بستن

تقویم پاره‌ پاره فوتبال در سال ۹۲

فوتبال گراش؛ از مشکلات تا راهکار‌ها

Football Cupدر روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۹۲، تقویمی از طرف هیئت فوتبال گراش داده شد که در آن قرار بود ابتدا مسابقات رده نوجوانان، بعد نونهالان و بعد جوانان در تابستان و در نهایت مسابقات دسته برتر و دسته یک بزرگسالان در مهرماه برگزار شود. تقویمی که البته مسابقات فوتسال جام رمضان و مسابقات فوتسال بین ادارات و چند مسابقه دیگر در دهه فجر نیز در آن گنجانده شده بود. اما عملاً به جز برگزاری بازی‌های نونهالان در تیرماه که به قهرمانی هلال‌احمر و دومی و سومی گراش‌جوان و اتحاد منجر شد، و مسابقه‌ی فوتسال جام رمضان که نیمه تمام ماند بازی دیگری برگزار نشد. که همین مسابقات نیز حرف و حدیث‌های زیادی داشت.

جواد آذربادگان مربی تیم هلال‌احمر در مورد نحوه‌ی برگزاری مسابقات نونهالان می‌گوید: «مسابقات نونهالان به صورت غیر قانونی برگزار می‌شود. در واقع ما چیزی به اسم رده نونهالان نداریم، بلکه رده‌های سنی است که باید تقسیم بندی شوند. بازی‌های زیر ۱۲ سال بایستی به صورت فستیوال برگزار شود. به این صورت که باید تعداد روپایی‌های بازیکن یا نوع استپ کردن بازیکن محاسبه و امتیازبندی شود و صرف برگزار کردن یک مسابقه فوتبال برای رده‌های سنی ملاک نیست. از طرفی همین مسابقات فوتبالی هم که برگزار شد ابعاد زمین آن استاندارد نبود.» در مورد مسابقات فوتسال جام رمضان هم که به علت درگیری بین تیم‌ها نیمه تمام باقی ماند بحث‌های مختلفی شکل گرفت. احمد غلامی سرمربی تیم اتحاد ضعف کمیته انضباطی را مهم‌ترین دلیل ناتمام ماندن بازی‌ها دانست. او می‌گوید: «کمیته انضباطی یک سری رای‌هایی را صادر کرد که برای من که پیگیر این اتفاق‌ها بودم اصلاً با آیین‌نامه انضباطی هم‌خوانی نداشت.»

چرا رده‌های پایه برگزار نشد؟

با برگزار نشدن مسابقات رده جوانان و نیمه تمام ماندن مسابقات رده نوجوانان در سال ۹۱، این انتظار می‌رفت که بازی‌های رده‌های پایه در سال ۹۲ طبق تقویم برگزار شود. اما در سال ۹۲ نیز این مسابقات برگزار نشد. اسماعیل حسن‌نژاد رییس هیئت فوتبال در توجیه برگزار نشدن مسابقات رده‌های‌ پایه دلیل جالبی دارد. او می‌گوید: «من حساب کردم به جز هزینه حق شرکت تیم‌ها، هزینه بیمه هر تیم به تنهایی ۲۴۰هزار تومان می‌شد. من خودم تیم‌دار هستم و می‌دانم که واقعاً این رقم بالایی برای شرکت تیم‌ها در مسابقات بود. البته بعضی از تیم‌ها هم به من گفتند که بازیکن را بیمه نکنیم و بازی را برگزار کنیم ولی ما این کار را نمی‌توانستیم بکنیم.» اما علی حسین‌شیری سرمربی تیم ستاره‌آبی می‌گوید: «اتفاقاً یک خانواده مرحومی پیدا شد که حاضر بود برای بازی‌هایی که به نام آن مرحوم برگزار می‌شود مبلغ پنج میلیون تومان هزینه کند و ما هم این موضوع را با رییس هیئت در میان گذاشتیم اما باز هم بازی‌ها برگزار نشد.»

احمد غلامی عدم مشورت با بقیه تیم‌ها در دادن تقویم را دلیل برگزار نشدن بازی‌ها می‌داند و می‌گوید: «این تقویم بدون مشورت بقیه تیم‌ها نوشته شد. تقویمی که می‌توانست مثلاً بازی‌های بزرگسالان را در خرداد برگزار کنند، انداختند برای مهرماه. یا مثلاً این تقویم زیاد با بازی‌های هلال‌احمر هم‌خوانی نداشت.»

اسماعیل حسن‌نژاد در مورد هلال‌احمر می‌گوید: «چوبی که سال گذشته ما خوردیم این بود که استان می‌گفت هلال‌احمر نباید در لیگ داخلی شرکت کند ولی آقای فرسوده اصرار داشت که تیم‌هایش را در این مسابقات شرکت دهد که ما نمی‌توانستیم این کار را بکنیم.» اما یکی از مسابقاتی که قرار بود بعد از سال‌ها در گراش انجام شود، مسابقات رده امید‌ها بود که بر طبق تقویم قرار بود در دی‌ماه برگزار شود که باز هم برگزار نشد. جواد آذربادگان درباره سابقه بازی‌ رده امید‌ها در گراش می‌گوید: «در تمام سال‌هایی که مسابقات در گراش برگزار می‌شود، تنها دو بار رده امیدها در گراش برگزار شده است که اولین بار آن اوایل دهه هفتاد بود و دومین و آخرین بار آن سال ۷۹ برگزار شد که هر دو بار هم استقلال قهرمان شد»

علی حسین‌شیری معتقد است دود برگزار نشدن بازی‌های رده پایه به چشم تمام شهر می‌رود و می‌گوید: «گناه کسی که پارسال می‌توانست در رده‌ی نوجوانان یا جوانان بازی کند ولی امسال نمی‌تواند چیست؟ ضربه اصلی را بازیکنان و خود شهر می خورند که با برگزار نشدن بازی‌ها، بازیکنی در این بین هم درست نمی‌شود.»

Football Nonahalan (3)

شاهکار هیئت فوتبال

شاهکار برگزار نشدن بازی‌های داخلی در سال ۹۲ مسابقات رده بزرگسالان بود. مسابقاتی که از آخرین بازی آن نزدیک به بیست ماه می‌گذرد که در ۳۰ شهریور ۹۱ به پایان رسید و احسان جوکاری که تازه از سفر برزیل برای شرکت در کلاس مربی‌گری برگشته بود توانست شهدا را قهرمان کند.

بر طبق تقویم قرار بود این مسابقات در مهر ماه برگزار شود که نشد. اسماعیل حسن‌نژاد به دو عامل در برگزار نشدن بازی‌های بزرگسالان اشاره می‌کند: «تیمی که در گراش قهرمان می‌شود باید خروجی داشته باشد و در مسابقات استانی شرکت کند ولی متاسفانه مثلاً تیم شهدا که قهرمان شد حاضر نشد در این مسابقات شرکت کند و می‌گفت که توان شرکت در این مسابقات را ندارد. و مورد دیگر سهل‌‌انگاری باشگاه گراش‌جوان و شهیدان حسن‌زاده برای بازی دادن بازیکن سرباز بود که در نهایت منجر به کسر امتیاز از این تیم‌ها و باعث سقوط گراش‌جوان به دسته پایین‌تر شد و در کش‌وقوس اعتراضات و زمان‌بر شدن صدور رای، این مسابقات برگزار نشد.»

در جریان پرونده تبم گراش‌جوان، کمیته انضباطی حکم به کسر امتیاز از این تیم و سقوط به دسته پایین‌تر داد اما با اعتراض گراش‌جوانی‌ها و اعتراض متقابل تیم ستاره‌آبی که یکی از تیم‌های کاندیدای سقوط بود پرونده به کمیته استیناف استان رفت. عبدالرضا افشار مدیرعامل باشگاه گراش‌جوان دلیل این کشمکش‌ها را بحث‌های محله‌ای ناساگ و برق‌روز می‌داند و اضافه می‌کند: «ما قانوناً نباید در لیگ دو بازی می‌کردیم و تا الان هم هیچ رای از طرف استیناف در مورد این پرونده صادر نشده است. شما پاسخ این رای را بدهید ما اصلاً به دسته چهار می‌رویم.» اما حسن‌نژاد می‌گوید: «این رای صادر شده و حکم کمیته انضباطی گراش مبنی بر کسر امتیاز از گراش‌جوان و رفتن به دسته پایین‌تر تایید شده است.»

13911116 Football (23)

یک و دو برای لیگ فوتبال

اما مساله بازی‌های بزرگسالان به همین‌جا ختم نمی‌شود. در بند چهار صورت‌جلسه‌ای که در سال ۹۱ برای بازی‌های سال بعد(که انجام نشد) به تصویب هیئت فوتبال رسید، آمده است که بازی‌های رده بزرگسالان در سال ۹۲ باید در دو لیگ برگزار شود که یکی دسته برتر با حضور شش تیم و دیگری دسته یک با حضور سایر تیم‌ها است. گراش‌جوانی‌ها با استناد به این بند و با توجه به این‌که این صورت‌جلسه برای سال ۹۲ نوشته شده است و برای سال ۹۳ فاقد اعتبار است، معتقدند که باید تیم‌ها تماماً در یک لیگ شرکت کنند. افشار می‌گوید: « گراش نه زیرساخت کافی، نه تیم‌ها پول کافی، نه داور کافی، نه وقت کافی برای برگزاری دو لیگ دارد. کل ظرفیت فوتبال گراش در حال حاضر هشت تیم است. تیم‌هایی مثل نبرد، پاس، ایران‌جوان و این‌ها دیگر وجود خارجی ندارند.»

مهدی مهروری دبیر چندین دوره هیئت فوتبال گراش در مورد تک لیگی یا دو لیگ برگزار شدن بازی‌های باشگاهی می‌گوید: «من مخالف برگزار شدن فوتبال گراش در دو لیگ هستم. چون ما اصلاً توان انجام برگزاری بازی‌ها در دو لیگ را نداریم. ما هنوز نتوانستیم تیم‌های روستاها و بخش‌های اطراف را به لیگ گراش بکشانیم.» اما احمد غلامی می‌گوید: «اگر‌چه به لحاظ فنی هیچ تغییر محسوسی بین دسته برتر و دسته یک وجود ندارد، اما من معتقدم این تقسیم‌بندی برای به وجود آمدن حس رقابت بین تیم‌ها مناسب است.»

عملکرد هیئت فوتبال

اسماعیل حسن‌نژاد الان بیش از دو سال است که بر صندلی هیئت فوتبال گراش تکیه زده است. سمتی که بدون هیچ چشم‌داشت مالی مانند سایر روسای هیئت‌ها بر عهده گرفت و سعی کرد در این سه سال بیشتر به کار‌های عمرانی فوتبال بپردازد. ساخت اتاق هیئت، رختکن و نیز ساخت خوابگاه برای فوتبال گراش کارهایی بود که به گفته او تمام هزینه‌های آن از طریق خیرین تامین شد. هزینه ساخت جایگاه در استادیوم شهدا نیز از طریق سهم دو درصد نفت و گاز بدست آمد که سی میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شد. حسن‌نژاد می‌گوید: «بالغ بر ۵۰ میلیون تومان در این دو سال خرج کردیم.»

اما با وجود این کار‌های عمرانی، عملکرد هیئت فوتبال خصوصاً با برگزار نشدن بازی‌ها در سال گذشته مورد انتقاد قرار گرفت. قاسم فرسوده مدیر عامل باشگاه هلال‌احمر می‌گوید: «کسی را در برگزار نشدن بازی‌ها مقصر نمی‌دانم ولی کسی که وقت کافی نداشته باشد نباید مسئولیتی را قبول کند.»

علی حسین‌شیری می‌گوید: «اگر فرض کنیم در یک مجموعه‌ای دزدی بشود، شما شک نکنید که رییس آن مجموعه مقصر است. یا می‌داند دزدی می‌شود که خودش هم شریک دزد است و یا نمی‌داند که این نشان از ضعف او در مدیریت مجموعه دارد. برای هیئت فوتبال هم خیلی‌ها علت برگزار نشدن بازی‌ها را عملکرد ضعیف کمیته‌های آن می‌دانند. مسئول کمیته‌ها را هم رییس هیئت مشخص کرده است.» و اضافه می‌کند: « سال گذشته اگر چه هیچ بازی‌ای برگزار نشد اما مدام دبیر هیئت تغییر کرد. گفتند آفتابه و لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی!»

عبدالرضا افشار در مورد حسن‌نژاد می‌گوید: «اسماعیل حسن‌نژاد به لحاظ پاک بودن حرفی در آن نیست. او اهل غل و غش نیست؛ اما همه چیز به پاکی نیست. کار و مدیریت باید بشود.» او همچنین در مورد اعضای هیئت فوتبال می‌گوید: «اعضای هیئت فوتبال نباید تیم‌دار باشند. اما اگر قرار است عضوی از هیئت فوتبال تیم‌دار باشد باید بقیه تیم‌ها هم نماینده داشته باشند.» مهدی موغلی عضو سابق هیئت فوتبال، چند دستگی در بین اعضای هیئت را عامل اصلی مشکلات در این سال‌ها می‌داند و می‌افزاید: «متاسفانه صدای واحدی در این چند سال از طرف هیئت شنیده نشده است.» حسن‌نژاد در مورد عملکرد هیئت در دو سال مدیریت‌اش این نمره را به خود می‌دهد: «در سال ۹۲ از بیست نمره به هیئت فوتبال ۱۸ می‌دهم اما در سال ۹۱ بیست می‌دهم.»

Football (2)

کمیته انضباطی و چند بحث ریشه‌ای

بحث دیگری که در هیئت فوتبال وجود دارد کمیته انضباطی است. بعد از استعفای عبدالرسول صادقیان وکیل پایه یک دادگستری از این کمیته در سال ۹۱، هیئت فوتبال تصمیم گرفت مهدی جعفری را از شورای حل اختلاف به این کمیته بیاورد تا سر و سامانی به آن بدهد. اما خیلی‌ها به این تصمیم معترض شدند. عبدالرضا افشار می‌گوید: «اساس‌نامه فدراسیون فوتبال می‌گوید که کمیته انضباطی هیئت فوتبال متشکل از پنج تا هفت نفر است و رییس و نایب رییس کمیته انضباطی باید لیسانس حقوق باشند. آیا رییس کمیته انضباطی فوتبال گراش لیسانس حقوق است؟ معاون ایشان که آقای پاک‌سرشت است لیسانسه است اما او هم لیسانس حقوق ندارد. اصلاً قرار بود حاج مهدی جعفری بیاید اینجا و به عنوان میانجی عمل کند، نه این‌که بیاید و زیراب طرف را بزند. آقای جعفری مثل من مدرک سیکل دارد.»

اسماعیل حسن‌نژاد این ضعف کمیته‌ی انضباطی را وارد می‌داند و می‌گوید: «این‌که آقای حاج مهدی جعفری در راس کار است که هیچ مدرک حقوقی ندارد یک ضعف است که اگر استان هم بداند دست روی آن می‌گذارد ولی ما در گراش فقط سه نفر حقوقدان داریم که آقایان صادقیان و احمد حسن‌نژاد و پورشمسی هستند. که هیچ‌کدام تمایلی برای ادامه‌ی کار نداشتند.» عبدالرضا حسین‌پور رییس کمیته‌ی داوران هم از کمیته‌ انضباطی این‌طور گله می‌کند: «کمیته انضباطی آن اقتدار لازم را ندارد. هر چقدر این کمیته قوی‌تر باشد صحبت علیه داوری هم کم‌تر است. این کمیته در عین‌حال که باید قوی باشد، خودش هم باید در استادیوم حضور داشته باشد و اتفاقات را از نزدیک ببیند تا نیازی هم به گزارش داور نداشته باشد.»

احمد غلامی یکی از عوامل اصلی جنجال‌های فوتبال گراش را این‌طور بیان می‌کند: «داوران ما در لیگ‌های استانی بهترین قضاوت‌ها را می‌کنند ولی در لیگ داخلی نمی‌توانند قضاوت کنند. علت‌ش دو چیز است: اول این‌که از طرف هیئت فوتبال حمایت نمی‌شوند ودوم این‌که کمیته انضباطی رای درستی نمی‌دهد و نتیجه‌اش این می‌شود که داوران دل‌سرد شوند.»

مهدی مهروری مهمترین مساله کمیته انضباطی را مساله مالی می‌دانند و معتقد است: «اگر به اعضای این کمیته مقدار هزینه ای به عنوان حق‌الزحمه داده شود، دل‌گرمی آن‌ها هم برای ادامه کار بیشتر می‌شود.» اما ایرادی که مهدی موغلی از کمیته‌های هیئت فوتبال می‌گیرد به نظر کمی ریشه‌ای‌تر است. او می‌گوید: «نداشتن آیین‌نامه انضباطی داخلی باعث ایجاد دردسر‌های زیاد برای بازیکن، تیم و خود هیئت کرده است.»

چند پیشنهاد

با وجود این مسائل، پیشنهاداتی برای بهتر شدن وضعیت فوتبال گراش داده شده است. پیشنهاداتی که اگر عملی بشود می‌تواند کارگشا باشد.

عبدالرضا افشار می‌گوید: «اگر قرار باشد مسابقه‌ای در گراش برگزار نشود باید مسئولین فرمانداری، از شورای تامین گرفته تا بقیه ورود و پیگیری کنند که چرا بازی‌ها برگزار نمی‌شود.» او همچنین معتقد است که در برگزاری بازی‌های رده پایه، باید یک ارتباط دوسویه بین آموزش و پرورش و هیئت فوتبال برقرار شود.

عبدالرضا حسین‌پور علت تنش‌های زیاد در فوتبال گراش را افرادی که بالای سر تیم‌ها هستند می‌داند که همگی با یکدیگر ضد هستند و طاقت باخت برابر تیم حریف را ندارند. او می‌گوید: « باید بشود فضایی را فراهم کرد و این افراد را در کنار یکدیگر قرار داد تا بشود از این فضای تنش فاصله گرفت.»

مهدی مهروری هم پیشنهادی برای بستن تقویم سال ۹۳ دارد: «پیشنهادی که من برای بستن تقویم سال ۹۳ دارم این است که هیئت فوتبال به تمامی تیم‌ها نامه‌ای ارسال کند و از آن‌ها بخواهد که ظرف یک هفته پیشنهاداتشان را برای هیئت فوتبال ارسال کنند و هیئت فوتبال بر اساس این پیشنهاد‌ها تقویم خودش را ببندد.»

جواد آذربادگان در مورد کمیته فوتبال و فوتسال این‌طور می‌گوید: «اگرچه در خود هیئت، کمیته فوتبال و فوتسال جدا شده است اما عملاً بازیکنان فوتبال و فوتسال یکی است. باید فوتسال را از فوتبال جدا کرد، حتی اگر تیم‌ها کمتر شوند.» احمد غلامی می‌گوید: «اولین کاری که هیئت فوتبال باید در حال حاضر انجام دهد این است که اعضای خود را مشخص کند.» مهدی موغلی تنظیم آیین‌نامه‌های داخلی کمیته‌ها از جمله کمیته قرارداد‌ها، کمیته انضباطی و از همه مهم‌تر تنظیم آیین‌نامه اجرایی را برای فوتبال گراش ضروری می‌داند.

این گزارش در شماره ۲۶ افسانه گراش منتشر شد. (+)

14 نظر

  1. با سلام
    یکی دیگر از ضعف های کمیته انظباطی این است که به جای فرستادن تیم گراشجوان به دسته پایین تر،می خواهد به جای لیگ،تورنمنت برگزار کند.

    1. با رفتن گراش جوان به دسته پایین تر هیچ چیزی درست نمیشه!
      همون طور که با رفتن استقلال تهران با رفتن به دسته سه کشور آب از آب تکون نخورد و سال بعد قهرمان آسیا شد!
      ( صرفا جهت اطلاع )

  2. چه اعتماد به نفسی داره این اسماعیل حسن نژاد که در سال ۹۱ به خودش از بیست نمره داده بیست و در سال ۹۲ از بیست داده هیجده
    آخه یکی نیست به اینا بگه مگه شما بازی برگزار کردین که خودتون رو دارین ارزیابی میکنین؟
    تو این دو سال یک بازی برگزار کردین اونم همش با غل و غش بوده!
    چرا الان که گراش جوان رفته دسته دو به فکر افتادین لیگ دسته یک و دو رو قاطی کنین؟
    مگه بقیه تیم ها که دسته دو بازی کردن تیم نبودن یا خونشون سیاه تر بود؟
    مگه شما قبل از بازی ها صورت جلسه نکردین که لیگ باید دسته یک و دسته دو برگزار بشه؟
    از همه چی که بگذریم مرد باید پای حرفش بایسته نه به نرخ روز نون بخوره!!!!!!!!!
    مرد!!!!!!!
    مرد!!!!!!
    مرد!!!!!

    1. آقای عبدالرضا افشار یکی از مخالفانی بود که میگفت لیگ باید دسته یک و دو برگزار بشه..
      وقتی شهیدان حسن زاده میخواست از لیگ دو بیاد لیگ یک این آقا تنها فردی بود که مخالف بود.!!!ولی سال قبل هزار کار کردن که خودشون بیان لیگ یک یا اصن لیگ برگزار نشه.!آدم باید جنبه داشته باشه.!

  3. سلام به همگی
    چون فوتبال گراش داره به نفع سه تیم اعمال میشه هیچگاه بجای نمیرسه.
    نصف تیمها مشکل بازیکن دارن ولی این سه تیم رو سکو یه تیم دارن.اینا از قدرتشون نیست اینا از زیاده خواهیشون هست.
    حرف دوستمون خیلی خوب بود واقعا باید بریم واسش جوک بسازیم.
    اقای خبرنگار چه خروجی باید داشته باشه لیگ گراش ؟
    همین تیم امید تیم منتخب گراش بوده نه پیروزی
    بجای برنامه ریزی برای فوتبال همه چسبیدن به قدرت و نفع خودشون.

    همگی سربلند باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 نظر
scroll to top