بستن

تشکر، درخواست و گلایه در سخنرانی‌های پایان جشنواره

گریشنا:با مشخص شدن و اعلام فیلم‌های برتر پرونده‌ی دهمین جشنواره‌ی فیلم کوتاه کل بسته شد و این جشنواره با تمام تجربیات و امتیاز‌هایی که در این مدت به دست آورد در حالی وارد دومین دهه‌ از برگزاری خود می‌شود که به دنبال رفع نواقص و از بین بردن موانع و مشکلات پیش رو است. (برگزیدگان جشنواره در گریشنا)

مراسم اختتامیه دهمین جشنواره استانی فیلم کوتاه کل گراش نهم اسفندماه در سالن اجتماعات دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد. با وجود تاخیر توانگر زمین معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و مهمان اصلی جشنواره مراسم اختتامیه ساعت هشت شب آغاز شد.

محسن نعمت‌اللهی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش نبودن یک سالن مناسب را مشکل اصلی گروه‌های فرهنگی دانست و گفت: هر شهرستان یک سالن آمفی تئاتر مناسب داریم. در گراش زمینی داریم و ساخت مجتمع فرهنگی هنوز آغاز نشده است.

بعد از او فرودی فرماندار شهرستان با تایید صحبت‌های نعمت اللهی گفت ما باید پله پله مشکلات را حل کنیم: «با وجود بها ندادن و بی‌توجهی به هنرمندان توسط عده‌ای،ارزش کار هنری از بین نمی‌رود و تلاش هنرمندان در این زمینه قابل تقدیر است. او خلاصه و موجز‌گویی فیلم کوتاه برای بیان پیام‌های بزرگ را یک امتیاز می‌داند و اظهار می‌کند،«مشکلات سر راه برگزاری جشنواره فیلم کوتاه کل بر کسی پوشیده نیست و می‌شود با تلاش و همت پله پله برای رفع این مشکلات قدم برداشت.»

فرودی در تعریف هنر مطلوب گفت:‌ «هنر از این نظر مطلوب است که بتواند یک آرمان و مفهوم اسلامی یا انسانی را تبیین کند. از فیلمسازان خواهش می کنم که به دنبال یک مفهوم و پیام عالی باشند.»

filmkal12

علی فخری دبیر جشنواره بیانیه پایانی هیات اجرایی را خواند. در این بیانیه «ارتقای جشنواره به جشنواره‌ای منطقه‌ای با توجه به ظرفیت بالایی که در چند دوره اخیر شاهدش بوده‌ایم، ساختن یک مجموعه فرهنگی که بتوان به عنوان مرکز ثابت جشنواره از آن سود برد و توجه به نقش حیاتی آموزش و تشویق و پدید آوردن امکانات و زیر ساخت آموزش؛ تولید و نمایش فیلم های کوتاه و مستند» از جمله پیش‌نهادها برای آینده جشنواره بود.

حسینی امام جمعه‌ی شهر بعد از قدردانی از برگزار‌کنندگان این جشنواره بیان کرد:«یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای تعالیم دینی و القای ارزش‌های اخلاقی به مردم گنجاندن این مسائل در قالب هنر و فیلم و فیلم‌سازی است.» او در ادامه می‌گوید:«ایده گرفتن از متن زندگی روزمره‌ی مردم و دوری از تخیلات خارج از عرف یکی از راه‌های موفقیت برای فیلم‌سازان خواهد بود.» او از مجموعه‌های کلید اسرار و پایتخت به عنوان دو فیلم موفق اسم می‌برد.

بعد از اهدا جوایز در حالی که حاضرین در حال ترک سالن بودند عبدالعلی صلاحی از بیانگذاران جشنواره کل صحبت کرد. روی او بیشتر به توانگر زمین معاون مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان فارس بود و از بودجه‌ی کمی که برای اجرای این جشنواره از سوی اداره‌ی ارشاد استان تعیین می‌شود گله داشت و گفت در زمان ریاست طبیعی برای برگزاری جشنواره کل بودجه‌ای پانزده میلیون تومانی در نظر گرفته شد و بعد از او و با تغییرات چارت اداری در چند دوره، این بودجه حتی به دو میلیون تومان نیز تقلیل پیدا کرد، این در حالی است که جشنواره‌ی فیلم کوتاه کل تجربه‌ی موفق منطقه‌ای شدن را پشت سر گذاشته و امیدوارانه در انتظار رسیدن به سطح کشوری شدن است.

او در ادامه می‌گوید:«جایزه‌ی اول بهترین فیلم در این جشنواره تنها دویست هزار تومان است که در شان هنرمندان و این جشنواره نیست اما نداشتن بودجه راه دیگری را جلوی پای ما نگذاشت.»

صلاحی به استقبال کم این دوره از جشنواره اشاره می‌کند و می‌گوید:« می‌شود احتمال داد که نداشتن بودجه برای تبلیغات، یکی از دلایل کم شدن میزان حضور مردم در دهمین دوره از جشنواره نسبت به سال‌های قبل باشد.»

دهمین جشنواره کل مثل همیشه با عکس‌های یادگاری فیلمسازان و عوامل اجرایی به پایان رسید. با این امید که چراغ سینما در گراش تنها در این دو شب روشن نماند.

filmkal11

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

2 نظر

  1. خسته نباشید عرض می‌کنم خدمت برگزارکنندگان این جشنواره. به عنوان یک گراشی از این‌که ده سال است این جشنواره دارد برگزار می‌شود خوش‌حالم. اما نمی‌دانم چه شده که استقبال مردم از این جشنواره این‌قدر کم‌رنگ شده است.
    +رجوع شود به عکس‌های سالن در جشنواره پنجم.

  2. اگه مسولین زحمت بکشن یک روز قبل از اجرای مراسم اطلاع رسانی کنند مسلما استقبال بیشتری میشه
    من خودم بارها تو گریشنا گفتم که اطلاع رسانی کنید بخدا من خیلی دوست دارم تو مراسم ها شرکت کنم ولی خبردار نمیشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top