بستن

شغلی برای آینده: ۲- روانشناس

هفتسانه- سمیه رادمرد: شیرین مقتدری به تازگی پیش‌دبستانی و دبستان آفرینش را تأسیس کرده‌ است. مقتدری در مقطع کارشناسی ارشد درس خوانده و علاوه بر تأسیس پیش‌دبستانی، به‌عنوان روان‌درمانگر در مطب خود مشغول فعالیت‌ است.

رشته‌ی روان‌شناسی به پنج گرایش تقسیم می‌شود: بالینی، عمومی، تربیتی، استثنایی، مشاوره.

ورود به شغل درمانگری فقط از گرایش بالینی امکان‌پذیر است. هم‌چنین یک روان‌شناس بالینی می‌تواند کار دیگر روان‌شناس‌ها را انجام دهد اما برعکس این امر امکان‌پذیر نیست.

تجربه‌ی کار با بیمار برای یک درمان‌گر بسیار اهمیت دارد. درمان‌گر به درمان بیماری‌هایی مثل وسواس، افسردگی و… اقدام می‌کند. باید توجه داشت که روان‌شناس اجازه‌ی تجویز دارو ندارد و برای تجویز دارو باید بیمار را به روان‌پزشک ارجاع داد.

علاوه بر شغل درمان‌گری، یک روان‌شناس می‌تواند در مرکز مشاوره کار کند و به مراجعه‌کنندگان مشاوره‌ی ازدواج، طلاق، تحصیلی… بدهد. بعضی از روان‌شناسان با گرفتن مجوز، می‌توانند سمینارهایی برگزار کنند و به‌صورت عمومی آموزش‌هایی ارائه دهند. هم‌چنین روان‌شناس می‌تواند در آموزش‌ و ‌پرورش استخدام شود و به‌عنوان مشاور مدرسه فعالیت کند.

از نظر خانم مقتدری، روان‌شناسی رشته‌ی قرن اخیر است. با توجه به گسترش فناوری و درگیری زیاد مردم، بخش زیادی از آرامش آن‌ها سلب شده و فرد مجبور است برای بازگشت به حالت آرامش و قرار به روان‌شناس مراجعه کند. هم‌چنین در این زمانه حق انتخاب زیاد شده و یک فرد در هر کار، گزینه‌های زیادی برای انتخاب دارد که گاه در گزینش آن‌ها دچار تردید می‌شود و بهتر است مشکلش را با یک مشاور مطرح کرده و از نظر او بهره ببرد.

عده‌ای از ترس فاش شدن مشکل‌شان به مشاور مراجعه نمی کنند و یا به یک مشاور در شهرهای دیگر مراجعه می کنند. باید توجه داشت که یک مشاور، قبل از شروع کارش سوگند یاد کرده که رازدار بیمار و مراجعه‌کننده باشد و حتی روان‌شناس‌هایی که کارشان را بهتر بلدند، حتی نام مراجعه‌کننده را نمی‌پرسند.

هم‌چنین برای یک روان‌شناس بهتر است مطبش در شهر خودش باشد، هم‌چنین بیمار بهتر است به روان شناس شهر خودش مراجعه کند زیرا یک مشاور زمانی می‌تواند به مراجعه‌کننده خود کمک بیشتر و بهتری کند، که با فرهنگ حاکم بر شهر او آشنا باشد.

نگاه مردم به یک روان‌شناس، مثل نگاه آن‌ها به پزشک است. همان‌طور که یک پزشک، اگر کار خود را بهتر انجام دهد، بیمار بیشتری خواهد داشت، روان‌شناس هم این‌گونه است و جذب بیمار و میزان رضایت آن‌ها، بستگی به خود روان شناس دارد.

ravanshenase hamayesh1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top