بستن

۵۴ سالگی محمدرضا وفایی‌فرد، چشم شهر

گریشنا: برای بیش از ده سال او با دوربین بزرگ‌اش بر دوش، چشمی بود که تمام ایران،گراش را از دریچه آن می‌دیدند. در آیین چراغ آبان ماه از محمد‌رضا وفایی‌فرد، پاسدار بازنشسته سپاه و خبرنگار پیشین صدا و سیما تقدیر خواهد شد.

محمد‌رضا وفایی‌فرد، فرزند حاجی، دهم آبان ماه سال ۱۳۳۹ متولد شد. دوره‌ی ابتدایی را در مدرسه‌ی ابدی طی کرد و بعد از آن به دلیل شغل پدر و برادر شش سال به قطر رفت و دوره‌ی راهنمایی را در این کشور گذراند در سال ۵۶ با شروع انقلاب به ایران بازگشت و ۱۷ ساله بود که در مدرسه علمیه گراش به عنوان عکاس، همکاری خود را با انقلابیون آغاز کرد.

با پیروزی انقلاب او به عنوان عضو کمیته‌ی انقلاب فعالیت خود را ادامه داد. دوره‌ی خدمت سربازی وفایی‌فرد از سال ۵۸ شروع شد و او آموزشی خود را در vafaifard2کرمان و بقیه‌ی ماه‌های سربازی خود را در شیراز خدمت کرد. به دلیل ده ماه فعالیت در کمیته‌ی انقلاب طی نامه‌ی سید عباس معصومی به ارتش ده ماه از خدمت سربازی او کاسته شد.

بعد از فارغ شدن از خدمت سربازی به گراش برگشت و غلام‌رضا شاکری، شهردار وقت او را به اداره‌ی قند و شکر معرفی کرد و او دو ماه نمایندگی عاملیت فروش قند و شکر را در گراش به عهده گرفت.

طی گفت‌و‌گویی که با او داشتیم او در ادامه به ما می‌گوید:« سال ۵۹ جنگ شروع شد که به همراه اکبر قادری یکی از جنگ‌زده‌های اهل خوزستان به خوزستان رفتیم و سه ماه ونیم به عنوان بسیجی  در این شهر فعالیت کردیم در همین سال به عنوان پاسدار رسمی در خوزستان استخدام شدم و در قسمت تبلیغات شروع به کار کردم و با صدا و سیمای خوزستان همکاری داشتم، آن موقع دوربینی به اسم دوربین سوپر ۸ در اختیار خبرنگاران دفاع مقدس قرار می‌دادند که با آن می‌شد فیلم‌های سه دقیقه‌ای گرفت هنوز هم از آن فیلم‌های سه دقیقه‌ای در رسانه‌های تصویری کشور استفاده می‌شود. سال ۶۰ در همین شهر با همسرم، فرحناز ضیغمی آشنا شدم که حاصل آن سه فرزند دختر و دو فرزند پسر به نام‌های اعظم، عاطفه، الهه و احمد و محمد‌امین شد،سال ۶۴ بود که به سپاه فارس انتقال یافتم.»

vafaifard3او در ادامه می‌گوید:« در شیراز نیز در پادگان امام حسین(ع) در قسمت تبلیغات و چاپخانه فعال بودم تا این که در سال ۶۵ بار دیگر به جبهه در لشکر ۳۳ المهدی(عج) اعزام شدم، دهم دی ماه همین سال از ناحیه‌ی شکم مورد اصابت ترکش خمپاره ۱۲۰ دشمن قرار گرفتم و مجروح شدم و من را به بیمارستان مشهد انتقال دادند که مشخص شد ۲۵ درصد جانباز شده‌ام.  با بازنشسته شدنم در سال ۷۴، فعالیت من در سپاه به پایان رسید.»

وفایی‌فرد از سال ۷۵ به مدت یازده سال در بخشداری گراش به عنوان خبرنگار صدا و سیما خدمت کرد در تمام این سال‌ها وفایی‌فرد با دوربین بزرگ خود در همه مراسم‌ها شرکت دارد و خاطره تصویری گراش را ساخت.  بعد از کناره‌گیری از کار خبر در حال حاضر او در حوزه تبلیغاتی در سطح شهر فعال است. راه وفایی‌فرد بزرگ را برادرزاده او عبدالمهدی وفایی‌فرد با تحصیلی در رشته خبرنگاری ادامه می‌دهد.

وفایی‌فرد بعد از جدا شدن از خبرنگاری نیز از فعالیت فرهنگی دل نکند. در جشنواره فیلم کوتاه کل، روایت آفتاب و بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و هنری دیگر او گوشه‌ای از کار را به دست گرفته است و همچنان به شکل دیگر چشم این شهر است.

به گفته محمدعلی شامحمدی مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری هفت برکه با توجه به در پیش بودن ایام عزاداری محرم، جشن تولد خبرنگار باسابقه شهرمان کمی زودتر در اولین روز آبان‌ماه برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای حضور در برنامه آیین چراغ می‌توانند امشب ساعت ۲۱ در موسسه‌ی فرهنگی و هنری هفت برکه حاضر شوند.

VafaiiFard

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

5 نظر

  1. خدمت جناب آقاى وفایى فرد عزیز, پیشکسوت عرصه خبر و اطلاع رسانى تبریک عرض میکنم,
    انشالا ۱۲۰ سال زنده باشید.

  2. با سلام
    خدمت برادر بزرگوار و خانواده محترمشان تبریک عرض می کنم به امید سلامتی و توفیق روز افزونشان. موفق و موید باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top