بستن

پرستاران بار اصلی درمان را بر دوش می‌کشند

گریشنا: این که بتوانی درد و بیماری دیگران را ببینی و در مقابل آن قوی باشی و فقط تمام تلاشت را بکنی تا جایی که ممکن است درد را از بیمارت دور کنی یعنی اولین خصوصیت برای پرستار خوب بودن را داری.

افسانه بشارتی، کارشناس ارشد پرستاری با بیست‌وشش سال سابقه کار است. روابط عمومی دانشکده‌ی علوم پزشکی او را معرفی کرد تا به عنوان نماینده‌ی پرستاران در روز پرستار با او گپ و گفت‌وگویی داشته باشیم.

با ربع ساعت تاخیر ساعت ۱۲:۲۰ دقیقه به دفتر کار او در دانشکده می‌رویم و بلافاصله شروع می‌کنیم و از او می‌خواهیم تا خود را برای ما بیشتر معرفی کند.

در خلال صحبت‌های او فهمیدیم؛ بشارتی، سرپرست معاونت پژوهشی گراش و مسئول راه‌اندازی بخش جراحی بیمارستان امیر‌المومنین(ع) است او در سال ۸۸ به عنوان پرستار نمونه کشوری انتخاب می‌شود و لوح تقدیر خود را از دستان رئیس جمهور و وزیر بهداشت وقت دریافت می‌کند. او هشت سال در بیمارستان شهید فقیهی شیراز و چهارده سال در بیمارستان نمازی خدمت کرده است و بنا بر پیشنهاد دکتر ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای راه‌‌اندازی بخش جراحی قلب بیمارستان امیر‌المومنین(ع) از سال ۹۰ به صورت مامور به خدمت از شیراز به گراش آمد و با توجه به نیاز به این رشته‌ی فوق تخصصی تا الان ماموریت او تمدید شده است.

پرستار خوب

از بشارتی می‌‌پرسیم از دید او پرستار خوب می‌بایست چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
پاسخ می‌دهد:« پرستار خوب باید وجدان اخلاقی بالایی داشته باشد و از پایه‌ی دانش علمی و عملی خوبی برخودار باشد، اطلاعاتش را به روز کند، همیشه آماده و شایق به خدمت باشد و بتواند ارتباط خوبی با اعضای تیم پرستاری و تیم درمانی ایجاد کند، پرستار باید آگاهانه رشته‌ی پرستاری را انتخاب کند، مسئولیت‌پذیر باشد و برای ارتباط با بیمار و خانواده‌ی بیمار از ویژگی روابط عمومی خوب بودن نیز برخوردار باشد. به بلوغ عاطفی و اجتماعی رسیده باشد تا بتواند فضای خشک و گاهی تلخ بیمارستان را تحمل کند و خود را نبازد.»

besharati1
سوال بعدی ما این است که معیار انتخاب پرستار نمونه چیست؟ او در جواب می‌گوید:« وزارت بهداشت هر سال سعی می‌کند یک الگو برای انتخاب پرستار نمونه از لحاظ اخلاق، علمی و اجتماعی و … ارائه بدهد و بر اساس آن مجموعه آموزشی و درمانی پرسنل را می‌سنجد و هر پرسنلی که حائز اکثر شرایط شود به عنوان پرستار نمونه انتخاب می‌شود، البته سهمیه‌هایی برای هر شهر در سطوح مختلف کشوری، استانی و شهرستانی مشخص می‌شود.

مشکلات پرستاران

او در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید:« در حال حاضر در کل کشور مشکل کمبود حقوق و دستمزد پرستاران به عنوان دغدغه‌ای اساسی وجود دارد اما مشکلات پرستاران در مقاطع مختلف فرق دارد، کنار آمدن با محیط شلوغ و پراسترس بیمارستان، مشکل استخدام پرستار‌ها به صورت شرکتی و عدم امنیت حرفه‌ای،کمبود نیروی پرستار مرد، مدت زمان تعیین شده برای خدمت پرستاران ۳۰ سال تعیین شده است که تا ۵ سال بخشودگی خدمت شامل می‌شود، اما به دلیل نیروی انسانی کم با بازنشستگی زود‌هنگام کادر پرستاری موافقت نمی‌شود. با وجود این که شش سال قبل، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به تصویب مجلس رسید اما هنوز به مرحله‌ی اجرایی شدن نرسیده است.»

پزشکان صد برابر پرستاران حقوق می‌گیرند

از بشارتی می‌خواهیم در رابطه با تفاوت حقوق پزشک و پرستار بیشتر برای ما توضیح دهد.
او بیان می‌کند:« در کل دنیا تفاوت حقوق پزشک و پرستار وجود دارد ولی یک روال منطقی دارد مثلا حداقل دو نیم یا حداکثر پنج شش برابر ولی در ایران این روال منطقی نیست و تفاوت مبلغ دریافتی پزشکان با پرستاران و کادر درمانی غیر پزشک تفاوت محسوسی دارد و حدود صد تا صدو پنجاه برابر تفاوت دریافتی است که این مساله علی‌رغم حضور پررنگ پرستار در بخش درمان و اضافه کار به خاطر کمبود نیرو انسانی رضایت پرستاران را تحت و شعاع قرار داده و یکی از دغدغه‌های جامعه پرستاری است.»

بشارتی ادامه می‌دهد:« امیدوارم سیستم مدیریتی و همچنین سیستم برنامه‌ریزی بسیار مرتب برای جامعه پرستاری در رده‌های مختلف به وجود آید تا جایی که پرستار به جز شوق خدمت به بیمار دغدغه‌ی دیگری نداشته باشد. پرستار باید همواره شاد و بانشاط و آماده به خدمت باشد و این مساله ایجاب می‌کند تا از لحاظ امکانات مالی، رفاهی، فرهنگی و اجتماعی، شرایطی برای پرستاران فراهم شود که پرستاران قدر و منزلت اجتماعی خود را پیدا کنند.

می‌بایست پرستاری به گونه‌ای به جامعه معرفی شود که افراد با میل و رغبت و شوق با این حرفه رفتار کنند و به جای مورد اهانت و مورد مواخذه قرار دادن پرستار‌ها با ارزش گذاشتن به آن‌‌ها سعی شود در جهت درمان سریع‌تر بیماران گام برداشت.

بی‌خوابی و شیفت‌های در گردش ممکن است در طولانی‌ مدت عوارض جسمی و روحی شدیدی را برای پرستاران به وجود آورد و این مساله نیز حمایت عاطفی، روحی و اجتماعی، خانواده، اجتماع و مسئولین را می‌طلبد.»

پرستاران بار کمبود پرسنل را بر دوش می‌کشند

او اظهار می‌کند: «شهرستان گراش نیز پتانسیل خوبی برای گسترش حرفه‌ی پرستاری دارد و امیدوارم پرستاری با گرایش‌های مختلف در گراش راه بیافتد. ان شاالله برای هر چه تخصصی‌تر و علمی‌تر شدن این رشته با جذب هیات علمی بیشتر و نیرو‌های متعهد، به سوی تخصصی‌تر شدن حرکت داشته باشد.»
بشارتی در رابطه با پرستار‌های بیمارستان امیر‌المومنین(ع) می‌گوید:«پرستاران بیمارستان امیر‌المومنین(ع) مثل سربازان گمنام بسیار پرتلاش و از خود گذشته بار کمبود پرسنل این بیمارستان را با اضافه کاری بر دوش دارند.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

  1. سرکارخانم بشارتی…اینو بدونین که وجدان اخلاقی و کاری، باید در تمام حیطه ها گنجونده بشه.مثلأ در حیطه فعالیت بعنوان معاون آموزشی دانشکده. اینو به بقیه هم بگین.باشد که رستگار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top