بستن

دارو‌های گیاهی گاهی خطرناک است

گریشنا:دسته‌بندی گیاهان دارویی و تاثیراتی که می‌تواند بر روی مادارن در دوران بارداری داشته باشد موضوعی است که شبکه‌ی بهداشت و درمان گراش در هفته‌ی سلامت به آن پرداخته است.

شاید برای شما جالب باشد بدانید که بر عکس اعتقادات سنتی،مصرف داروهای محلی مرسوم مثل زنیان (به زبان محلی زینوم ) و مروه تلخ، بابونه و  سایر داروهای محلی که معمولا جهت زایمان سریع‌تر مصرف می‌شود با اثر گذاشتن روی رحم و به وجود آوردن انقباضات رحمی ضربان قلب جنین را دچار اختلال کرده واحتمال مرگ جنین و مادر را بالا می‌برد. در ادامه می‌توانید این یادداشت را بخوانید:

     خطر مصرف گیاهان دارویی در بارداری و زایمانammivisnaga-1

به طور کلی مصرف گیاهان با سایر موادی که اعمال طبیعی یا غیر طبیعی بدن را تحت تأثیر قرار می‌‏دهند، در دوران بارداری باید با مشورت پزشک یا داروساز باشد. با وجود آزمایشات مختلفی که قبل از وارد شدن داروها اعم از گیاهی و شیمیایی روی آنها انجام می‌‏شود، هنگامی که صحبت از بارداری می‌‏شود، مسئله کاملا متفاوت است چرا که در این میان زندگی، سلامت و آینده یک موجود باارزش و در عین حال بی‏‌دفاع در شکم مادر مطرح است. برای استفاده از یک دارو مشورت با افراد زبده از جمله پزشکان و داروسازان واجب است و اهمیت این موضوع در دوران بارداری چندین برابر می‌شود.

 دوران بارداری، زمان بسیار حساسی است، به طوری که طبیعی‏‌ترین اعمال بدن ممکن است نتایج ناهنجار و غیرطبیعی داشته باشند. تغییرات رحم از جمله انقباضات، می‌‏تواند اثرات خطرناکی به جا بگذارد چرا که رحم برای نگهداری و حمل بچه به دنبال پایدارترین حالت است.

تغییر در گردش خون رحمی ممکن است رویه‏‌های طبیعی را به هم بزند و میزان رشد و سرعت رشد جنین به شدت به موادی که در تقسیم سلولی مداخله می‏‌کنند، پاسخ می‏دهد.

گیاهان دارویی به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند از جمله: آن‌هایی که باعث ایجاد قاعدگی می‏‌شوند به عنوان داروهای قاعده‌آور معروف هستند.

آن‌هایی که باعث سقط جنین می‏‌شوند به نام سقط آور مشهورند که اطلاعات درباره این اثرات بر اساس مشاهده و کاربرد تجربی آنها بوده است.

تمام گروه‌‏های گیاهان مذکور می‏‌توانند به بارداری خاتمه بخشند به این ترتیب که یا جنین را زودتر از موعد از بدن خارج می‏‌کنند و یا جفت را از رحم خارج کرده و منجر به خونریزی شدید رحمی و مرگ جنین و حتی در مواردی مرگ مادر می‏‌شوند. شل‌کننده‌‏های رحمی که از نظر تجربی و یا طبق تحقیقات حیوانی انقباضات رحم را کاهش می‏‌دهند، ممکن است انقباضات رحم را کم کرده و باعث زایمان زودرس شوند.

  یک سری از گیاهان تقسیم سلولی را تحت تأثیر قرار می‌‏دهند. این گروه با سیستم هورمونی مادر تداخل می‏‌کنند، سیستم ژنتیکی جنین را تحت تأثیر قرار داده و مانع رشد طبیعی آن می‌‏شوند.

نشان داده شده که گروهی از گیاهان که باعث تغییرات هورمونی در حیوان و انسان می‏‌شوند، ممکن است تغییرات نامطلوبی در اندام‌های تولید مثلی جنین ایجاد کنند، طبق مطالعات آزمایشگاهی، گیاهان موتاژن(جهش‌‏زا) هم می‏‌توانند رشد طبیعی جنین را دچار اشکال کنند.

 ترکیبات تراتوژن(ناقص الخلقه‌‏زا) با رشد طبیعی اندام‌های جنین تداخل می‏‌کنند. گیاهانی که دارای سم جنینی باشند زندگی جنین درحال رشد را تهدید کرده و در این شرایط متأسفانه تولد کودک ناقص بسیار محتمل است.

4 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top