بستن

گشتی در صف‌های توزیع سبد کالای گراش

 گریشنا: دو زن در صفی درهم و نامنظم روبه‌روی فروشگاهی به اسم مشکل‌گشا، جنب خیابان آبیاری در حال صحبت بودند زن جوان رو به زن مسن‌تر می‌گفت:«از ساعت هشت صبح آمدیم و تا الان که ساعت ۱۱ است در صف ماندیم، دیروز هم که برنج توزیع می‌کردند همین وضعیت بود.» زن مسن با اخم و تَخم جواب می‌دهد« صف نامرتب است وگرنه باید تا الان به ما که از ساعت هفت اینجا هستیم می‌رسید به آن‌ها که دیرتر از ما آمدند، زودتر سبد کالا تحویل دادند.»

صحبت از سبد کالا است طرحی دولتی که مدتی است سر زبان‎ها افتاده، قرار بود توزیع آن از اول بهمن ماه شروع شود اما با تاخیر، پانزدهم بهمن، اولین دوره توزیع آن شروع شد.

مادری محکم دست پسرش را گرفته بودکه بازیگوشی، او را به سمت خیابان شلوغ و پررفت‌و‌آمد نکشاند،زن دیگری که کنار او ایستاده زیر لب غر می‌زد و می‌گفت:«دیروز برنج توزیع شد، امروز هم روغن و پنیر و مرغ،می‌گویند هفته‌ی بعد هم تخم‌مرغ توزیع می‌شود یعنی باید چند روز و چند ساعت دیگر برای گرفتن کالا وقتمان در این صف‌های شلوغ بگذرد؟»

این مکالمه نشان می‌داد که مراجعه‌کنندگان از نحوه توزیع کالا ناراضی‌اند و از این که همه ارقام، هم‌زمان توزیع نمی‌شود گلایه دارند، اسماعیل بلبلی مسئول بازرسی و تنظیم بازار اداره‌ی صنعت و معدن گراش می‌توانست به عنوان یکی از متولیان این طرح  در گراش پاسخی به این گلایه‌ها داشته باشد، او می‌گوید:«برنج، زودتر از ارقام دیگر به ما تحویل داده شد و به دلیل بارش برف و شرایط آب‌وهوایی کشور ارقام دیگر با تاخیر به دست ما رسید، ما هم مجبور شدیم این کالاها را با تاخیر توزیع کنیم.» او در ادامه می‌گوید:« فعلا تخم‌مرغ به هیچ کدام از شهرستان‌های استان تحویل داده نشده است و البته این احتمال هم وجود دارد که توزیع رب گوجه جایش را به توزیع تخم‌مرغ دهد.»

sabad kalaفروشگاه خاکی‌نهاد را راحت می‌شد پیدا کرد حتی اگر آدرس آن را نمی‌دانستی صف منظم و نسبتا طولانی مردم روبه‌روی فروشگاه نشان می‌داد ‌که دومین حوزه‌ی توزیع سبد کالا است.

در بین چهره‌های ناآشنایی که در صف ایستاده‌اند،آشنایی را پیدا می‌کنم که از خستگی روی آسفالت نشسته بود،رو به طرف او می‌گویم عجب صف بلندی، جواب می‌دهد:«حالا که تازه خلوت شده است باید صبح زود می‌آمدی و می‌دیدی این‌جا چه خبر است.» می‌گویم؛حُسن‌اش این است که نسبت به محل توزیع اول صف مرتب‌تری دارد او هم که انگار در صف ماندن کلافه‌اش کرده بود با بی‌حوصله‌گی می‌گوید:«بله، اما کاش کار این‌قدر کُند پیش نمی‌رفت. نمی‌دانم فروشنده دست‌تنها است یا صف زیادی شلوغ.»

سه نفر عقب‌تر، زنی که مشخص بود حرف‌های ما را شنیده می‌گوید:«من از یکی از روستا‌های لارستان آمدم، چون در گراش صف‌ها هم خلوت‌تر است و هم منظم‌تر، دیروز برای توزیع برنج آمدم و امروز هم مرغ و روغن، لوبیا و پنیر می‌دهند و هفته بعد هم که قرار است تخم‌مرغ بدهند باز باید برگردم، فکر کنم این‌طور پیش برود،کرایه‌ی رفت و آمدم بیشتر از ارقام سبد کالا شود.»

مردی سبد کالا به دست به طرف ماشینش می‌رفت، می‌پرسم از طرح راضی هستید؟ لبخندی می‌زند و می‌گوید:«دستشان درد نکند، کالا‌ها عادلانه توزیع می‌شود.»

sabad kala5سعی می‌کنم با خاکی‌نهاد مسئول فروشگاه صحبتی داشته باشم، به طرف اول صف حرکت می‌کنم، چند نفر اعتراض می‌کنند که صف را رعایت کنم، معلوم بود نمی‌شود زیاد وقت فروشنده را گرفت با تمام سرعتی که می‌شد داشت پرسیدم؛ مشکلی برای توزیع ندارید؟ جواب می‌دهد:«در این حوزه مشکلی نداریم تنها مساله، سر وزن کردن مرغ است از بعضی‌ها که پول می‌گیریم می‌پرسند چرا باید پول بدهیم؟ از طرف دیگر جوابگوی سوال‌های افرادی که  لوبیا یا ماهی به سبد کالای آن‌ها اضافه می‌شود هم باید باشیم.»

بلبلی درباره  نحوه توزیع مرغ‌های منجمد گفت:«مرغ‌ها باید به صورت چهارکیلویی توزیع شود اما به دلیل هم وزن نبودن همه آنها، مشکلاتی پیش می‌آید. اگر مرغی بیش‌تر از چهارکیلو وزن دارد، مراجعه‌کنندگان می‌بایست مابه‌التفاوت قیمت آن را بپردازند، و اگر کمتر از چهارکیلو  بود، برای همسان شدن قیمت، تن ماهی  یا کنسرو لوبیا به سبد کالا اضافه می‌شود.»

در فروشگاه فرهنگیان خبری از صف نبود مغازه‌ی خلوت و فروشنده داشت با دو مشتری خود حساب و کتاب می‌کرد، پرسیدم شما امروز توزیع ندارید؟ گفت:« نه، قرار است از روز شنبه توزیع کنیم.»

 این مساله را با بلبلی در میان می‌گذاریم او می‌گوید:«به گفته‌ی ربیعی وزیر کار و رفاه، طرح توزیع سبد کالا در سه مرحله انجام می‌شود که مرحله اول آن از پانزده بهمن شروع شد و دو مرحله دیگر به ترتیب اول و پانزدهم اسفندماه انجام می‌شود. شعبه‌های تعاونی فرهنگیان، فروشکاه خاکی نهاد و فروشگاه مسلمانی در شهرستان توزیع کالا را عهده دار شدندکه از این سه شعبه، تعاونی فرهنگیان هنوز اقدام به توزیع کالا نکرده است اما امروز از شیراز برای این فروشگاه چهارصد سبد کالا در حال‌بارگیری است تا روز شنبه اقلام در فروشگاه فرهنگیان نیز بین مراجعه‌کنندگان توزیع شود.

sabad kala4به گفته‌ی بلبلی:«۱۰ تن برنج برای ۱۰۰۰ نفر، پنیر میهن برای ۷۰۰ نفر، مرغ منجمد شده برای ۷۰۰ نفر از جمله کالا‌هایی است که تاکنون برای توزیع بین مردم به دست ما رسیده است.»

او در ادامه می‌گوید:« به درخواست جهان‌پناه رئیس شورای دهستان فداغ از ساعت ۶:۳۰ تا ساعت ۸ امروز پنج‌شنبه هفدهم بهمن ماه سهمیه‌ی دویست‌وپنجاه نفر از اهالی فداغ به دو نفر از نمایندگان این دهستان تحویل داده شد تا بین مردم توزیع شود در مراحل بعد نیز سهمیه ارد و خلیلی نیز توزیع خواهد شد.»

یکی از عامل‌های شلوغی صف‌ها این است که بعضی‌ها بدون اطلاع از این‌که مشمول دریافت سبد کالا هستند یا نه، به امید شامل شدن در طرح در صف‌ها می‌ایستند پیشنهاد ما این است قبل از رفتن و معطل شدن در صف‌ها با ارسال کد ملی سرپرست خانوار به شماره ۵۰۰۰۴۹۹  از این موضوع مطمئن و مطلع شوید و همچنین می‌توانید شکایات و سوالات خود را در مورد توزیع سبد کالا در گراش با شماره‌ی ۱۲۴ در میان بگذارید.

اسماعیل بلبلی می‌گوید:کسانی که در این مرحله مشمول دریافت سبد کالا نشده‌اند امکان دارد در مراحل بعد شامل شوند.

شما هم از مشاهده خود از وضعیت توزیع کالا بنویسید.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

17 نظر

  1. به ما که تعلق نگرفت…
    یعنی اگه تعلق میگرفت هم نمیرفتم….
    چون یکم زشته که حالا لب خیابون وایسی…یه دو سه ساعت هم منتظر باشی حالا تازه مشکلی هم برات پیش نیادومدارک لازم رو فراموش نکنی…
    توی این همه سر وصدا شلوغی وبی نظمی…
    توی سایت جام نیوز یه خبر متشر شده بود که دو تا خانوم تو شیراز برسر نوبه به جون هم افتادن.
    حالا روسری رو از سر هم دراوردن جلوی اون همه ملت…

    یا تو همون سایت یکی گفته بود که: تو ایران اگه جارو هم توزیع کنند مردم ایران صف میبندند.(وقعا که برای ملت ایران خیلی زشته یکم بفکر باشید…)

    خلاصه ی حرفم رو عرض کنم:
    ایران باید به فکر فرهنگ وحقوق طرف مقابل باشد
    به جای این که یهو ای بگه از فلان تاریخ تا فلان تاریخ اجناس توزیع می شود کم کم ودر بازه ی زمانی خیلی زیاد باشد ودر طول سال همیشه این طرح در حال اجرا شدن باشد…هیچ گون مشکلی هم پیش نخواهد امد و…صف یا اصلا نخواهد بود یا خلوت تر میشود.

  2. با این اوضاع اگر توی ایران یه قرن دیگه هم بگذره باز باید شاهد صف های طولانی در این گونه مواقع یا در بیمارستان ها و یا در جاهای دیگه باشیم.

  3. متاسفم واسه ما ایرانیا!!!
    این چند روزه از اینکه ایرانی هستم سخت پشیمونم!!! واقعا طرح مزخرفیه این توزیع سبد کالا!!
    کاش میتونستیم یکاری کنیم که این آبروریزی ایرانی رو جمعش کنیم!!

  4. این زشتی سیاست ابتدا از خانواده سیاسیون باید شروع بشه اونا هم جز این ملت هستن و لقب گدا برازندشونه.ریس جمهور ابتدا خونوادتو بفرست تو صف بعد از ملتت مایه بزار

  5. من با نظر دوستدار گراش موافقم.
    خوب این زشتی بازی ها چیه دیگه …؟؟؟؟
    دولت میتونست یارانه هارو بیشتر کنه بعد ملت هرچی دلشون میخواست میخریدند دیگه…

    این شلوغ بازی ها …
    چــــــــه کــــــــاریــه…اخــــــــه؟؟؟؟
    درست میگن که وقتی عقل نباشه جون درعذابـــــــــــــــــه…

  6. عجب برنامه ریزی عادلانه ایه شامل ما که نشده راستش اگر شده بود فکر نکنم می گرفتم .راستی چرا میگن سبد باید می گفتن کیسه یا هر هفته یه آبرو ریزی با یک محصول که در ایران هرگز مصرف نداره وداره تاریخ سر میره!

  7. اره دیگه…
    خواستن با این طرح ناجورشون جنس ها مصرف بشه ورکود اقتصادی تو ایران اتفاق نیفته.
    وگرنه دلیل دیگه ای نداشته که این طرح مسخره نهایی واجرایی بشه…
    بد تر کار مردم رو سخت کردن…
    اقا یه دفعه ای یارانه هارو بشتر میکردین دیگه…..بــــــلـــــــه….

  8. شاید برنامه ریزی دولت در این زمینه مشکل داشته باشه اما عمق فقر و تهی دستی مردم رو به اثبات می رسونه که چقدر مردم از تنگدستی رنج می برن که این گونه به جون هم می افتن و برای یه سبد کالا ارزش های انسانی زیر پا گذاشته میشه. مشکل از دولت قبل بود که مسبب این همه فقر و بدبختی شد! به قول امام صادق اگه فقر از یه در وارد بشه ایمان از یه در دیگه میره!

  9. حضرت علی میفرمایند فقر از در بیاد فحشا از در دیگه ای میاد سر منشا همه گرفتاری ها فقر که به بار اوردن وخود سیاسیون عامل ان هستنند

  10. به جای انتقاد های مسخرا از دولت میشه ازش تشکر کرد.اخه شما ها که اطلاع ندارین چرا حرف میزنید؟اگه پول یارانه ها بیشتر شه مردم کجا أجناس ایرانی میخرن؟چرا سطح فکراتون انقدر پایبنه؟یادتون باشه که شما ها بودید که به احمدی نژاد رأی دادید.سزامونه بدبختی.شمایی ک میگی عادلانه بود ک گیر ما نیومد اگه به نون شب محتاج بودی پول اینترنت رو هم نداشتی بدی.در کل طرح خوبی بود ک اشکالاتی داشت. یادمون باشه باید امید داشته باشیم.درود بر سیدمحمد خاتمی و دولت تدبیر و امید

    1. اگه کسی به نون شب محتاج باشه وبجا سبد کالا که احتمالا هم گیرشون نیومده دولت پول بارانه رو اضاف میکرد مطما باش نمیاد برنج خارجی یا هندی بخره همون ایرانی رو میخره از نوع ارزونش(شما که گفتید اجناس ایرانی نمیخرن) یعنی بنطرتون بجا پنیر ایرانی میره پنیر خارجی میخره؟؟؟؟اون واسه کساییه که همیشه کالا خارجی استفاده میکردن اون ماله گذشته بود،شما برید از یک خانم بپرسید متوجه میشید
      درضمن اینترنت هم چیزی نیست که امروزه توو خونه ها نباشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 نظر
scroll to top