بستن

زلزله‌ای که چهل و سه ساله شد

گریشنا: بیست و یکم فروردین امسال، چهل و سومین سالگرد زلزله قیر و کارزین بود. زلزله‌ای که با ۵۰۱۰ کشته و ۱۷۱۰ مصدوم همراه بود.

به گزارش روابط عمومی جمعیت هلال‌احمر شهرستان گراش؛ در سحرگاه بیست و یکم فروردین ۱۳۵۱ مصادف با دهم آوریل ۱۹۷۲ میلادی، زلزله شدیدی در ساعت پنج و سی و هفت دقیقه بامداد در شهرستان قیر و کارزین روی داد و جان حدود بیست درصد از کل جمعیت منطقه یعنی پنج هزار و ده تن را گرفت و هزار و هفتصد و ده تن را مجروح ساخت.

قرار گرفتن ایران در مناطق زلزله‌خیز سبب شده است که طی پنج دهه‌ی گذشته تعداد زیادی حوادث طبیعی در مقیاس بزرگ در این کشور اتفاق بیفتد. اغلب شهرها و روستاهایی که به وسیله زلزله صدمه دیده‌اند در نواحی شمال، شمال شرقی و جنوب ایران واقع شده‌اند. یکی از شهرهای کوچک و لرزه‌خیز ایران، قیر و کارزین است که در جنوب کشور واقع شده است.

شهرستان قیر و کارزین به علت قرار گرفتن بر روی کمربندی از زلزله که از اروپای جنوبی تا آسیای جنوبی کشیده شده تاکنون چندین بار مورد خشم طبیعت قرار گرفته است و علت اصلی آن حرکت صفحه عربستان به طرف شمال شرقی است.

تلفات شهر قیر در زلزله سال ۵۱، سه چهارم جمعیت پنج هزار نفری آن بود. این زلزله تمام آبادی‌های منطقه را با خاک یکسان کرد و خسارات زیادی به بخش کشاورزی و دامداری وارد نمود. به طوری که حدود پنج کیلومتر قنات با صد و هشتاد چاه ویران شد و جاده قیر – فیروز آباد نیز بر اثر ریزش سنگ بسته شد. براساس گزارش‌ها، کمترین شدت زلزله به وسیله مرکز بین‌المللی استراسبورگ فرانسه ۶/۶ ریشتر و بیشترین در تاشکند ۷/۱ ریشتر به ثبت رسیده است.

مرکز این زمین لرزه شهر قیر بود که قسمت اعظم سکونت‌گاه‌های آن ویران شد و تقریبا هفتاد و پنج درصد از ساکنان‌ش که در حدود پنج هزار نفر بودند از بین رفتند و تمام روستاها نیز تخریب شدند.

 

zelzeleh-ghir1

 

4 نظر

  1. واقعا سه عکس منو خیلی تحت تاثیر قرار داد.نزدیک به نیم قرن پیش چه اسکان دهی وسیعی؟با وجود نبود وسیله های ترابری و جادهها و امکانات به روز امروزی بالگرد و امبولانس و هزاران چادر بر افراشته شده است.خدا همه رفتگان را بیامرزد

  2. زمین‌لرزه قیر و کارزین در تاریخ ۱۰ آوریل ۱۹۷۲ میلادی، برابر با ‎۲۱ فروردین ۱۳۵۱، ساعت ۲:۰۶:۵۱ به زمان یوتی‌سی در جنوب استان فارس رخ داد. ژرفای این زلزله ۵٫۶ کیلومتر بود. بزرگی آن ۶٫۹ در مقیاس Ms اعلام شده‌است. زمین‌لرزه به وقت محلی در روز دوشنبه، ساعت ۵.۵ روی داده و منطقه زمانی آن یوتی‌سی +۳٫۵ بوده‌است .

    سازمان زمین‌شناسی آمریکا[۱] نیز جای این زمین‌لرزه را در مختصات ۲۸.۴° شمالی ۵۲.۸° شرقی و بزرگی آن را برابر با ۶٫۹ در مقیاس ریشتر اعلام کرده‌است. ژرفای گزارش شده از سوی این سازمان ۱۱ کیلومتر بوده‌است.

    شمار کشتگان زلزله حدود ۵۰۱۰ نفر بوده‌است. تعداد زخمیان ۱۷۱۰ نفر برآورده شده‌است.
    مخاطب خاص آقای شکری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top