بستن

شرکت شاعر گراشی در جشنواره بابِل

 گریشنا: سومین دوره جشنواره فرهنگی هنری «بابل» از یکم تا هفتم فروردین ماه با حضور شاعر گراشی، صادق رحمانی برگزار شد.

سومین دوره جشنواره‌ی جهانی بابل در کشور عراق برگزار شد و صادق رحمانی  در دومین شب برگزاری، آثار خود را خواند. این جشنواره همه‌ساله از روز بیست و یکم مارس، روز جهانی شعر، آغاز و به مدت یک هفته در استان تاریخی بابِل و شهر مذهبی «حله» بر پا می‌شود.

شاعرانی از کشور آلمان، گراهام و خانم اگنس دو شاعر از لندن، دکتر عبدالوهاب عبدالمحسن نقاش نوپرداز مصری، احمد بطیخ و دکتر صلاح اللقانی شاعرانی از کشور مصر؛ جنک یاقوکو شاعری از کشور ترکیه، محمد از یمن، زینب شاعری از سوریه و شاعرانی از کشور عراق از جمله دعوت‌شدگان بودند.

در جشنواره «بابل» هنرمندان شناخته‌شده ­ی خوشنویسی، عکاسی، منبت‌کاری، نقاشی، شعر، داستان، فیلم مستند، تئاتر و موسیقی از کشورهای مختلف گرد هم می‌آیند و آثار خود به علاقه‌مندان عرضه می‌کنند.

شعر «چاقو میوه‌ی حسادت است» با ترجمه محمدالامین و بیست شعر کوتاه با ترجمه استاد موسی بیدج، مورد توجه حاضران قرار گرفت، به گونه‌ای که  دکتر جبار ارکوازی، شاعر و نویسنده بابلی، و احمد بطیخ شاعر مصری درباره شعر گفتند: «این اشعار ما را شگفت‌زده کرد.» صادق رحمانی در سال ۲۰۰۸ نیز در جشنواره روز جهانی شهر به کشور بحرین دعوت شده بود.

علاوه بر این شاعر همشهری، مجید قیصری و محمدرضا بایرامی داستان‌نویسان ایرانی نیز شرکت داشتند. نمایش «کاکوتی» به کارگردانی کرامت یزدانی و بازی حائری‌زاده و دلدل نیز به دلیل نگاه انسانی به جنگ ایران و عراق مورد توجه قرار گرفت.

زیارت عتبات عالیات کربلا و نجف و دیدار از آثار تاریخی از جمله برنامه‌های این جشنواره بود.

HaramBabel

از راست: دکتر صلاح اللقانی (شاعر مصری) ، صادق رحمانی، سالم عدنان عراقی، دکتر عبدالوهاب عبدالمحسن (نقاش مصری) جنک (شاعر ترک) و محمد بابلی العراقی

 

5 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top