بستن

باقرزاده در گفتگو با کار و کارگر: یک هزار خانه ساخته‌ام

گریشنا: روزنامه‌ی کار و کارگر، مصاحبه‌ای را با مهندس اکبر باقر‌زاده، پیمانکار نمونه و فعال گراشی انجام داده است. این مصاحبه را که روز چهارشنبه، نوزدهم فروردین ماه در این روزنامه منتشر و درسراسر کشور توزیع شد با هم می‌خوانیم. (فایل PDF) شما هم اگر خبری از همشهریان گراشی در نشریات مختلف دیدید، برای بازنشر به گریشنا ارسال کنید.

باز نشر از روزنامه‌ی کار و کارگر: مهندس اکبر باقرزاده از پیمانکاران نمونه و فعال در بخش ساخت و ساز مسکن استان فارس است. وی از ســال ۱۳۷۵ وارد عرصه شهرســازی و ساختمان گردید و اکنون بیش از ۱۵ سال است که به عنوان عضو انجمن انبوه‌سازان استان فارس مشغول به فعالیت می‌باشد.
مهندس باقرزاده در مدت فعالیت خود بیش از هزار واحد مســکونی در غالب پروژه‌های مسکن مهر و پروژه‌های شخصی احداث و به اعضاء تحویل داده است. وی علاقه شخصی به بحث شهرسازی را اصلی‌ترین عامل فعالیت خود در این بخش می‌داند و می‌گوید: «ساخت مسکن برای اقشار کم‌درآمد بخش معنوی فعالیت ماست که تاثیر فراوانی در حضور ما در این حوزه دارد.»
این پیمانکار فعال و برجسته استان فارس همکاری مسولان و مدیران منطقه را بسیار عالی و صمیمانه می‌داند و می‌افزاید: «باتلاش مسئولان مشکل اکثر پروژه‌های نیمه‌تمام حل شد که اقدامی بزرگ و ارزشمند بود.»
مهندس باقرزاده تاثیر نوسانات قیمت مصالح را از اصلی‌ترین دغدغه‌های پیمانکاران بر‌شمرده و معتقد است: «در حال حاضر با ثبات نسبی که به واسطه تلاش دولت تدبیر و امید بر بازار حاکم شده، فضای بسیار مناسبی برای حضور و ارایه فعالیت‌های عمرانی فراهم شده است.»
وی به طرح موضوع مسکن‌های اجتماعی توسط وزیر مسکن و شهرسازی به عنوان یکی از موثرترین اقدامات دولت تدبیر و امید نام برده و می‌افزاید: «در صورت عملی شدن این طرح بسیاری از اقشار ضعیف و کم‌درآمد جامعه از وضعیت مطلوبی برای تهیه مسکن برخوردار می‌شــوند، اما در حال حاضر هیچ پیشنهادی نیست و از زمانی که جناب آقای آخوندی به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی دولت تدبیر و امید انتخاب شدند و ایده مسکن‌های اجتماعی را مطرح کردند، عملا هیچ راهکار خاصی برای آن ارایه نشــده است. در حالی که بنده اطمینان دارم اگر بحث وام مسکن‌های اجتماعی حل شود بسیاری از مشکلات مرتفع می‌شود.»
مهندس باقرزاده حضور فیزیکی مسئولان در پروژه‌ها را بسیار موثر و یکی از عوامل افزایش سطح کیفی کار می‌داند.
برای آشنایی بیشتر، مصاحبه‌ی کار و کارگر با مهندس اکبر باقرزاده مدیرعامل تعدادی از تعاونی‌های مسکن شهرستان گراش را بخوانید:

kar vkareghar
چند سال است که وارد عرصه آبادانی شده اید؟ از ســال ۱۳۷۵ با توجه به زمینه موجود و نیاز منطقه به امر عمران و آبادانی وارد کار ســاختمان ســازی و پس از مدتی با ورود به حوزه شــهرک سازی و زیر‌سازی زمین‌ها به صورت قطعات مسکونی، وارد عرصه انبوه‌سازی شدم و در حال حاضر حدود ۱۵ سال است که عضو انجمن انبوه‌سازان استان فارس هستم و به واسطه نوع فعالیتم به طور مراتب در این انجمن و جلسات آن حضور دارم.
در مــدت فعالیــت خــود تاکنــون چنــد واحــد مســکونی را احداث کرده‌اید؟ در این مدت بیش از یک هزار واحد مسکونی در غالب تعاونی‌ها و به صورت شخصی احداث کرده و به مرحله بهره‌برداری رسانده‌ام.
از واحدهای مســکونی مورد اشــاره چه تعدادی برای تعاونی‌های مسکن احداث شدند؟ با توجه به درخواســتی که در منطقه وجود داشت تعداد ۲۴۸ واحد برای تعاونی‌ها بوده و مابقی به صورت شــخصی احداث و تحویل کارفرمایان شــده و در حال بهره‌برداری است.
۲۴۸ واحد ســاخته شــده برای کدامیک از تعاونی‌های منطقه بوده است؟ تعدادی از واحدها برای تعاونی طالب حوزه علمیه منطقه گراش احداث شــده است.
احداث پروژه ۱۵۴ واحد ایمان لارستان در شهر جدید لار ، و مابقی واحدها در شهر شیراز ، مرکز استان فارس احداث شده است.
آورده اعضا برای پروژه‌های تعاونی مذکور به چه میزان است؟ بین ۱۳۰ تا ۱۶۰ میلیون ریال توسط اعضا برای هر یک از واحدهای پروژه‌های مذکور به متراژ ۱۲۳ متر مربع همراه با مشاعات پرداخت می‌شود که میزان تسهیلات بانکی آن نیز ۲۵۰ میلیون ریال می‌باشد. علت اختلاف آورده اعضاء هم به خاطر کار بیشتری است که در برخی از پروژه‌ها به واسطه عملیات آماده‌سازی از قبیل سنگ شکن و غیره انجام گرفته است.
انگیزه شما از ورود به عرصه عمران وآبادانی در غالب ساخت و ساز مسکن چه بوده است؟ مطمئنــا با توجه به شــکل این نــوع فعالیت‌ها نمی‌تواند بدون علاقه شــخصی صورت گیرد و من هم از این قاعده مستثنی نیستم. ضمن این‌که با توجه به نوع فعالیتی که در پیش گرفتم بدون شک بحث معنوی کار یعنی تامین مسکن برای خانواده‌ها خصوصا در این منطقه محروم و مستعد فعالیت از یک ســو و از ســوی دیگر درآمد مناسب این کار هم مزید بر علت شدند تا نزدیک به دو دهه در این عرصه باقی بمانم.
درحال حاضر چه پروژه ای در دست اجرا دارید؟ احداث پروژه ۲۴۸ واحدی طالب حوزه علمیه را در حال حاضر در دست احداث دارم که تاکنون بیش از ۹۸ درصد پیشــرفت فیزیکی داشــته و مراحل پایانی خود را طی می‌کند و آماده بهره‌برداری می‌شود.
تعداد پرسنل دفتری شما چند نفر است؟ تعداد ۱۲ نفر در ســه دفتر در مناطق گراش، لار و شــیراز مشغول به کار می‌باشند.
میزان اشتغال‌زایی در پروژه‌ها چند نفر است؟ با توجه به حجم فعالیت تعداد ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و حدود ۶۰۰ نفر به صورت غیر مستقیم در اجرای پروژه‌ها، اشتغال‌زایی صورت گرفته است.
از آنجا که دوباره بحث ساخت مسکن‌های اجتماعی مطرح شده و شدت گرفته است و از آنجا که در ساخت مسکن‌های مهر با مشکلاتی روبه‌رو شــدید و از نزدیک با آن درگیر بودید آیا در صورت عملی شدن این طرح تمایل به فعالیت مجدد در این زمینه را دارید؟
بــه طور یقین می‌توانم بگویم بله، حتمــا در این زمینه فعالیت خواهم کرد، چرا که به عقیده بنده یکی از موفق‌ترین و مهم‌ترین اقدامات دولت قبل بحث ساخت مسکن‌های مهر بود، البته این پروژه‌ها هر چند از لحاظ مالی مشکلات عدیده‌ای داشــتند و دولت در تامین نقدینگی آن با مســایلی روبه‌رو شد، اما از این بابت که شــاهد بودم در اکثر شهرها و شهرستان‌های کوچک و دور افتاده کشور اقشار کم در آمد جامعه موفق به تهیه مسکن شخصی برای خانواده خود شدند، کاری بسیار پسندیده و نیکو بود. این همان بخش معنوی این کار است که در ابتدا به آن اشاره کردم و عقیده دارم یکی از بزرگترین و والا‌ترین انگیزه‌هایی اســت که ما پیمانکاران را با وجود سختی‌های فراوانی و مشکالت موجود در میدان فعالیت نگاه داشته است.
پس مشــکلات مالی نمی‌تواند مانع از این حضور تاثیرگذار و سازنده ما در این عرصه شود؟
به هر حال به نظر بنده اگر دولت محترم تدبیر و امید با درایت خود ساخت مسکن‌های اجتماعی را جدی‌تر دنبال کرده و به دنبال حل مشکل وام این پروژه‌ها باشد مطمئنا ما پیمانکاران به عنوان بازوان اجرایی دولت وارد کار خواهیم شد.
حمایت مســولان اســتان و ادارات کلی که با آن‌ها همکاری دارید چگونه است؟
آنقدر این حمایت و همدلی‌ها ملموس است که می‌توانم به جرات بگویم که اگر همکاری مسولان و مدیران کل منطقه، خصوصا مهندس نصر مدیر کل مسکن و شهرسازی لارستان نبود شاید بیشتر پروژه‌های عمرانی شهرستان لارستان تاکنون به سرانجام نرسیده بود.
هیچ کدام از پیمانکاران منطقه قطعا زحمات و پیگیری‌های این عزیزان را در خصوص بحث متمم‌هایی که باعث شد تا اعتبارات مالی برای پروژه‌ها واریز شود و ما بتوانیم این پروژه‌های نیمه تمام را استارت زده و به مرحله بهره‌برداری برسانیم و به اعضایی که مدت‌ها در انتطار آن بودند واگذار کنیم، فراموش نخواهند کرد.
تاثیر نوسانات قیمت مصالح بر پروژه‌های اجرایی به چه میزان است؟ در طول سال‌های گذشته نوسانات قیمت مصالح نه تنها برای بنده بلکه یکی از دغدغه های اصلی پیمانکاران و کسانی که در عرصه‌های عمرانی کشور فعالیت می‌کنند اما در حال حاضر مدتی است که به واسطه تلاش و تدبیر دولت محترم، قیمت‌ها به ثبات رسیده است که این مهم در مقایسه با سال‌های قبل مثال‌زدنی است و همین موضوع فضا را برای حضور و ارایه کارهای با کیفیت فراهم کرده است.
لازم به یادآوری مجدد می‌دانم در صورتی که در کنار این گام بزرگ مشــکل وام مســکن‌های اجتماعی نیز مرتفع گردد فضا بــرای حضور در عرصه‌های عمران و آبادانی مناسب‌تر و گسترده‌تر خواهد شد.
بــه عنوان پیمانکاری کــه این کار را در منطقــه ای محروم با آب و هوای خاص و مشکلات منطقه‌ای انجام می دهید و به نوعی در راستای سیاســت‌های دولت تدبیر و امید فعالیت می‌کنید چه درخواســتی از مسوولین دارید؟

در حال حاضر هیچ راهکاری جهت حل مشکل وام مسکن‌های اجتماعی ارایه نشده است.از زمانی که جناب آقای آخوندی به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی دولت تدبیر و امید انتخاب شدند و ایده مسکن‌های اجتماعی را مطرح کردند، هیچ راهکار خاصی برای آن ارایه نشده و این بحث جدی دنبال نمی‌شود، اگر این مساله به صورت کارشناسی مورد عنایت دولتمردان محترم قرار بگیرد قطعا مثمرثمر خواهد بود. در اصل ما در میدان کار حضور داریم و تنها درخواستمان آماده‌سازی این فضا توسط دولتمردان و مسوولین محترم است.
جدی ترین مشکل پیش روی شما چیست؟ مشــکل اساســی عدم همکاری بانک‌های عامل اســت که می‌تواند گره‌گشای وضعیت موجود، رونق در ساخت و ساز و وضعیتی شود که هیچ کس بدون سرپناه نماند.
همکاری دستگاه‌های خدمات‌رسان در اجرای پروژه‌های تعاونی با شما چگونه است؟ متاسفانه دستگاه‌های خدمات رســان در صورت عدم دریافت مبالغ درخواستی هیچ گونه همکاری نمی‌کنند و تاکنون تمام هزینه‌ها برای امکانات نظیر آب، برق، گاز و … توسط اعضاء تعاونی‌ها تامین وپرداخت شده است.
آیا مسوولین از پروژه‌ها بازدید می‌کنند؟ حضــور فیزیکــی مســولان در پروژه‌ها نــه تنها تا بــه امروز باعــث دلگرمی دســت‌اندرکاران اجرای پروژه‌ها شده بلکه به لحاظ ایجاد تعامل و تبادل تجربیات تاثیر چشمگیری در ارتقاء سطح کیفی پروژه‌ها داشته است.
در خاتمه سخنی دارید؟ لازم می‌دانم با توجه به موارد مطروحه فوق و روابط کاری که در طول ســال‌های فعالیــت با مجموعه مدیران و مســولان منطقه تجربه کــرده‌ام در این مقطع و به واســطه تــلاش‌های صورت گرفته از فرماندار محترم لارستان ، شــهردار محترم گراش، مدیرکل محترم راه و شهرســازی لارستان؛ مهندس نصر، مدیر مسکن اداره کل شهرسازی لارستان؛ مهندس افتخار و جناب آقایان مهندس فرودی و مهندس محرابی کمال تشکر و قددرانی را داشته باشیم.

25 نظر

  1. انشالله که از رانت و نفوذ در بین مسولین ذیربط استفاده نکرده باشد و ضمنا در خصوص مسکن طلاب اگر تحقیق و تحفص شود خیلی از شبهات از بیم میرود

    1. سلام
      خدا بیشر تادت انشاله
      آو وله برکه پُر اَچه
      ولی همش این نیست که بگی ۱۰۰۰ تا خانه ساخته ام.
      یک ده آباد به از صد ده خرابه.
      ۱۰ تا بساز. ولی کامل باشه. نه تو حرف یه چی لوکس میگی تو عمل از درجه ۰ هم پایین تره.
      آقای مهندس؟؟؟؟؟؟ انشالله که بتونی طلب مارو هم بدی.
      اول حساب کتابت پاکش واکو بعد….

  2. خیلی متاسفم که ما هر شهروند گراشی که در کار و فعالیت خود موفق هستند انتقاد همه جانبه میکنیم.مطمئن هستم که اکثر کسانی که از اقای باقرزاده میکنند یکبار هم به اداره راه و شهرسازی گراش مراجعه نکردند چه برسه به اداره کل لارستان یا شیراز.بایدبجای انتقاد از پشتکار و جرات و تجربه این شخص در راستای پیشرفت شهر استفاده کرد.

  3. بعضی ها هستند که مدام از چنین ادمهای موفق انتقاد میکنند.مانند پول درهم مفتی داره یا پول روی پول میره.چکار به مدرک این شخص داریم والا صد تا مهندس هم نمیتونند مثل این شخص موفق باشن.اینهمه موفقیت و تلاش و ریسک پذیری این شخص را نادیده میگیریم الان گیر دادیم به مدرکش؟اصلا مدرک سیکل داره راضی شدین؟

  4. تنها کسى که تونست که جلو این ادما که مهندس نمونه شناخته شود بگیره مهندس قاعدى بود جه جور مهندس نمونه شناخته شدن؟اینا هستن که مسکن مهر و قیمت زمین بالا مى برن ، فقط گراش مسکن مهر قیمتش بالا است چرا نمى تونن جلو اینا رو بگیرن چرا ،بعضى ها به خاطر این مسکن مهر میلیونر شدن ،

  5. این تفکرات در شان مردم گراش نیست کمی انصاف هم خوب هست .دریک رسانه مجازی جای تسویه حساب نیست نباید عقده هایمان را اینگونه بیان کنیم هرچه باشدحاج اکبر یکی از ماست باید کمی با تامل بنویسیم
    در کامنت های خود خدا را در نظر بگیرید و همت خود را در تخریب اشخاص گراشی ننهیم ما باید همه دست در دست هم برای ابادانی شهری نمونه اقدام کنیم و اجازه ندهیم که سرمایه انسانی .مالی .فرهنگی این شهر بروند وبکوشیم ضمن قدردانی در خدمت مردم باشند
    دوست عزیز شاید در ساخت مسکن طلاب مشکلی بوده ولی ایا بهتر نیست بجای اعلان عمومی ان با مراجعه به دفتر ایشان جهت رفع مشکل واحد خود موضوع را بیان میکردید.

  6. با نظر اقای جعفری موافقم،
    منم از مالکین مسکن طلاب هستم،درسته که مسکن ایراداتی داره ولی در مقیاس وسیع ،وجود ایراد دور از انتظار نیست.
    تشکر اقای باقرزاده

  7. اقای جعفری از روی شکم سیری حرف میزنی . البته ادم سیر هیچ گاه خبر از گرسنگی ندارد.
    چند بار رفتیم خدمت ایشان ولی حاضر به پاسخ گویی نشدند حتی شخص معتمدی که متاسفانه ایشان هم بی توجه و از ایشنا انتظار نداشتیم. قطعا برای مجلس ام خود را اماده میکنند ولی مردم دیگه اگاه شدن

  8. منم با آقای جعفری موافقم…
    امیدوارم بجای توهین به شخصیت در یک فضای مجازی بدنبال ایجاد فرصت واستفاده ازپتانسیل افراد در زمینه های مختلف بشه….به شخصه خیلی هم خوشحالم که یکی از همشهریام نقش بسزایی درتامین مسکن نه فقط درگراش بلکه در شهرستانهای دیگه روهم داره…باآرزوی موفقیت بیشتر برای گراش ومردم گراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

25 نظر
scroll to top