بستن

کارگر: ادبیات انقلاب سرآمد جریان‌های ادبی شده است

گریشنا: یک سال پیش مصطفی کارگر و دکتر مهدی دهرامی مقام اول بخش پژوهش را در سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب به دست آوردند. (خبر در گریشنا) اکنون سایت مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری در گفتگویی با کارگر از او درباره شعر امروز پرسیده است.

 به گزارش رواط عمومی مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری، مصطفی کارگر از برگزیدگان بخش پژوهش سومین جشنواره سراسری شعر انقلاب درخصوص پژوهش برگزیده خود گفت: در این پژوهش تلاش کردم تا به جلوه های هنری و ارزشی تقابل های دو گانه ای که در شعر سلمان هراتی وجود داشت، بپردازم و این تقابل ها و اعتراضات را که به لحاظ فیزیکی و اعتقادی نسبت به جامعه وجود داشته است مورد بررسی قرار دهم.

وی در مورد خلق چنین پژوهش‌هایی در باره سایر شعرا گفت: به طور قطع خوب است که این موضوع را در مورد سایر شعرای معاصر و حتی گذشته ادبیات کشور نیز تعمیم داد؛ زیرا بدون شک شاعر آیینه زمانه و روزگار خویش است و بررسی اشعار آن‌‌ها می تواند باعث ایجاد یک دیدگاه و افق روشن برای اندیشیدن و تفکر در آن به وجود آورد.

این پژوهشگر درخصوص جایگاه شعر انقلاب در روند ادبیات کشور گفت: خوشبختانه بعد از انقلاب به شعر آیینی و ارزشی قدر گذاشته می‌شود که از ارزش بالایی نیز برخوردار است؛ مسئله ای که پیش از انقلاب به آن اهمیت داده نمی‌شد. اما امروز ادبیات انقلاب پیشرفت کرده است و پیشرو و سرآمد سایر جریان‌های ادبی شده و باعث شده است بقیه جریان‌ها در اقلیت قرار بگیرند.

وی در مورد شرایط پژوهش و بازتاب‌های آن گفت: باید ریشه‌ای تر به مسائل نگاه کرد و پژوهش نباید منوط به جشنواره ها و کنفراس ها شود. بحث اصلی درخصوص یک پژوهش بازگشت آن به جامعه است. باید این پژوهش ها به صورت کتاب و با پخش مناسب به دست مخاطب برسد.

کارگر در پاسخ به این پرسش که اگر به یک پژوهشگر سفارش پژوهش داده شود، شکل صحیحی دارد یا خیر، پاسخ داد: اگر نهاد و سازمانی با یک ایده مناسب و فکر شده درخصوص یک مسئله مهم به یک پژوهشگر سفارش اثر بدهد و در قبال آن هزینه های آن را پرداخت کند، به این طریق شخص پژوهشگر به جامعه معرفی می شود و علاوه بر حمایت مالی، حمایت فرهنگی، روحی و معنوی نیز صورت پذیرفته است.

وی درباره جایگاه حوزه هنری در جریان فرهنگی کشور گفت: نهاد حوزه هنری در میان سایر سازمان های دولتی و خصوصی یکی از معتبرترین ارگان‌هایی است که به هنر انقلابی – ارزشی می‌پردازد و برنامه‌ها و جشنواره‌های آن بسیار منظم برگزار می‌شود. این نهاد برنامه های بلندمدتی برای جریان فرهنگ داشته است و همچنان وفادارانه به آن  عمل می کند.

این شاعر در خصوص پیشنهاد خود برای برگزاری جشنواره گفت: ورود این جشنواره به شهرستان‌ها می تواند بسیار اثربخش باشد و اتفاق خوبی در جریان شعری کشور محسوب شود. امسال این جشنواره در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود و این فضا به دلیل وجه تاریخی – ادبی که برای برگزاری یک جشنواره شعر دارد بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان ادبیات بومی قوی دارد که به واسطه همین جشنواره شعر انقلاب نمایان‌تر می شود. از سوی دیگر، پرداختن به ادبیات بومی توسط شاعران، منجر به نفع ادبیات بومی و زبان های بومی سایر مناطق می شود.

Mostafa Karegar

 

5 نظر

  1. کاکاجی عوام خودش نه اهل شعر است ونه ادبیات و هرو بری هم از این دوتا نصیبش نیست .بلکه “” به کشت وکار و بشکار و زراعت ..خودش اهل گراش است ومتانت””” ولی عاشق وعلاقمند هم به شعر وهم به انواع ادب. لذا مزاحم استاد کارگر شده تا بفهمد که سخن استاد وقتی می فرمایند “”اما امروز ادبیات انقلاب پیشرفت کرده است و پیشرو و سرآمد………الا آخر تا در اقلیت قرار بگیرند “”” جیست .اگر زحمت نباشد بزبان کاکاجی فهم بفرمایند .منظور از ادبیات انقلاب چیست .در چه سرآمد وپیشرو شده یعنی میشود گفت به فردوسی.خیام .حافظ .مولوی ویا استاد سخن سعدی رسیده یا میرسد ؟ منظورم اینست که برای همیشه ماندگار خواهد شد .یا اینکه فعلا جوی در جریان است وبادی می وزد صله و رانتی در کار وعده ای مشغول و کتابهای فراوان چاپ و فقط به حجم کتاب خانه ها اضافه می گردند؟ ومثل هزاران شعری که برای ملوک وپادشاهان ویا کار زارها ونبردها وعیره سروده شده حتی به عمر کاکا هم نمی کشد وفراموش میشوند(ادبیات آیینی ومذهبی که مصرف تکراری جند روزه در سال دارند منظور نیست). دیگر اینکه بقیه جریانهای که به اقلیت افتاده اند کدام هستند . آیا محدودیت و حصار در خلقشان است یا رشد ادبیات مورد نظر استاد؟

  2. در ادبیات معاصر نویسندگان بیشتر با استفاده از عناصر نوستالوژ به خلق اثار پرداختند که شاید برای نسل جوان قابل درک نباشد چون جوان حاضر زیاد با ان واژه ها مانوس نیست .ضمن اینکه تفاوت زیادی بین ادبیات ده ۴۰ و ۵۰ با ده های بعدی است .اسقبال عموم از اثار خلق شده نشان دهنده علاقه همان نسل است .هنوز استقبال از اثار جلال .علوی.هدایت .و…زیاد است .متاسفانه تیراژ چاپ کتاب خیلی پایین است . کلنل چاپ شد ؟ ( نظر دوستدار کتاب است نه کارشناسی)

    1. درست است که برای کاکاجی عوام وبش کار(کشاورز) هر چه اسمی از بهار دارد عزیزش می باشد .ولی باور کن کاکاجی هیچ نفهمید داری چه می گویی . اون یکی استاد ادعا دارد که ادبیات انقلاب سر آمد و پیشرو بوده ویکه تاز جریان ادبیست ودیگر ان نچ . شما می فرمایید که ادبیات معاصر بواسطه استفاده از عناصر نوستالوزی برای کاکاجیها جوان چندان قابل درک نیست . وبعد هم تاسف که تیراز چاپ کتاب خیلی یایین است . بزبان فهم کاکا می گویی ول معطل خبری نیست برو بکار بشکاری خودت برس بیخیال روضه شاعر شهر؟. ولی کاکا منتظر می ماند که استاد سوالش جواب گوید. نسل انقلاب همین کاکاست که تاندوند ویاد نگیرد ول کن نیست .

      1. کاکاجی جان! باز خوب است شما صحبت‌های این عزیز را نفهمیدی. من یکی که هیچ‌وقت کامنت‌های شما را نمی‌فهمم. بس که پراکنده و از هر دری می‌نویسی و از آن بدتر چقدر بد تایپ می‌کنی. انصافا یک بازنگری بفرما.

        1. آقا رضا از کاکا نه رضا .حرفت درست و انتقادت بجاست . انصافا پندت هم نیکوست پس برو چشم کاکاحی سعی وتلاش خواهد کرد که نوشته هایش را بهترکند . فقظ اشارات و ملاحظاتی در کامنتهایش نهفته است که برای فهم آنها شاید دقت بیشتری نیاز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top