بستن

دور گراش در چهارصد و هشتاد دقیقه

گریشنا: شصت نفر از جوانان گراشی با شرکت در دومین تور گردشگری، گراش را از زاویه‌ی متفاوتی دیدند.

حامد عبدالهی، مسئول انجمن ایکوموس می‌گوید: «بیست و هفت خانم و سی‌ و سه آقا در این تور یک روزه حضور داشتند.» بعد از حاضر شدن همه‌ی افراد در جلوی شهرداری، سه مینی‌بوس به سمت بام گراش حرکت کرد. توضیحاتی در مورد بافت گراش در دوران قاجاریه و صفویه از جمله مطالبی بود که تورلیدر این گروه در این مکان ارائه کرد. مسجد سیف‌الدین با قدمت دویست ساله و دارا بودن لوح و سنگ‌نوشته‌های قدیم، دومین مکانی بود که از آن بازدید شد.

مکان سوم در مسیر بافت‌گردی، خانه‌ی قدیمی کربلایی جعفر رایگان بود. این خانه که از معدود خانه‌هایی است که از فضای تالار آن برای روضه‌خوانی استفاده می‌شده، با قدمتی صد‌ و پنجاه تا دویست ساله برای اولین بار در این تور مطرح و از آن بازدید شد.

مسجد آخوند، حسینیه‌ی سنگ‌آوی و خانه‌ی قهرمان‌خان نیز از دیگر مکان‌هایی بود که در این تور مورد بازدید و بررسی قرار گرفت. قبل از ساخت حسینیه‌ی اعظم، مراسم روز عاشورا در فضای خانه‌ی قهرمان‌خان اجرا می‌شد.

gerash gardi10

با بازدید از حمام دهباشی و وضعیت نامناسب آن، صحبت از توجه‌ی بیشتر مسئولین به این میراث فرهنگی به میان آمد. برکه‌ی حاج اسدالله که قسمتی از سقف آن در حال فروپاشی است و برکه کل نیز از این قاعده مستثنی نیست، و نگرانی از فروپاشی و نیاز به مرمت آن بیشتر از مسائل دیگر مورد توجه قرار گرفت.

مینی‌بوس گراش‌گردی به هدف بازدید از کارگاه ارده‌سازی فسیل به سمت شهرک صنعتی حرکت کرد، غلام‌رضا عباسی مسئول این کارگاه از نحوه‌‌ی ساخت ارده، حلوا و روغن برای حاضرین گفت.

این تور شصت نفره برای نماز و نهار، به خانه‌ی استاد حاج امید‌علی علی‌پور، از معماران برتر چند دهه‌ی قبل گراش، که این روزها به موزه‌ی «خانه‌ی کدیم» تبدیل شده رفتند.

پس از آن، کارگاه سفال‌گری حسن‌زاده و توضیحات او در مورد نحوه‌ی ساخت خمره از جمله مکان‌هایی بود که نظر افراد حاضر در این تور یک روزه را به خود جلب کرد.

افراد در آخر مسیر با بازدید از خانه‌ی حاج احمد محسن‌زاده به عنوان آخرین اثر استاد علی‌پور با معماری دوره‌ی پهلوی و نحوه‌ی کار بادگیر و تزئینات آن آشنا شدند.

عبدالهی در سخنان پایانی خود از حمایت‌ و همکاری شهرداری و شورای شهر در برگزاری تور‌های گراش‌گردی قدردانی کرد.

gerash gardi3

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top