بستن

اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی

گریشنا: نشست هماهنگی و برنامه ریزی طرح سرشماری عمومی کشاورزی به ریاست اصغر فرودی، فرماندار گراش، و با حضور بخشداران، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهای تابعه در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد.

به گزارش حجت عابدی از فرمانداری شهرستان گراش؛ فرماندار گراش در جمع دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستاهای تابعه با بیان اینکه اطلاعات دقیق کشاورزی زیربنای رشد و پیشرفت کشور را فراهم می کند، گفت: «اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی گام موثری در جهت سامان دادن و رونق بخشیدن به کشاورزی و توسعه اقتصادی است.»

farmandari11نماینده دولت تدبیر و امید در شهرستان گراش با بیان اینکه دسترسی دقیق به اطلاعات بخش کشاورزی در زمینه برنامه ریزی منسجم را در این بخش فراهم می کند، افزود:«برای توسعه و رونق بخش کشاورزی و جلوگیری از هزینه های غیر ضروری و رفع نیازهای کشاورزان، دسترسی به آمار و اطلاعات دقیق ضروری است.»

اصغر فرودی هر گونه توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را نیازمند جمع آوری اطلاعات و آمار دقیق عنوان کرد: «آمار و اطلاعات دقیق، مبنای توسعه و پیشرفت جامعه است.»

وی با بیان اینکه طرح سرشماری کشاورزی هر ۱۰ سال یکبار در سراسر کشور اجرا می شود، گفت: «تمهیدات و پیش بینی های لازم برای اجرای دقیق این طرح در شهرستان گراش اندیشیده شده است و شهرستان آمادگی کامل برای اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی را دارد.»

فرماندار گراش اضافه کرد: «در سرشماری عمومی کشاورزی، مشخصات کشاورزان، نوع فعالیت، مساحت اراضی، سطح زیر کشت و مقدار تولید سالانه محصولات زراعی، باغی، دامی و گلخانه ای جمع آوری و به صورت محرمانه باقی می­ماند.»

فرودی میزان اراضی کشاورزی شهرستان گراش ۱۰ هزار هکتار و تولید محصولات زراعی و دامی سالانه را ۶۰ تن عنوان کرد.

وی از شروع دوره آموزشی مأموران سرشماری کشاورزی در گراش خبر داد و خواستار همکاری کشاورزان در اجرای این طرح مهم شد.

نماینده دولت در شهرستان گراش توسعه بخش کشاورزی را نقطه استراتژیک یک جامعه عنوان کرد و گفت: «پیشرفت بخش کشاورزی و تقویت شاخصه های اقتصادی، جامعه را در راهبردها وگفتگوهای سیاسی در مسیر جدیدی قرار می دهد.»

فرودی با بیان اینکه سرشماری کشاورزی از پنجم مهر امسال در شهرستان گراش اجرا می شود، تصریح کرد: «طرح سرشماری کشاورزی از تاریخ پنجم مهر لغایت هجده آبان، به مدت ۴۰ روز، بصورت همزمان در سراسر کشور اجرا می­شود.

وی بر همکاری و مساعدت مسئولین دستگاه های اجرایی شهرستان، اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران با ماموران سرشماری تاکید کرد.

در این جلسه نحوه ی اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی در شهرستان گراش مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

خبرنگار همکار هفت‌برکه از سال ۱۳۸۶ کارشناس روابط عمومی فرمانداری گراش

10 نظر

  1. با سلام خدمت فرماندار گرامی
    جناب فرماندار کاش بجای فقط سود اوری کشاورزی به فکر تغییرشیوه ابیاری هم بودید.در ایران بخاطر ابیاری سنتی بیشترین مصرف اب و اصراف اب در کشاورزی بوده و به خاطر خشک سالی که وارد ان شدیم باید تغییر مصرف اب در کشاورزی بدهیم و ابیاری سنتی را با تغییردادن به ابیاری مدرن. جناب فرماندار گرامی در شهرستان گراش بیش از ١٢٠ چاه غیر مجاز وجود دارد بیشتر این چاه ها غیر مجاز تعلق به افراد ثروتمند هست که هیچ سودی برای اقتصاد شهرستان گراش ندارند و فقط برای خوش گذرونی این اشخاص حفر شده .جناب فرماندار ایا روزی نرسیده که که تمام چاه های غیر مجاز رو تخریب کنید و با چند حلقه چاه اب کشاورزی شهرستان گراش رو تعمین کنید و اب شرب و شهری رو از اب کشاورزی جدا کنید .اگر الگوی مصرف اب رو تغییر بدهیم و ١٢٠ از چاه های غیر مجاز رو تخریب کنید وفقط با چند حلقه چاه دولتی اب کشاورزی رو تامین کنید بیشتر مشکل اب در شهرستان گراش حل خواهد شد

  2. جناب امانی
    اول درست بنویس
    دوم در حد سواط؟ ( سواد ) خودت بنویس
    سوم جناب دوستدار محیط زیست گراش همین خوانین و میرشکارهای منطقه بودن که پدر محیط زیست رو در اوردن.بهت برنخوره!
    چهارم فردا اگربخاطرامار الکی بازخواست شدی ویا خدای ناکرده مجبور شدی این ۱۲۰ حلقه چاه رو معرفی کنی فکرشو بکن با کیا در می افتی همون مایه دارها که دوباره هم برا شون امکان حفر وجود دارد

    1. آقای امانی درست میگن به عنوان یک کارشناس ارشد آب صحبت های ایشون رو تأیید میکنم .روزی اهالی محترم گراش از خواب بیدارمیشن که دیگه خیلی دیر شده.تعدادی مایه دار که فکر میکنن با پول میشه همه چیز رو خرید چاه های کم آب و عمیق گراش رو قبضه کردن و آب رو با پمپ های بزرگ از اعماق زیاد استخراج میکنن.کاش به جای پول کمی فرهنگ داشتیم و میفهمیدیم نسل های بعد هم باید در این منطقه زندگی کنن و همه چیز رو برای زمان حال نخواهیم.

  3. اقا یا خانم مقنی
    من اگر از چیزی و کسی میترسیدم مثل شما بدون نام نشان دیدگاه میدادم
    کاش گراشی ها متوجه میشدن چی پیش رو دارن کاش!
    مایه دار برای شما شاید اسمی بیرون کرده باشن ولی برای من که این مایه دارها پول خلیج به دست اوردن چیزی نیستن و من الله توفیق 🙂

  4. چرا جواب اقای امانی رو با تهدید میدید. و پشت سر فرماندار محترم مخفی نیشید. ایشون برای کسی تکلیفی تعیین نکردند و بر اساس حقوق شهروندی ، از مسئولی که نماینده دولتی است که با رای مردم انتخاب شده خواسته ای قانونی را خواسته اند و همین که با نام خودشون نظر داده اند نشان از صداقت ایشان است.
    ما انقلاب کردیم و شهید دادیم که قلدری و خان و خانبازی از بین بره ما در مقابل ظلم و استکبار جهانی ایستاده ایم چند نفر به اصطلاح شما مایه دار که عددی نیستند.
    بحران اب در کشور جدی است تا حدی که کارشناسان جنگ های اینده را بر سر منابع اب تصور میکنند.
    هدر رفت اب در بخش کشاورزی به شیوه های سنتی و غیر نوین هم ، امروزه بر هیچ انسان عاقل و آگاهی پوشیده نیست.
    بهتر است اگر شما هم مستنداتی دال بر وجود چاه های عمیق و نیمه عمیق غیر مجاز دارید اطلاع رسانی نموده واز مسؤلین مصرانه خواستار برخورد قانونی با متخلفین باشید و جای تشکر از اقای امانی وجود دارد .
    حتما باید به مصیبت گرفتار بشیم تا قدر اب رو بدونیم ؟

  5. الف – «تا آبانماه تنها دو نوبت باران می بارد»، «سد لار و لتیان خشک شدند»، «روحانی: به طور جدی در مصرف آب صرفه جویی کنید» این ها چند گزاره خبری هستند. نه! این جملات چند گزاره خبری هولناک هستند!
     
    بحران آب در ایران به وضعیتی غیر متعارف دچار شده است. منابع آبی به پایین ترین سطح خود رسیده و دشت ها برای خشک شدن از همدیگر سبقت می گیرند. برداشت آب از سفره های زیر زمینی به بالای ۸۰ درصد رسیده و حالا تبخیر زیاد، بارش کم و برداشت بی رویه، سفره های زیر زمینی را هم خالی کرده و کاسه چشم سدها را خشکانده است. نیمی از حدود ۶۰۰ دشت ایران دیگر غیر قابل بازگشت هستند.
     
    اینها و نمونه های بیشری از بی ملاحظگی سرزمینی به روشنی مشخص کرده است که دور جدید کم آبی و خشکسالی در ایران آغاز شده و از همه سو سایه مرگ را می توان بر سر طبیعت و تنوع زیستی کشور دید. خشک شدن جنگلهای زاگرسی، مرگ گونه های جانوری بر اثر بی آبی و حالا هم خشک شدن سدها در شهرهای مختلف کشور نشان می دهد بی تفاوتی نسبت به توسعه پایدار چطور می تواند بیش از همه حیات انسانی را تهدید کند.
     
    گستردگی و فراگیر بودن بحران آب نشان می دهد؛ تغییر اقلیم نقش به مراتب کمتری به نسبت سوء مدیریت در کاهش و نابودی منابع آبی در ایران داشته است. اگرچه دوران کم بارشی در ایران آغاز شده و مدیریت بحران در ایران باید خود را برای شرایط ویژه ای در آینده آماده کند.
     
    تا همین یک سال پیش شاید کمتر مقام دولتی حاضر بود بپذیرد کشور با بحران آبی و اثرات محیط زیستی ناشی از کمبود آن مواجه است.
     
    تذکرهای مدام رسانه ها و کارشناسان راه به جایی نبرد اما در همین چند ماه اخیر وزیر نیرو، مقامات وزارت کشاورزی و کارشناسان و مدیران سازمان محیط زیست نسبت به بحران آب بیمناک شده و قرمزی وضعیت را درک کرده اند.
     
    حالا همه یکصدا نسبت به کاهش منابع آبی، افت سفره های زیر زمینی، خشکی تالاب ها و دشت ها و دریاچه ها هشدار می دهند اما آنچه سبب شد رئیس جمهوری از مردم بخواهد در مصرف آب به شکلی جدی صرفه جویی شود، عمق فاجعه و بحران زیستی در ایران را نمایان می سازد.
     
    کشاورزی ناپایدار متهم ردیف اول است. مصرف بی اندازه آب در کشاورزی سنتی، سبب شده منابع آبی کشور، ظرف سه تا حداکثر چهار دهه به پائین ترین سطح خود نزدیک شوند. اگر برای نمونه سری به اطراف دریاچه های [سابق] کشور بزنید متوجه می شوید باغات سیب در اطراف دریاچه ارومیه، جالیزهای خیار و کاهو و گوجه در اطراف دریاچه پریشان و سبزی محصولات در کرانه خشکیده تالاب های کشور چگونه شاهد مرگبار مهمترین اکوسیستم های کشور هستند و کشاورزان تربیت نشده و بدون ناظر چگونه آب را از عمق زمین با هزارن تلمبه غیر مجاز، بیرون کشیده و شیره زمین را مکیده اند!
     
    باغ ها پر بار و جالیزها پر محصولند اما از دریاچه ها چه چیزی باقی مانده جز توده ای خاک خورد شده که خود کانون جوشش گرد و غبار و زمینه آلایندگی وسیعی برای کل کشور فراهم آورده است. تنش های اکولوژیک در دشت های استان فارس، تهران، خراسان، یزد و سمنان و… خود را به وضوح نشان داده است.
     
    ایران نه تنها در مدیریت اکوسیستم های آبی از میان ۱۳۲ کشور جهان رتبه ۱۳۰ را دارد بلکه در مصرف حفره های درونی زمین مخرب ترین کشور دنیا لقب گرفته است.
     
    خالی شدن سفره های زیر زمینی از آب به دلیل برداشت بی رویه برای کشت محصولات کشاورزی کار را به جایی رسانده که بی شک امنیت ملی در ایران به وضعیت نامطلوبی مبتلا خواهد شد.
     
    با این حال اگر شیوه های آبیاری و کشت محصولات کم مصرف و سازگار با اقلیم های متفاوت در کشور اصلاح نشود و مشارکت عمومی در این میان بوجود نیاید، به زودی شاهد نزاع های محلی و برخوردهای قبایل و گروهای مردمی بر سر توزیع منابع آب خواهیم بود.

  6. اره درسته حرف اقاى امانى ، تا جند سال دیگه گراش واقعا کمبود اب وجود دارد ، اینجا کسى بى احترامى به کسى نکرده اقا مقنى تو اکه جرات داشتى خودت رو معرفى مى کردى ، شاید خودت هم یکى از اوناهى که چاه دارن که به ات بدخورده ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top