بستن

ظرفیت‌های آثار تاریخی گراش بررسی شد

گریشنا: در بازدید یکی از متخصصان میراث فرهنگی گام نخست برای مرمت و احیای میراث فرهنگی و آثار تاریخی ثبت شده شهر گراش برداشته شد.

به گزارش سایت شهرداری گراش هفته‌ی گذشته گراش شاهد حضور دکتر امین محمودزاده عضو شورای فنی میراث فرهنگی فارس و مدیر سابق کارگاه سازه های آبی شوشتر (دهمین اثر ثبت جهانی یونسکو در ایران) و مهندس طاهره اوجی از اساتید درس حفظ و مرمت ابنیه در دانشگاه شیراز بود. در بازدید از برخی آثار تاریخی این دو نفر را جمعی از اعضای انجمن مردمی معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی فرهنگی گراش و جعفر یوسفی از اعضای شورای اسلامی شهر گراش همراهی کردند.

Miras03

مهندس حامد عبداللهی یکی از فعالان عرصه ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان گراش در این خصوص می‌گوید: طی ماه‌های گذشته و صحبت‌های اولیه با دکتر امین محمودزاده و گرفتن قول از ایشان جهت بازدید و بررسی شرایط فعلی بناهای تاریخی گراش و ارائه طرح جهت مرمت و احیای بناهای تاریخی این وعده درهفته ی گذشته محقق گردید با دعوت رسمی انجمن و با همکاری شورای اسلامی شهر گراش شاهد حضور ایشان و مهندس اوجی در گراش بودیم. در یک بازدید ۶ ساعته توانستیم کاروانسرای برمیر، هفت برکه، موزه مردم شناسی گراش(خانه شهیدان عظیمی)، برکه کل، برکه حاج اسدا.. ،خانه های سنتی قهرمان خان اقتداری، امیدعلی علیپور، میرمحمود سعادت و حسینیه سنگ آووی و… را از نزدیک بازدید کنیم و در مورد چگونگی طرح مرمت و نگهداری و احیای آن‌ها صحبت کنیم.

در بازدید های صورت گرفته پیشنهادات بسیار سازنده ای برای حفظ اثار تاریخی شهر و همچنین مرمت و احیای این بناها در جهت رونق صنعت گردشگری گراش مطرح شد از جمله این پیشنهادات طرح مرمت و احیای موقت موزه مردم شناسی گراش(خانه شهیدان عظیمی) برای بازدید مسافران نوروزی در ایام عید نوروز بود.دکتر محمودزاده با تاکید بر احیای موقت موزه مردم شناسی شهر گراش، ایام پیش رو فرصتی طلایی برای معرفی هر چه بیشتر آداب و رسوم سنتی مردم گراش به مسافران نوروزی دانست و از مردم و مسئولین شهر خواستار توجه فوری برای احیای هر چه سریعتر این بنای تاریخی فرهنگی شهر گراش شد.

  تاکید بر حفظ حریم تاریخی مجموعه هفت برکه گراش که از قدیمی ترین آثار ثبتی میراث فرهنگی در منطقه است و همچنین انتقاد از خدشه دار کردن هویت تاریخی آب انبارها به دلیل  نوع مرمت غیر تخصصی آب انبارهای این مجموعه تاریخی از نکاتی است که می توان در  بازدید ازمجموعه هفت برکه گراش اشاره کرد.

 برکه کل که به عنوان بزرگترین آب انبار ایران شناخته می شود نیز با ارائه پیشنهاداتی برای حفظ و مرمت این اثر فاخر میراث فرهنگی در گراش همراه بود که از جمله این پیشنهادات می توان به لزوم اقدام فوری برای جلوگیری از فروریختن جداره داخلی بنا و همچنین احیای برکه کل به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری در جنوب استان فارس می توان اشاره کرد.

در ادامه بازدید از بافت تاریخی شهر گراش و خانه های سنتی شهر  نظیر خانه قهرمان خان اقتداری،خانه میرمحمود سعادت و خانه امید علی علیپور پتانسیل‌های احیای بافت تاریخی شهر گراش و مرمت و نگهداری از خانه های سنتی شهر به عنوان عناصر ماندگار از هویت و تاریخ مردم گراش و نیز  امکان احیای خانه های سنتی جهت رونق صنعت گردشگری در شهر گراش مطرح شد. دکتر محمود زاده با ارائه پیشنهاداتی لزوم استفاده از بافت تاریخی شهر به عنوان نقطه عطف میراث فرهنگی گراش تاکید کردند متاسفانه  که در شهر گراش بافت تاریخی شهر حفظ شده است و اکنون فرصت بسیار ارزشمندی برای مردم و مسئولین گراش مهیا ساخته تا با برنامه ریزی بلند مدت و حفظ و احیای این بافت تاریخی شهر گراش به عنوان یک شهر گردشگری در جنوب استان فارس مقصد گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد و منجر به گشایش پنجره جدید اقتصادی در گراش گردد.

در پایان مهندس عبداللهی دبیر انجمن مردمی معرفی و حفظ اثار و بناهای تاریخی فرهنگی گراش ضمن قدردانی از حضور  دکتر محمودزاده و مهندس اوجی، با توجه به پیشنهادات ارائه شده و پتانسیل های بالقوه گردشگری در شهر گراش بر لزوم تدوین طرح جامع میراث فرهنگی گراش و حفظ و احیای بناهای تاریخی و اثار فرهنگی گراش با همیاری مردم و مسئولین در کنار تسریع در اخذ نمایندگی میراث فرهنگی در گراش تاکید کرد و خواستار توجه و همیاری هر چه سریعتر مسئولین به مسائل و دغدغه های میراث فرهنگی شهر در جهت استفاده از این فرصت طلایی شد.

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top