بستن

تشخیص درست امام جمعه از یک ضعف فرهنگی گراش

دومین یادداشت کاکاجی در گریشنا به سخنان امام جمعه گراش در یکی از نمازهای جمعه که بازتاب زیادی در میان مردم داشت اختصاص دارد. (-خبر در گریشنا

آینه چون نقش تو بنمود راست /  خود شکن آیینه شکستن خطاست

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «المومن مرآه المومن» خطبه نماز جمعه پانزدهم اسفند ماه  امام جمعه محترم گراش جناب آقای سید رضا حسینی مصداق بارز و گویای صادقی از این فرموده زیبای نبوی‌ست. متاسفانه به دلایلی سعادت حضور و شنیدن مستقیم این خطبه را نداشتم خلاصه آن را از سایت خبری گریشنا خواندم. کاشکی سایت‌های خبری گراش ترتیبی اتخاذ کنند و فایل کامل صوتی خطبه‌های نماز جمعه گراش را در دسترس مراجعه کنندگان قرار دهند که علاقمندان بتوانند مستقیم و بی‌واسطه خطبه‌ها را بشنوند و استفاده کنند و اگر هم بخواهند نظری و یا نقدی داشته باشند به تمامی گفته‌های خطیب محترم توجه نمایند.

به نظر کاکاجی این خطبه و تمامی سخنان و موضوعات بیان و تاکید شده در آن یکی از بهترین، صریح‌ترین، روشن‌ترین و مبرم‌ترین خطبه‌های ایشان برای گراش تاکنون بوده است. توجه کنید به عمده تاکیدهای ایشان:

اول: تعصب‌های بیجا و بی‌مورد و غرورهای بی‌جا و کاذب ناشی از این تعصبات.

دوم: اغفال شدن و تاثیرپذیری گراشی‌ها از مهمانان تملق‌گو و یا تعریف‌کنندگان چاپلوس در اغلب موارد و از طرف اغلب مهمانان.

سوم: توجه نکردن گراشی‌ها به نیت، عمل و منظور مهمانان مختلف شهر  و گفته‌های آنان.

چهارم: رهنمود در عملی شدن و یا به دست آوردن خواسته‌های بر حق شهرستان گراش از حکومتیان و دولتی‌ها با حرکت‌های درست، و درخواست کردن و حرف شنیدن از مسوولینی که کاری از آنها ساخته است و یا به قول مدرن‌نویس‌ها با لابی‌گری و لابی داشتن با اصحاب قدرت و منزلت در مرکز ثقل قدرت دولتی و دینی کشور.

می گویند حرف حق تلخ است ولی میوه شیرین دارد. موارد بالا در اصل بیماری‌های اجتماعی و رفتاری در گراش است که امام جمعه با یک درجه تخفیف خیلی محترمانه و آهسته که به کسی برنخورد به عنوان ضعف اجتماعی مطرح نموده‌اند و آینه آوردند تا ما خود را در آن بینیم.

تعصبات بی‌جا و نامناسب به گونه‌ای عیان است که احتیاج به بحث و تشریح ندارد. باور کنید هر حرف‌مان و یا هر عمل‌مان بار منفی این تعصبات قومی، طایفه‌ای، محله‌ای و حتی مسجدی و هییتی را همراه خود دارد برای همین است که نمی‌توانیم در موضوعی با هم بحث و گفتگو سازنده داشته باشیم همه فکر می‌کنیم از همه بالاتر هستیم. باب شنیدن حرف درست و یاد گرفتن از یکدیگر را کاملا بسته نگه داشته‌ایم. طوری که حتی حاضر نیستیم در یک کار عام‌المنفه با هم درست تشریک مساعی کرده و از فهم و دانش یکدیگر کمک بگیریم و یا حتی اقدام به مشورت خشک و خالی کنیم. این ضعف وبیماری عامه اجتماعی و فردی که اکثریت‌مان در گراش به گونه‌ای کم و زیاد به آن مبتلا هستیم احتیاج به مطالعه، شناخت، بررسی و درمان دارد و هر چه زودتر بایستی گروه‌ها و انجمن‌های علاقه‌مند به جامعه‌شناسی و روانشناسی در گراش به مطالعه و بررسی این بیماری اقدام کنند، تا هر چه زودتر با هر راه وروشی که عملی باشد این خوی و خصلت ناپسند غرور و تعصب بی‌جا از خود و ساحت اجتماعی گراش بزداییم.

همیشه ما گراشی‌ها فکر می‌کنیم مرغ همسایه غاز است. هر کسی در هر رتبه از فهم و جایگاه اجتماعی که از هر جایی با یک گراشی به صورت فردی و یا به صورت جمعی آشنا می‌شود. آن را طاووس علیین فرض می‌کنیم و نشناخته تکریم کرده و منزلت می‌دهیم. این در کلیت فرهنگ بیمارگونه گراش ماست. لزوماً دکتر و مهندس و یا روحانی و مرجع تقلید و یا صاحب منصب دولتی و دینی را نمی‌گویم. حتی در سطح عمومی‌تری شامل هر کسی که در هر شغلی باشد نیز می‌شود. فقط کافی است که گراشی نباشد و بتواند ضعف و کمبودهای شخصیتی‌مان که ناشی از غرور و تعصب است را با تعریف و تجمید چاپلوسانه و بی‌جا پر کند. می‌شود حتی یک بنا ساده و یا نقاش ساختمان باشد تا به عنوان دوست و یا مهمان در شهر جولان دهد و رخ بنماید و اگر بتواند بهره یا سوء استفاده مادی خوبی از مجذوب شدن ما می‌برد.

می‌توانیم با یک نگاه و بررسی متوجه شویم چه مقدار از این ساده‌اندیشی وغریب پرستی عوامانه ضرر مادی دیده‌ایم. هر کس هر گروهی کسی می‌شناسد به گراش دعوت می‌کند. خوب که چه بشود؟ چه گیرمان بیاید؟ طرف کیست؟ چه می‌خواهد بگوید و چه باری از دوش‌مان بردارد؟ فکر نکرده هزنیه می‌کنیم که فقط تعریف از خودمان بشنویم. بعضی از ما سخنان امام جمعه را سوء تعبیر کرده‌ و مساله را شخصی فرض کرده‌اند و در کامنت‌ها و نظرات به اصل گفته امام جمعه توجه نکرده‌اند. فرض ما هزار و یک مشکل و کمبود در گراش داشته باشیم و یا حتی از امام جمعه و یا مسوول دیگری در شهر هم ناراضی باشیم، این چه ربط به مهمان دارد که دخالت کند و حرف بزند. وقتی که آن مهمان کاره‌ای نباشد و کاری از دستش بر نمی‌آید. فرد مورد نظر اگر خیلی زرنگ است اول کاری برایمان انجام دهد توانش نمایان کند آن گاه حق و حقوق خود طلب داشته باشد. خشک و خالی با تملق و تعریف‌های بی‌خودی از ما دنبال چیست؟ اگر فردی به کار باشد که بی‌خودی از ما تعریف نمی‌کند و مشغول کار خویش است و ما باید دنبال او بدویم.

لذا از این به بعد اول بدانیم مهمان  کیست؟ چه می‌خواهد؟ چه می‌تواند انجام دهد؟ بعد بفرما بزنیم. البته چون مغرور و متعصب هستیم برای ارضای غرورمان به چاپلوسان بها می‌دهیم و از کسانی که آینه جلومان بگیرند تا ما خود چهره ناموزون خود را درآن ببینیم ناراحت می‌شویم و فوری جبهه می‌گیریم. امام جمعه متشکریم که رفتارهای سوء ما را در خطبه به ما نمایندی و گوشزد کردی. البته اگر فردی بخواهد مهمان شاخص و فرهیخته‌ای را به صورت شخصی و فردی دعوت کند خود داند و کار خوب و درستی می‌کند که با بزرگی و وارسته ای نشست و برخاست دارد. این موضوع شخصی و خوب است به شرطی که دخالتی در کار جمع نداشته باشد.

درست است حق گرفتنی است نه دادنی و امام جمعه هم درست می‌گوید که بایستی با مراکز دولتی و دینی برای به دست آوردن حق و حقوق‌مان لابی‌گری کنیم. ولی چون منبع ثروت، قدرت و منزلت کمیاب است و همه به دنبال آن هستند. متاسفانه ما به دلیل ضعف اجتماعی و فرهنگی همراه با باورهای ساده‌مان توان لابی‌گری چندانی نداریم و یا بهتر بگویم بلد نیستیم. لذا به اندازه سهم و حصه حقه‌مان نمی‌توانیم حق  خود را از این منابع ثروت و قدرت و منزلت به دست آوریم. پس چه کنیم و چه انجام دهیم؟ به نظر می‌آید حال که امام جمعه محترم خود این مساله را مطرح کرده، بهتر است که سخت وسفت در این گونه کارها پشت امام جمعه باشیم که هم خوب یاد بگیریم و یک دست عمل کنیم و کم‌کم راه و چاه این بده بستانها را یاد بگیریم. به این خیال نباشیم چون متدین و ولایی هستیم و همه مراجع و حتی مقام عظمای رهبری هم از دیانت و ولایی بودن‌مان خبر دارند به خق و حقوق شهرمان خواهیم رسید. امام جمعه در این موضوع لابیگری درست می‌گویند.

عده‌ای در ارتباط با صحبت‌های امام جمعه برخورد شخصی می‌کنند. ما باید بدانیم ایشان امروز امام جمعه ما هستند حال با هر سازوکاری که به این سمت انتخاب شده باشند، نباید برایمان مهم باشد مگر امام‌جمعه‌های دیگر شهرهای ایران همه مستقیم از طرف مقام معظم رهبری انتخاب شده‌اند که این گونه مسایل را مطرح می‌کنیم؟ مهم تقبل مسوولیت ایشان و زحمتی که دارند می‌کشند باید ملاک باشد. مخالفت با نظر ایشان  نقد کردن گفته‌های ایشان ایرادی ندارد فقظ نباید بی‌احترامی شود و ایرادات را شخصی ببینیم. خود من هم بسیار از گفته‌های ایشان را نقد کرده‌ام و به صورت کامنت‌های مختلف در گریشنا نوشته شده حتی گاهی طنز نوشته بوده. دلیل نمی‌شود چون با یک نظر و گفته ایشان در یک خطبه مثلا در مورد تحصیلات دانشگاهی دختران مخالف باشم با شخص ایشان و جایگاه و مقامش مخالف شوم. اصولا چرا ما باید انتظار داشته باشیم که همه امام‌جمعه‌ها یک جور باشند؟ خوبی امام جمعه آن نیست که از ما تعریف و تمجید کند و درد و بیماری‌های اجتماعی ما را نبیند و یا اگر دید و تشخیص داد به خاطر خوش آیند ما خاموش باشد و به ما یادآوری نکند. مردمی بودن این نیست که حتما مثل ما فکر کند و اندیشه ورزد و خود را باخواسته گروهی و فکری ما چند نفر در یک مسجد و یا انجمن هماهنگ کند  و هر چه ما دوست داریم از زبان و جایگاه او بشنویم.

مقایسه کردن ایشان با امامان جمعه قبلی گراش اصلا درست نیست. آنها در زمان و موقیعت دیگری بودند و ایشان در زمان و جایگاه دیگری است. دیروز گراش را با امروز گراش نمی‌توان مقایسه کرد. الحق والانصاف ایشان به نسبت انسان عصر خویش است و از خیلی تحجرها و تعصبهای سنتی که به نام دین هنوز در جامعه رواج دارد به دور می‌باشد. فراموش نکنیم که ما با انسان و بشر روبرو هستیم وانتظار انسان کامل بودن را نباید از کسی داشته باشیم. ضمنا ایشان امام جمعه یک نفر و یک گروه نیست امام جمعه همه شهر است با هر بینش و دانشی چه در جایزه دادن در جشنواره کل شرکت کند، چه در جمع یک مراسم روحانی و عبادی، چه در منزل یک شهید، چه در حال مصافحه با یک مکتبی پیشانی پینه بسته از کثرت سجود باشد چه در حال خوش و بش با جوان دانشگاهی شیک پوش و مدرن او امام جمعه همه شهر است.

Noori Hamedani (9) Hoseini

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

24 نظر

  1. کاکاجی عزیز
    بالاخره ما یا باید قسم حضرت عباستو قبول کنیم یا این دم خروسه رو.نه اون گیردادنت به هیئت سالن ریاست جمهوری نه اطلاعات دقیق دهه سی وجهل شمسی نه از این تفسیر شما .بنده هنوز موضع شما رو نتونستم تشخیص بدم البته اینو هم عرض کنم که در هر دو صورت قلم شیوایی داری . الله اعلم وبماند.اینو هم بگم خیلی دوست دارم شما رو از نزدیک ملاقات کنم با این تغییر موضع شما در فلسفه سیاست شما در کنترل افکار عمومی هنگ کردم واین برای شما یه هنره

    1. شاغلام همشهری با محبت من هم به دیدار شما علاقه مندم . شما لطف کنید یاد داشت و کامنتهای کاکا را دوباره مرور کنید . اگر چه کاکا اهل قسم و ردا و عبا نیست که خروسی پنهان کند ولی خوشحال خواهم شد که شما نظر ودیدگاه کاکا را نقد کنید وبیان دارید که کدام قسمت قسم بوده و دم خروس کجاست . من کامنتهای فراوانی داشته ام بعضی به نقد وبعضی به طنز به عنوان یک شهروند گراش نظرم در موضوعی بیان می کنم بیشتر به موضوع وسخن کار دارم تا گوینده سخن .سعی می کنم که حرمت گوینده را رعایت کنم هر چند سخت به سخنش نقد داشته باشم ویا لغزی در موضوع گفته باشم . در یاد داشت فوق بیان و نقد یک مشکل فرهنگی اجتماعی گراش مورد نظر است .بهتر است به این موضوع بپردازیم . هر چند در خود یاداشت هم پاسخ مناسب مستتر است.

  2. این که گراشی غریب پرسته حرفی نیست
    این که گراشی سال به سال از کسانی دعوت میکنند که هیچ فایدهی برای گراش به همراه ندارد حرفی نیست
    این که گراشی عاشق این هست یک غریبه بگوید فلا یا فلا کنید و همه جاه ان گراشی عزیز بگه اقای فلا از شهرستان فلا این حرف رو زده حق گفته حرفی نیست
    این که گراشی خودش رو مرد سیاست میدونه ولی از دیگر اشخاص مثل خودش میخوره حرفی نیست
    اینکه گراشی حاظر بخاطر کار غیر قانونی حرف چهارتا غریب رو گوش بده حرفی نیست
    یکی از تاجرهای گراشی میگفت اگر کسی از من تعریف کنه من جونم رو بهش میدم فقط من عاشق …..شدن هستم
    کاکاجی این صحبتهای شما به مزاج خیلی از گراشی ها خوش نمیاد
    عقب ماندن شهر گراش بخاطر همین هست چون از دنیا فقط غرور و ثروت داریم نه سیاست داریم نه دانش داشتن سیاست

    1. همشهری خوبم آقا مجتبی آم کار روشنگری برای انسانهای پاک وصادق سخت است و لذت بخش .من همواره به تغییر و اصلاح اعتقاد داشته و دارم بخصوص در عرصه فرهنگی و اجتماعی. کاکاجی برای خوش آیند مزاج این و یا آن شخص نمی نویسد هر چند اکثریتی خوب به نوشته توجه نمی کنند بهتر است من و شما نکات مثبت و پایه های قوی وخوب فرهنگ و رفتار احتماعی گراش را تقویت کنیم و ضعفها و نارساییهای اجتماعی آن به نقد کشیم و همگی به تغییر واصلاح امیدوار باشیم .مهم نیست دیگران چه یگویند

  3. به نظرم هرچه برای این مردم گراش بگی انگاری آب در هاون می کوبی. گراش یها کجا در جریان کار مملکت هستند. حیف این طرز تفکر که امام جمعه محترم به اینها میده. باید بذاری مردم گراش تو این بی فرهنگی خودشان بمانند

    1. نام شما همشهری عجول . هر چند قضاوت شما همراه با بدبینی درست نمی دانم . ولی نباید فکر کرد که اگر امام جمعه محترم به گونه و روشی دیگری سخن گوید که بر دل نشیند اثر بهتری در اجتماع داشته باشد .همیشه باید همه چیز از زوایای مختلف دید و نقد کرد

    1. جناب مهدی با تشکر سعی می کنم تا آنجایی که بتوانم به نصایح و پند ناصحان عمل کنم و با دقت و بدون پیش داوری به گفته ها ونوشته های فرهنگی واجتماعی دیگران عنایت داشته باشم . هدف یاد داشت فوق مطرح نمودن و به بحث و نقد گذاشتن بعضی از ضعفهای فرهنگی اجتماعی و رفتاری رایج در گراش است .منظور پند و اندرز این کس وآن کس نیست .

  4. کاکاجی چند رنگ و منتقدی که حتی خود هم در نقد و نظرش سردرگم شده است. خدا انشالله هدایتش کند فکری سالم بهش عنایت کند. در خصوص فرمایشات امام جمعه برای شما که دور از شهر گراش هستید به استحضار می‌رسانم:
    ۱_ زمان برای خدمت گزاری برای مردم شریف و ولایی فرقی نکرده و نخواهد کرد همیشه شهر جهت آبادی و خدمات‌رسانی نیاز به افراد شایسته و لایق دارد که خوشبختانه عده‌ای از قبل بوده و خواهند بود.
    ۲_ گراش هر چه دارد از انتخاب صحیح شخصیتهای دارای پست و منصب و مقام و اثرگذار به عنوان مهمان بوده است که نتیجه حضور آنان در گراش با خیر و برکت و امتیاز برای گراش بوده است چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب قبل از انقلاب یک نمونه‌اش دکتر بیات و مهمانان مرحوم الله قلی خان که در بهداشت و آب شرب در منطقه لارستان بهترین امکانات داشتیم بعد از پیروزی انقلاب با همت مسولین و معتمدین دعوت از رییس کمیسون تقسیمات کشوری و معاونت وقت وزیر کشور در ارتقای گراش به بخش مهمانان نقش به سزایی داشتند در بخش تاسیس بیمارستان که به حق ائمه اطهار هر چه زودتر شفای عاجل به بانی خیر آن عطا فرماید از ارتباط و آشنایی و دعوت‌هایی که که از مسولین بهداشت کردند و می‌کنند بیشترین امکانات نسبت به بیمارستانهای شهرستانهای همجوار دارد و دانشکده آن و درمانگاه‌های وابسته هم حرف اول در منطقه می‌زند. در قضیه شهرستان شدن قبل از هر چیز زحمات بی‌وقفه جناب اقای حسنی بسیار قابل تقدیر و تشکر است ولی حمایت مسولین در مجلس، دولت و بعضی مراجع عظام که به گراش تشریف آورده بودند و یا خدمتشون رسیده بودند نباید نادیده گرفته شود. زحمات شبانه روزی امام جمعه وقت، ریاست حوزه علمیه گراش، مرحوم اسماعیلی نباید فراموش شود کسی آنان را مجبور به این همه سفر به تهران و مرکز استان نکرد ولی خود احساس وظیفه کردند.
    در بحث ارتقای حوزه مقاومت بسیج و سپاه فرماندهان ارشد سپاه پاسداران که به مناسبتهای مختلف افتخار حضور در گراش و جمع مردم ولایی دادند قابل تحسین و تشکر دارد و همچنین در زمینه‌های دیگر که بسیار زیاد می‌باشد پس حرف امام جمعه فعلی در خصوص مهمانان مهم یا از روی غرض است و یا کسی ایشان را توجیه نکرده است. ضمنا ایشان از چه کسانی دعوت کرده است که قدمی برای گراش بر داشته‌اند لطفا نام ببرید. برادر من ایشان مشکلش این است که هر شخصیتی می‌آد اول (..) ایشان برود ثانیا این من من من کردن مشکلی برای حل مشکلات گراش نخواهد کرد حوزه را به ورشکسگی و عدم کارایی کشانید طلاب جوان ما را بیشتر مجبور به ترک گراش کرد نماز جمعه مشارکت و شرکت مردم را رسانید در تمام جلسات تحت هر عنوانی فقط انتقاد می‌کند. ایشان که خیلی ادعا دارند در ایران نفوذ دارد چه کار مثبتی کرده است ما هیچی از ایشان نمی‌خواهیم آستین‌هایش بالا بزند مشکل محدوه را حل کند کاکاجی دور از وطن جنابعالی چه قدمی بر داشته‌اید تشریف بیارید گراش ایشان را همراهی کنید قدم مثبیتی برای مردم و شهرستان بر دارید ما هم شما را دعاگو خواهیم بود . من در یک مورد بشما حق می‌دهم آن دعوت از بعضی مداحان و سخنوران که پولهای هتگفتی میگیرند و بازدهی آن چنانی ندارند.

    1. علی آقا همشهری پرکارم خسته نباشی هم زیاد نوشته ای و هم موضوعات متنوع و فراوانی در نوشته ات آورده ای کاش تو هم به جمع بندی کاکا می رسیدی که در یک کامنت نمی شود به همه موضوعات اشار داشت وحق مطلبی را به خوبی ادا کرد لدا بهتر است یک موضوع بصورت یاد داشت قلمی کنی که مورد عنایت خوانندگان بیشتری باشد و اثر وکمک بهتری به اعتلای عرصه های فرهنگی و اجتماعی گراش کند بغیر از عتابهای شخصی به کاکاجی که ناشی از عدم شناخت نزدیک از ایشان است .دقت چندانی هم در نوشته های ایشان نداشته اید لذا بهتر است یک بار دیگر کامنتها پیشین کاکا و یاداشت فوق مرور کنید یقینا به جمع بندی دیگری خواهید رسید . تمامی موضوعات دیگری که اشاره کرده اید بجا و درست است ولی بایستی تک تک آن موضوعات همه جانبه برسی کرد یعنی بخوبی بیلان وکار نامه حقیقی هر یک مطالعه وآنالیز کنیم وبه یک جمع بندی درست واقعی وعلمی برسیم . ضمنا یاداشت کاکا برسی و به نقد کشیدن یکی از ضعفهای فرهنگی اجتماعی گراش است نه برسی کارنامه فعالیتهای امام جمعه .در خود یاداشت هم اشاره شده .

  5. اقای کاکاجی انسان بیان حال و گذشته شما را میخواند به یاد پشه هایی که به وزش باد به هر سو متمایل میشوند می افتد گویا حضرت امام جمعه شما را مورد تفقد خودش قرار داده است که چنین سخن میگویید تا زمانی که این مملکت أمثال شما ابن الوقت ها را دارد به هجوم بیگانه نیاز نیست.ب هر حال کلام شما موجب تعجب خاطر گردید از این به بعد هر گاه خواستید دست به قلم برده و افاضه کنید قبل از آن به فکر عواقبش باشید تا این گونه فرار رو به جلو نفرمایید.از اقای خواجه پور هم که به شما در این گردش ١٨٠ درجه ای مواضع کمک کردند و بدون هیچ مورد ضروری نظر گرانبهای شما را تیتر سایت نمودند تشکر مینماییم

    1. برادر عزیز چرا به بی فرهنگی گراشی ها اشاره نمی کنی؟ مردمان ۱۰۰ قبل هم یبا این طرز تفکر زندگی نمی کنند؟ بی فرهنگی دیگه چه قدر؟ اگه این غیر بومی ها نبودند که وارد این شهر شده اند از تاریکی واقعا بیشتر مردم گراش می مردند. آدم بعضی از گراشی ها را خجالت میکشه جواب بهشون بده

    2. محمد همشهری خوبم بقول مرحوم عبدالله (گنا)شوریده میدان لار که فراوان تعریفش از همه کسان وکهنسالان گراش شنیده ام و یاد داشت کرده ام . کاکام بشنو “” نه به اشتری سوارم .. نه چو خر به زیر بارم ..نه خداوند رعیت ..نه غلام شهریارم “” حتما یک بار دیگر نوشته ها ویاد داشتهای کاکا بخوان .شاید کاکا را بیشتر یشناسی. افاضات حضرتعا لی از قد وقواره کاکا بیشتر است. روزگارت به شادی و نیکی باد

    1. این بنده خدا کجا گرفتارشده. باباجون مردم گراش خیلی عقب تر از این حرف ها هستند. چرا امام جمعه راجع به فکر اینها صحبت می کند؟ گراشی ها فقط به غیر بومی ها وابسته اند و کسی وچیزی ندارند که . پول که فرهنگ عقب ماندگی فکر ی پشت آن است به چه درد می خورد؟

  6. اوی چقدر خوندن این کامنت ها مایوس کننده است.احساس میکنم دیگه گراش جای زندگی کردن نیست!!!!!!

    ولی من به آینده گراش امیدوارم.چشم امیدمون به جوونای بی ریاست که میدونم میتونن آینده و فرهنگ گراش رو تغییر بدن. البته اگه بعضیا سنگ نندازن جلو پاشون. بنده دعاگوی تک تک عزیزانی هستم که خالصانه برای بهسازی فرهنگ شهرمون تلاش میکنن…..لطفأ خوش بینانه تر برخورد کنین. کله گنده های متعصب که برن…جوونا لایق میان وسط

  7. اشکالاتی که امام جمعه مطرح کردند سالهاست که بر جامعه ما حاکم بوده و ما غافل از ان بودیم و الان کسی امده و ان را اشکار نموده است و این اشکار شدن مشکلات شخصیتی جامعه شاید البته باز هم شاید منجر به درمان شود و درمان بیماری به نفع کل جامعه است .بنظر من کاکا هم با توجه به این سخن مولا که انظرما قال ولاتنظرمن قال به تحلیل این سخنان پرداخته است.اگر در دراز مدت به جای اینکه فقط روحانی با هزینه های زیاد دعوت کنیم طی یک پروسه مدت دار جامعه شناس و روانشناس و جرم شناس و هنرشناس و …دعوت شوند و نتیجه کار توسط کارشناسان پزوهشگری اجتماعی بصورت میدانی بررسی شود و هزینه ها با نتیجه ها مورد کنکاش قرار گیرد نسل جوان متحول شود و اشکالاتی که امام جمعه بیان کردن به حداقل برسد و زمینه های سوئ استفاده از جامعه توسط کم و کمتر شود.البته برای این شروع باید کارگروه بررسی و شناسایی با حضور متخصصین امر بدون توجه به دخالت نگرشهای سیاسی تشکیل شود . اگر کسی عیبت را به خودت گفت باید سپاسگزار باشیم .

    1. سلام کاکاجی. رسیدن بخیر
      جهت اطلاع: برای ارشاد بعضی از افرادی که در طول ۳۶ سال شستشوی مغزی شده اند مشکل است شما بتوانید مطلب درست و صحیح به این افراد بفهمانید چونکه در یک محیط کاذب آموزش دیده اند مثل آب در هاون کوبیدن است.
      به قول یکی از داوران محترم یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه کل گراش گفتند:
      مردم گراش از هر نظر خوب هستند ولی یک مشکل دارند آن هم فقر فرهنگی هست. درست صحبت امام جمعه گراش را گفتند.
      به عنوان مثال:
      تیم مذاکره کننده هسته ای دولت احمدی نژاد و دولت روحانی را بخواهیم باهم مقایسه کنیم, تیم مذاکره کننده دولت احمدی نژاد همگی از دانشگاه امام صادق و غیره… ایران بودند.
      اما تیم مذاکره کننده دولت روحانی از دانشگاه های آمریکا- فرانسه و سویس…
      هردو تیم افراد خوب و شریف هستند ولی تیزهوشی و تجربه و اهل فن بیان این کجا و آن کجا!!!

      1. با سلام و تشکر به گمان و باور کاکا شاهدان واقعی تمامی مسایل فرهنگی و احتماعی یک حامعه را در تمامی ابعادش نظاره گرند و کمتر به قضاوت روی آورند .آنچه مورد بحث در یاداشت کاکا مطرح شده برسی یکی از صعفها وبیماریهای رفتاری و اجتماعی گراش است که با جمع شدن با مجموعه ها دیگر ناهنجاریها وبیماریهای فرهنگی اجتماعی میشود فقر فرهنگی جامعه. در بالا نوشته ام کار روشنگری برای انسانهای پاک و صادق سخت است و لذت بخش من همواره به تغییر و اصلاح اعتقاد داشته و دارم بخصوص در عرصه فرهنگی و اجتماعی . عوام به سرعت و ضرب العجلی اعتقاد دارند اما انسان خردمند به تدبیر و حوصله و راهکار متوسل میشود .پس بهتر است عللهای فقر فرهنگی همه جانبه مطالعه و برسی شود و در معرض دیده احتماع به کنکاش نشیند وهمگان درگیر شوند تا به نتیجه امیدوار شویم .نومیدی در این راه درست نیست .پس مثل مذاکرات هسته ای ایران و غرب باید آنقدر گفت وگفت تا به راه حل کنش و واکنش رسید. من متوحه منظور شما از مقایسه تیم مذاکره کننده هسته ای در دو دوره مختلف در این جا نشده ام؟

        1. باتشکر از جناب کاکاجی
          منظورم سطح سواد و آگاهی ۲ تیم مذاکره کننده است.
          یکی با لبخند بده و بستونی انجام داد و دیگری با چهره ی عبوس می خواست فقط بگیرد.
          تیم مذاکره کننده فعلی زبان همدیگر را با جامعه بین المللی می فهمند ولی تیم قبلی برعکس تیم فعلی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

24 نظر
scroll to top