بستن

حافظان در طرح یک ساله‌ی حفظ قرآن

گریشنا: اعضای مجمع‌القرآن فاطمیون برای آگاهی از وضعیت حافظان قرآن به سراغ سرپرستان و حافظان رفته و گزارشی از نحوه عملکردشان تهیه کرده‌اند.

بر اساس این گزارش که در سایت مجمع‌القرآن فاطمیون منتشر شده است؛ اعضای این گروه قرآنی از شهریورماه سال ۹۲ شروع به راه‌اندازی طرح حفظ کل قرآن کریم مختص برادران کرده است. در سال اول این طرح هفت نفر حافظ کل و یک نفر حافظ سیزده جزء حاصل کار این مجموعه بوده است.

اما امسال با راه اندازی واحد خواهران و در اختیار گذاشتن امکانات رفاهی بسیار خوب افراد بیشتری که مشتاق به این طرح بوده‌اند اعلام آمادگی کرده و از شهریور ماه سال ۹۳ در دو بخش خواهران و برادران شروع به فعالیت کردند.

برای این دوره تعداد دوازده نفر از برادران که از شهر‌های آبادان، جهرم، لارستان، عمادده، گراش و روستای شیخ شبان شهرکرد و پانزده نفر از خواهران که از شهر‌های گراش، خنج، باغان، کهنه، قیر و کارزین، داراب و جهرم شرکت کرده‌اند.

محل اسکان برادران حافظ در ساختمان مؤسسه فرهنگی مجمع القرآن فاطمیون است جایی که کلاس‌های قرآنی و فرهنگی زیادی در آن برگزار می‌شود. خبرنگار سایت مجمع‌القرآن گزارش خود را اینگونه می‌نویسد؛

حفاظ در طبقه دوم این مجموعه ساکن‌‌اند. فضایی بسیار آرام و دلنشین و دور از هیاهوی شهر، وارد ساختمان می‌شویم و آرام و بی سر و صدا نگاهی به این طرف و آن طرف می‌کنیم و متوجه سکوت و صدای زمزمه‌ی قرآن می‌شویم، آرام آرام به سمت دفتر سرپرست این حافظان می‌رویم تا تمرکزشان بهم نخورد.

وارد اتاق سرپرست و مربی این دوره از حافظان می‌شویم، مسئولیت این دوره بر عهده آقای عبدالرضا ابراهیمی است.

IMG_0468بعد از سلام و احوال پرسی از او در مورد خودش پرسیدیم که چه مدرکی دارد؛ او یکی از حافظان کل قرآن کریم است که دوره حفظ خود را به صورت یکساله و در شهر استهبان واقع در استان فارس گذرانده است. با توجه به تجربیاتی که در آنجا کسب کرده حاضر به قبول مسئولیت برای این دوره از حفظ یکساله قرآن کریم در شهرستان گراش شده است.

از او خواستیم به صورت کلی در رابطه با اجرای این طرح یکساله برای ما توضیح دهد؛ او در جواب گفت:«این طرح با الگو برداری از طرح حفظ یکساله قرآن کریم در شهرستان استهبان به اجرا درمی‌آید و همه ی مراحلی که در آنجا اعمال می‌شده اینجا مورد استفاده قرار می‌گیرد به این صورت که حفاظ باید در طول یک روز دو صفحه از قرآن را حفظ کنند و در ادامه بیست صفحه از محفوضات روز قبل خود را مرور کرده و در آخر مربی برای اطلاع از آمادگی آن‌ها به صورت تصادفی از تمامی محفوظاتشان سوال پرسیده و آمادگی آنها را به صورت کامل یادداشت می‌نماید و تمامی عملکردشان را به خوبی زیر نظر دارد.

از شرایط افراد متقاضی برای این طرح پرسیدیم؛ ابراهیمی پاسخ می‌دهد:« افراد متقاضی ماه اول را به صورت آزمایشی می‌آیند و اگر از لحاظ توان حفظ مشکل نداشته باشند و خود حافظ هم رضایت کامل داشته باشد آماده حفظ دوره یکساله می‌شوند. هزینه شرکت در این طرح، ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان است که با توجه به اسکان و فراهم آوردن امکانات رفاهی بسیار عالی شامل خورد و خوراک آن‌ها هزینه بسیار ناچیزی محسوب می‌شود.»

ابراهیمی از مزایایی که بعد از حفظ شامل حفاظ می‌شوند گفت: «حافظان بعد از پشت سر گذاشتن دوره یکساله با گذراندن امتحانی در سازمان سنجش می‌توانند مدرک لیسانس علوم قرآنی دریافت کنند. همچنین حفاظ برادری که مشمول خدمت سربازی هستند از مزایای خاصی در طول خدمتشان بهره‌مند خواهند شد. بعد از اتمام دوره از همین افراد برای اداره دوره‌های بعد در خود مؤسسه استفاده خواهد شد. از مزایای بسیار مهم دیگر این که از لحاظ اخلاقی و شخصیت اجتماعی بسیار جایگاه خوبی پیدا خواهند کرد.»

گفتگوی ما با عبدالرضا ابراهیمی به پایان می‌رسد و صدای حفاظ که برای استراحتی کوتاه به بیرون آمده‌اند هم به گوش می‌رسد.

برای آگاهی از شرایط حفظ در این مکان به سراغ یکی از حفاظ به نام سید احمدرضا احمدی می‌رویم.

سید متولد سال ۷۲ است و از روستای شیخ شبان واقع در شهرکرد به شهرستان گراش آمده تا طی یک سال حافظ کل قرآن کریم شود.

IMG_0423

از او در مورد شرایط و امکانات پرسیدیم و در جواب گفت:«امکانات اینجا بسیار عالی‌ است و از همه نظر راضی‌ هستم و خدا رو شکر که هیچ کم و کاستی وجود ندارد از هر نظر همه چیز آماده است تا بتوانیم در طول یکسال حافظ کل قرآن شویم.» در مورد سختی کار پرسیدیم و در جواب گفت:« اوایل واقعا سخت است ولی همین که روی دور بیفتید واقعا کار راحت و شیرین می‌شود.»

بعد از اتمام دوره سید قصد دارد به روستای خودشان برود و شعبه‌ای از مجمع القرآن فاطمیون را در آن‌جا تأسیس کند و به تربیت حافظ کل قرآن کریم بپردازد.

شب شد وگفتگوی در خوابگاه برادران به پایان رسید، آماده می‌شویم که سری هم به خوابگاه خواهران بزنیم.خوابگاه خواهران در منزلی واقع در خیابان درمانگاه است که از امکانات رفاهی بسیار خوبی برخوردار است. راضیه صفرپور مسئول و سرپرست حفاظ خواهر است و خود او نیز حافظ کل قرآن کریم است.

IMG_0389او در مورد چگونگی شکل گیری طرح حفظ یکساله گفت:«با درخواست‌ها و پیشنهاد‌هایی که ارائه کردند، مسئولین مجمع القرآن را مجاب شدند تا این طرح برای خوهران هم راه‌اندازی شود.»

او در ادامه در مورد طرح کلی حفظ خواهران بیان کرد:«دقیقا با الگو برداری از طرح برادران شروع شده است. با توجه به این که سال اولی است که برای خواهران کار خود را شروع کرده‌ایم کم و کاست‌هایی وجود دارد که تمامی این کم و کاستی‌ها در سال‌های پیش رو برطرف خواهیم کرد.»

به نمایندگی از حفاظ خواهر با دو نفر از آن‌ها گفتگویی مختصر داشتیم. طاهره محمدیان و فاطمه هرمی که متولد گراش هستند در مورد شرایط و امکانات رفاهی می‌گویند:«در اینجا همه چیز خوب است و از تمامی شرایط راضی هستیم و همه چیز آماده است تا بتوانیم در طول یکسال حافظ کل قرآن کریم شویم.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top