بستن

تخریب برکه کده‌بان، موضوع جلسه ایکوموس

گریشنا: نشست هم‌اندیشی انجمن مردمی معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی شهرستان گراش با حضور دکتر ابراهیم مهرابی و جمعی از اعضای انجمن شنبه ۲۵ مردادماه در سالن کنفرانس دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد.

به نوشته سایت انجمن ایکوموس گراش، در این جلسه دکتر ابراهیم مهرابی، که در حال حاضر با مدرک دکتری فلسفه و الهیات، مدرس و  عضو هیات علمی دانشگاه یاسوج است، در جمع علاقه‌مندان میراث فرهنگی شهرستان گراش با تشریح ماهیت و تعریف هنر و نقش آن در حوزه‌ی میراث فرهنگی به بیان دیدگاه‌ها و نظرات حول محور هنر و میراث تاریخی فرهنگی شهر گراش و نیز هم‌اندیشی با اعضای ایکوموس گراش پرداخت.

Icomos13920525 (3)

در ادامه عبداللهی دبیر انجمن مردمی معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی شهرستان گراش ضمن تشکر و قدردانی از حضور و سخنرانی دکتر ابراهیم مهرابی در جمع جوانان علاقه‌مند ابراز امیدواری کرد با همکاری سایر فرهیختگان و نخبگان علمی جامعه گراش بتوانیم گامی سازنده در جهت حفظ و معرفی آثار و بناهای تاریخی شهرستان گراش برداریم.

Icomos Logo در ادامه نشست از لوگوی انجمن که توسط فرزانه نادرپور طراحی شده بود رونمایی شد. نشانه‌های اصالت و هویت تاریخی شهرستان گراش که بصورت مفهومی از آب‌انبارهای تاریخی شهر و نیز تزئینات خاص  نورگیرهای خانه تاریخی استاد علی‌پور استخراج شده بود، و ترکیب آن با نقطه، گیومه و کاما به عنوان نشان نمادین انجمن مردمی معرفی و حفظ آثار، ایده‌های اصلی در طراحی لوگو معرفی شد.

گزارشی از امیرحسین نوبهار و مهندس غلامرضا آرمان‌مهر درباره تخریب برکه تاریخی کده‌بان با قدمتی بیش از پانصد سال ارائه شد و بر لزوم پیگیری و برخورد قانونی مسئولین مربوطه با عاملین این امر و پیگیری اعلام رسانه‌ای این حادثه تاکید شد. گزارشی از اوضاع تاسف‌بار حمام دهباشی و لزوم حفاظت از این بنای متعلق به دوره  قاجاریه، و لزوم رسیدگی و آسیب‌شناسی و مرمت فوری برکه کل به عنوان بزرگ‌ترین آب انبار تاریخی ایران، و چگونگی تقدیر از حامیان مالی صندوق انجمن و نیز بررسی علل عدم تخصیص بودجه به حوزه میراث فرهنگی و گردش‌گری شهرستان از دیگر موضوعاتی بود که در نشست هم اندیشی انجمن مردمی معرفی و حفظ اثار و بناهای تاریخی شهرستان گراش  توسط اعضا مطرح شد.

Icomos13920525 (2)

13 نظر

  1. عوامل تخریب برکه کده بان بایستی مجازات شوند و مطابق قانون با آنها برخورد شود تا درس عبرتی باشد برای دیگران.
    از انجمن ایکوموس تقاضا دارم این موضوع را همچنان پیگیری کند و به سادگی از آن نگذرد.

    1. حتما فرد مورد نظر شما در کنار تخصص نسبت به مسائل میراث فرهنگی هم دلسوز هست تا اونجایی که ما از این انجمن خبر داربم در کنار یک تیم تخصصی معماری ،شهرسازی و میراث فرهنگی افرادی هستند که شاید تخصص لازم ندارند اما نسبت به اثار تاریخی شهرمون دلسوزند و دارند کمک می کنند.
      همین ادم ها از خودشون شروع کردند بجای اینکه بفکر پول خیر باشند با نفری ۱۰ هزار تومان صندوقی ایجاد کردند که روی پای خودشون برای اهداف خودشون کار کنند این خودش خیلی خوبه!
      یک طرفه به قاضی نریم لطفا بردار من!
      یک گروه جوان بدون هیچ عقبه سیاسی و فکری دارند کارهای بزرگ انجام میدند.
      خدا حفظشون کنه

  2. بنای تاریخی و قدیمی میخوایم چکار؟

    به روز و باشید و به فکر حال و آینده باشید، نه گذشته‌ی از دست رفته و غیرقابل بازگشت

    بجای همین مکانهای بی‌مصرف، یه پارک علم و فن‌آوری راه اندازی کنید
    نه به چارتا سنگ و کلوخ و گچ و سیمان بی‌ارزش، ارزش میدید

    1. دوست عزیز ما ارزش نمیدیم خودشون ارزش دارن.
      من نمیدونم تو این مملکتت هرکی هر چی کم داره چرا اول دوس داره یه چیزو خراب کنه . شما که دغدغه پارک فن آوری دارید که بسیار هم ارزشمند است چرا مثل این انجمن برای انچه که دوست دارید محقق شود تلاش نمیکنید؟ این گوی و این میدان. به جای لعنت فرستادن به خاموشی شمعی روشن کنید.
      اگر دوست دارید بدانید حوصله کنید تا بیشتر بدانید:
      لطفا پاسخ سوالات زیر رو بدین؟
      درامد گراشیا عموما بیشتره یه یه کارگر ساده به نام اقای برزگر در روستای بزم شهرستان بوانات؟
      گراشیا بیشتر سفرخارج رفتن یا اقای برزگر؟
      سواد اکثر گراشیا بیشتره یا اقای برزگر ؟
      شهر گراش امکانات بیشتر داره یه روستای بزم ؟
      وووووووووو
      حالا به این نکته توجه کنید: در امد یک جوان روستایی دیپلم گرفته و در به ور دنبال کار تو شیراز(اقای برزگر) بیشتر شده یا خیلی از جوانان گراشی که به خارج سفر کردند.؟
      لطفا صبور باشید تا پاسخ سوالات باربط و بی ربط مطرح شده را مسؤلین سایت با اضافه کردن لینک خلاقیت اقای برزگر در تبدیل روستا به قطب گردشگری ارایه بدن تا ما یاد بگیریم درامد میلیاردی اقای برزگر چه طور بدست اومده و سیاه چادرهای عشایری ایشان تا پایان سال ۹۵ توسط گردشگران اروپایی رزرو شده است.
      به امید روزی که قدر همین چارتا کلوخ و سنگ بی ارزش رو بهتر بدونیم .
      مزید استحضار بنده گراشی نیستم ولی به شوق وجود جوانانی با انگیزه و پرشور و
      کاربلد و جسور و به روز بازدید از سایت گریشنا بخشی از برنامه روزانه من شده است.

      1. فرهنگ سودپرستی و پول پرستی همین است. حتی به خانواده ی خودش هم رحم نمی کند، چه برسد به میراث فرهنگی.
        دلمان خوش است که اسم شهرمان ولایی است. (این کجا و آن کجا)
        بعضی از ما گراشیها بزرگی را در پول و ثروت میدانیم در صورتی که اینطور نیست.
        بزرگی به عقل و خرد است نه پول و ثروت…

    2. شما دوست عزیزی که می فرمایید بناهای تاریخی میخواهیم چیکار.
      به نظر من شما تخصصی در این مورد ندارید و از مهندسی عمران و معماری سر در نمیارید یا اگر هم باشید کم کاری کردید و مطالعه و تحقیقاتی در مورد این بناها انجام ندادید تا متوجه پیاده شدن بهترین ایده ها و طرح های روز که در حال حاضر به ندرت به آن دست پیدا کرده اند آن زمان (چند صد سال پیش) در این بناها اجرا شده است(حتی در گراش).
      کسی منکر این نیست که پارک علم و فناوری و بسیاری از ساختمان های بروز و پیشرفته لازم است اما آثار تاریخی هم بایستی حفظ شود تا از طریق آنها بتوان به اصالت خودمان و فرهنگ گذشتگانمان پی ببریم و ۵۰ سال دیگر فرزندان ما بدانند از کجا به کجا رسیده ایم.
      نکنه در دورانی که پیشرفته ترین کشورهای دنیا بدنبال ساختن اصالت و تاریخی برای خود هستند ما اصالت و تاریخ خود را تخریب کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 نظر
scroll to top