بستن

ماه شوال کی برمی‌آید؟

 گریشنا: نقشه‌های منطقه رویت هلال ماه نشان می‌دهند که احتمال رویت ماه شوال در ایران در شامگاه دوشنبه بیشتر است، و بدین ترتیب به احتمال زیادتر، سه‌شنبه عید فطر خواهد بود.

به گفته‌ی محمود آذرآیین، کارشناس هواشناسی، بر اساس نقشه‌ی زیر که نقشه احتمال رویت هلال ماه برای شامگاه یکشنبه را نشان می‌دهد، در مناطق شمالی کشور امکان رویت هلال ماه به هیچ وجه وجود ندارد، چون غروب ماه و خورشید در نیمه شمالی کشور هم‌زمان است. در مناطق جنوبی کشور نیز احتمال رویت بسیار پایین است، چون مکث ماه بعد از غروب خورشید کمتر از ۷ دقیقه است.

اما در مناطق جنوبی عربستان و یمن، احتمال رویت در شامگاه یکشنبه وجود دارد، چون مکث ماه بعد از غروب خورشید نزدیک ۱۵ دقیقه است.

 Helal01

اما بر اساس نقشه‌ی زیر که احتمال رویت هلال ماه برای شامگاه دوشنبه را نشان می‌دهد، در اکثر مناطق جنوبی و مرکزی کشور امکان رویت هلال ماه به آسانی وجود دارد.

بنابراین به احتمال زیاد در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس روز دوشنبه عید فطر خواهد بود.

اما در ایران با توجه به موقعیت ماه، احتمال این که روز دوشنبه عید اعلام شود خیلی کم است؛ و احتمالا سه شنبه روز عید فطر خواهد بود.

 Helal02

گفتنی است که این نقشه‌ها را سایت پروژه رویت هلال اسلامی تهیه کرده است؛ و نحوه‌ی خوانش نقشه‌ها بر اساس رنگ مناطق است: در مناطقی که پایین بخش قرمزرنگ قرار می‌گیرند، رویت هلال غیر ممکن است؛ در مناطقی که پایین بخش آبی‌رنگ قرار می‌گیرند، رویت هلال فقط با چشم مسلح امکان‌پذیر است؛ اما در مناطق پایین بخش بنفش‌رنگ، در صورت شفاف بودن هوا و باتجربه بودن فرد، شاید بتوان هلال را مشاهده کرد. در نهایت، در مناطق پایین بخش سبزرنگ، هلال ماه به آسانی و با چشم غیرمسلح قابل مشاهده خواهد بود.

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top