بستن

کسبه‌ی گراش: اداره دارایی دور از انصاف و قانون عمل می‌کند

Edare Daraei گریشنا: جمع زیادی از کسبه‌ی گراش از صنف‌های مختلف، با امضای طوماری خطاب به شورای شهر از «عملکرد نامطلوب اداره دارایی گراش به ویژه ریاست محترم اداره» شکایت کردند و خواستار بررسی در این زمینه شدند.

در این طومار اشاره شده است که کسبه گراش، مالیاتی بسیار بیشتر از هم‌صنفان خود در شهرهای هم‌جوار می‌پردازند. این طومار با استناد به توافق‌نامه بین اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی، مدعی شده است که در سال ۹۲، رشد مالیات چند برابر سال قبل (در مواردی تا ۵۰۰ درصد افزایش) و بیش از توان کسبه بوده است.

شورای شهر گراش نیز در نامه‌ای به فرمانداری گراش، با پیوست کردن این طومار، خواستار تشکیل جلسه‌ای با حضور ادارات مرتبط همانند امور مالیاتی؛ صنعت، معدن و تجارت؛ شورای شهر؛ خانه اصناف و دیگر مراجع شده است. در نامه شورای شهر آمده است: «در سال‌های گذشته نیز مواردی از دریافت‌های بیش از حد قانونی در اداره مالیات وجود داشت که با پیگیری‌های انجام شده حقوق مردم تامین گردید.» در این نامه نیز از دل‌سردی مردم و رکود بازار اقتصادی شهر به عنوان مضرات این عمل‌کرد نام برده شده است.

متن طومار کسبه بدین شرح است:

باسمه تعالی

اینجانبان جمعی از کسبه گراش با توجه به عملکرد نامطلوب اداره دارایی گراش به ویژه ریاست محترم اداره خواهشمندیم در جهت جلوگیری از آسیب به حقوق شهروندان و ایجاد مشکل برای اقتصاد شهر، شورای محترم اقدامی عاجل در این مورد داشته باشد. اقدامات این اداره در نهایت بر خلاف سیاست‌های دولت در جهت حمایت از اقتصاد ملی و کارآفرینان می‌باشد.

با یک بررسی ساده مشخص می‌شود که کسبه گراش مالیاتی بسیار بیشتر از هم‌صنفان خود در شهرهای هم‌جوار می‌پردازند، و همچنین در سال ۹۲ این افزایش چند برابر و بیش از توان کسبه بوده است. در حالی که بر اساس توافق‌نامه پیوست فیمابین اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی، رشد مالیات سال ۹۱ نسبت به سال ۹۲ بین ۴ تا ۱۴ درصد می‌باشد، اما دیده شده است مالیات برخی از افراد تا ۵۰۰ درصد نیز افزایش داشته است که بسیار دور از انصاف و قانون است.

اعتراضات متعدد کسبه هیچ‌کدام ثمربخش نبوده است و با توجه به پایان مهلت قانونی تسلیم اظهارنامه سال ۱۳۹۲ از شورای محترم به عنوان نماینده قانونی مردم خواهشمندیم برای جلوگیری از اجحاف به همشهریان و پیش‌گیری از رکود در اقتصاد در حال رشد شهر گراش هر چه سریع‌تر عملکرد اداره امور مالیاتی گراش بررسی شود.

36 نظر

  1. سلام این اداره هیچ منطقی قبول نمیکنه صد رحمت به دزد سر گردنه ریس ان اداره حتی سواد مربوط به حوزه شغلی خود نداره بخدا چه جور انتخاب میشن….تا حرفی بهش میزنی میگه من جانباز هستم….اصلا تکریم اراب رجوع کیلو چند

  2. باسلام خدمت همشهریان عزیز،حالا مردانگی شورای شهرمان وفرماندارمان در این مسئله مشخص میشه ولی چشممون اب نمیخوره که اینا واسه چند نفر ادم بدبخت بخوان کاری بکنن

  3. مشکل از اداره دارایی و مالیات نیست، مشکل دقیقا از خود کسبه است. به این دلیل که

    ۱- هیچکدوم از کسبه محترم دقت نمیکنن که پرداخت مالیات منوط به ارایه «اظهارنامه» است و اظهار نامه برگه ای است از صورت وضعیت مالیاتی که خود شخص اظهار میکنه و طبق همین اظهارات باید اداره دارایی تایید کنه ولی متاسفانه اینجا کاملا بالعکس عمل میکنن. اظهارنامه ای که توسط خود صاحب کسب باید تعیین ارقام بشه رو میدن یه نفر تو اداره دارایی واسشون چکی بنویسه. کدوم یک از این اعداد و ارقام ثبت شده در اظهارنامه صحیح و دقیقه؟ آیا اون اقایی که داره این اعداد و ثبت میکنه تو تمام معامله ها حاضر بوده؟؟؟؟؟
    خب کسبه با توجه به عملکرد مالی یکساله خودشون باید این اعداد و بیان کنن و اداره موظفه اینا رو تایید کنه، الا در موارد مشکوک.

    ۲- کسبه محترم چون نمیدونن چجوری باید حساب سالانه رو محاسبه کنن میان اینو به عهده کارمندان اداره مالیات میذارن.
    کسانی هستن تو این شهر که راه و نشون دادن و واقعا دارن این معزل‌ها رو واسه کسبه حل میکنن. مثلا یکی از این راهها همون کلاسای رایگان حسابداری هست که اقای خواجه تو اموزشگاه تبیان داره برگزار میکنه. بنده خدا داره زحمت میکشه و ساعتها وقت میذاره تا مردم و کسبه با حسابداری و استفاده از سیستم حسابداری و نرم افزار اشنا بشن و بتونن خیلی راحت به حساب کتاباشون برسن. من تو کلاسای ایشون شرکت کردم و خیلی هم ازش ممنونم و پیشنهاد میدم همه شرکت کنن. ایشون یکی از موضوعاتی که خیلی روش تاکید دارن همین اعمال مالیات بر معاملات و محاسبه و پرداخت مالیات هست. خیلی دقیق و تمیز آموزش میدن. منم قبلا فکر میکردم پرداخت مالیات یعنی پول زور ولی حالا فهمیدم نه پرداخت مالیات یعنی رونق اقتصادی. یعنی پیشرفت کار.‌یعنی سود بیشتر. هم برای خودم هم برای جامعه.
    پیشنهاد میدم شرکت کنید ضرر نمیکنید.

    1. اظهارنامه کاری به مالیات نداره ، طرف مالیات تو اظهارنامه زده ۳۰۰ تومان و بر اساس سال قبل ۱۵ تا ۲۰ درصد مالیات نیز افزایش داده. ولی مالیات ، آخر سال واسش اومده یک میلیون و نیم، پس کاری به اظهارنامه ندارن و از خودشون مبلغ مالیات میبرن ، و کاری به سود و زیان مغازه دار ندارم، مغازه دار لباس فروشی سال دوم فعالیتش ۵۰۰ هزار تومان ازش گرفتن.
      حسابداری هم همش الکیه ،‌ حسابدار و تبلیغات حسابداری زیاد واسه مردم میان ،‌ خدا تومان از مغازه دار و یا شرکت ها میگیرن تا جایی که من خبر دارم ولی آخر میلیون ها تومان مالیات واسه مغازه دار میاد این هم از حسابدار ، پس اداره مالیات کاری به حسابداری نداره و بر اساس خودشون مالیات میبرن.

    2. من از ۲۰ بابت حسن نیت شما به کلاسهایم بسیار ممنونم
      و صحبتی که در مورد نحوه تنظیم و ارایه اظهارنامه مالیاتی بیان فرمودید ددقیقا درست و منطقی است.

      جناب گراشی
      شما مثل اینکه توجه به عنوان نفرموده اید: «اظهارنامه مالیاتی» نه «اجبارنامه مالیاتی»
      و همچنین در مورد سیستم‌های حسابداری باید خدمت شما عرض کنم این کلاسها و نرم افزارها همگی رایگان توسط ما عرضه میشود. شما تحقیق نکرده چگونه پیش‌قضاوت می‌نمایید؟
      پس لطفا تا در مورد موضوعی اطلاعی نداریم اجازه قضاوت و داوری را به خودمان ندهیم….
      من کار مجانی انجام میدهم پس انتظار چنین جوابی را ندارم.

  4. بهله بهله.ما از سالیان پیش درگیر اینجور مالیاتها بودیم.خدا لعنت کنه اون کسی که مخبره.اون کسی که تر وخشک رو با هم میسوزونه.
    بهمون خبر دادن که کار همشهری خودتونه که میگه اینا از طایفه فلانن مایه دارن.
    خدا ازشون نگذره هرسال تلخی این عوارض و مالیات چند روزی زندگیمونو تلخ میکه.

  5. سلام خدمت تمامی کاسبان عزیز امیدواریم حداقل این بار بعد از چند سال درگیری با این اداره جوابی مثبت از مسئولین بشنویم. و تشکر میکنم از گریشنا که موضوع را رسانه کرده

  6. واقعاً ادم توی این ایالت خود مختار چقدر میتونه این ظلمها رو تحمل بکنه؛ بابت ظلمای شهرداری و شورا (بی احترامی شهردار) به کجا باید رفت یا اداره ابفا بابت کم کاری مسئولینش درمورد چاه های غیر مجازی و غیرش که همشهری عزیزمون هم گفته بودن و هرموقع که میری هم
    رئیس رؤساش حضور ندارن
    اداره ی ثبت اسناد که شکر خدا بعد این همه وقت که راه افتاده هنوز هیچ کاری رو از پیش نمیبرن (نقشه بردار ، کارشناس نداره) البته درمورد اداره منابع طبیعی هم صدق میکنه.

  7. باید زودتر این کار رو انجام میدادن.
    فردی که با مدرک فوق دیپلم کشاورزی میاد رئیس اداره مالیات میشه، وظعیتش مشخصه که چه میشه.
    اداره مالیات، شهر گراش رو با شهرهای بزرگ اشتباه گرفته، یکم نگاه به درآمد مغازه ها بندازید متوجه میشید نه از خودتون مالیات میبرید.

  8. رییس اداره دارایی بر خلاف روسای قبلی حتی حاضر به شنیدن حرف های ارباب رجوع نیست و فقط حرف خودش رو میزند
    اصلا اهل منطق نیست

  9. من موندم مدرک تحصیلی طرف چیه
    رییس دارایی باقی مانده از نیروهای دوره احمدی نژاده
    که دوره ی این طور افراد سر امده

  10. سلام
    واقعا داره ظلم میکنه
    کاسب کار شهر همجوار با ٣۵ سال سابقه به من دوسال سابقه کار
    یه اندازه مالیات پرداخت کردم
    همش هم زیر سر رییس دارایه بخاطر خود شیرینی پیش مدیران کل و ترفیع درجه ش داره به مردم جفا میکنه

  11. تا جای که من خبر دارم
    مردم که جای خود داره کارمنداش هم از دستش مینالند
    خیلی زرنگ بازی در میاره مثلا و هیچ پرونده ی رو مالیاتش قطعی نمیکنه و همش علی الحساب میگیره که بتونه سال بعد هم دریافت کنه

  12. این که یکى از مشکلاته ، گراش از همه شهرهاى ایران همه چیز بالاتره از مالیات گرفته و ساختمان سازى ، قیمت زمین و قیمت مسکن مهر که ١٢٠ میلیون خرید و فروش مى کنند مگه چیه مسکن مهر ، این همه باعث اینا بعضى گراشى ها هستند فقط کى سود مى بره دلال وسط ، حالا به جاى رسیده که میرن خونه مهر در بعضى از شهر هاى همجوار مى گیرن به گراشى خودمون جندین برابر مى فروشن، ودیکه کار بناهى و گج کارى و نما کارى گراش از همه جا گرونتره و مصالح فروشى، ولى کسى نى داد بزنه وکسى نى به داد این مردم گراش برسه،من خودم رفتم اصناف سال ١٠٠ تومان ازم گرفتن میکم خیلى نى میکن نه کارمند داره مکه چند تا کارمند داره ۵ تا که نداره سال ۳۰ میلیون میشه ۱۰ میلیون هم عوارض شهردارى ازشون مى گیرن اونا دیکه کجا صرف چه کارى میشه در اصناف اگه ۱۰۰۰ نفر زیر مجموعه داره ازشون هر نفر ۱۰۰ تومان بگیرن میشه ۱۰۰میلیون میشه اونا دیکه اصناف کجا خرج مى کنند چه کاراهى مگه اصناف انجام میدن ،پس اصناف هم ظلم مى کنه به مغازه داران

  13. خدا کنه حداقل این شورای شهر که خیلی هم باهم تنش دارن از دست رییسشون
    تو این مورد خوب عمل کنن و بتونن زمینه اخراج رییس دارایی رو فراهم کنن

  14. خوبه یه طومار هم واسه شهرداری نوشته بشه که در تعرفه ها و عوارض اینقدر به مردم ظلم میکنه و یکی صداش در نمیاد واسه اونایی که خودشون رو دلسوز ملت حزب اله میدونند و پشت پرده هزارتا زد وبند مبکنن هر چند اگه چیزی هم نوشته بشه این مسوولینی که هیچ خاصیتی ندارن فک نکنم پیگیری کنند

    1. برای برطرف شدن مشکل بی حساب و کتاب و گرانی شهر ۲ راه وجود دارد:
      ۱- اول باید رفت سراغ سلطان زمین خوارها و زمین فروشها که سالهاست خون جوانان شهر گراش را مثل زالو میمکند. و بعدش ۴ دیگ برنج پخت می کنند و یا نمازخانه ای می سازند که مردم بگویند فلانی مردی خیر و نیکوکاری است. چونکه ما خیرنما در گراش زیاد داریم.
      ۲- و یا قطع کردن دست و پای زمین خواران توسط مردم صورت گیرد.
      به دلیل اینکه اجحاف دارایی توسط اطلاعات داده شده زمین خواران محاسبه و انجام می گیرد.
      تعرفه دارایی گراش با مرکز استان و تهران تقریبا همخوانی دارد.

  15. تو ماه رمضون ، کمتر غیبت کنید

    من این بنده خدا رو میشناسم، لیسانس حسابداری داره

    ضمنا اخلاقش هم خوبه
    ولی از دست این خلق الله که مالیات رو پول زور میدونن، همه کارمندای مالیات اعصابشون خرد میشه

  16. یادمه یه دفعه که اونجا بودم، یه بنگاه دار ماشین اومده بود، اعتراض داشت چرا مالیاتش ۱ ملیون اومده!!!!!!!!

    خب بنگاه داری که تو یه معامله، حداقل یکی دو ملیون سود میکنه، چطوره حاضر نیست پول یه هفتش رو برای مالیات یه سالش بده.

    بابا مالیات هم مثل خمس و زکاته

    واجبه

  17. سلام
    کاش مجموعه فرمانداری هم درد این کسبه ها رو حس کنند
    خودشون کارمندن سر برج حقوق آماده بحسابشون واریز میشه .
    متاسفانه هیچ عکس العملی هم نشون نمیدن.
    فرماندار هم که چشماش رو بسته
    اقدامی کنن در خصوص اخراج رییس دارایی
    حتما باید کار به جای باریک بکشه

  18. البته من کاری به زیادی مالیات در گراش و کم ودن مالیات در شهرهای همجوار که البته حتما” منظورتون لار واوز می باشد ندارم ولی کاسبهای محترم گراش اکثر اجناسی که شما دارید می فروشید بسیار گرانتر از شهرهای همجوار می باشد از قبیل کالاهای اساسی – انواع پوشاک وکت وشلوار و…. کمی هم خودتان انصاف داشته باشید البته آدمیزاد همینه دیگه .. همیشه مرغ همسایه غازه
    کارمندان محترم اداراه دارایی لا اقل شما قبل از هرکاری به ارباب رجوع مشاوره بدید …. جای دوری نمی ره ها …..

  19. اطلاع نداری یا گذرت به دارایی نیفتاده
    ببخشید مدرک ایشون فوق دیپلم کشاورزی
    بعد تو همین دانشگاه گراش دانشجوی حسابداری شدن
    اخلاق خوش وا مصیبتا کجا بود

  20. من میگم به جای اتهام زدن به این و اون بهتره یه خورده
    کتاب قانون رو هم یه مطالعه ای داشته باشیم شاید حق با اونا باشه.بهتره با قانون به چنگشون بریم نه با هیاهو

  21. واقعا داره ظلم میکنه البته داره ازندونستن قانون ارباب رجوع سواستفاده میکنه
    و هر کدوم یجور میپیچونه من که حلالش نمیکنم

  22. نکاتی برای رونق کسب و کار:
    ۱.گرفتن اجاره کمترتوسط صاحبان مغازه
    ۲.اجاره مغازه در جایی با مبلغ پایین تر
    ۳.به کاربردن قانون فروش بیشتر سودکمتر
    ۴.داشتن انصاف
    ۵.خریدکالاتوسط فروشندگان از مراکز اصلی بدون واسطه و دلال
    ۶.به کارنبردن دکوراسیون اضافی وبیجادرمغازه
    و…

  23. وچندپیشنهادمن:تاسیس بازارچه فصلی وروزانه با اجاره کم وتحویل به افرادوجوانان کم درآمدوجویای کار،بازارهایی مثل شنبه بازار یا جمعه بازار،سالن یا مکانی برای تولیدات خانگی ودست سازو…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

36 نظر
scroll to top