بستن

فوتبال گراش، طبل توخالی

گریشنا:مهدی موغلی سر مربی تیم باشگاه المپیک و عضو سابق هیت فوتبال گراش در یادداشتی با عنوان «فوتبال شهر را دریابیم» به وضعیت فوتبال در گراش و دلایل افت و رکود آن پرداخته است. در شماره‌ی آینده‌ی افسانه نیز گزارش مفصلی از فوتبال در گراش به قلم ابوالحسن محمودی خواهید خواند. همچنین از شما خوانندگان خواهشمندیم در بخش  نظرات رعایت انصاف را داشته باشید.

football Helal

مهدی موغلی: بی‌شک پر جاذبه‌ترین رشته ورزشی فوتبال می‌باشد، رشته‌ای که به لحاظ تحت پوشش قرار دادن نیروی انسانی بیشترین ظرفیت را دارا است، اما چند سالی است که این رشته ورزشی پرطرفدار، آن جذابیت و هیاهوی سابق را ندارد اما دلیل آن چیست؟

واضح است که بعضی از دلایل وابسته به شرایط اجتماعی است و از حیطه اختیارات مسئولین مربوط به این رشته خارج است و مورد بحث نمی‌باشد. اما جای بسی تعجب دارد که چرا ما نسبت به آن قسمت از دلایل افت این ورزش چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی که در حوزه وظایف و اختیارات خودمان است گاه سهل انگاری و گاه کج سلیقگی نشان می‌دهیم. با نگاهی کوتاه و گذرا به این چند سال اخیر به راحتی می‎‌توان دلایل رکود این رشته پرطرفدار را پیدا و جهت بهبود وضعیت آن برنامه‌ریزی و اقدام کرد. از دید نگارنده این متن مهمترین دلایل افت و رکود رشته ورزش فوتبال؛ نداشتن‌آیین‌نامه داخلی در تمامی کمیته‌ها که در این چند سال اخیر بیشترین لطمه را به این ورزش وارد نموده است.

نداشتن آیین‌نامه داخلی نقل و انتقالات سبب بروز مشکلات فراوانی برای بازیکنان و تیم‌ها و کمیته نقل و انتقالات و کمیته انضباطی و در نهایت ایجاد مشکل برای هیات کرده است.  گاه این مشکل باعث ناتمام ماندن یک فصل از مسابقات و حتی تعطیلی فصل بعد مسابقات فوتبال شده است.همچنین نداشتن آیین‌نامه انضباطی داخلی نیز باعث ایجاد دردسرهای فراوان برای بازیکن، تیم و خود هیات شده تا جایی که به نیمه تمام ماندن مسابقات یک دوره منتهی شده است و مهم‌تر از همه نداشتن یک آیین‌ نامه اجرایی مناسب سبب ایجاد اختلافات فراوان بین تیم‌ها و در نهایت عدم برگزاری مسابقات شده است.

جای بسی تعجب است که با وجود پی بردن به خلاء چنین آیین‌نامه‌هایی هنوز هیچ اقدامی در راستای تنظیم آن آیین‌نامه‌ها نشده است. آیا نوشتن ۴ جلد آیین‌نامه ارزش آن را ندارد که خلاء آن باعث این همه مشکلات در این چند سال اخیر شده است؟

هیات فوتبال؛ این هیات متولی اصلی برگزاری مسابقات می‌باشد، بدیهی است که اعضاء آن نیز باید به اهمیت کار خود آگاه و حداکثر تلاش خود را در جهت رونق بخشیدن به این رشته ورزشی به کار گیرند. روشن هست که مسئول هیات فوتبال علاوه برعلاقه به کار خود باید وقت و تخصص لازم را نیز داشته باشد.

این تخصص هم شامل تخصص فردی خود و هم دقت نظر در انتخاب اعضاء می‌شود، چرا که با این حجم کاری هیات یک شخص به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش برد، مسئوول و اعضاء باید مکمل یکدیگر باشند. از نظر نگارنده این متن بخشی از مشکلات این چند سال اخیر چند دسته‌گی در بین اعضاء هیات می‌باشد که باعث بروز برخی مشکلات شده، واضح است که وقتی در یک مجموعه اختلاف نظر وجود داشته باشد رئیس آن مجموعه باید اختلاف نظرها را شنیده و در نهایت خود آن‌ها را جمع بندی نموده تا به نتیجه نهایی برسد و مجموعه دچار چند دستگی نشود، متاسفانه صدای واحدی  از جانب هیات در این چند سال شنیده نشد که این امر نیز گاه یا به عدم برگزاری مسابقات و یا باعث افت کیفی برخی مسابقات شده است.

 عدم ارائه تقویم ورزشی مناسب از سوی هیات را نیز می‌توان یکی از دلایل این افت دانست.

 نتیجه‌‌گرا بودن تیم‌ها: روشن است که وقتی تعداد مسابقات یک فصل کم باشد حساسیت آن زیاد می‌شود و باعث نتیجه‌گرا شدن تیم‌ها (گاه به هر قیمتی) می‌شود که این موضوع سبب بروز تنش در برخی از مسابقات و دلسردی هیات مبنی بر برگزاری بیشتر مسابقات را در پی خواهد داشت.

در پایان نکته قابل تامل همراه با تاسف این جانب که فوتبال ما کم‌کم دارد شبیه طبلی می‌شود که در بیرون از شهر سروصدا و هیاهویی به پا کرده اما در درون شهر تو خالی و سراب گونه نشان می‌دهد، که این امر در نهایت باعث دلسردی دست‌اندرکاران این رشته ورزشی شامل باشگاه‌داران و بازیکنان و حتی خیرین در جهت کمک به فوتبال شهرستان خواهد شد. به امید روزی که فوتبالی شاداب و جذاب و با کیفیت پیش روی خود داشته باشیم.

12 نظر

  1. با سلام و احترام:
    سال ۹۲ تقویم و برنامه فوتبالی جالبی اراِئه شد ولی متاسفانه هیچ یک از این برنامه ها اجرا نشد به جز جام رمضان.البته آن هم نیمه تمام ماند.

  2. اینجانب لاری هستم . پس نمی توانم راحت نظرم را بگویم . مرتب اخبار فوتبال گراش را پیگیری می کنم . فقط همین را می گویم که فوتبال گراش پتانسیل بالایی داره و حرفهای برای گفتن . من که حسرت داشتن چنین فوتبالی برای همه شهرستانهای فارس را می خورم

  3. سلام…بخدا این فوتبال برای جوانان نون واب نمیشه در رشته هایی دیگه ایی انرژی صرف بشه که اومید بین جونا بوجود بیاد فوتبال شهر غیر از هزینیه هنگفت و اتلاف انرژی چیزی دیگه ای ندارد….

  4. سلام به نظر من مهمترین مشکل فوتبال گراش عدم وجود مدیر توانا در هیت فوتبال است البته تمام مسولین افراد زحمت کش هستند وتلاش خود انجام می دهند ولی توانشون در این حده و نباید انتظار بیشتری داشت به قول نویسنده بالا به محض درگیری در مسابقات به جای مدیریت مسابقات رو تعطیل می کنند چون راحت ترین کار ممکنه چه کاریه بشینند فکر کنند مشکل رو حل کنند اصلا به برنامه اعتقادی ندارند البته حق با مسؤولین هستش چه کاریه برنامه بریزن و اعلام کنند مثلا تاریخ فلان بازیها شروع میشه همه تیمها بدونند باید تمرین کنند یا نه هم واقعا کار سختیه یه تاریخ أعلام کنند هم خیلی با کلاس میشه همون مثل هر سال تا یه هفته قبل مسابقات هیج کس نمی دونه مسابقه ایی برگزار می شه یا نه معمایی که هیچ کی نمی تواند تا یه هفته قبل از ان حل کند بهتره وقتی تو شهر هیچ خبری نیست تیمها مجبورند برن بیرون مسولین هم زحمت می کشند می یان بازی تماشا می کنند تنها خواهش از مسؤولین کمی فکر

    1. کاملا با نظر جنابعالی موافقم.
      حدود ۱۰ یا ۱۲ باشگاه فوتبالی داریم و به ازای هر تیم ۵۰ بازیکن باشن میشه ۵۰۰-۶۰۰ بازیکن جوان.به نظر من حدود سه چهار ماه مشغول ورزش میشن.بهتر از خیابون گردیه والا

  5. ما داریم نظر و پیشنهاد میدیم که اوضاع ورزش گراش بهتر بشه.
    آقای اکبری و آقای حسن نژاد لطفا پیگیری کنید.
    من یکی از طرفدارهای سایت هستم و به محض اخبار جدید و حتی دیدگاه ها رو هم می خونم و بیشترین نظرات رو در قسمت ورزشی میدن.
    با تشکر

  6. بنده نیز کاملا با نظر آقای موغلی موافقم ولی دلیل اصلی رکود فوتبال گراش که در چند سال آینده رو به نابودی میرود نداشتن مدیر لایق و با تدبیر است که بتواند این فوتبال گراش را مدیریت کند و نیاز بازیکنان و تیم ها را برآورده کند.
    دلیل دیگر رکود فوتبال گراش گراش مدیران فوتبال به دو تیم و برآورده کردن خواسته های نابه جای این تیم ها و زیر پا گذاشتن حقوق دیگر تیم ها و جوانان شهر است.
    با این اوصاف آینده تاریکی برای فوتبال گراش در آینده پیش بینی می شود

  7. با سلام به نظربنده مهمترین افت فوتبال گراش عدم مدیریت صحیح که متا سفانه کل فوتبال کشوردچار ان شده ودیگر نبود بودجه مناسب وحرفه ای نبودن ان است ونبودن مربیان بادانش مطابق باعلم روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 نظر
scroll to top