بستن

توصیه‌های دامپزشکی: قربانی فقط در کشتارگاه

گریشنا: اداره دامپزشکی از مردم خواست به دلیل امکان ایجاد آلودگی و همچنین تاثیر اجتماعی نامطلوب از کشتار دام در اماکن عمومی خودداری کنند.

روابط عمومی اداره دامپزشکی شهرستان گراش ضمن تبریک پیشاپیش به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان، در راستای حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی و مصرف گوشت سالم بهداشتی و جلو گیری از انتقال بیمار‌ی‌های مشترک بین انسان و دام، توجه شهروندان گرانقدر را به رعایت نکات ذیل جلب می نماید:

توصیه‌های بهداشتی برای ذبح دام‌ها در راستای ارتقاء بهداشت عمومی:
– در هنگام خرید دام دقت شود دامی سرحال و سرزنده و عاری از هر گونه کنه خریداری گردد.

– حتی المقدور دام های قربانی را در کشتارگاه‌های محل اقامت ذبح نمائید، زیرا:

۱- کشتار دام در فضای خارج از کشتارگاه آلودگی های زیست محیطی ایجاد می نماید.

۲- از نظر اجتماعی کشتار دام در انظار عمومی ناخوشایند بوده و باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی بویژه در کودکان می شود.

۳- کشتار دام در اماکن و معابر عمومی باعث انتقال بیماری‌های مشترکی چون تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سیاه زخم و صدها بیماری مشترک دیگر بین انسان و دام می شود.

– جهت اطمینان از سلامت دام با اکیپ های دامپزشکی مستقر در میادین عرضه دام و یا کشیک های مستقر در شبکه های دامپزشکی شهرستان ها  تماس حاصل فرمائید و از خرید دام های لاغر و بیمار خود داری نمائید.

– در صورتی که ذبح دام در کشتارگاه برای شما مقدور نمی باشد و در منازل مسکونی اقدام به ذبح دام  قربانی می نمایید. همچنین با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از دستکش، خون دام و سایر ضایعات را به کانال فاضلاب هدایت کنید.

– پس از ذبح دام قبل ازجدا نمودن اندامهای نظیر دل و جگر، ریه، کلیه و غدد لنفاوی حتما جهت اطمینان از سلامت دام ذبح شده از کارشناسان دامپزشکی در خواست نظارت نمایید.

– پس از ذبح و معاینه لاشه، اندامهای قابل خوردن را با آب سرد شستشو دهید.

– لاشه و اندام‌های دام ذبح شده را پس از ذبح سریعا مصرف ننمایید، بلکه توصیه می‌شود گوشت دام را در دمای ۴ درجه سانتیگراد یخچال به‌مدت چند ساعت قرار دهید، تا چنانچه برخی از عوامل بیماری‌زا در بدن دام وجود داشته باشد از بین برود.

– از مصرف لاشه های تب‌دار و تیره رنگ و یا اندام‌های که تغییر رنگ  و یا تغییر شکل داده‌اند و دارای زوائد اضافی می‌باشند، خوداری نمایید.

– از جمله نکات مورد توجه در هنگام ذبح، می‌توان به استفاده از دستکش و ماسک، عدم باد کردن لاشه‌ها با دهان و عدم قرار‌دادن چاقو در دهان اشاره نمود.

– شهروندان در آستانه عید قربان دام قربانی مورد نیاز خود را از مکان‌های تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه نمایند.

– در صورتی که این امکان برای شهروندان میسر نمی‌باشد، و در منازل مسکونی خود اقدام به ذبح دام می‌کنند ضرورت دارد فضولات دامی را به چاه فاضلاب منتقل کنند.

Koshtargah

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top