بستن

آیا عکس گرفتن از ماشین پلیس جرم است؟

fotografowania_21یکی از بهترین انواع نظارت بر عملکرد، نظارت مردمی است. معمولا سازمان‌ها بر اصلاح عملکرد داخلی خود به روش‌های مختلف همانند نظرسنجی و صندوق انتقادات و پیش‌نهادها سعی می‌کنند نظرات مردم را در مورد خود به دست آورند و یا از کاستی‌ها و مشکلات خود مطلع شوند.

در رده‌های ارشد نیروی انتظامی نیز ایده استفاده از ظرفیت‌های نظارت مردمی وجود دارد و از این رو شعار زیبای «پلیس ما باشید» طراحی شد. چگونه مردم می‌توانند با شعار «پلیس ما باشید» در نیروی انتظامی همراه شوند، در حالی که در عمل هرگاه مردم خواسته‌اند که برخی مشکلات موجود در نیروی انتظامی را نشان دهند معمولا با برخورد و تهدید پرسنل محترم این نیرو روبه‌رو شده‌اند.

ناآگاهی مردم و عدم شفافیت قوانین موجود نیز مشکلاتی را به وجود آورده و جا را برای تفسیرهای شخصی شهروندان از یک سو و پرسنل نیروی انتظامی از طرف دیگر باز کرده است. به نظر می‌رسد که قانونی خود نوشته در نیروهای پلیس وجود دارد که «عکاسی از پلیس ممنوع است.» معلوم نیست ریشه این قانون خودنوشته از کجا آمده است که حتی گاهی پرسنل نیروی انتظامی به صورت خودانگیخته اقدام به ضبط موبایل یا دوربین خبرنگاران و شهروند خبرنگاران می‌کنند.

در طی این مدت چندین بار افراد در این مورد به گریشنا گلایه کرده‌اند. از جمله یکی از شهروندان در حال عکس گرفتن از خودرو نیروی انتظامی در حال پارک دوبل بود که موبایل او ضبط شد و در جدیدترین مورد نیز یکی از شهروندان دیگر در تماس با گریشنا اعلام کرد که در طی تصادفی در خیابان در حال عکس گرفتن از یکی از اقوام خود بوده است اما پرسنل نیروی انتظامی با استدلال این که «عکس گرفتن از پلیس جرم است.» موبایل او را ضبط کرده‌اند.

به نظر می‌رسد ریشه این مساله نگاه از بالای برخی از پرنسل جز نیروی انتظامی به مردم است که سعی می‌کنند با این روش جلو نظارت مردمی را که از اهداف فرماندهان ارشد نیرو است بگیرند و به اصطلاح دردسرهای خود را کاهش دهند.

همین مساله چندی پیش در یکی از بخش‌های خبر ۲۰:۳۰ صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران نیز رخ داد. اما فرمانده محترم نیروی انتظامی در مصاحبه خود به صراحت اعلام کرد که عکس گرفتن از تخلفات نیروی انتظامی اشکالی ندارد و در نهایت باعث اصلاح آن می‌شود. (نقل به مضمون)

با این تفاصیل بد نیست نیروی انتظامی دقیقا مشخص کند که تکلیف شهروندان در این موارد چیست:

آیا عکس گرفتن از پرسنل و خودروی نیروی انتظامی (به جز امکان نظامی) جرم است و استناد قانونی آن چیست؟

آیا نیروی انتظامی بدون داشتن حکم قضایی می‌تواند موبایل و دوربین افراد را ضبط و اقدام به مشاهده یا پاک کردن محتوای آن کند؟

آیا مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف رانندگی یا تخلفات دیگر از خودرو نیروی انتظامی عکس بگیرند؟

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

10 نظر

  1. به نظر من فقط مال گراش همینجوره …. همه چیز گراش با بقیه جاها فرق داره .اینم چیزهای که به ضرر مردم باشه سخت و سفت اجرا میکنن . چیز های که به سود مردم گراشه رو بی خیال اند مثل پلیس +۱۰ بعد از چهارسال تازه راه انداختن . اونم اگه برای تعویض پلاک باشه باید بری لار .چون ما با گذشت این همه جریمه شدن توسط راهنمایی رانندگی گراش تازه فهمیدیم اینا یه اداره ام ندارن . حالا دوباره باید بعد چهار سال دیگه راهنمایی رانندگی گراش افتتاح کنند .

  2. مامورین نیروی انتظامی معمولا اونایی که تجربه ندارن رو می فرستن گراش و در این چند سال شاهد این هستیم که گراش همانند آزمایشگاهی شده که افراد می آیند اینجا اموزش می بینند و کلی مردم از دستشان ناراضی می کنند و خیالشان نیست چون دوباره به جای دیگه نقل مکان می کنند و همه چی فراموش میشه. شاید حادثه تیرماه چند سال و شهید شدن سه تن از همشهریانمان توسط پرسنل نیروی انتظامی، و عدم پیگیری باعث شده است که مردم گراش را بی عرضه و ترسو خطاب کنند و همینها باعث شده است که نیروی انتظامی در گراش دارد فرمانروایی می کند. چون خودشون از قانون چندان سر در نمیارن و همچنین از نداشتن اطلاعات مردم گراش از قانون هم سوء استفاده می کنند و سعی دارند با این روش ایجاد رعب و وحشت در بین مردم کنند. از امام جمعه محترم و فرماندار تقاضامندیم که یک جلسه هم اندیشی یا پرسش نامه اماری تدارک ببینند تا مشخص شود چه قدر مردم از دست نیروی انتظامی گله و شکایت دارند اما متاسفانه راه به جایی نمی برند!

  3. در شهرستان گراش پلیس راهور فقط برای جریمه کردن و ایجاد ترافیک در شلوغی غروب تاسیس شده است.حالا نمیشه شماره گذاری به گراش بدهند و این جریمه کنندگان را به شهرهای همجوار بدهند.بعد از شهرستان شدن گراش اولین اداره که به گراش اومد همین پلیس بود البته برای جریمه نه بخاطر شماره گذاری یا اراره گذرنامه یا….

  4. به نظرم دو دلیل دارد

    اولین و مهم ترین دلیل ان عدم اگاهی مردم از قوانین است و اینکه یه جورایی از پلیس میترسن و پلیس هم از این مورد سو استفاده میکنه در همه جای دنیا مردم با دیدن پلیس احساس ارامش میکنند ولی تو مملکت و شهر ما دیدن پلیس ترس داره

    و دلیل دوم هم برخورد بسیار بد پرسنل انتظامی با مردم است متاسفانه حتی در گفتار رعایت ادب نمی کنند و اینکه به نظرم هنوز برای پلیس جا نیافتاده که انها خادم ملت هستند و از بین المال ملت حقوق میگیرند تا برای انها خدمت کنند، اگه این دید را داشتند اینقدر مغرور نبودند

  5. سلام .آحه توگراش هم هرکسی میخوتدبشه عکاس وخبرنگار واین معضل راشما حلش کنید . بعد بیایید ازنیروانتقادکنید. دریک مراسم ۲۰ تاعکاس هستند که همه اینها خلافه که عکس زن وبچه مردم بگیرند وکارپلیس هم نمیتواندبدون اشتاه باشد که کارهیچکس بدون اشتباه نیست (بجزمعصوم(ع)) لذا همه چی باهم قاطی نکتید. گراش که ازهمه نظرشده آزمایشگاه ولی اشتباه افراد راهم درنظربگیرید بعدهم اشتباه پلیس را .طبیعی است وقتی ماریشه خودمیزنیم باید چنین بامارفتاریشه

  6. بهترین راه حل اینه که یه روز فقط یه روز دفتر امام جمعه و یا فرمانداری به رسیدگی شکایات مردمی علیه نیروی انتظامی اختصاص یابد اون وقت متوجه عمق قضیه می شویم!

  7. گریشنا این سوالات رو پرسیدین قراره اینجا کسی پاسخگو باشه مثلا:
    آیا عکس گرفتن از پرسنل و خودروی نیروی انتظامی (به جز امکان نظامی) جرم است و استناد قانونی آن چیست؟
    آیا نیروی انتظامی بدون داشتن حکم قضایی می‌تواند موبایل و دوربین افراد را ضبط و اقدام به مشاهده یا پاک کردن محتوای آن کند؟
    آیا مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف رانندگی یا تخلفات دیگر از خودرو نیروی انتظامی عکس بگیرند؟
    خب الان توقع دارین یکی از پرسنل نیرو انتظامی بیاد توضیح بده؟!
    خب پس کجاست چرا جواب نمیدن؟ مطمئنم که تا الان این نوشته ها هم خوندن اما برای مردم ارزشی قائل نیستن که حتی بیان جواب این سوالا رو بدن. چون جوابش حالا دیگه مردم فهمیدن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top