بستن

گام دوم ایکوموس: تقدیر از فعالان، برگزاری انتخابات

گریشنا: علاقه‌مندان میراث فرهنگی گراش که به نام انجمن ایکوموس شناخته می‌شوند با تشکیل دومین نشست و انتخاب اعضای هیات مدیره فعالیت رسمی خود را به عنوان یک سمن (سازمان مردم نهاد) آغاز کرد. حضور مهمترین مسئولین شهرستان و قول فرماندار برای راه‌اندازی اداره میراث فرهنگی نشانه اهمیت موضوع میراث فرهنگی و توجه عمومی به آن است.

به گزارش فاطمه ابراهیمی؛ دومین نشست میراث فرهنگی گراش ۱۶ بهمن ماه به مناسبت هفته گراش با حضور فرودی فرماندار شهرستان گراش، سید رضا حسینی، امام جمعه و دیگر مسئولین شهرستانی ساعت ۱۹، با تلاوت آیاتی از قرآن آغاز شد.

۴۰۰ نفر گراشگردی کردند

مهندس حامد عبداللهی، دبیر انجمن مردمی و حفظ آثار و بناهای تاریخی این شهرستان، ضمن عرض خیر مقدم و تبریک به مناسبت دهه مبارک فجر و هفته گراش، در رابطه با نوپایی و اهمیت این انجمن گفت:«حدود یک سال و نیم است که این انجمن به شکل جدی فعالیت‌های خود را شروع کرده و تعداد ۱۵۰ نفر از جوانان پرشور و دوستدار میراث فرهنگی بدون هیچ چشمداشتی در راه پاسداشت و حفظ میراث فرهنگی و هنری این شهرستان قدم برداشته‌اند تا مشکلات موجود در این راه حل شود و به سمت پیشرفت، حرکت داشته باشیم.»

عبدالهی در ادامه گفت:«میراث فرهنگی، شبیه گنجی است که می‌بایست برای پیدا کردن آن تلاش کنیم و از وضعیت موجود نجاتش دهیم. ما می‌خواهیم کاری کنیم که انگشت اشاره دیگران به سمت میراث فرهنگی شهرمان باشد.»

دبیر انجمن مردمی و حفظ آثار و بناهای تاریخی، همچنین اظهار داشت:«میراث فرهنگی، فقط برچسب تاریخ زدن نیست. این میراث ارزش و باور ماست و اگر مسئولین به ما جوانان بها بدهند قله‌های دست نیافتنی را فتح می‌کنیم و می‌توانیم فعالیت‌هایمان را ارتقا دهیم.»

MERAS1

عبدالهی در رابطه با فعالیت‌های انجمن بیان کرد:«از حدود ۱۰ ماه گذشته تا به امروز حدود ۲۰ بازدید به صورت تخصصی از شهرستان گراش داشتیم که حدود ۴۰۰ نفر از افراد بومی و غیر بومی به صورت مستقیم از گراش و آثار تاریخی آن بازدید کردند.» (فعالیت‌های ایکوموس در گریشنا)

پخش کلیپ «میراثی که جان گرفته» از دیگر برنامه‌های این مراسم بود این کلیپ به بازدید‌های افراد و گروه‌های مختلف از آثار تاریخی گراش و معرفی چهره شناخته شده عبدالله صلاحی پژوهشگر تاریخی گراشی پرداخته بود.

حمایت فرماندار و قول راه‌اندازی اداره

فرودی، فرماندار شهرستان گراش نیز در پاسخ به صحبت‌های مهندس عبداللهی ضمن حمایت مسئولین از جوانانی که در این راه قدم برداشته‌اند گفت:«چرا مسئولین حمایت نکنند؟ با این تلاش شما جوانان بار سنگینی از روی دوش این مسئولین برداشته می‌شود پس آن‌ها نیز می‌بایست حامی شما باشند. سیاست این دولت تدبیر و امید نیز حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد است. جوانانی که با دغدغه فرهنگ و پاسداشت فرهنگ گذشته این مرز و بوم تلاش می‌کنند باید مورد حمایت مسئولین قرار بگیرند.»

فرماندار شهرستان همچنین بیان کرد:« اهمیت و حفظ آثار فرهنگی بر هیچ کسی پوشیده نیست، علاوه بر میراث فرهنگی مادی ما باید به میراث معنوی هم اهمیت بدهیم. یکی از مهمترین میراث معنوی مردم گراش زبان و لهجه آن‌ها است که متاسفانه مشاهده شده در اغلب خانواده‌ها این لهجه به فراموشی سپرده شده است. از دیگر میراث معنوی مردم گراش حفظ سبک معماری اصیل اسلامی و انسانی در خانه‌های گراش است. در خانه شهیدان عظیمی تمام آثار فرهنگی مبتنی بر فرهنگ اصیل ایرانی به چشم می‌خورد اما سبک معماری این روزها با گذشته خیلی فرق می‌کند.»

فرودی، در پایان سخنانش مژده‌ای به دوستداران و اعضای انجمن میراث فرهنگی این شهرستان داد و گفت:«به زودی اداره‌ی میراث فرهنگی در این شهرستان دایر می‌شود اما باید مردم کمک کنند تا محل اسکان و ملزومات اداری آن را خریداری شود. اگر این مسئله حل شود قول افتتاح آن را حتی در همین بهمن ماه می‌دهم.»

امام جمعه: از طعنه‌ها آزرده نشوید

سید رضا حسینی، امام جمعه این شهرستان نیز برای به یادگار گذاشتن این میراث فرهنگی برای نسل آینده بیان داشت:«حفظ آثار تاریخی وظیفه‌ای است بر دوش هر نسل، برای نسل آینده. پرداختن و توجه در تاریخ و فرهنگ گذشته یکی از راه‌های مبارزه با آلزایمر و افسردگی است، کسانی که مسائل گذشته را به یاد دارند نسبت به افراد دیگر، دیرتر دچار این بیماری می‌شوند.»

MERAS2

حجت‌الاسلام حسینی در ادامه اظهار داشت:«مشاهده شده افرادی که در این راه قدم برداشته‌اند، مورد طعنه قرار گرفته‌اند اما شما نباید دل آزرده شوید و به راهتان ادامه دهید. کسی که ارزش کارتان را بداند از شما تشکر می‌کند. می‌توان گفت؛ وجود و حفظ تمامی این آثار تاریخی به نوعی قدردانی از شما است.»

امام جمعه‌ی شهرستان همچنین به نقش جوانان در عرصه فرهنگ و اجتماع اشاره داشت و گفت:«حضور جوانان پرشور، باعث نشاط و پویایی جامعه می‌شود، این حضور فعال جامعه را به سمت پیشرفت می‌برد. امیدوارم با عرفان اسلامی و با حفظ آثار و بناهای تاریخی روزگاری عزتمند و با شکوه داشته باشیم.»

حجت‌الاسلام زین‌الدینی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه دیگر سخنران این برنامه سخنانش را این‌طور شروع کرد که:«دشمن سعی داشته و دارد ما را به سمت بی‌هویتی بکشاند اما نباید بگذاریم این اتفاق بیافتد. این روزها ما به خانه‌های تاریخی و سبک معماری چند صد سال قبل می‌نازیم اما نسل آینده ما به چه چیزی می‌خواهد بنازد؟ در خیابان‌های گراش که راه می‌روی دیگر اثری از معماری‌های ایرانی دیده نمی‌شود، باید بیشتر به فکر باشیم.»

عبدالله صلاحی نیز در این نشست گفت:«راه‌اندازی و فعالیت دوباره انجمن ایکوموس از آرزو‌هایی بود که محقق شد و راه‌اندازی آن نیروی محرکه‌ای بود تا به مسائلی چون موزه مردم‌شناسی، محل اسکان گردشگران، تعیین حریم آثار تاریخی، تفکیک کارهای علمی_پژوهشی از کارهای اجرایی و انتشار و چاپ ۱۳ اثر آماده شده پیرامون موضوع گراش و منطقه اچمی زبان نیز توجه شود.»

صلاحی در ادامه گفت: «تمامی فعالیت‌ها و کارهای انجام شده به تنهایی محقق نمی‌شد و پشنیبانی و همکاری یک گروه منسجم و فعال عامل به سرانجام رسیدن این فعالیت‌ها بود.»

MERAS5

تقدیر از فعالان

در پایان از فعالان میراث فرهنگی در عرصه‎های مختلف تقدیر شد. عبدلله صلاحی در زمینه تحقیق و پژوهش آثار تاریخی؛ فرهاد حسن‌زاده، حاج اکبر ابراهیمی و حاج مسعود محسن‌زاده، در زمینه معرفی آثار تاریخی؛ مجتبی اسدی، رضا مهرابی، یغقوب وفایی فرد، مهدی قنبری و غلامرضا آرمان مهر،در عرصه فناوری و اطلاعات دیجیتال؛ مسلم پورشمسی، جواد آب‌افکن، ابوالحسن‌حسینی، عبدالله سراجی، سعید روانبخش، عباس امانی و کیوان محسن در عرصه عکاسی، فیلم و موسیقی از جمله این افراد بودند.

در عرصه ادبی و گرافیگ نیز ضمن تقدیر از محمد خواجه پور، مصطفی کارگر، فاطمه یوسفی و فاطمه ابراهیمی از محمد حسن روستاییان نویسنده کتاب بازی‌های محلی قدردانی شد. در پایان نیز از حامیان مالی این انجمن مورد تقدیر قرار گرفتند.

هیات مدیره جدید انتخاب شد

همزمان با این مراسم ۱۶ بهمن‌ماه به مدت ۱۲ ساعت انتخابات انجمن به صورت آنلاین برگزار شد. در این انتخابات ۸۲ رای ثبت شد و حامد عبداللهی، سلمان مهرابی، سعید سرخی، غلامرضا آرمان‌مهر و محمد خواجه‌پور به مدت دو سال به عنوان اعضای مدیره انجمن انتخاب شدند. اسماعیل بلبلی بازرس منتخب این انتخاب بود. محبوبه نوروزی و مرتضی موغلی اعضای علی‌البدل هیات مدیره و یعقوب وفایی‌فرد بازرس علی‌البدل هستند.

 

8 نظر

  1. ضمن تقدیر و تشکر از کلیه عزیزان، دست اندرکاران و برگذارکنندگان نشست میراث فرهنگی شهرستان گراش، مخصوصاً مهندس جوان آقای حامد عبدالهی.
    به امید فردای بهتر

    1. سلام ویژه خدمت استاد بزرگوار جناب آقای عبدالعلی صلاحی
      مثل اینکه زحمات چندساله حضرتعالی در حوزه فرهنگ و میراث فرهنگی در حال به بار نشستن است.
      پس از هر سختی، آسانی هست.
      پدر فرهنگ گراش… پایدار باشید

      1. عجب!!!
        ما قبلا فکر می کردیم فقط حسینیه و مسجدامون معرف فرهنگ ما گراشیها هست. نمیدونستیم یه چیزی به نام میراث فرهنگ و گردشگری هم میتونه معرف شهرستان ما باشه!!!!!!!!؟؟!!!!!!!!

      2. کاکام یک کم یواشتر . کسی برای فرهنگ پدر تعیین نمی کند .حداکثر به جنابش ارادت داری و می خواهی قدر دانی کنی .القابی در نظر بگیر که معنی و مفهومی داشته باشد . مثلا خدمتگذار فرهنگ گراش .پژوهشگر فرهنگ و یا القابی در این ردیفها.

        1. جناب کاکاجی باسلام
          زمانی که بنده و امثالهم در فکر جمع کردن درهم و دینار بودیم جناب استاد صلاحی در فکر جمع آوری آثار فرهنگی مردم گراش از هفتصدسال قبل تا الان بودن.
          جهت اطلاع: یک کتاب ۱۲۰۰ صفحه ای در حال چاپ دارند که به زودی توزیع خواهد شد.

        2. پدر فرهنگ گراش دقیقا شایسته این مرد بزرگ می باشد.
          ایشان می توان گفت کل زندگی خود را برای فرهنگ این شهر عزیز گذاشته است و هزینه های هنگفتی در این راه از جیب خود متحمل شده است بدون هیچ مزد و پاداشی.
          ایشان تنها انسانی می باشند که در طول تاریخ ، گراش را تا این حد به صورت تخصصی مورد مطالعه و پژوهش خود قرار داده و میدهند و به نتایج جالبی هم دست یافته اند.

  2. از اینکه بایستی به گونه ای شایسته و در قد و انداره یک انسان فرهیخته ای همچون استاد صلاحی احترام و تکریم شود و در بین همشهریان بخصوص فرهنگ دوستان گراش عزت و منزلت یابند. جای هیچگونه بحث و گفتگو نیست. آنچه کاکا یادآوری کرده چگونگی به کاری القاب و عنوان‌هاست و توجه نمودن به مفهوم و معنی کلمات در بیان و رسایی جایگاه فرهنگی استاد وسپاس وقدر دانی از زحمات چندین ساله ایشان است و الا علاقمندان و دوستداران ایشان مجازند از هر لقبی که دوست دارند استفاده کنند . اگر بزبان ساده کاکاجی فرهنگ را مجموعه علوم. معارق. هنرها. رسوم و سننهای یک قوم بدانیم که طی زمانهای طولانی هویت بک قوم را می سازد .خود آقای صلاحی بهتر از از هر کسی دیگری می دانند که چه لقبی برای جایگاه ایشان در پژوهش فرهنگ مناسبتر است. همچینین دوستداران فرهنگ گراش از هم اکنون بایستی در فکر برنامه در خور و شایسته برای زمان رونمایی و معرفی کتاب ایشان در گراش وخارج از گراش باشند. و اما پاسخ برای گراشی عزیز بقول معروف .خوشا به حال آقای صلاحی که توفیق کاری ماندگار و فرهنگی داشته اند وخوشا به حال شما که توفیق جمع‌آوری درهم و دینار داشته‌اید و بدا به حال کاکاجی که از هر دو بی نصیب است . و تلنگری به این من و چارک .کاکام خوب و عالی‌ست که در گراش هر کسی برای خودش ساز می‌زنه. بالاخره ساز زدن بهتر از سوت و کوری و خاموشیه. اگر کمی احترام یکدیگر داشته باشیم و به ساز هر کسی ولو به گوشمان ناخوش آیند باشد باز هم گوشه چشمی داشته باشیم. حتما روزی خواهد رسید که همه یاد بگیریم چگونه سازهایمان هماهنگ کنیم و یا یک سمفونی به نوا در آییم.

    1. در جواب من
      سلام
      از اسم کامنت شما مشخص است که حضرتعالی همیشه خود را من به حساب می اورید و هیچ گاه خود را نیم من و یا چهاریک به حساب نمی آورید و تریبون فرهنگی شهر گراش چند دهه است در اختیار من ها و امثالهم بوده.
      در ضمن: خانم خواجه هم یکی از خانمهای پرتلاش و بافرهنگ شهر هستند که آمده اند فرهنگ بسیار ضعیف من ها را اصلاح کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 نظر
scroll to top