بستن

کم‌آبی جدی است: آبی روی خط خطر‬

گریشنا: نشست زمین و شکستگی خط انتقال ۳۵ کیلومتری آب از روستای عمادده به فداغ به مدت یک هفته باعث قطعی آب شد و مردم چند روستا را با مشکل کم آبی و بی‌آبی مواجه کرد.

به گزارش سایت فداغ‌ آنلاین«سایت خبری و مردمی فداغ»؛بحران بی‌آبی در روستای فداغ و خلیلی باعث ایجاد مسائل و نارضایتی بین اهالی این دو روستا شده است و خرابی دستگاه آب‌شیرین‌کن در فداغ نیز بر مشکلات افزوده و آن را تشدید کرده است.

نورسته رئیس اداره‌ی آبفای روستایی در این رابطه به خبرنگار فداغ گفته است: «بهر‌برداری از دستگاه آب‌شیرین‌کن به بخش خصوصی واگذار IMAGE635105496982766954شده است و عدم نگهداری صحیح علت خرابی این دستگاه است و بر اساس توافق‌های انجام شده در این زمینه می‌بایست خود بهره‌بردار جوابگو باشد.» او در ادامه می‌گوید: «از کار افتادن فیلترهای آب شیرین کن و بالا بودن درجه‌ی شوری آب دستگاه دلیل بروز این مشکل است که شست‌وشوی اسیدی آن نیز راه به جایی نبرده و برای رفع آن با درخواست از شرکت تعمیراتی سهند و اعزام استاد کار و برآورد هزینه و لوازم مورد نیاز با همکاری شورای اسلامی،تا چند روز آینده تعمیر آن انجام خواهد شد.»

در پست دیگری در سایت فداغ آنلاین اشاره شده است: «به گفته چند تن از اهالی و یک مقام مسئول در شورای اسلامی خلیلی، حدود یک هفته است که به دلیل شکسته شدن لوله‌های آب، شبکه آب روستایی خلیلی نیز کاملاً قطع شده و این روستا نیز با بی‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند. پس از قطعی شبکه، استفاده از آب چاه‌ها و آب انبارها تنها راه چاره محسوب می‌شود اما پمپ‌هایی که بر روی چاه خلیلی قرار داده شده است نیز به دلیل کمّی فشار جوابگوی نیازهای مردم این روستا نیست. با قطع شدن شبکه آب روستا، آب آشامیدنی که از طریق آب لوله‌کشی و به واسطه آب‌شیرین‌کن تصفیه می‌شود نیز خارج از دسترس بوده و دسترسی به آب شرب را برای ساکنین دشوار کرده است.»

خبرنگار فداغ در پایان گزارش خود به سفر فرماندارگراش به روستای خلیلی و قول مساعد و صحبت‌های او در خصوص تسریع در رفع مشکلات آب این روستا نیز اشاره کرده است.

در صورت ادامه داشتن معضل بی‌آبی طی جلسه‌ای که مابین اعضای شورای اسلامی خلیلی به همراه چند تن از اهالی این روستا برگزار شد طرح 13920403000209_PhotoAجیره‌بندی آب در دهستان‌های فداغ و خلیلی اجرا خواهد شد. در این خبر بیان شده است: «در صورت درست نشدن مشکلات و استمرار قطعی آب، از جمعه سیزدهم تیرماه آب رسانی به فداغ و خلیلی جیره‌بندی می‌شود و آب‌رسانی به دهستان‌های فداغ ، خلیلی و روستاهای توابع به صورت یک روز در میان فعال خواهد بود. همچنین اگر طی این روزها مشکلات قطعی آب بر طرف نشود، در روزهای آتی نیز این طرح به همین منوال اجرا خواهد شد.»

رئیس آبفای روستایی طی اطلاعیه‌ای دلیل این قطعی‌ها را بیان کرده و از اهالی این چند روستا خواسته است با توجه به فصل گرما و مشکلات به وجود آمده در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و ساخت‌وسازها را در فصل‌های دیگر سال ادامه دهند، در قسمتی از این اعلامیه آمده است: «با توجه به این که کل خط انتقال ۳۵ کیلومتری عمادده به فداغ و بعضی قسمت‌های دیگر از مجموعه ۸۳ کیلومتری خط انتقال این مجتمع از لوله‌های آزبست استفاده شده و شکستگی در آنها خیلی بیشتر بوده و تعمیرات آن جز با تعویض لوله امکان‌پذیر نیست، تعمیر آن حداقل دو روز طول می‌کشد و شکستگی هم‌زمان دو نقطه از لوله‌های انتقال آب باعث وقفه در کار و اتمام منابع ذخیره‌ی آب شد.

در حال حاضر با استفاده از ۴ حلقه چاه شبانه روز بیش از۲۵۰۰ مترمکعب (۲.۵ میلیون لیتر) آب تامین می‌شود که این مقدار قادر به تامین آب مصرفی روستا نیست و مشکلات بی‌آبی را حل نمی‌کند.»

طی تماس خبرنگار گریشنا با نورسته او می‌گوید: «تعمیرات لازم انجام شده و در حال حاضر آب این روستا‌ها وصل و مشکل بی‌آبی رفع شده است اما به دلیل پوسیدگی لوله‌های انتقال آب هر هفته امکان قطعی آب وجود دارد. رفع این مشکل، راهکار‌های زیربنایی را می‌طلبد که از طریق فرمانداری و استانداری باید پیگیری شود، حفر چاه در خلیلی، فرستادن تانکر آب‌رسانی سیار در روستای کنگ‌وریشه، تعویض پمپ، نصب شیر‌های کنترل سطح، تجهیز چاه‌های موجود در فداغ از جمله کارهایی است که برای کمتر شدن و رفع این معضل انجام شده است.»

او در ادامه می‌گوید: «تامین آب شرب از سد‌ها می‌تواند مشکلات آب در این چند روستا را برای همیشه از بین ببرد، احداث سد و یا رسیدگی و کشیدن خط انتقال آب از سد‌های موجود در منطقه با حمایت فرمانداری و استانداری ممکن است.»

 

 

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

14 نظر

  1. سلام جرا جلو حفر چاه غیر مجاز در گراش نمى گیرن مسعولین چشماشون رو بستن چرا میدونید جقدر چاه غیر مجاز داخل گرلش حفر شده جند سال دیگه قطع کمبود اب داریم جون کسانى چاه غیر مجاز میزنند چون پول دارن چیزى نمى گن مسعولین بداد برسین عکسا چاه هم ام اکه مى خواهین اییمل مى کنیم لطفا مسعول گریشنا پاک نکنید این نقطه نظر

  2. خیرین فداغی کمی از خیرین گراشی یاد بگیرند و کاری انجام دهند منتظر دولت بمانید کار از کار گذشته است.

  3. لطفا در مورد فرهنگ استفاده از آب اطلاع رسانی کنید که مثلا چرا گراشی ها حیاط خانه ها را با آب شهری تمیز می کنند و روشهای جایگزین درنظر گرفته نمی شود؛ یا اینکه چرا برای آبیاری، حفر چاه غیرمجاز زیاد شده

  4. واسه چی همه پیله کردین به چاههای غیر مجاز.تازه چند ماه پیش من نود میلیون تومان خرج کردم بزارید حداقل فایده ای بکنم دیگه پیگیری کنید

  5. ماجد: شما بی جا کردین ۹۰ میلیون پول دادین واسه حفر چاه غیر مجاز به خاطر کار شما و امثال شماست اب رو برای مردم سهمه بندی می کنن

  6. جا داره از دوستمون که با اسم مستعار بنده بنام (ماجد)نظر داده گله مند باشم.حداقل مثل بعضیها مینوشتی ماجد تقلبی.دوما فکر کنم این دوستمون یک مطلبی خودساخته نوشتن کسی که کار غیر مجاز انجام داده که نمیره علنی بکنه.

  7. باید حتما قضیه حفر چاهاى غیر مجاز پیگیرى بشه ، باید حتما رییس اداره اب جواب بده باید فرماندار و رییس محیط زیست جواب بدن ، ولى به نظرم گراش هیچ مسعولى نداره که جواب این سوال رو بده که جرا و با دستور کى این چاها رو حفر کردن ، جواب من به اون نفر که که میگه ۹۰ میلیون خرج کردیم با اجازه کى این چاه رو زدین ، اگه نمى تونین شماها مسعولین شهر این وقایع حفر چاه رو پیگیرى کنین ما خودمون دست به کار میشیم ،

  8. ابتدا از دوست گرامی ماجد معذرت خواهی میکنم که بیخبر از اسم مستعار ایشان استفاده کردم،ثانیا اقایی که میفرماید خودمان دست به کار میشویم اصلا شما هرکی باشی نمی‌تونی جلوی این کار منو بگیری.

  9. بقول گراشی ها وقتی مجوز قانونی نمی دن اینکار خواسته یا ناخواسته انجام میشه یا همون تعبیر خودمون که هستی و مستی
    باید جلو اون افاغنه ای که تخصصی تو کار حفر جاه آب هستند گرفته بشه همچنین گراشیهایی که با تراکتور کشاورزی چاه حفر می کنند اونم با استاندارد ISO 2020 با گارانتی و خدمات ، اونموقع گربه رو هم میزنند .اینا تو گراش شناخه شده هستند
    این دوستمون که گفت ۹۰ تومان هزینه کرده باید مهندس جباری پیگیری کنه و چاه شو پلمپ کنه
    اونایی که موافقند با شماره مهندس جباری رییس ابفا تماس بگیرند و پیگیر باشن

  10. اداره ابفا بیاید با تهیه جزوهایی طریقه درست مصرف کردن آب راههای صرفه جویی در آب خصوصا در بخش خانگی و کشاورزی را به مردم یاد و آموزش دهد

  11. وقتی هیچ ادارهی حاظر نیست جلوع چند تا دزد چاه های غیر مجاز رو بگیره و حاظر به هیچ وج. نبستن که قبول کنند که ٣٠سال خوشک سالی پیش رو داریم طبق خبری ناسا أعلام کرده و در این خبر اسم ایران رو چندین بار اعلام کرده که خوشک سالی ٣٠ساله پیش رو کشورهای گرم سیر میباشد .ولی متاسفانه هیچ مسولی حاظر نیست در ایران راهی برای مقابله با این خوشک سالی پیدا کنند.در همین شهرستان گراش ١٢٠حلقه چاه غیر مجاز وجود داره ولی مسولین گراش که به هیچ وجه حاظر نیستن با این دزدهای طبیعت مقابله کنند .در گراش چند معدن شن ماسه وجود داره فقط این معدن سود برای اقایان صاحب معدن داره تا چند وقت دیگر همین معدن تبدیل میشه به گرد غبار برای گراش ولی بخاطر اینکه مردم به خواب هستن و هنوز توفان شن همین معدنها به خوردشون نرفته نمیدانند چه خطری پیش رو دارن .در گراش تا وقتی که کامل بلا سرشون نیومده کسی حاظر نیست حرفی بزنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 نظر
scroll to top