بستن

شب بهاری شاعران به یاد صنعت فداغی

دومین همایش بزرگداشت نام و یاد شاعره صنعت فداغی؛ شاعر نامی و دختر کدخدای فداغ، با حضور گسترده مردم و اهل فرهنگ و ادب، اساتید سخن، شاعرانی فرهیخته و برجسته از فداغ، منطقه لامرد ، مُهر و فسا در دبیرستان شهید مطهری این دهستان برگزار شد.
به گزارش رضا تقی‌نژاد در سایت مردمی فداغ؛ شاعران و سرایندگان در این شب به یادماندنی به مناسبت بزرگداشت نام و یاد شاعره بزرگ منطقه فداغ “صنعت فداغی” و اعتلای نام و فرهنگ غنای فداغ گرد هم آمدند و شعرهای خود را که به دبیرخانه این یادواره ارسال کرده بودند ، خواندند.
این همایش با قرائت آیات روح بخش کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.
Sanat Fedaghi (2)

در ابتدا ، عبدالرضا رستمی و محمد قادری دو مجری توانمند ، از حضور و استقبال گسترده مردم و اهل فرهنگ و ادب ، بخشدار مرکزی گراش و مسئولین بومی ، اساتید سخن و شاعران فرهیخته و برجسته حاضر در این همایش صمیمانه تقدیر و تشکر کردند و تشریف فرمایی آن ها را به این برنامه در شبی خاطره انگیز و به یاد ماندنی خوش آمد گفتند.

ویژه برنامه های همایش شب شعر صنعت فداغی ، به همت شورای اسلامی و دهیاری و فرهنگیان یکی پس از دیگری با نظم بیشتر و کیفیت بهتر اجرا می شد.حاج احمد راستی مشاور فرماندهی نیرویی دریایی سپاه و فرماندار پیشین بندرعباس ، عبدالله فضلی بخشدار مرکزی گراش و حسینعلی نورسته رییس دفتر حراست شرکت آبفا روستایی استان فارس شاخص‌ ترین چهره‌ های حاضر بودند. همچنین فرهنگیان ، اعضای شورای اسلامی ، بزرگان و جمع کثیری از مردم فداغ در این همایش شرکت کردند.

مجری برنامه از فضلی بخشدار مرکزی گراش خواست تا برای ایراد سخن پشت تریبون قرار بگیرد. فضلی ضمن تبریک سال نو ، حضور مردم و شاعران و فرهنگیان را خیر مقدم گفت. وی در سخنانی گفت : من خود را یک شاعر می دانم. البته قبلا شاعر نبوده ام و چندی است که به سرودن شعر می پردازم. بخشدار مرکزی نیز شعر مذهبی خود را که در رثای اهل بیت عصمت و طهارت گفته بود ، در جمع شاعران و اساتید فرهنگ و ادب خواند.
فضلی در پایان از شورای اسلامی و فرهنگیان که با برپایی این همایش بزرگ و گسترده ، یاد و نام بانوی شاعره ” صنعت فداغی ” را پاس داشته اند ، تقدیر و تشکر کرد و سخنان خود را با این حرف به پایان رساند : ان شاءالله سرزمین فداغ ، سرزمینی شاعر پرور باشد.

صفدر خشنود یکی از شاعران و سرمایه های ادبی فداغ است. او به خواندن نوشته ای در رابطه با صنعت و گوشه هایی از زندگی این بانوی برجسته که حاصل تحقیقات چندین ماهه اش بود ، پرداخت.
وی نتیجه ی تحقیقات خود را این گونه ارائه داد : درست یکصد و هفتاد سال است که از مرگ صنعت فداغی می گذرد . اما متاسفانه هیچ گونه اطلاعاتی از زندگی این شاعره برجسته نداریم. نه اینکه از کدام خانواده و فامیل فداغی و نه از اینکه تاریخ تولد وی و اینکه ازدواج کرده یا نه و یا فرزند و فرزندانی از این شاعره به جای مانده و نه اینکه کجا درس خوانده و معلومات ایشان در چه حدی بوده است!
تنها اطلاعات کلی ما ، نوشته های فسایی در صفحه ۲۸۷ فارسنامه ناصری تحت عنوان مضافات لار که اینگونه از ایشان یاد کرده است : او دختر کدخدای فداغ شعر بسیاری بگفت و در سال هزار و دویست و شصت و چهار وفات یافت و چون در صنایع زنانه مهارت تمام داشت تخلص خود را صنعت نمود.
بر اساس شنیده ها از بزرگان ، صنعت فداغی دیوانی دارد که در یکی از کتابخانه های کشور هندوستان دیده شده است که صحت و سقم آن برای ما روشن نشده. چون در گذشته های نه چندان دور تجار این منطقه اعم از لاری ، اوزی و بیرمی با تجار هندی در معامله بوده و تردد با هم داشته اند. احتمالا‍ چنین چیزی صحت داشته باشد اما تحقیقاتی که خود اینجانب چه صحبت با سالمندان و چه بازدید از کتاب های مربوط به موضوع بعمل آوردم کمتر نتیجه گرفتم و تنها چیزی که برای اینجانب ثابت شده ، ایشان با صحبت لاری شاعر بیرمی معاصر بوده و تا سیزده سال بعد از مرگ صحبت ، ایشان نیز در قید حیات بوده و گویا مراوده هایی با هم داشته اند که اخیراً غزلی از بین دست نوشته های مرحوم زایرمحمد فداغی پیدا شده و در اختیار اینجانب قرار گرفته است.

از میان دست نوشته های آن مرحوم خوشبختانه پاسخی که صنعت به صحبت داده است کاملاً باقی مانده ولی جواب صحبت بیش از یک سطر نمانده بود. خشنود پس از آن ، غزلی که از صنعت بر جای مانده بود را خواند.

قادری مجری برنامه پیش از دعوت از دیگر شاعران حاضر در این همایش ، شعری از زنده یاد عبدالحسین غلامی فرد که با لهجه ی شیرین فداغی سروده بود ، قرائت کرد.
محمد باقری ، حاج غلام حسین خرّم نژاد ، سید مرتضی قتالی ، علی اصغر خاک بیز و سید سجاد قتالی از دیگر شاعران فرهیخته فداغی بودند که به لهجه شیرین محلی و زبان فارسی در این شب به یاد ماندنی ، شعر گفتند.
غلام حسین رمضانی طنز پرداز فداغی به قرائت شعر محمد باقری یکی از شاعران گرانقدر و برجسته فداغی ، با موضوع مضرات ماهواره که به دجال یک چشم معروف و مشهور بود ، پرداخت.

راشد انصاری معروف به خالو راشد (دیده بان) ، نویسنده و طنز پرداز ، از مفاخر فرهنگی استان هرمزگان و شاعر برجسته استانی و کشوری از چهره های شاخص در این همایش بود. انصاری قبل از خواندن سروده هایش ، به اشتباه بزرگ و فاحشی که در درج تخلص باقر یکی از شاعران نامی فداغ در مقاله ی صادق همایونی با نام مردم شناسی و زبان شناسی لارستان صورت گرفته بود اشاره کرد و در ادامه سخنان خود گفت : متاسفانه در رابطه با صنعت شاعره ی نامی فداغ نیز این اشتباه بزرگ در فارسنامه ی ناصری صورت گرفته است.

ناصر رزمجو یکی دیگر از شاعران برجسته و نامدار دیده بان است. او نیز سروده ی خود را با لهجه ی شیرین محلی خواند و مورد تشویق گسترده حاضرین قرار گرفت.

بهروز قاسم نژاد که خود یکی از شاعران برجسته و معروف و از سرمایه های ادبی فداغ محسوب می شود ، دو سروده ی خود را یکی در وصف صنعت و دیگری پوزخند و انتقاد از اوضاع اجتماعی جامعه در مبحث زن سالاری خواند.
رستمی مجری این همایش ، در واکنش به شعر قاسم نژاد ، به خواندن سروده ای زیبا در انتقاد از مردها و پوزخند از آنان پرداخت.
راشد انصاری در این چند دقیقه به سرودن چند بیت شعر طنز در حمایت از بانوان پرداخت که رستمی آن را خواند.اسماعیل علی زاده ، احمد عالی ، خلیل رحمانی ، محمد رضا کهن سال (شاعر غزل سرا) ، مسعود علی پور ، علی بهادر ( نویسنده ، شاعر ، طنزپرداز و داستان نویس ) از لامرد ، میلاد کارگری از شهرستان مُهر ، نوری از شهرستان فسا ، حوّا پالار بانوی شاعره از دهستان خیرگو از جمله شاعران برجسته و حاضر در این همایش بودند که هر کدام پس از دیگری با قرار گرفتن در جایگاه شعرهای خود را می خواندند.

در پایان همایش شب شعر شاعره صنعت فداغی ، تندیس زیبای سدّ گُمپو ، کارت هدیه و جا کلیدی که نقش این سد بر روی آن حک شده بود به هر یک از شاعران به رسم یادبود از سوی کمیته برگزار کننده همایش هدیه داده شد.

شاعران بعد از شعرخوانی برای شام نیز طعم مهمان‌ نوازی فداغی ‌ها را چشیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top