳۴۲ بی‏شباهت با دستگیری رهبر و مبارز آزاده و سلف او مرحوم سیدحسن مدرس نبود؛ اما واکنش مردم و نخبگان جامعه نسبت به وضعیت به وجود آمده برای امام و مدرس تفاوت داشت. شاید هم مردم با به یادآوردن خاطره تلخ تنها گذاشتن مدرس و عدم ایستادن در مقابل عمل جابرانه رضاخان و در نتیجه به شهادت رسیدن آن اسوه کم‏نظیر بود که در وضعیت جدید به وجود آمده برای رهبرشان جای هیچ‏گونه کوتاهی و درنگ نمی‏دیدند.

به هر حال با دستگیری امام(ره) و دو تن از یارانشان، طوفانی در ایران به پا شد و علما و معتمدین بزرگ شهرهای مختلف را به تهران کشانید. بسیاری از علمای بزرگ از جمله حضرات همدانی، کمالوند، میلانی و بنی‏صدر به تهران آمدند و با تشکیل جلسات متعدد آمادگی خود را برای مقابله با این اقدام رژیم ستم‏شاهی اعلام کردند.

شاه به ناچار عقب‏نشینی کرد و با پذیرفتن آیت‏الله خوانساری به عنوان نماینده علما، عدم آسیب‏رسانی به حضرت امام(ره) را اعلام کرد و اجازه داد که نماینده علما خود شخصا با حضرت امام(ره) ملاقات کند.

اطلاعات بیشتر

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

3 نظر

  1. در نامهای امضا کنندگان نام «الاحقر سید محمود معصومی لاری» ذکر شده؛ که اگه در اینجا منظور همان سید محمود معصومی گراش هستش، چرا باید پسوند لاری بهشون داده بشه؟!

  2. باسلام .
    باتشکر فراوان از شما جهت انعکاس این نامه .بسیار دوست داشتم بصورت مستند از جدم بیشتر بدانم که این مایه مباهات بود .ایشان همچنین از دوستان امام خمینی ره بوده اند .در جواب دوست گرامی باید عرض کنم پسوند فامیلی این بزرگوار در شناسنامه همان لاری بوده است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top