بستن

برکه‌ی کل از نگاه داور کل

گریشنا: در حاشیه یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه کل گراش ، چند عکس مسلم پورشمسی نیز به نمایش در آمده بود. دکتر حمید قاسم زادگان جهرمی از داوران بخش میراث فرهنگی جشنواره در کارگاه فیلمسازی خود اشاره‌ای به این عکس‌ها داشت. درباره این عکس‌ها و همچنین فیلم‌های امسال بخش میراث‌فرهنگی با دکتر قاسم‌زادگان گفتگو کردیم.

Ghasemzadegan

قاسم‌زادگان درمورد عکس‌های مسلم پورشمسی از برکه کل گفت: ما باید از کل روایتی صحیح داشته باشیم نه کلیشه ای. این که این جشنواره چرا به این نام است؟ اصلا کلمه‌ی «کل» به چه معناست؟ کل در فرهنگ عامه به معنای چیزی است که سر نداشته باشد یا کچل باشد و این کل در قاب عکس هایی که در لابی سالن به نمایش گذاشته است به خوبی مفهوم و معنا را می‌رساند.

جهرمی همچنین در ادامه گفت: یک عکس باید در سه شکل اصلی مثلث،مربع و یا دایره قرار بگیرد که این عکاس زاویه دیدش را دایره قرار داده است که مفهوم آن در تعالی، محبت یا بی نهایتی خلاصه می‌شود. همچنین این عکاس علاوه بر رساندن این مفاهیم در معرفی ساختمان کل نیز موفق عمل کرده است. و آب این برکه نشان از معرفت، پاکیزگی و منبع حیات دارد. در عکس‌های مسلم پورشمسی از برکه کل ترکیب بندی از روی دایره نشات گرفته و خطوط تیز نبود. جهرمی همچنین در نشستی صمیمانه با مسلم پورشمسی در لابی سالن در مورد شغل این عکاس گفت: نگاه بی ادعای این عکاس موفق و هنرمند باید تبدیل به نگاه بی‌ادعای حرفه ای شود. عکس‌های مسلم پورشمسی باید علاوه بر برخورداری از جنبه ی زیبایی‌شناسی از جنبه اقتصادی نیز برخوردار شود.

Berkeh Kal - Moslem2

جهرمی همچنین در مورد فیلم‌های بخش میراث فرهنگی این دوره از جشنواره گفت: وقتی این فیلم‌ها را در تهران مرور میکردم به فیلم‌سازان خلاق این جشنواه امیدوار شدم چون سطح فیلم‌ها بالا بود. و این در صورتی است  که شاید تعداد کمی رشته دانشگاهی‌شان مرتبط با فیلم‌سازی باشد اما تجربه نشان داده است که دانشجویانی که در رشته مرتبط با این عرصه درس خوانده‌اند خلاقیت این را ندارند که در فیلم‌هایشان نوآوری داشته باشند. حتی همین دانشجویان در پروژه دانشگاهی شان از نمره ۰ تا ۱۰۰ نمرات پایینی گرفتند.

جهرمی یک فیلم مستند خوب را این گونه تعریف کرد: علاوه بر تحقیق، نگارش فیلم نامه از اهمیت بالایی برخوردار است. یک فیلم مستند این نیست که یک فیلمساز فقط یک فیلم را ارائه کند و آن را روی میز مونتاژ به سرانجام برساند. جهرمی در پایان مصاحبه‌اش گفت: فیلم نامه مستند نیز باید فیلمنامه اش از قبل به نگارش در آید و آماده باشد.

Berkeh Kal - Moslem

1 نظر

  1. از تلاش های دوست عزیز و بی ادعا جناب آقای مسلم پورشمسی که با عکس های بی نظیرش شناسنامه هویت تاریخی شهرمان را در قاب های ذهن مان ثبت کردند صمیمانه تشکر می کنم
    ان شاالله همیشه موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top