بستن

جمع مهندس‌ها در روز مهندس

گریشنا:به مناسبت روز مهندس، مهندسین عضو دفتر نمایندگی نظام مهندسی ساختمان شهرستان گراش با حضور فرماندار و مسئولین ادارات شهرستان در آبشار اندیشه این روز را جشن گرفتند.

گزارش تصویری ببنید از برگزاری این مراسم.

mohands6

mohands1

14 نظر

  1. ضمن عرض تبریک به مهندسان عزیز در عکسها بعضی افراد دیده میشوند که مهندس نیستند و یکی از آقایون دعوت شده احتمالا جهت اینکه هزینه غذا به گردن ایشان اندازند دعوت کردند آفرین بر شما واقعا که منهدسید . ضمنا در عکسها اختلاط زن و مرد دیده میشود که در شان و عرف و فرهنگ مردم ولایتمدار گراش نیست لطفا اینکار را مهندسی نکنید

    1. آقای یوسف؛ بد نیست کمی عینک بد بینی و کج فهمی را کنار بگذارید و بدون سوءضن نظرات خود را ابراز کنید.
      این برنامه به هر منظوری و با حضور هر شخصی که برگزار شده باشد قطعا مسئولین نظام مهندسی با هدف و نیتی مشخص این کار را انجام داده اند و نیاز نیست هر کسی از هر جایی که آمد حتی به مدعوین مراسم هم گیر دهد.
      در ضمن هر چیزی را به ولایتمداری ربط ندهید؛ قطعا شان مهندسین عزیز اینقدر بالا هست که در یک مراسم اینچنینی شاهد اختلاط زن و مرد نباشیم و صرف بیان این جملات عمل زشت و قبیحی است.
      لطفا افراطی گری خود را ولایتمداری ننامید.

    2. جناب یوسف
      با سلام
      نظر شما یک توهین آشکار به قشر باسواد و تحصیل کرده اللخصوص مهندسین زحمت کش گراش می باشد.
      جهت اطلاع: دیدگاه اشتباه حضرتعالی دیگه تاریخ مصرفش گذشته و دیدگاهتان فقط برای خود و خانواده تان محترم است نه دیگران.
      جاهل همه را به کیش خود پندارد…
      عاقبت دیدگاه تنگ و نسنجیده همچون اختلالاتی در بین مردم بوجود می آید.

  2. آقای یوسف کامنت گزار .حیفم آمد مثل سیاق وعادت همیشگی کاکا در نوشتن از کلمه کاکام و یا همشهری عزیز استفاده کنم. بالاخره کاکاجی هم بعضی وقتها از حرفهای نسنجیده و ناروا که به جمعی از همشهریانش گفته میشود ناراحت می شود هر چند از آن جمع شناختی هم نداشته باشد . روز مهندس برای قدر دانی وسپاس از مهندسین که سازندگان و معماران تمدن بشری هستند و تمامی شکوه و جبروت هر سر زمین مدیون دستهای توانای آنان است در نظر گرفته اند . که ما بی هنران و ناتوانان قدر و منزلتشان بدانیم و آنها را تکریم کنیم . من و تو که در جهل و توهم خود گرفتاریم و نتوانسته ایم و یا نمی دانستیم که باید جشنی در خور برای این بزرگواران بگیریم ونکرده ایم. حال که خود آنان با مسوولین ادارات و فرماندار شهر جمع شده اند و یاد آور روز مبارکشان بوده اند .بر آنها نا روا می دارید ودعوت و حضور شخصی که به ظن شما مهندس نیست احتمال بر سوء استفاده مادی فرض می کنید . این چه کج فهمی وبیشعوریست که گرفتارش هستیم . با این نوع فکر و اندیشه شما وهن ولایتمداری هستید . مگر بانوان ودختران مسلمان نمی توانند مهندس یا دکتر شوند و در جمعی حضور یابند .شما داعشی فکر می کنید .چون اطلاع ندارید میزان وکمیت دختران مهندس در این سر زمین ولایتمدار را. جمع شدن مهندسین چه مرد و چه زن را بد می دانید . پس چگونه وجود هزاران دختر دانشگاهی در رشته های مختلف مهندسی در این گشور توجیه می کنید . نکند شما ولایمتداری را نمی دانید ؟ کار این عزیزان درست وبجا بوده چه دختران و بانوان آن جمع مهندس بوده باشند وچه مدعو جمع .

  3. کاکاجی باصطلاع روشنفکر و متمدن بنده و دیگر دوستان و همشهریان نمدانیم گراشی هستید و یا غبر گراشی در گراش حضور دارید و یا در شهری زندگی میکنید که بی بند وباری برایت عادت شده و اختلاط زن و مرد برای خانواده تازه رفته به شهر مهم نیست فکر سوادم در همین حد باشد که منتقدان خود را بیشعور قلمداد میکنید در صورتیکه این کلمه برازنده خود شماست که اختلاط زن و مرد را فرهنگ میدانید حدیثی از رسول اکرم (ص)داریم که میفرماید هر کسی را باندازه شعورش صحبت کنید بنده نباید جوابت بدهم ولی بقول خودت حیفم آمد که بی جواب بذارم اولا که چند در صد آنان مهندس هستند و بنده که قبلش روز مهندس تبریک عرض کردم و ثانیا در عکسها چند نفرشون مهندس نیستند یا کاسب هستند و یا فرهنگی و ضمنا ایکاش بجای این همه توهین جنابعالی که سنگ دفاع از آنان به سینه میزنید بیلان کاری آنان برای همشهریانم نشان میدادی که این جامعه مهندسی چه خدمتی بگراش کرده اند من یقین دارم که اگر کسی از این مهندسان تمجبد و تشکر کرده بودند جنابعالی اناقاد میکردید بنظرم خود شما که معلوم نیست از چه قشری هستید ولی ژست مامدنی بخود گرفته اید احساس کمبود شخصیت میکنید که منتقدین خودت بیشعور میخوانید ولی حیف که طبق آن حدیث شریف بیشتر نمیتوانم توضیح بدم

    1. کاکاجی بر این باور است که شما خودتان هم نمی دانید در کامنتان چه گفته اید .برای اینکه شاید متوجه و متنبه شوید گفتن چند نکته خالی از لظف نباشد . اول تعریفی از شعور داشته باشیم .در لغت نامه شعور را دانستن و دریافتن . حس کردن وفهم ادراک معنی کرده اند .وقتی بی به اول کلمه اضافه کنیم به صفت نداشتن تبدیل می شود .کاکاجی از دوکلمه بیشعوری وکح فهمی به صورت عام و نه به گونه مخاطب مستقیم در نوشتن استفاده کرد که درست وصحیح می باشد . زیرا عده ای بمناسبت بزرگ داشت روز مهندس جمع شده اند که فرماندار و مسوولین شهر هم حضور داشته اند . مثل گرفتن بزرگ داشت روز پرستار .معلم .مادر و یا مهندس .آیا حضور در چنین روزها فقط مختصص حضور پرستار .معام. مادر و یا مهندس است و بس و یا اینکه در اصل حضور دیگران است که به آنها قدر ومنزلت می دهد.شما یودن شخص غیر مهندس در جمع آنها یه سخره گرفته اید.به این کار چه باید گفت .کج فهمی و ندانستن موضوع . وکاکاجی همین صفت بکار برده.پس جای توحیه و بحث و یقه کاکا گرفتن نیست . تکته دیگری که گفته کاکا را بیشترتایید میکند .این است که شما بدون اطلاع فرض سوء استفاده مادی مطرح کرده اید و این توهین به یک جمع می باشد . شما می توانستید بدون مطرح کردن این دو موضوع نقد و دیدگاه خود در ارتباط با حصور بانوان مطرح می کردید . انتفادتان یجا و یا نا بجا ممکن بود مورد قبول و تایید فردی مثل علی باشد و یا کاکاجی مانندی حرفتان را وارد نداند . ایراد و اشکالی نداشت ودیگران هم متوجه میشدن . موضوع انحرافیدیگری که در بحثتان است در مورد کاکاجیست .شما این را مهم ندانید که گراش است و نیست .در گراش زندگی می کند یا نه .و یا تازه به شهر رفته و باسواد شده. همه اینها در این فضای مجازی بی فایده می باشد .مهم دقت به گفنه و نوشتها داشته باشید دنبال دلایل بهتر و قوی تری باشید وشخصی برخورد نکنبد کاکاجی هم مثل هزاران نفر دیگر که ممکن است دیدگاه شما را نداشته باشند .نه شما امتیازی برتر دارید ونه ایشان بر شما تبادل افکار ویاد گیری بایستی مهم بدانیم والا می شویم طالبان که هر که مثل ما نیست کافر است. .بیلان کار مهندسان خواستن چشم بینا وشعور آگاه می خواهد کافیست چشمتان باز کنید و بینید هر آنچه ساخته دست بشر است و نظرها را بخود جلب می کند حاصل اندیشه وفکر مهندس است بزرگ داشت روز مهندس که برای گراش نیست .ضمنا فراموش نکن که بشریت با بی بندوباری به جای نرسیده و اگر امروز در بیمارستان گراش شما از دستگاه ام آر آی استفاده می کنید حاصل بی بندوباری نیست . در تکمیل و اختراع این دستگاه صدها مهندس مرد و زن در کنار هم کار کرده اند و زحمت کشیده اند و البته با هم در یک رستوران غذا هم میل کرده اند . ایرادی در با هم بودن انسانها نیست ایراد از عدم رشد انسانی ماست که توان دیدن یک مهدس توانای زن را نداریم .والا رسول روشنهایها و رحمت در عصر جاهلیت عرب بیشترین محنها وکرنشهایش را در حضور جمع نسبت به یگانه دخترش نشان می داده است .

  4. دوستان من بنظرم آقای یوسف بکسی توهینی نکرده است حالت سوال دارد و ضمنا از نظر من هم اختلاط زن و مرد سر میز نهار برای گراش پسندیده نیست حتی شما در شهرهای بزرگ ببینید در رستورانها برای مشتریان خانوادگی و مجردی مرد لژ جداگانه درست کرده اند چرا باید در گراش چنین چیزی باشد که زن و مرد با هم غذا بخورند و حالا اگر روستا زاده ای رفته شهر حق توهین ندارد منم بعنوان یک شهروند از کاکاجی گله دارم فرهنگها فرق میکند باید سالن غذا خوری خانمها و آقایان جدا باشد از من به کاکاجی نصیحت که قدری کوتاه بیان و اینقدر در مطالبشون به گراشیها توهین نکند یادش باشد که خود نیز حتما از روستاه به شهر رفته اند اینجا من حق به یوسف میدهم

  5. بنظر حقیر دوستان رعایت ادب وا خلاق رسانه ای را حفظ کنند و به نظرات وانتقادات همدیگر احترام بگذارند و شیونات اخلاقی را رعایت کنند . بعضی چیزها است که از نظر شرعی اشکالی ندارو ولی از نظر عرفی و فرهنگی دچار اشکال است مثلا مانتو یک لباس اسلامی است ولی اگر همسر و دختر مراجع عظام مانتو بپوشند اشکالی ندارد ولی خلاف عرف است وپسندیده آن خانواده شریف نیست . در شهر گراش این مورد صدق میکند که در رستوران نشستن زن و مرد سر یک میز خلاف عرف و فرهنگ گراش است و در صورت امکان اگر تفکیک گردد بهتر و پسندیده تر است هر چند که با چادر و حجاب کامل باشد در زمان احضرت امام بحث صیغه یکی از مسولین وقت به امام بنیانگذار انقلاب خبر دادند که حضرت امام فرمودند باید سزیعا بر کنار شود وقتی عده ای از علما از امام سوال کردند که خلاف شرعی صورت نگرفته است حضرت امام (ره) فرمودند خلاف شرع نیست ولی خلاف عرف است از ایشان بعید است که اینکار بکند و سزیعا برکنار کردند . آری برای گراش این کار مناسب نیست مسولین باید تذکر جدی بدهند که دیگه تکرار نشود

  6. برای اطلاع بعضی از دوستان بخصوص کاکاجی که فکر میکنم به عرف اعتقادی ندارند تظر امام راحل (ره) در خصوص آن بشرح ذیل میباشد. ﺣﺠﺖ ﺑﻮﺩﻥ ﻋﺮﻑ
    ﺍﺯ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺍﻣﺎﻡ ﺭﺍﺣﻞ, ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﺩﻟﻴﻠﻬﺎﻯ ﺯﻳﺮ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻯ
    ﺣﺠﺖ ﺑﻮﺩﻥ ﻋﺮﻑ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺩﺍﺩ :
    . ﻋﻠﻢ ﻣﻌﺼﻮﻡ ‏( ﻉ ‏) : ﺭﻭﺷﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻌﺼﻮﻣﺎﻥ ‏( ﻉ ‏)
    ﻋﺎﻟﻢ ﻭ ﺁﮔﺎﻩ ﺑﻪ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ
    ﺁﻳﻨﺪﻩ ﭼﻪ ﺳﻴﺮﻩ ﻫﺎ ﻭ ﻋﺮﻓﻬﺎﻳﻰ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺭﺍﻳﺞ
    ﻣﻰ ﮔﺮﺩﺩ . ﺍﮔﺮ ﺍﻳﻦ ﻋﺮﻓﻬﺎ ﺩﺭ ﻧﺰﺩ ﺷﺎﺭﻉ ﺑﻰ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﻣﻰ
    ﺑﻮﺩﻧﺪ, ﺑﺮ ﻣﻌﺼﻮﻣﺎﻥ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﻭ ﭘﺎﻯ ﺑﻨﺪﻯ ﺑﻪ
    ﺍﻳﻦ ﻋﺮﻓﻬﺎ, ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻧﺎﺧﺸﻨﻮﺩﻯ ﺷﺎﺭﻉ ﺭﺍ ﺍﺑﻼﻍ ﺩﺍﺭﻧﺪ ;
    ﭼﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻋﺎﻟﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻭ ﻧﮕﻬﺒﺎﻧﺎﻥ ﺷﺮﻳﻌﺘﻨﺪ .
    ﭘﺲ ﭼﻮﻥ ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺘﻰ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺍﺋﻤﻪ ﺛﺎﺑﺖ ﻧﮕﺮﺩﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ,
    ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﻠﻢ ﺍﺋﻤﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺭﺧﺪﺍﺩﻫﺎﻯ ﺁﻳﻨﺪﻩ,
    ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﻋﺮﻑ, ﻫﺮﭼﻨﺪ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﺍﻧﻬﺎﻯ ﭘﺲ ﺍﺯ
    ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﭘﺪﻳﺪ ﺁﻳﺪ,ﺣﺠّﺖ ﻭ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺍﺳﺖ
    .ﺣﻔﻆ ﻧﻈﺎﻡ ﻭ ﭘﺮﻫﻴﺰ ﺍﺯ ﻫﻢ ﮔﺴﺴﺘﮕﻰ ﺁﻥ : ﺍﺯ ﺁﻥ ﺟﺎ
    ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺑﺮ ﻣﺤﻮﺭ ﻋﺮﻑ ﻣﻰ
    ﭼﺮﺧﺪ ﺷﺎﺭﻉ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻛﻨﺎﺭ ﺯﺩﻥ ﻭ ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺘﻦ
    ﻋﺮﻑ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﺩ, ﺯﻳﺮﺍ ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺘﻦ ﻭ ﺣﺠﺖ ﻧﺒﻮﺩﻥ ﻋﺮﻑ, ﺍﺯ
    ﻫﻢ ﮔﺴﺴﺘﮕﻰ ﻧﻈﺎﻡ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﻰ
    ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺣﺎﻝ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺷﺎﺭﻉ ﺧﻮﺩ ﺑﺮ ﺣﻔﻆ ﻧﻈﺎﻡ ﻭ
    ﺍﺯ ﻫﻢ ﻧﮕﺴﻴﺨﺘﻦ ﺁﻥ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻭﺭﺯﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ . ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ,
    ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ : ﺷﺎﺭﻉ, ﻋﺮﻑ ﺭﺍ ﺣﺠﺖ ﻭ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ
    ﺍﺳﺖ, ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺧﻮﺩ, ﻫﻤﭽﻮﻥ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻋﺮﻑ ﺭﻭﻯ ﺁﻭﺭﺩﻩ
    ﺍﺳﺖ
    . ﻳﮕﺎﻧﮕﻰ ﺭﻭﺵ ﺷﺎﺭﻉ ﻭ ﻋﺮﻑ : ﺷﺎﺭﻉ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ
    ﻣﻮﺭﺩﻫﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻋﺮﻑ ﺭﺍﻩ ﺳﻜﻮﺕ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ
    ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺳﻜﻮﺕ ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺧﻮﺩ
    ﺭﺍ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻋﺮﻑ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﺷﻴﻮﻩ ﻋﺮﻑ ﺭﺍ
    ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩ ﮔﻮﺍﻫﻰ ﺍﺳﺖ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺑﺮ
    ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﻋﺮﻑ ; ﭼﻪ ﺩﺭ ﻏﻴﺮ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ, ﺑﺮ ﺍﻭﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ
    ﻋﺮﻑ ﺑﺎﺯ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺷﻴﻮﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻨﻤﺎﻳﺎﻧﺪ

  7. با سلام خدمت نظر دهندگان محترم مراسم روز مهندس هر ساله بمناسبت تولد خواجه نصیرالدین طوسی در کل شهرستانهای استان و حتی کشور که دارای دفتر نمایندگی هستند به صورت خانوادگی با مراسم برگزار میشودو در انتها پذیرایی شام صورت میگیرد و بودجه آن نیز توسط سازمان نظام مهندسی تامین میشود!البته سالن پذیرایی آبشار اندیشه دو طبقه می باشد که طبقه اول به صورت خانوادگی و طبقه همکف هم مدعوین و مهندسین مجرد حضور داشتند! حالا قضاوت با شما! البته امسال استثنا مراسم جشن برگزار نگردید!

  8. با سلام
    شرع و عرف را باید در نظر گرفت.
    خدا رحمت نماید و برکت دهد به مهندسان، پزشکان،کاسبان(قصابان، طلافروشان، بنزین فروشان، بقالان،خواربارفروشان و…)، معلمان، قاضیان،مالیات بگیران،بازرگانان و…. خداشناس و مردم دار.

  9. من هم به نوبه خودم روز مهندس را به تمام مهندسین زحمتکش و عزیز این شهر تبریک عرض میکنم.
    انشالله در زیر سایه الطاف الهی موفق و موید باشند.

  10. باتشکر از آقای منفرد، که در دو کامنت متوالی نظرات خود را با رجوع به فرمایشات امام راحل (ره) بدون هیچ حاشیه و پیرایه ای بیان نموده اند. دستشان درد نکند و کاکاجی سپاسگزار ایشان است. مطلب اول ایشان “خلاف عرف و فرهنگ گراش دانستن در نشستن زن و مرد سر یک میز در روز بزرگداشت مهندسین” و دوم “بیان حجت بودن عرف از سخنان امام راحل برای بعضی از دوستان بخصوص کاکاجی” … ایشان سعی کرده اند از گفتار درست امام برای بیان نظر نادرست و اشتباه خود خلط مبحث کنند و نطر شخصی خود و دوستان همفکرشان را صواب و عرف گراش جلوه دهند و به جامعه رو به رشد و بانوان محترمه وعفیف گراش تحمیل نمایند و در نهایت خواسته یا ندانسته جلو رشد و اعتلای فرهنگی جامعه رو به رشدمان بگیرند و یا آن را کند کنند.
    برای بهتر روشن شدن مطلب و بیان حجت سخنم، اول تعریفی از عرف جامعه داشته یاشیم: عرف به مجموعه عادات، رفتارها و باورهایی گفته میشود که صرف نظر از درستی و یا نادرستی آن از سوی افراد جامعه پذیرفته می شود. به سخن دیگر، عرف به مجموعه ای از توافق و یا معیارها وهنجارها گفته می شود که از سوی عموم در زمان و جغرافیای معینی پذیرفته شده باشد. اولین گفته ناصحیح آقای منفرد این است که به فکر ایشان کاکاجی عرف قبول ندارد. شما آقای منفرد چگونه به این استنباط رسیده اید؟ چون عرف که یک رفتار اجتماعی خاص نیست، مجموع همه رفتارها اجتماعی ماست. کاکاجی کدام یک را قبول ندارد که شما متوجه شده اید؟ سلام کردن را،احترام به بزرگتر را و یا رعایت نکردن نوبت در صفی برای انجام کاری را؟ صدها عدد رفتار اجتماعی را عرف می نامیم. شما که قضاوت میکنید بایستی مصداق بگویید و الا سوء ظن بیموردی در باره شخصی که نمی شناسید پیدا کرد اید. فراموش نشود که شما هم امکان دارد یک رفتار که در جامعه به صورت عرف یا عادت در آمده قبول نداشته باشید مثلا کشیدن قلیان از نی مشترک. این یک امر طبیعی بشریست. مهم این است که نخواهید قبول نداشتن آن عادت یا عرف را به زور به دیگران تحمیل نمایید. بگذارید جامعه به صورت طبیعی به عرفها و سنتهای جدید و نو خود یرسد.
    آنچه از بیان حضرت امام مثال آورده اید ربطی به بزرگداشت روز مهندس نداشته.اصولا در همه موارد می توان به گفنه معصومین و یا بزرگواری استناد کرد چه له و چه علیه یک دعوی. در این جا جای بسط و شرح این موضوع نیست. آنچه مثال شما در باره روحانی اوایل انقلاب آورده ای مصداق خوبی نیست .ایشان از پست و مقام خود سوءاستفاده کرده بوده و پس از افشا گری مساله صیغه مطرح کرده بودند.
    بر گردیم به بحث اصلی. در گراش حیلی چیزها عرف بوده و هم اکنون از بین رفته. مثال نفرستادن دختران به مدرسه. آیا امروز کسی این عرف را قبول دارد؟ .یا جشن خنته سوری پسرها به شکل قدیم که چند روز جشن بگیرند و پول از مهمانان دریافت کنند. عرف جامعه بر مبنی زمان و مکان و چگونگی تغییرات جامعه تغییر می کند . یک روز در گراش بیمارستان و اطاق عمل آن نیوده. آن زمان نیازی به با هم کار کردن مرد و زن هم نبوده. ولی امروز اگر در اطاق عمل بیمارستانی دهها زن و مرد باهم باشند نمی توانی بگویی: خیر، در عرف و فرهنگ گراش نیست که در اطاق عمل بیمارستان زن و مرد دور یک میز باشند. در گراش امکاناتی نبوده. مهندس مردی نبوده تا چه رسد زن مهندسی. گراش رشد کرده و بر مبنی رشدش امکاناتی به وجود آمده. مراسمها و رویدادهای جدیدی آمده که عرف و قانون و جمع خاص خود می خواهد. چه فرق می کند چند تا زن و مرد در اطاق عمل بیمارستانی باشند و یا مشغول کار در آزمایشگاهی و یا با هم بودن چند مهندس زن و مردی در یک گرد هم آیی دور میز شامی. وقتی شهرستان رشد کند برای هر پدیده جدیدی یک سری فرهنگ جدید هم پیدا می شود . هر چیز نو و جدید که مخالف شرع و عرف نیست. بالاخره آن کار جدید عرف خواهد شد. همچنین که در صد سال گذشته خیلی چیزها فرق کرده. هر جامعه ای که توان به خدمت گرفتن پدیده های جدید را بیشتر و زودتر فراهم کند رشد و بالندگیش سریعتر خواهد شد.
    باز هم تکرار می کنم از تغییر نهراسید .اگر از پدیده نو و جدیدی شناخت ندارید به آن پدیده یورش نبرید .آنرا بشناسید و به خدمت بگیرید. و الا جوامع به صورت طبیعی شکل و عرف جدید را دیر و یا زود می پذیرد. و خود ما چوب عقب ماندگی خود را خواهیم خورد . چنانکه ما تاکنون به دلیل سنت گرایی بی دلیل خود در خیلی چیزها از همسایگان شرقی و غربی شهرمان عقب هستیم.

نظرات غیر فعال

14 نظر
scroll to top