بستن

جای خالی خبرنگاران خبرگزاری‌ها و مطبوعات در گراش!

احمدرضا خودکامه: خبر همیشه مهم بوده، است و خواهد بود. ساده ترین وجه آن این است که آدمها وقتی به هم سلام میکنند بلافاصله بعد آن می گویند چه خبر؟ این «چه خبر؟»، اهمیت خبر برای افراد را نشان می دهد.

خبر حالات گوناگونی دارد، خبرهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی، و… هر فرد بسته به نوع فعالیت اش اخبار خاصی را دنبال می کند، مثلا فردی که در نهادهای دولتی و سیاسی شاغل باشد، مسلما اخبار سیاسی منطقه خود و استان و کشور را مرتب رصد و پیگیری می کند و یا فردی که فعالیت های اقتصای را انجام میدهد، دائما قیمت های سکه و دلار را دنبال می کند و یا نمونه بارز آن خبرهای ورزشی است که علاقه مندان فراوانی دارد وشاید کمتر کسی پیدا شود که اخبار پیرامون اش برایش مهم نباشد.

چند سال پیش که فعالیت خبری را در گراش شروع کردیم اولویتمان پخش خبرها از صداوسیما بود که بحمدالله موفق هم بودیم. وبگاه خبری رویدادشهر را نیز از همان ابتدا راه اندازی کردیم که مردم بتوانند خبرها و گزارش هارا در یک سایت جامع و کامل پیگیری کنند.

بعد از مدتی از طریق آقای مصطفی کارگر با خبرگزاری فارس آشنا شدم و خبرهایی که از ارزش خبری بالایی برخوردار بود را به این خبرگزاری ارسال می کردم و منتشر می شد.

تهیه گزارش و خبر نیمی از کار است و نیمه ی دوم آن انتشار خبر است، گاها خبرهایی که به خبرگزاری فارس میفرستادم، مجبور بودم یک یا دو روز منتظر بمانم که ابتدا در این خبرگزاری منتشر و سپس در رویدادشهر خودمان درج کنیم.

آقای قاسم ایزدیان نیز از پیشکسوتان عرصه خبر در گراش که اکنون نیز در این حرفه مشغول به فعالیت هستند، خوشبختانه با چندین رسانه استانی و کشوری مشغول همکاری هستند که این جای خرسندی است اما یک نفر نمی تواند بار چندین رسانه و مطبوعات را به دوش بکشد و از طرفی بر همگان واضح و روشن است که انتشار یک خبر از خبرگزاری های استانی و کشوری اهمیت ویژه ای دارد، لذا باید در این راستا نیروسازی کرد.

خوشبختانه در حال حاضر که گروه روزنامه افسانه و سایت گریشنا توانسته اند مجموعه ای از جوانان علاقه مند به این حرفه را دریک فضای نسبتا حرفه ای دورهم جمع کنند انتظار میرود با آموزش های حرفه ای، این علاقه مندان را بسته به رده سنی آنان، به خبرگزاری های کشوری و استانی معرفی نموده تا شاهد انتشار اخبار شهرستان گراش از رسانه ها و خبرگزاری های مطرح باشیم و جای خالی خبرنگاران این رسانه ها بیش از پیش در گراش احساس نشود.

مسلما انتشار اخبار، گزارش ها و حتی نظرات و پیشنهادات در رسانه های استانی و کشوری علاوه بر معرفی شهرستان، در رفع کمبود ها و مشکلات نیز اثر بسزایی خواهد داشت.

امیدواریم در آینده ای نزدیک با تربیت خبرنگارانی مجرب و توانمند، شاهد انتشار گزارش ها و خبرهای گراش در رسانه های مطرح کشوری باشیم.

Ahmadreza Khodkameh

منبع: وبلاگ شخصی احمدرضا خودکامه

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

14 نظر

  1. باسلام وخسته نباشیدخدمت برادربزرگوارواستاد گرانمایه خودکامه معزز. ازبیشنهادبسیاربجای شما استقبال میکنم وایکاش بودند عزیزانی که بنده .آنهارابه خبرگزاریهامعرفی میکردم وایکاش دلها متوجه این کمبود میشد وباصداقت دررفع ایین نیاز شهروشهرستانمان اهتمامی میگردید که اهمیت خبروخبررسانی بسیاربوده ولی علاقمند بخبرنگاری اندک.که البته این مشکل بسیاری ازشهرستانها ست وتنها گراش نیست که مستحضرید این مسئله را دراکثر مناطق داریم و اجازه دهید دستان گرم وعاطفت خیزتان درعنایتی که نسبت بحقیردارید ببوسم . توفیقاتتان افزون برادر و چشم براه مساعی جنابعالی درامورخبری.رهین عافیت و سرفرازی وسیادت باشید . انشاوالله ./م .

  2. باسلام به هر دو بزرگواران فکر میکنم قاسم ایزدیان هنوز برای تازه کارها شناخته شده نیستند .ایشان عمر خود را با اخلاص در این کار سپری کردند .ویک عمر گمنام ماندنند .اما بعضیها …….

  3. میخواستم بیشتربرای آن برادرگرامی بنویسم که میهمانی برحقیرواردشد وناچار مطالب راخلاصه عرض کردم .اما به ایشان که کاملا میشناسم عرض میکنم بنده که نشریه ای ندارم ومن هم عضوی ازهمین گریشناوافسانه هستم وبهترعرض کنم جلوزدن افسانه باعث افتخارهمه ماست چو ن ماهمه عضویک خانواده ایم (مننظورم خادمین رسانه ای است ) گریشنا وافسانه متعلق به همه ماست و ترقی آنها موجب مباهی زیرا بنده افتخارمیکنم که عضوکوچکی ازهمین افسامه وگریشنا هستم واین رسانه ها توسط عزیزان تلاشگری چون آقایان رحمانی .شامحمدی .غفوری .خواجه بور و….. اداره میشود ومن هم همانندسایرین ازمطالب آنهابهره میبرم ولی اینراتصریح میکنم خدمت آن برادرعزیزمان که افسانه وگریشنا متعلق بهمه گراشیهاست ومن هم گراشی ام ولی زحمات بارورکردن آنهابابزرگوارانی است که بدون چشمداشت تلاش شبانه روزی دارند وبنده اگرگاهی افتخاری بیابم همکاری اندکی با این دورسانه داشته وخواهم داشت و ازطرفی خواجه بورها.شامحمدی . غفوری.ایزدیان و….. همه تحت رهنمودهای استادرحمانی بکار اشتغال داشته و بازمیگویم همگی عضوخانواده همسایه .هفت برکه و …. هستیم که نه تنهابنده بلکه همه عزیزان خدمتگذارخبری افتخارهمکاری با ایندو رسانه وزین داریم والحمدالله که جلوزده اند که موجب شادمانی همگان است . حق نگهدارتان .

  4. خدمت استاد ابوالکلام ثانی قاسم ایزدیان عرض کنم که سرورانی که در همسایه .هفت برکه. افسانه. گریشنا زحمت می کشند توقعی از مردم ندارند و در جهت ارتقای فرهنگ عموم مردم تلاش می کنند ولی شما از زمین وزمانه گله مند هستید واین درست نیست.

  5. سلام
    پیشنهاد دوست خوبم جناب خودکامه بسیار به‌جا و مناسب است. من فکر می‌کنم ما از نقش رسانه در پیش‌برد اهداف شهر غافل شده‌ایم.
    یعنی رسانه‌های محلی تنها می‌توانند بخشی از نیازهای و مشکلات شهر را مرتفع کنند و به‌دلیل بُرد کوتاهی که دارند، نیاز است پای رسانه‌های کشوری به شهر باز شود.
    مدتی پیش لامرد توانست نمانیدگی جنوب فارس خبرگزاری فارس را به‌دست بیاورد. بعد از آن هم یک لاری به عنوان سرپرست خبرگزاری نسیم در استان فارس انتخاب شد تا بُرد خبری این دو شهرستان توسط این دو خبرگزاری بزرگ کشور افزایش پیدا کند.
    دو سال قبل بود که در حاشیه خبر گرفتن مجوز مرکز ناباروری گراش، خبرهایی درباره گرفتن مجوز نمایندگی دوتا از خبرگزاری‌های زیرمجموعه جهاد دانشگاهی ـ ایسنا و ایکنا ـ شنیده شد.
    به نظر اگر بتوان ایسنا را در گراش راه‌اندازی کرد، قدری خلا عدم بازتاب خبرهای گراش در سطح استان و کشور جبران شود. ضمن اینکه فعال شدن نمایندگی خبرگزاری مهر هم می‌تواند مکمل ایسنا باشد.

  6. باتشکراز فعالین این عرصه،منی که بوقم می دونم که خبرنگارها خصوصا خبرنگار صدا و سیما خیلی باید بیشتر فعال باشند،نمونه خبرهایی که مغفول مانده:
    ۱.کارهای خیرین
    ۲.رکاب زنی دوچرخه سواران گراشی به سمت مشهد
    ۳.کسب مقامهای ورزشی خصوصا ملی و بین المللی
    ۴.والی ماشااله سو‍ژههای خبری مغفول …..
    نباید برای پوشش خبر شهرستان گزینشی و سلیقه ای عمل کرد.
    چند مدت پیش خبری در اخبار فارس پخش شد مبنی بر لانه کردن کیت(یا کریم)بروی مهتابی در آباده تشک!!!حال بنگرید فعالیت خبرنگارای ما و دیگران!

  7. آقای وفایی فردعزیز باطلاعتان میرساندکه چندین خبرگزاری منجمله تسنیم نیوز .نسیم .حافظ ..اتقان .انقلاب .خیبر . جنوب نیوز. برنا. و….وخبرآننلاین درگراش ودفترخبری تحلیلی این شهرستان فعال هستند و قاسم ایزدیان هم سرپرست ایران آنلاین دراستان فارس است وآنکه سرپرست استانش ازعزیزان لاریه تسنیم نیوزاست که جهت استحضارتان عرضه شد

  8. بازجناب وفایی فرد محترم . فکرکنم قاسم ایزدیان خودمون هم سرپرست شبکه خبری ایران انلاین است ودفترسرپرستی همین رسانه دراستان فارس هم درگراش باشه . شماکمی همین گریشنا مطالعه کنید . پیروزباشید

  9. باتحیت محضرهمه عزیزان دلسوزاطلاع رسانی وخبری که لازم شدباستحضاربرسانم همه ازنبودها گله مندید درحالیکه دهها خبرگزاری ازدفترمحقر حقیر تغذیه خبری میشوند ولی بازمستحضریدکه یکنفرم وبتنهایی قادرنیستم همه خبرگزاریها راکه خبرنگاری آنهابعهده دارم تغذیه خبری کنم وهرخبر صرفا به ۵ یا۶ خبرگزاراریانعکاس داده میشود .که ضمن
    استدعا ازبزرگواران علاقمند عاجزانه تقاضامندم بیایید رهنموددهید وراهنمایی کنید واگر علاقمندید برخی ازخبرگزاریهرا بگیرید . حدود ۴۵ خبرگزاری درگراش فعال هستند اما عرض کردم بخاطر کبرسن وتنهایی قادرنیستم همه راتغذیه کنم . بنده پرس تی وی .العالم وشبکه خبرسیما راهم برای گراش گرفته ام ونیز۱۷ ماه قبل سرپرستی ۶ استان جنوبی کشور رابرای گراش گرفتم (نیک نیوز) اما واقعا به تنهایی ومسئولیتی که درسطح استان دارم قادربه تغذیه آنهانمیباشم . عزیزان تشریف بیاورید راهکارعنایت کنید .یکی ازناراحتیهای بنده همین بی تفاوتیهاست .لذا محض خداخواهش والتماس میکنم بیایید رهنمود عنایت بفرمایید.گراش ظرفیت دارد که ازچندی پیش سرپرستی جنوب فارس درگراش مستقرشد وامسال هم سرپرستی یکی دیگرازرسانه ها درگراش استقراریافته .پس ماخبرگزاری داریم وزیادهم داریم امانیرونداریم .بیاییدکمک بفرماییدتابنده ظرف ۷ روز بیش از۱۰۰ نمایندگی خبرگزاری بگراش بیاورم اما تنهایی قادرنیستم عزیزان که مشکل است واینرا صادقانه عرض میکنم که تنهایار ویاورخبری بنده برادربزرگوارم جناب خواجه پورهستند که رهنمودمیدهند و راهنمایی میفرمایند . محض خدا اگردلسوزید بسم الله . بوالله چشم براه راهنمایی همه عزیزان بزرگوارم .بیاییدملاحظه بفرماییدتابنده نشانی خبرگزاریها ارائه دهم وشما خبرهای گراش را درسرتاسرایران اسلامی ملاحظه فرماایید وحتا خارج ازکشور. بامید زیارتتان ای اساتیدمعظم که انشا،الله آجرک الله وهومعکم اینماکنتم ./م

  10. استاد بزرگ ابوالقاسم ایزد
    سنگ بزرگ را که نتوان زد
    اکنون که بگفتی حرف از ته دل
    آیم به مخبرت تا که بشوم مخبر

  11. یه نظرم پاسخ یه کسی که شهامت معرفی خودندار عبث است باوجود این که او را کاملا می‌شنایم. اما آقایانی که دم از دلسوزی خبری می‌زدند چی؟ چرا جوابی ندادند! متاسفم که دراین ویرانسرا هر کس در اندیشه منافع خویش است و نه خدمت. اما ما زنده به آنیم که آرام نگیریم / موجیم که آسودگی ما عدم ماست.
    به آن منتقدشریف می‌گوییم فتنه‌های آخرالزمانی همین نوشته‌های توست که انشا، الله خداوند عاقبت همه مارا بخیرگرداند./م یافاتح خیبرمددی خیبریان را-

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 نظر
scroll to top