بستن

شب‌های روشن، دل‌های روشن، در نیمه‌ی شعبان

گریشنا: مساجد و حسینیه‌ها‌ی آذین‌بندی شده نشان از آمدن عید نیمه شعبان است،چراغ‌های رنگی در خیابان‌ها و پارچه‌نوشته‌ها بر در و دیوار شهر خودنمایی‌می‌کند.

همه‌ی موسسات و حسینیه‌ها و مساجد برنامه‌هایی را برای این ایام تدارک دیده‌اند، برای گرفتن لیست برنامه‌ها با سازمان تبلیغات تماس گرفتیم،حسینی روابط عمومی این اداره می‌گوید:«برنامه‌ها از چند شب قبل با سخنرانی حجت‌السلام سید احمد موسوی اعزامی از مرکز تخصصی مهدویت قم شروع شده است او سه‌شنبه بیستم خرداد ماه در دو نوبت عصر و شب در سالن ناحیه ویژه‌ی بسیجیان و هچنین روز چهارشنبه بیست‌ویکم خرداد در سالن اجتماعات فرمانداری در جلسه‌ی شورای اداری سخنرانی کرده است او ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه‌ی امشب نیز در حسینیه‌ی وحدت فداغ سخنرانی داشته و فردا بیست‌ودوم خرداد ماه ساعت ۲۱:۳۰در حسینیه‌ی ارشاد سخنرانی خواهد کرد آخرین برنامه‌ی سخنرانی او روز جمعه بیست‌وسوم خرداد همراه با دعای ندبه در حسینیه‌ی ارد، ایرادخواهد شد.

موسسات قرآنی بیت‌النور، بیت‌الزهرا و مسجد قمر‌بنی‌هاشم نیز، زیر نظر سازمان تبلیغات مراسم‌هایی را برای این روز خجسته در نظر دارد. علی‌پور مسئول موسسه‌ی قرآنی بیت‌النور می‌گوید:«از جمله ویژه‌ برنامه‌های این حسینیه،حضور محسن عباس ولدی نویسنده‌ی کتاب«بشقاب‌های سفره‌ی پشت‌بام» است او جمعه بعد از ظهر ساعت ۵ ویژه بانوان و با مداحی خانم‌ها فدایی و غیاثی و شب ساعت ۲۱ ویژه عموم سخنرانی خواهد داشت. همچنین شب میلاد حضرت مهدی (عج) نیز مراسم احیا در این مکان برگزار خواهد شد.»

علی‌پور مسئول موسسه‌ی قرآنی بیت‌الزهرا خبر می‌دهد که؛«مراسم جشن در این موسسه در شب میلاد با مداحی عباسپور مداح بومی شهر شروع خواهد شد، ختم قرآن و صلوات و پخش کلیپ،خواندن دعای فرج در ساعت ۲۳ شب هم‌زمان با سراسر کشور از دیگر برنامه‌های بیت‌الزهرا است. در این مکان نیز در شب میلاد مراسم احیا با عنوان مهدویت برپا خواهد بود. برنامه‌ی بیت‌الزهرا در روز میلاد با سعادت منجی عالم بشریت ساعت ۱۷:۳۰دقیقه با سخنرانی حجت‌السلام شکری اعزامی از تهران اجرا خواهد شد.»

قدسی مسئول امور فرهنگی مسجد قمربنی‌هاشم نیز در این رابطه می‌گوید:«به دلیل ترافیک و حجم زیاد برنامه‌ها در شب میلاد، مراسم جشن در این مکان،شب شانزدهم شعبان ساعت ۲۱:۳۰ بامداحی غیاثی مداح گراشی اجرا خواهد شد.»

مسجد الغدیر از دیگر مکان‌هایی است که عصر نیمه‌ی شعبان ساعت ۱۷:۳۰ با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین فخاری و شب شانزدهم شعبان ساعت ۲۱:۳۰ با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید رضا حسینی و به همراه مداحی مداحان بومی شهر این عید فرخنده را گرامی خواهند داشت.

با توجه به همزمان روز جمعه با نیمه شعبان، دعای ندبه امسال شور و حال دیگری خواهد داشت. دعای ندبه صبح جمعه  در مسجد ۲۳ خرداد در مسجد ولی‌عصر(عج) برگزار می‌شود.

اما این برنامه‌ها تنها قسمتی از شور نشاط این میلاد باسعادت را نشان می‌دهد، در این ایام از خانه که خارج می‌شویم، نوای «یا مهدی ادرکنی» تمام کوچه‌پس کوچه‌های شهر را پر کرده و سکوت کوچه‌ها را شکسته است.

امسال میلاد امام عصر(عج)، مصادف با جمعه است و در این روز دست‌ها رو به آسمان، تنها ظهورش را می‌طلبند.

گهواره‌‌‌‌های آذین‌بندی شده در هر سوی شهر نگاه‌ و دل‌ها را به سمت خود می‌کشاند. نقل و نبات‌هایی که در همه‌ی قسمت‌های شهر پخش می‌شود، طعم این عید را شیرین می‌کند ، سرتاسر شهر همه جا بوی میلاد می‌دهد، مردم در بیشتر مساجد دور هم جمع می‌شوند و در این هوای گرم تابستانی دل رهگذران را با شربتی خنک می‌کنند.

  شادی و شور در دل همه جا خوش کرده است و ختم قرآن و تسبیح، مناجات‌ها و اعمال خاص نیمه‌ی شعبان، مولود خوانی و پخش حلوا و شیرینی‌های خانگی در بین مردم و همه‌ی این‌ مراسم‌ها شور و شوق را بیش از پیش می‌کند.

DSC07014

مطلب مرتبط:

گزارش نیمه‌شعبان سال ۱۳۹۱  

گزارش نیمه شعبان سال ۱۳۹۲

اولین بار «یا مهدی ادرکنی» از کدام گلدسته پخش شد؟

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

8 نظر

  1. از بی مزه بودن نمایش صحبت کردید . اینو بگم که همون نمایشی که در تکیه شهدا اجرا شد چند شب قبل ام همین خودش در جشن حضرت علی اکبر مسکن مهر اجرا شد . نمیدونم یعنی خودشون فکر میکردند این قدر نمایششون خوب بود که دوباره اونجا ام اجرا کردند .
    جالب اینجاست از اداره فرهنگ وارشاد گراش سوال میکنی که این چه نمایشی بود میگوید ما درجریان نیستیم . پس چه کسی الان باید جوابگوی مردم باشد .

  2. اقای منفرد و دوستانشان در هیات محبین حضرت علی اکبر ع برای اجرای برنامه های مذهبی و فرهنگی زحمت زیادی میکشند و واقعا حضور هیات فعال در مسکن مهر نیاز بود. خدا قوت

  3. ما نمی گوییم که برنامه بد است و کاری اشتباه است . ما از مسعولین مربوطه انتظار داریم که اگر قرار است گروه های بدون مجوز کار نکنند باید از گروهای دیگر هم مجوز درخواست نکنند . نه اینکه مسکن مهر هر گروه نمایشی و یا هر کنسرتی را بدون مجوز اجرا کند .

  4. با سلام
    عید بزرگ حجت بر همه عزیزان مبارک
    بنظرم اگه یه خورده هماهنگی و مشورت تو کار باشه برنامه ها بهتر اجرا میشه. روز جمعه تو بیت الزهرا حاج آقا شکری اعزامی تشریف اوردن و سخنرانی کردن و تو حسینیه ابوالفضل هم حاج آقا عباسی تشریف آوردن. تو همچین مراسم بزرگ و مهمی اگه مسوولین این دو بخش باهم درارتباط باشن میتونن برنامه ها رو با هم جور کنن تا همه افراد بتونن از صحبتهای این بزرگواران بهترین استفاده رو ببرن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 نظر
scroll to top