بستن

هفته اول اسفند، هفته سلامت مردان

دکتر محمدنبی محمدیدکتر محمد نبی محمدی*: هدف اصلی هر نظام سلامت، حفظ و ارتقاء سلامت جامعه اعم از زن و مرد است. که در این میان موضوع سلامت مردان در تامین سلامت جامعه و خانواده نقش کلیدی دارد و بسیاری از فعالیت های ارتقاء سلامت مرهون نقش مردان است.

بررسی های متعدد آماری حاکی از آن است که برخی از عوامل خطر بیماری ها در مردان بیشتر از زنان است.

در حوادث و سوانح از جمله حوادث رانندگی، مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض خطر بوده و در این زمینه تقریبا مردان پنج برابر بیشتر از زنان در معرض آسیب هستند.

اختلالات رفتاری در مردان از شیوع بیشتری برخوردار است و مصرف دخانیات در مردان ۱۰ برابر زنان است.

عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی که در رتبه سوم بار بیماری ها را به خود اختصاص داده است، در مردان بیشتر از زنان است.

بیماری های شغلی به ویژه مشاغل سخت عمدتا مردان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد، به طوری که آمار سقوط از بلندی در مردان سه برابر زنان است.

حوادث عمدی مانند نزاع و خشونت در مردان بیشتر از زنان است

 آمار بیماری های خاص همانند برخی انواع سرطان ها مانند سرطان پروستات و سرطان مثانه در مردان بسیار بالااست.  آنجاییکه مردان با توجه به مشغله های کاری فرصت کمتری جهت توجه به پیام آموزشی در سلامت داشته و توجه کمتری نیز به مقوله سلامت دارند، متاسفانه در اکثر مواقع بیماری های آنان زمانی کشف می شود که پیشرفت زیادی کرده است .

 در مجموع لازم است که ضمن بزرگداشت روز سلامت مردان، با اجرای برنامه های آموزشی و ارائه مراقبت های بهداشتی درمانی، توجه مردم را نسبت به سلامت مردان جلب نموده و خانواده ها و نظام سلامت را به این امر مهم حساس نماییم.

از سال ۱۳۸۵با توجه به اهمیت موضوع سلامت مردان هفته اول اسفند ماه به عنوان هفته ملی سلامت مردان نامگذاری و مقرر گردید هر ساله با هدف حساس سازی جامعه، آموزش و فرهنگ سازی، توجه به سلامت قبل از بیماری و در حد امکان مداخلات تشخیصی و درمانی انجام شود.

امسال نیز هشتمین سالی است که هفته اول اسفند به عنوان هفته ملی سلامت مردان ایرانی (سما) با محوریت اصلی تاثیر سوانح و حوادث شغلی و ترافیکی بر سلامت مردان و با شعار «سوانح و حوادث در کمین سلامت مردان» نام گذاری شده است.

*دکتر محمدی معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی 

مدیر رسانه‌های هفت‌برکه و مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top