بستن

دوره‌ای که در انتظار همه است

گریشنا:چند سال از عمر شما می‌گذرد؟ شاید تا رسیدن به دوره‌ی میانسالی تنها چند قدم فاصله دارید و شاید هم در آن گروه‌هایی قرار دارید که فکر می‌کنند آدم‌های پیر، از همان اول پیر به دنیا آمده‌اند و تا رسیدن به میانسالی فرصت زیادی باقی است. در هر گروه که باشید مهم این است که دیر یا زود دوره‌ی میانسالی به همه ما سر می‌زند.

پنجم تا یازدهم مهر ماه به عنوان هفته ملی سالمند تعیین شده است به همین مناسبت اداره‌ی بهداشت شهرستان مطلبی را برای گریشنا ارسال کرده است که خواندن آن ما را با این دوره از زندگی بیشتر آشنا می‌کند:

به گفته دکتر محمد نبی محمدی، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی، در خصوص هفته ملی سالمند؛ در سال ۱۹۵۰ میلادی، دویست و پنج میلیون نفر از جمعیت جهان را سالمندان تشکیل می‌‌دادند که در سال ۲۰۱۲ این رقم به هشتصد‌و‌ده میلیون نفر رسید و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۵۰ میلادی به دو میلیارد نفر برسد.

در حال حاضر حدود شصت درصد از کل جمعیت سالمندان دنیا در کشورهای در حال توسعه متمرکز هستند و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۵۰ میلادی این میزان به هشتاد درصد برسد. سرعت رشد جمعیت افراد بالای شصت سال در جهان، بیش از سرعت رشد کل جمعیت جهان می‌باشد. بر اساس آخرین آمار در کشور ما حدود ۸.۲ درصد از جمغیت کشورمان را سالمندان تشکیل می دهند. بنابراین کشور ما نیز مانند سایر کشورهای جهان، در حال تغییر الگوی جمعیتی، به سمت سالمند شدن است، ولی تفاوت مهم، شتاب بالای پیر شدن جمعیت، در کشور ما است. با توجه به پدیده‌ی مهم گذار جمعیتی کشور به سوی سالمندی، با عنایت به چند وجهی بودن خدمات مرتبط با سلامتی سالمندان ضروری است موضوع فوق به عنوان یک اولویت مهم، در صدر سیاست‌ها و برنامه‌های کشور قرار گیرد. پیری جمعیت پروسه‌ای است که در تمام کشورهای جهان اتفاق می‌افتد.

Salmandan (4)

عواملی که در این روند به ایفای نقش می پردازند:

افزایش طول عمر: در بیشتر نقاط جهان، مردم اکنون بیش از دهه‌های پیش زندگی می‌کنند. اگر جهان را به عنوان مجموعه‌ای واحد در نظر بگیریم، امید به زندگی از دهه ۱۹۵۰ به این سو حدود بیست سال افزایش یافته است.

کاهش باروری: امروزه نرخ باروری در جهان از پنج کودک برای هر زن در سال ۱۹۵۰ به حدود ۲.۵ کودک کاهش یافته و پیش‌بینی شده که این نرخ در سال ۲۰۵۰ میلادی به ۲.۲ کودک برای هر زن برسد. طبیعتا با کاهش میزان زاد و ولد در میان خانواده‌ها، سهم سالخوردگان از جمعیت نیز افزایش می‌یابد.

سالمندی فرآیندی است که متوقف نمی‌شود و تنها با داشتن زندگی سالم و مراقبت‌های ویژه می‌توان این دوران را به دورانی مطلوب و لذت بخش و توأم با سلامتی تبدیل کرد. سلامت سالمندان یکی از مسائل و مشکلات بهداشتی در اکثر جوامع است و مقابله با این مشکلات نیازمند سیاست گذاری و برنامه ریزی های صحیح و دقیق می‌باشد. نیازهای جسمانی در سنین پیری از اهمیت فراوانی برخوردار هستند و مسائل روانی ناشی از سالمندی نیز تحولات بسیاری در روش زندگی این گروه بوجود می‌آورد.

در دوره‌ی سالمندی شخص ممکن است به دلیل محدودیت‌های مرتبط با تغییرات پیری برای برآورده کردن نیازهای اساسی به کمک دیگران نیاز داشته باشد. در این راستا آموزش بهداشت و شیوه‌ی زندگی سالم به سالمندان و افراد خانواده‌ی آنان امر مهمی است که می‌‌تواند بسیاری از مشکلات ناشی از تغییرات پیری را کنترل و یا به تعویق انداخته و سلامتی سالمندان را حفظ نماید. سالمندان هر جامعه ذخایر باارزشی هستند که باید اقدامات لازم برای برخورداری بهینه از خردمندی و کاردانی آنان در خانواده و جامعه را به کار بست.

از طرف دیگر فراهم ساختن زمینه‌ی مشارکت سالمندان در فرآیند توسعه و ترویج ارتباط بین نسل‌ها و توجه به وضعیت سالمندان بسیار مهم و ضروری به نظر می‌رسد. البته با افزایش سن، احتمال آسیب‌پذیری افراد نیز افزایش می‌یابد. علاوه بر آن، شرایط زیستی سالمندان، آنها را بیشتر در معرض خطر عواملی که اثر منفی بر تندرستی آنها دارند، قرار می‌دهد مانند انزوای اجتماعی و حوادث که می‌توان تا حد زیادی آنها را کنترل کرد. سالمندی یک بیماری نیست بلکه ورود به مرحله ای جدید از زندگی است.

پیری واقعیتی است اجتناب ناپذیر. پس چه بهتر که به جای تسلیم شدن، خود را تجهیز کنیم تا بتوانیم بیشترین بهره را از این دوره عمر ببریم و برای این کار کافی است که نگاهی واقع بینانه به آن داشته باشیم.

Salmandan (7)

3 نظر

  1. کاش دولت ایران کمی به فکر مخارج مردم ایران بود تا جوانها ایرانی این همه از به دنیا امدنشون پشیمان نمیشدن
    در دنیا بله درسته امید به زندگی افزایش پیدا کرده ولی در ایران روز به روز امید به زندگی کاهش داره پیدا میکنه

  2. سلام، از خدا مى خوام که هیج وقت اینقدر پیر نکنه که بخوام کسى منو تا جاهى یا دستم کسى بگیره ، یا بجه هام منو خونه سالمندان ببرن ، گاهى به ادمهاى پیر خنده نکنیم که خودمان روزى اینجورى میشیم،یک خانمى بود بنام حاجى فاطمه مادر مرحوم احمد امانى ، که گل مى گفت ، مى گفت یک روز درد یک روز مرگ بده، که محتاج کسیش نکنه، اخر هم اینجورى شد در یکى روزهاى زمستان که بارون مى بارید، با دهان روزه هنوز افطار نکرده بود از مسجد صاحب الزمان بر مى گشت یک ماشین راننده از خدا بى خبر به اش زد ولش کرد در رفت ودرجا فوت کرد این حاجى فاطمه به ارزوش رسید یک لحظه درد و یک لحظه مرگ، هیج وقت باعث عذاب ورنج کسى نشد ، خدا رحمتش کنه،

  3. سلام ،وقتى کسى پیر میشه یعنى به اخر خط رسیده،هیج وقت به سالمندان نخندیم که روزى مثل اونا میشیم، خدا براى همه داره نگو من اینجورى نمیشم ، هیچ وقت به پولت نناز که خدا یک شبه میده و برمیداره، هیج وقت به جوان بودنت نناز که یک خدا مى تونه نقاشیت تغیر بده،به هر سالمندى نگاه یک روز مثل ما بوده ، این دنیا پاییزه ، وقتى سن چهل میرسى کم کم ول میشى ، وقتى پنجاه میرسى افتاده میشى ، وقتى به شصت میرسى نشست نشته میشى ، وقتى به هفتاد میرسى که این زمونه کم پیش میاد افتاده میشى ، وقتى به هشتاد میرسى به شتاب دارى به دیار باقى برى، پس مغرور نباش انسان، براى همه است، فقط خدا کنه محتاج کسى در سالمندى نشى، یک حاجى فاطمه بود مادر مرحوم احمد امانى خدا رحمتش کنه مى گفت یک روز درد یک روز مرگ، اخرش سرنوشت اینجورى شد، در روز بارانى از مسجد صاحب الزمان با دهان روزه هنوز افطار نکرده بود برمى گشت یا ماشینى از خدا بى خبر به اش زد ودر رفت واین حاجى فاطمه در جا فوت کرد ، به ارزوش رسید کسى رو گرفتار خودش نکرد ، خدارحمتش کنه، پس به سالمندان احترام بزاریم که روزى خودمون اینجورى پیر میشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top