بستن

یک پیش‌نهاد: خطبه عقد فقط با ۱۴ سکه خوانده شود

گریشنا: جمعی از تشکل‌ها و نهادهای فرهنگی و مذهبی گراش‬ با تنظیم طوماری به روحانیون شهر از آن‌ها خواستند تا به دنبال راهکاری برای از بین بردن موانع ازدواج در گراش اقدامات لازم را انجام دهند. اولین پیشنهاد این جمعیت تعیین مهریه‌ی ۱۴ سکه‌ای است.

متن این طومار بدین شرح است:

با سلام و تحیات فراوان و عرض تبریک به مناسبت سالروز پیوند آسمانی ولی‌مونین حضرت علی‌ابن‌ابی‌طالب(ع) و بنت نبی مکرم(ص) حضرت فاطمه‌الزهرا(س). احتراما به استحضار می‌رساند یکی از سنت‌های مخالف دین مبین اسلام که چند سالی است در میان شهرمان گراش رایج گردیده است بحث تکلف و اسراف در امر مبارک ازدواج است کما این که توصیه‌ی اکید پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) برپایی ازدواج بر پایه‌ی محبت و عاری از تشریفات اعیانی می‌باشد.

از میان مواردی که بحث تکلف به وفور در میان مردم این شهر دیده می‌شود و جز اسباب مشقت و دردسر، چیز دیگری را در بلند مدت برای طرفین به دنبال نداشته است بحث مهریه‌های اعیانی و بعضا چند صد‌میلیون تومانی می‌باشد که اسباب نگرانی اصحاب مذهب و فرهنگ شهر را فراهم آورده است. شارع مقدس دین مبین اسلام، مهریه‌ای را مد نظر قرار داده که معمولی و قابل اجرا برای همگان باشد.

در همین زمینه چند سالی است رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای، علاوه بر گوشزد کردن این مهم، ازدواج‌هایی را صیغه می‌کنند که مهریه‌ی آن‌ها ۱۴ سکه باشد. از طرفی معتقدیم نمی‌توان به یک شبه آداب و رسوم جا افتاده در میان مردم یک جامعه را تغییر داد. نظر به حسن شهرت جنابعالی در میان مردم تقاضامندیم در صورت صلاحدید اقدامات لازم را در جهت نیل و یا تقریب به این رویه‌ی حسنه مبذول فرمایید. امید که با اهتمام جنابعالی و دیگر علمای شهر به تدریج این سنت غلط از میان برداشته و سنت مبارک صداق اسلامی جایگزین آن گردد.

جمعی از تشکل‌ها و نهاد‌های فرهنگی- مذهبی شهر گراش

tomar22

 

29 نظر

  1. این دوستانی که پیشنهاد داده اند و برگه را مهر کرده اند میتوانند به سوال من پاسخ بدهند که آیا حاضرند دختر یا خواهر خودشاان را ۱۴ سکه که نه ، با ۲۸ سکه به عقد کسی دراورند؟

  2. اوهوم. یعنی الان همه مشکلات حل شده و فقط مهریه ۱۴ تا مونده بود دیگه؟!!!

    اصحاب مذهب و فرهنگ گراش که دلواپسید و مثل اینکه دغدغه دیگه ندارید و همین تعداد سکه مهریه ها دلواپستون کرده و الکی فقط خواستین طومار بدید، میشه به سوالام جواب بدین؟
    ۱- چرا باید چیزی که حق یک زنهt شما رو نگران کنه؟ نگرانی اون زن در مورد ازدواج شما تا چهارتا و صیغه الی ماشاالله، میشه بگید چی میشه؟
    ۲- تنها امنیت زن در ایران اسلامی مهریه اونه. اگه اونو هم ازش بگیرید تو زندگی مشترکش میشه بفرمایید چه حق وحقوقی ازش می مونه؟
    ۳- شماها که بیرق زندگی آسان و راحت به گفته امام علی و حضرت فاطمه دستتونه، تو عروسی هاتونم آهنگ میزارید؟ دین گفته حرامه ها!!!!!!!!!
    ۴- راستی، مهریه دخترای خودتون چقدره؟
    بعدشم تعیین کردن مهریه فکر نکنم کار سختی باشه، خانواده ها می تونن در جلسه خواستگاری سقف و کف مهریه رو مشخص کنن. این در حالیه که نه اونا به زور دخترشونو شوهر میدن و نه اون طرفیا به زور پسراشونو میخوان داماد کنند. به همین راحتی!؟

    پ.ن: آدم میمونه به بعضی از کارهای این مردم و مملکت چی بگه؟!! آقایون مذهبی، همین که زن در مقابل کارهایی که در منزل انجام میده و خیلی از کارهای دیگه ای که جز وظایفش نیست اما با فراغت خیال انجامش میده و هیچ درخواست و حق الزحمه ای از همسرش نمی خواهد، خودش کلی ست و باید کلاهتان را هزاران متر در هوا بیاندازید و “لطفا تز بی خود ندهید 🙂 “

  3. اگرخوب به تصویراین پیشنهادخیره بشین متوجه می شوید که هیج شخص حقیقی ذیل این پیشنهاد را تایید و امضاء نکرده است وتماما مهر هیهیات مساجد و موسسات می باشد که صرفا هدف از این کار بزرگ نمایی حاج اقا معصومی می باشد.اگر یک شخص حقیقی ذیل این پیشنهاد را امضاء کرده بود هم اکنون جوانان غیور نسخه شو پیجیده بودند

  4. سلام.متن جناب یک شهروند کاملا منطقی وبجا است.
    واقعا جواب سوالش میتونین بدین؟؟؟؟؟؟؟!!!!!
    البته نامه هم جای خودش کاملا امر پسندیده ای است.

  5. با سلام خدمت جناب شهروند و آقا یا خانم A
    اول: اینکه این جمع خیلی از دغدغه ها ی دیگر با موضوع سبک زندگی اسلامی را در دستور کار دارد اما در حال حاضر این موضوع را ضروری تر ذانسته است
    دوم: بحث مهریه از آن بحث هایی است که عموم مردم به اشتباه بودن آن اعتقاد دارند ولی از طرفی هم حاضر به کوتاه آمدن در این امر برای خانواده خود نیستند
    سوم: بله. شخصا حاضرم خواهر و دختر خود را با مهریه ی ۱۴ سکه به عقد دامادی که لیاقت و شایستگی آنها را داشته باشد در بیاورم چون به این یقین رسیده ام که مهریه به معنای فروش ناموسم نیست. پیشکشی هست برای اثبات صداقت بین طرفین. چرا دوست داریم دامادمان قولی را به ما بدهد که نمی تواند آنرا عمل کند .این حدیث امام صادق(ع) را هم بشنوید خالی از لطف نیست که می فرمایند:مردی که مهریه ای را برای زن قرار دهد و قصدش این باشد که ندهد، همانند دزد است.
    چهارم:
    احساس می کنم بد متوجه شده اید. اتفاقا هدف ما از این نامه احیای حقوق زن هست نه گرفتن آن . نگرانی و اسرار این جمع بر این است که مهریه ها منطقی باشد. حق زن آن چیزی است که قابل پرداخت به زن باشد نه صرفا قراری که عموما تا چند پشت مرد هم نتوانند آن را بپردازند
    پنجم:خوشبختانه خود و خانواده ام در آن حد پیرو ایمه اطهار(ع) هستیم که در مراسمات عروسی مان مطربی نباشد
    پنجم:متأسفانه عده ی کثیری از مردم ما بر این باورند که هرچه مهریه ها بیشتر باشد به سبب محدودیت در پرداخت آن زندگی طولانی تری را خواهند داشت در حالی که امام علی(ع) می فرمایند: مهریه ی زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی می گردد
    همچنین امام صادق(ع) می فرمایند از برکات زن کمی مهریه ی اوست

  6. دقیقا. من میگم اونایی که امضا کردند را در نظر بگیرید و پسرا را به خواستگاری دختر و یا اقوامشان بفرستید . ببینم بهتون با ۱۴ سکه میدند ؟ اخه چرا اقایان باید امضا کنند اگه راست میگند بدن خود دخترا امضا کنند. چرا اقایان برا ما تصمیم بگیرند. مگه خودمون بیسوادیم و یا چلاقیم. عجب دوره ای شده ها . دوره تکنولوزی هم مثل صد سال پیش میخوان تصمیم بگیرند.
    کمی خجالت هم خوب چیزیه اقایان. واقعا خجالت بکشید تاکی ظلم. کمی از بلاد کافران یاد بگیرید که همه چی وقتی حدا میشند نصف میشه اگه انها بودید واقعا چکار میکردید.

    1. یکی از مسایلی که این روزها منجر به افزایش آمار طلاق شده، مسئله مهریه سنگینه که طبق قانون عندالمطالبه است و مرد در صورت مطالبه همسرش باید آن را فوراً بپردازه و در صورت عدم پرداخت، اموالش توقیف و در صورت اثبات اعسار، به صورت قسطی مهریه همسرش را باید بپردازه.
      آنچه مایه تاسفه این که برخی از زنان از مهریه به عنوان اهرم فشاری برای طلاق استفاده می کنن و افزایش آمار طلاق تا حدی مربوط به مهریه های سنگین و عدم استطاعت افراد برای توانایی پرداخت آن مربوط می شه. بجاست دولت، مجلس و قوه محترم قضائیه در این خصوص چاره ای اساسی بیندیشه و اجازه نده کانون خانواده ها به خاطر مهریه های سنگین متلاشی بشه.
      در پایان اگه آمار کلی طلاق شهر گراش رو از دادگاه بیرون بیارین معلوم میشه که آمارهای طلاق فقط و فقط مرتبط با مهریه های سنگینه.
      چرا شما فکرم میکنید که باید بر روی بانوان فاطمه ای وار قیمت گذاری بشه اونم از نوع تعداد سال تولد؟

      1. اقا محمود عزیز. من اصلا با مهریه مخالفم . من پیشنهادم اینه که به جای سنگین و سبک کردن مهریه ها . بهتر است که هر چه زن و مرد بعد از ازدواج بدست اوردند اگر احیانا کار به طلاق کشید همه را نصف کنند به حق مرد پایمال میشه و نه حق زن. ولی اگر مهریه هم کم باشد بعضی از اقایان سو استفاده کرده و هر کاری بخواهند انجام میدهند . باید جلو زیاده روی اقایان هم گرفت اگر مهریه سنگین باشد دیگه اقا میفهمه که هر کاری نمیتواند بکند.

  7. یک پیشنهاد من دارم جون امار طلاق بالا رفته در گراش ، باید اول بگن . ۱۴سکه اکه تا دو سال خوب بود زندگیشون مهریه بالا میره و گرنه نه که اکه مى خواد طلاق بگیره بدبخت تا اخر عمرش بده کار نشه، اون پسر ام یک سفته بده که تا پنج سال هوس کلک زدن نکنه بعد پاره شه سفته داخل سفته ام بنویسه بابت چى

  8. خیرین با ساخت خانه و دادن آنان بااجازه ناچیز ودادن وام ازدواج با بهره کم از طریق موسسات خیره موجود گراش جوانان را در امر ازدواج یاری دهند

  9. خخخخخخخ چه باحال شما اگه راس میگین میخواین ازدواج رو آسون کنین مشکل مسکن جوونهارو حل کنین در ضمن هرکی اهل زندگیه که چه مهریه اش ۱باشه چه۱۰۰۰سکه پای زندگیش میمونه

  10. کاملا با نظرات A موافقم. لطفا آقایون در مورد حق خانمها نظر ندن. وقتی آقایون همه کارها و رفتاراشون رو درست کردند دیگه در مورد حق دیگران نظر بدهند.

  11. خانمA عقل شما خانم ها در چشمتون هست مهریه پایین باشه یا بالا فقط غر زدن بلد هستید یه نظر سنجی بزاران که رفتار زناشویی تا چه حدی هست ببخشید اینو گفتم و غیر ه از خداتونه عروسی بشه دیگه شوهر و بچه دس خدا محرم و صفر روضه ای کاش این همه رفتن روضه یکم از حرفهای واعض گوش میکردین توقع شما خیلی خیلی زیاده شما به اندازه مسولیت خود عمل کنید گیر به زمینو زمان ندیدن یکم از روی احساسات تصمیم نگیرید یکم منطقی باشیدولا غیر…….

  12. خنده اوره
    کاش به جای این مسخره بازی ها کمی به فکر زندگی جوانها بودین
    بجای اینکه در نماز جمعه از سیاست حرف بزنید از زندگی و مشکلات جوانها حرف میزدید تا این همه در دادگاه گراش مردم برای طلاق سرا زیر نشوند
    مشکل جوانها مهریه نیست مشکل جوانها بی تجربگی هست که هیچ کسی حاظر نیست درستش کنه . تا مشکل بین جوانها پیش امد خانواده پسر یا دختر فقط بلدن بگن طلاق ولی کسی حاظر نیست با دختر پسر حرف بزنه تا مشکل رو حل کنه .
    اگر کسی میخواد طلاق بگیرد چه مهریه ۱۴ سکه باشد چه ۱۰۰۰ سکه براش فرق نمیکنه
    اگر همینجور در گراش پیش بره امار طلاق سال به سال افزایش پیدا میکنه

  13. مشکلات جونا عدم وجود بزرگتر در یک فامیل هستش یا اگر هست طوری تربیت شدن که گوش بحرف بزرگتر نمیدن اکثر مادرا دختراشونو لوس باور اوردن اگه باور ندارین ی سری به دادگاه گراش بزنین یا از خود قضات بپرسین علت طلاقشونو وقتی میشنوی میگی فقط اینه……بخدا مقصر خود مادراشونه و دخالت بیجا بعضی از اقوام

  14. با سلام به نظر من هنوز بعضی از اقایون توان و هضم این موضوع رو ندارن از آمار طلاق توی این شهر میشه فهمید اون مسئولین که مهر !زدن کمی دقت کنند مهرشون رو لاک میگیرند

  15. اقای جعفری ادبیات شما دور از ادب و احترام است. اگر مشکلی ام دارید میتوانید در جای دیگری ان را دنبال نمایید . دو از انصاف است. اصلا شما از اعتبارات سادات شهر چی میدانید.
    بعضی از ادم ها اگر مسول یا شخصی به میل انها عمل نکند. دیگر ان ادم میشه بد
    اقای جعفری شما ار این دسته ادم ها هستید که متاسفانه با اظهار نظر های نابخرانه اتان فکر میکنید کارشناس یا صاحب نظر هستید.
    لطفا دوستان جواب این اقا را بدهند تا بیشتر از این مایه شرمساری فراهم نشود

  16. مگر فرهنگ زورکی یا سفارشی هم میشود؟
    به جای این کارا روش مهرورزی به همیگه رو به زوج ها بیاموزیم تا اینقدر آمار طلاق و خیانت منجر به طلاق بالا نرود.
    اونی که بهش خیانت بشه نه ۱۴ بلکه۱۰۱۴ باشه هم ردش میکنه میره.

  17. بعضی که خودشون رو مسئول کاری میدونن! (که البته اگه دلسوزی باشه محترمه) بجای حل کردن مساله سعی میکنن صورت مساله رو پاک کنن.

    بجای پاک کردن عدد تعداد سکه های مهریه و جایگیزینی عددی دیگه، مساله رو حل کنید و ببنید چـــــــــــــرا؟ عدد مهریه اینقدر سنگین شده، دنبال عامل یا عوامل آن بگردید، اگر آن (ها) را مشکل یافتید، حل کنید، عدد مهریه خودش حل میشه. به همین سادگی ولی به همین مهمی.

  18. اقا سهراب حرفتون اصلا منطقی نیست چون هرکس مشکل خودش برای خودش مهمه و بزرگ . هیچ کس هم نمی تونه تا در اون شرایط قرار بگیره بفهمه و درک کنه.شاید از گوش شنیدن راحت باشه اما هیچ کس در زندگی ادمی نیست. بعدم طاق خیلی بده فکر نکن به این راحتیاست که ادم خودش از روی تفنن بره و این کارو انجام بده.

  19. این دلسوزان فرهنگی شهرستان که اغلب ثروتمندان شهرستان هستند لااقل به این موضوع فکر می کردند که اولین و ساده ترین راهی که ازدواج را آسان می کنه و نه طلاق را ،کاهش تکلفات و تجملات و هزینه جشن عروسی هست که داماد را بدهکارمی کنه نه میزان مهریه.من موندم این پیشنهاد اقایون صرفا طلاق را آسون می کنه و اجازه تجدید فراش را به اقایون میده و نه استحکام بنیان خانواده.بهتر نیست قبل از انتشار هرموضوع چالشی قبلش کی فکر کنیم

  20. من مخالف مهریه کم نیستم. ولی به شدت مخالف اجباری کردن این قانون هستم. هرکس اختیار خودشو داره. وظیفه ملت فقط آگاهی دادن و فرهنگ سازیه. نه مثل مردهای عصر حجر تصمیم یکجانبه گرفتن.

  21. به نظر من آمار طلاقو همین ماهواره ها و شبکه های اجتماعی و واتساپ و ویچت و ……….بالا بردن.متاسفانه دختر پسرای گراشی هم که فاقد جنبه تحت تاثیر این برنامه ها قرار میگیرن و در آخر به نارضایتی زوجین نسبت به هم و خیانت و طلاق منجر میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

29 نظر
scroll to top