بستن

گشت و گذار لاری‌ها در آثار تاریخی گراش

گریشنا: جمعی از علاقه‌مندان میراث فرهنگی لارستان با آثار تاریخی و میراث فرهنگی شهر گراش آشنا شدند.

به گزارش گریشنا در آخرین جمعه آذرماه ۹۳ گروهی از علاقه‌مندان میراث‌فرهنگی در سفر چند ساعتی از لار به گراش آمدند. بازدید لاری‌ها با سفر به دامنه کلات آغاز شد. پنج برکه، خانه علیپور، حمام دهباشی، برکه حاج اسدالله، برکه کل، هفت برکه، خانه شهیدان عطیمی و حسینیه سنگ‌آوی اماکنی بود در مدت کوتاه سه ساعت بازدید شد. در طول بازدید مهندس حامد عبداللهی دبیر ایکوموس  در مورد ویژگی‌های تاریخی و معماری بناها برای حاضرین توضیح داد.

IMG_7108

صمد کامجو از فعالان میراث فرهنگی لارستان و عضو شورای شهر لار در مورد این تور کوتاه گفت: «هدف از گراشگردی گروه لارستان کهن وحدت همدلی وهم زبانی بود این گردشگری بهانه‌ای برای دوستی و ترقی و استفاده بهینه از تجارب همدیگر محسوب کنید.»

کامجو در مورد اشتراک‌های فرهنگی دو شهر گراش و لار  گفت: «اثرهایی که دیدیم و آن‌هایی که موفق نشدیم گویای این بود که در اثرها و نحوه زندگی در دو شهر شبیه به هم می‌باشد. شاید ما از نظر جغرافیایی مرزی برایمان بوجود آورده باشند ولی از نظر فرهنگی وهنری ونحوه زیستن که موضوع مهمی تلقی می‌شود مرزی بین لارستان وگراش وجود ندارد.»

کامجو که خود تحقیق گسترده‌ای در مورد برکه‌های لارستان داشته است. در مورد برکه‌های گراش گفت: «این را هم بگویم تیپ برکه‌های گراش گرد بود. تیپ برکه‌های اوز بوبلند می‌باشد ولی تیپ و شکل برکه های لارستان متنوع‌تر هستند یعنی هم برکه‌های گرد شبیه به شما داریم و هم بوبلند و صندوقی، دراز، شش فخ، هشت فخ، حتی برکه‌ی چند ضلعی.»

عضو شورای شهر لار در مورد دو برکه مهم گراش گفت: «برکه حاج اسدالله در نگاه اول فوق‌العاده زیبا بود ولی چیزی که بنده رنج می‌داد این بود که چرا شهرداری از این مکان استفاده بهینه نمی‌برد؟ و موقعی که می‌دیدم آب وفاضلاب کوچه ها ومنازل درون برکه به این زیبایی که نمونه اش در منطقه نیست خیلی ناراحت شدم . به جرات می گویم که ما در لارستان هیچ برکه‌ای اجازه نمی‌دهیم با فاضلاب پر گردد.برکه کل گراش هم عظمت مخصوص به خود دارد و بهتر است یک تحقیق تاریخی نسبت به سقف آن شود که از شک وتردید بیرون آیید ولی باز در کنار این برکه با عظمت ساختمان‌های جدید التاسیس درست کرده‌اند.»

کامجو در مورد خانه‌های گراش نیز گفت: «در مورد خانه‌هایتان هم بسیار زیبا بود خانه‌های قدیمی و تاریخی اکثرا خانه‌ها را برای تمام فصول می‌ساختند. در مورد خانه‌ها شما چند درجه از ما جلوتر هستید همین که تملک کرده‌اید بسیار کار شایسته‌ای انجام داده‌اید.»

در پایان کامجو ابراز امیدواری کرد که به زودی فعالان میراث فرهنگی گراش در فرصت مناسب از آثار تاریخی لارستان بازدید کنند.

 

13 نظر

  1. متاسفانه سقف برکه حاج اسدالله ارسمت قبرستان خوانین در استانه تخریب می باشد و شهرداری بدون تدبیر در پی فرصتی برای تغییر کاربری
    کجایند مسوولین میراث فرهنگی تا جلو استفاده نابجا از این اثر فاخر را بگیرند.
    شورای شهر باید بدنبال روشی برای تغییر شیوه دفع فاضلاب شهری باشد تا بلکه مقداری از بی مسوولیتی شهرداران قبل در انتخاب برکه اسدالله خان جهت منبع فاضلاب کاسته شود.شورای شهر محترم لازم است با کسانی که اقدام به ریختن اب وفاضلاب منازل خود به درون کوچه ها اقدام می کنند برخورد کنند وبرای تحقق این امر نیاز له یک NGO مردمی که در تعامل با شورا در جهت برخورد با خاطیان عمل کنند.

  2. کاکاجی اومد یکبار به گریشنا بنارد و تعریف کند .که بله سایت خبری گراش را ببین که…. .. هنوز صدایش به بالا سرخ نرسیده برگشت خورد و زد به پیشونی کاکا . بابا این چه سایت خبریست که تیتر یک خبر را سه روز بعد از “سایت صحبت نو لار ” تحویل کاکاجیها می دهید. خوب بود یقه این مهندس حامد عبدالهی می گرفتید اول باج خبری میداد بعد اجازه داده میشد مهمانانش ببرد کلات .. البته مهمان حبیب خداست آنهم اگر همسایه باشد . می گویند همسایه خوب حق میراث دارد ومیراث می برد. کاکاجی خبر نداشت والا خرگ ودمبزک ( دمپز به لهجه مهمانان) خوب وتازه نگه داشته از سه ماه قبل با ارده کنجت ارد تقدیم می کرد . خوب این توفیق یار کاکا نشد . در آینده خبر از خودشان صحبتهای آقای کامجو هم درست وبجا بود وجای سپاس وتشکر است . خسته نباشند .بیشتر تشریف بیاورند . ولی فراموش نکنند که در مثنوی حضرت مولانا آمده “همدلی دلی از همزبانی خوشتر است” و گوشه چشمی هم به آثار باقیمانده از خوانین گراش در لار داشته باشند . حیف است این همه کاروان سرا .مسجد وخانه های بزرگ و معروف از بین برود .

  3. اره،متاسفانه خیلی از خبرهای گریشنا بروز نیست.انشالله هرچه زودتر پشرفتهای چشمگیری حاصل بشه.

  4. هه … دلتون خوشه ، مسیولین محترم شهر خودشون تمام رودخونه های خونه های پشت حسینیه و پشت مخابرات رو به طرف برکه حاج اسداله هدایت کردند… در واقع این آثار باستانی منبع فاضلاب یک محله رو داره ساپورت میکنه .
    حالا توقع دارین ازش محافظت کنه ؟ چجوری؟ با بوی تعفنی که یک محله رو برداشته ؟

    1. موافقم .واقعا حیف از این آب انبار که شده چاه فاضلاب . برین آب انبارهای لار را ببینین که هنوز از آن به عنوان منبع آب خوردن استفاده میشه .اونها قدر آب را میدونن و شکرانه ی آن باران هم براشون نازل میشه. دیگه بگین چرا گراش بارون نمیاد؟ کفر نعمت از کفت بیرون کند نباید هم بارون بیاد .خیر برکه ساخته واسه ذخیره آب آشامیدنی نه ذخیره فضولات.

  5. من به عنوان یک شهروند پیشنهاد می دهم که محل فعلی شورای شهربه جنب برکه حاج اسدالله خان منتقل شود تا بلکه نظر اعضای شورا نسبت به تغییر کاربری عوض شده
    سووال من از عزیزان شورای شهر این است که آیا خداوکیلی انتخاب برکه اسدالله خان بعنوان محل جمع اوری فاضلاب شهری با توجه به نزدیک بودن این محل به بیت اسطوره سخاوت شهر جناب حاج شیخ احمد انصاری درست هست پس الزاما با اولین اولویت بدنبال راهکار باشید

  6. با تشکر از پیام یک خانم محترم و صلح سبز تازمانی که مسولین شورا شهر وشهر داری برای نگهداری دو برکه حاج اسدالله وکل فکری کنند واقدام عملی وقابلی انجام دهند که این آثار از بین نرود .معضل بهداشتی و تعفن نباشد و موقتا هم بازدید گردشگران از آنها باعث شرمساری گراش نشود ..کاکاجی طرح ساده وکم خرجی پیشنهاد میکند .که اگر بتوان برای هر یک از این دو برکه یک فواره شناور با جندین شاخه اب باش بر روی سطح آب برکه قرار داد . با این کار بزبان ساده .آب آلوده برکه مملو از درات آلی ارگانیک هوا دی شده . وبخوبی آب صاف وروشن میشود وبوی تعفنش از بین می رود یعنی . مواد آلی تجزیه شده ومواد معدنی به عمق خواهد رفت . .البته شهر داری هر هفته یکبار باید الوده های شناور مثل کیسه پلاستیک یا چوب و غیره .از سطح آب جمع کند . حال اگر چند لامپ رنگی هم از روی شناوری که پمپ آب روی آن تعبیه شد بکار گیرند هنگام بازدید گردشگر روشن کنند .زیباتر خواهد شد . البته با طرح ساده تر می توان دور برکه یک لوله کشی دایره وار قرا داد که با پمپ آب برکه به سطح آن باشیده شود . کاکاجی عوام به مهندسی کار وارد نیست . درس خوانده های مهندسی بهتر می دانند . کاکا از تجربه می گوید .مثل آب آمنه (باران تابستان که علف خشک وکاه با خود به برکه می برد ) .در گرما بوی تعفن دارد .کم کم که هوا خنک شد .زمان هوا خوریش بیشتر شد آب صاف شده وبو از بین می برد . در این زمان ما بشرهای بی مسولیت بیشتر از ظرفیت طبیعی برکه آنرا آلوده می کنیم . پس چارهی نیست جز به برکه اگسزن بیشتری برسانیم ..کاکاجی در سفری به یکی از استانها مشابه پیشنهادش در برکه های پرورش ماهی دیده وهزنیه حدود پنج تا هفت میلیون بیشتر نبود . با پوزش از مهندسان چیز فهم . که پیشنهاد کاکا را درک میکنند .

  7. حالا رییس شورا یه طرحی داده شورا و شهرداری و هم شروع کرده.
    که آب رو برسونن روی کلات و از اونجا آبشار درست بشه.
    معلوم نیست این طرح مهندسی شده است یا نه
    فعلا که لوله کشی کردن یه مسیری رو و دارن ادامه می دن. از برکه آسداله و کل آب می برن بالا .
    خب این آبا باید گند زدایی بشه و تصفیه و فلان بهمان. نمی دونم موفق می شن یا نه. امیدوارم بشن و دیگه این بحثا تموم بشه.

    ولی می خواید مشکل تموم شه؟>؟؟
    آقا و خانوم محترم آبو ول نکن توی کوچه. بریز تو چاه. آب نریزی فاضلاب هم نمی ره توی برکه. از ماست که برماست کاکا

    1. همشهری گرامی از شماست که بر شماست ما مال اون محله نیستیم که آبو ول میکنن ولی هر وقت گذرمون به اون مسیر میفته از این موضوع ناراحت میشیم.

  8. اصل درخت از ریشه در گراش کرم زده
    میراث فرهنگی در گراش به چه دردی می‌خوره؟
    اب انبار چالیسی تخریب کردن کسی از میراث فرهنگی رفت شکایت اوقاف کنه؟
    بیشتر آب انبارهای گراش شماره گذاری شده از طرف اوقاف برای واگذاری ایا میراث فرهنگی جیکش بیرون میاد؟
    مقابل خیابان بسیج قبلا چی بوده حال چی هست چرا میراث فرهنگی حاضر برخورد با اوقاف نشد؟
    و
    و
    و
    و
    و
    و
    باز بگم یا بسه

  9. واقعا این آقایون وخانمها لاری بودند؟ آیا شمامطمئن هستین؟ والله امیرحسین حکمت الهی که سرپرستی گروه بعهده داشت بماگفت : این گروه از راهنمایان وشاغلین شیراز واستان فارس هستند . نمیدونم ! باید تحقیقات بیشتری کرد ونظرداد . یعنی این میراث فرهنگیهای گراشیوبخصوص دبیرش حامدعبدالهی هم دروغ میگفت ؟ فکرنمیکنم .حالاشاید کامجو ازلاربوده ولی کاروان ازشیراز اومده بودند و روزقبلش ازآثارباستانی وجاذبه های گردشگری لار دیدارکرده بودند اما اصل تیم گردشگری که ۴۰ نفربودند ازشیراز اومده بودند. گریشنا با اطمینان خبراش رابزنه ممنون میشیم .شهروند گردشگر.

    1. در این هفته دو گروه گراش‌گردی داشتند که خبر هر دو در گریشنا منتشر شد.
      این خبر مربوط به بازدید روز جمعه است که گروهی از لار آمده بودند.
      خبر دوم مربوط به کارآموزان تورلیدری است که روز شنبه از گراش بازدید کردند.

  10. آقای خواجه پور ببخشید . ما اشتباه کردیم و از ورود دوگروه بی اطلاع بودیم که آن تعجبات را نوشتیم . ولی دیرکارشدخبرهاتون عزیز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 نظر
scroll to top