بستن

گزارشی از نمایشگاه موسسات قرآنی: عطر قرآن در شهر

گریشنا- فاطمه شادی: همزمان با آغاز المپیاد مسابقات قرآنی به میزبانی شهرستان گراش، نمایشگاهی از فعالیت‌های نهادهای قرآنی، فرهنگی و مذهبی شهرستان در حاشیه المپیاد برگزار شده است.

شهرستان گراش برای اولین‌بار میزبان دانشجویان دانشکده‌های قرآنی سراسر کشور است. روبروی سالن برگزاری که می‌رسیم، دو چادر را می‌بینیم که خانم‌ها و بچه‌هایی در آن حضور دارند. در یکی از آن‌ها که مربوط به جمعیت هلال‌احمر شهرستان گراش است، زنان گراشی مشغول پخت برخی از شیرینی‌های محلی‌اند. در بخش دیگر که مؤسسه قرآنی قمر بنی هاشم آن را اداره می‌کند، کودکان مشغول کشیدن نقاشی‌اند. اما حضور مادران‌شان مقابل آن‌ها مانع می‌شد نقاشی‌های کودکان را ببینیم. وارد سالن می‌شویم. فضای شلوغی‌ست. در دو طرف، راه‌رویی وجود دارد که پر است از غرفه‌های مختلف. البته هنوز بعضی از آن‌ها راه‌اندازی نشده‌اند. به طرف یکی از آن‌ها می‌رویم. آخرین غرفه در راهروی سمت راست با مدیریت مرضیه قدسی، غرفه مؤسسه قمر بنی هاشم است که زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی گراش فعالیت دارد.

قدسی می‌گوید: «هدف ما از تشکیل این غرفه آشنا کردن بچه‌ها با زندگی ائمه و پیامبران است و اینکه قصه‌ها را بشنوند و بتوانند درک خود را از این قصه‌ها به تصویر بکشند.»

حالا می‌فهمیم بچه‌هایی که بیرون مشغول کشیدن نقاشی بودند، چه صحنه‌هایی را بر کاغذ ترسیم می‌کردند. از یکی از بچه‌هایی که آنجا بود درباره این غرفه می‌پرسیم. او با همان لحن بچه‌گانه‌اش می‌گوید: «فیلم نگاه کردم و قصه‌هایش را گوش دادم. خیلی خوب بود.»

مجمع‌القرآن فاطمیون دومین غرفه‌ای‌ست که به آن سر می‌زنیم. در بخش برادران حجت‌ الإسلام و المسلمین بصیری و در بخش خواهران هم صفرپور اداره غرفه را بر عهده دارند. صفرپور هدف از برگزاری و تشکیل این غرفه را جذب و تربیت نیروی قرآنی و حفاظ قرآنی دانست و گفت: «برای حفاظ قرآنی طرح‌های یکساله، دوساله و چند ساله داریم و از جوانان می‌خواهیم که از قرآن دور نشوند و به سمت حفظ و درک آن بروند.»

غرفه‌ای به نام بچه‌های خادم‌ الشهدا در بخش دیگری از سالن قرار دارد که توسط پسربچه‌ها اداره می‌شود. از علی عالی‌زاده و مهدی نظری که مسئولان کنونی کوچک این غرفه‌اند راجع‌ به محصولات ارائه شده می‌پرسیم. آنها می‌گویند: «غرفه ما بر اساس گفته‌های رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنرانی‌هایشان راه‌اندازی شده است و ما در اینجا محصولاتی چون پوستر، بروشور، سامانه ختم قرآن و فایل‌های اندروید مثل برنامه‌ی کلام حق را به صورت رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهیم.» نظری در ادامه از کارکردهای برنامه کلام حق برای ما گفت.

غرفه‌ای در سمت دیگر وجود دارد با سرپرستی زهرا محمودی، مسئول مؤسسه قرآنی بیت‌الزهرا. او می‌گوید: «ما در این مکان در راستای مسابقات المپیاد قرآنی، سه غرفه داریم به نام‌های قرآن بخوانید و گواهی بگیرید که در آن گواهی‌های سطح یک و دو داده می‌شود، عفاف و حجاب و غرفه‌ی بعدی به صورت کارگاهی است که آموزش یونولیت است و در آن ساخت جملات قرآنی را به صورت عملی آموزش می‌دهیم و سپس کارها به نمایش گذاشته می‌شود. کلاسی هم برای آموزش قرآن داریم که ویژه بی‌سوادان است و توسط دبیر مجرب آموزش داده می‌شود.»

پس از آن به سمت غرفه‌ی عفاف و حجاب می‌رویم که توسط همان مؤسسه اداره می‌شود. در این غرفه مقنعه‌ها، چادر ملی، ساق دست‌ها و همچنین کتاب‌های مختلفی وجود دارد. کتاب‌ها از طرف بیت‌الزهرا و با سخنرانی کامل حجت‌الإسلام والمسلمین علی‌اصغر رضوانی است. این محصولات با ده درصد تخفیف ارائه داده می‌شود.

غرفه‌ی کتابت قرآن نیز زیر نظر مؤسسه قرآنی بیت‌النور و با مدیریت خانم پروین تشکیل شده است. بازدیدکننده‌ها می‌توانند ورقه‌های آماده شده در این غرفه را گرفته و با خط خود پرکاربردترین آیه در زندگی خود را بنویسند و آن را ارائه دهند. پروین درباره غرفه این‌گونه می‌گوید: «ما در اینجا دو غرفه داریم. یکی از آن‌ها همین کتابت قرآن است و دیگری تدبر در قرآن که اهداف یک سوره، سیر هدایتی و کاربرد آن در زندگی را بیان می‌کند و استاد آن نیز از جامعه‌الزهرای قم می‌باشد.»

مؤسسه فرهنگی مذهبی گروه سلام نیز غرفه‌ای در راهروی سمت چپ این سالن راه‌اندازی کرده است. این مؤسسه فعالیت خود را از اصفهان توسط چند تن از مبلغان شروع کرده است. هدف از تشکیل این مؤسسه تربیت سرباز امام زمانی بوده است و به گفته مسئول غرفه سایت این مؤسسه نیز بازدیدکننده‌های زیادی از داخل و خارج کشور دارد و منتظر حضور دیگر افراد نیز است. مسئول این مؤسسه در شهرستان گراش حاج آقا نادری است. این مؤسسه بوردهایی را نیز در مدارس، مساجد و دانشگاه علوم قرآنی راه‌اندازی کرده است که هر هفته مطالب مذهبی، سیاسی و فرهنگی آن‌ها به‌روز می‌شوند. بازدیدکننده‌ها می‌توانند در این غرفه انتقادها و یا پیشنهادهایی که برای این گروه دارند را نوشته و بر دیواره‌های این غرفه نصب کنند. جعبه‌ای نیز گذاشته شده است که بچه‌ها می‌توانند به امام زمان (عج) نامه بنویسند تا رابط‌هایی آن نامه‌ها را به چاه جمکران بیندازند. فعالیت دیگر این غرفه گفتمان‌های خودمانی است که بازدیدکننده‌ها می‌توانند در کنار اداره‌کنندگان این غرفه نشسته و با همان جمع دوستانه و صمیمی، حول موضوعات مشخص شده بحث کنند.

مؤسسه فرهنگی هفت‌برکه نیز با مدیریت محمدعلی شامحمدی غرفه‌ای را راه‌اندازی کرده است. در این غرفه کتاب‌هایی با قدمت چندین ساله به نمایش گذاشته شده است که برخی از آن‌ها دست‌نویس‌اند. کانون فرهنگی مذهبی روایت آفتاب که با اجرای نمایش‌ها و برنامه‌های مذهبی شناخته می‌شود نیز بخشی از این موسسه است.

غرفه‌ی دیگر در آن قسمت توسط اعضای پایگاه چهارده معصوم (ع) گراش، پایگاه فاطمیه (س) و پایگاه الزهرا (س) راه‌اندازی شده است و کارهای اعضاء به صورت نمایشگاهی در معرض دید بازدیدکننده‌ها قرار گرفته شده است. مسئول این غرفه نیز حسینی از حوزه بسیج است و این غرفه زیر نظر سپاه فعالیت دارد.

غرفه‌ی بعدی مربوط به فرهنگ‌سرای آفتاب تابان شهرداری گراش است که مدیریت آن را فاطمه خواجه بر عهده دارد. در این غرفه کارهای دستی که در فرهنگسرا آموزش داده شده است را به نمایش گذاشته بودند.

روبرو، غرفه‌ای بود زیر نظر حوزه علمیه باقرالعلوم و با مدیریت انصاری که محصولاتی چون تندیس‌های مذهبی مختلف، مهر و جانماز، تسبیح و … را با تخفیف ویژه ارائه می‌داد.

خانمی به نام مریم روبروی یکی از غرفه‌ها ایستاده است. از او راجع به نمایشگاه می‌پرسیم. او می‌گوید: «هم از لحاظ کمی و هم کیفی نمایشگاه خوبی است و غرفه‌ها فعالیت‌های خوبی دارند. اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، می‌بینیم که برخی از غرفه‌ها به قرآن و علوم قرآنی مربوط نیستند. البته کارشان خوب است. چون تنوعی است برای نمایشگاه و من خودم خوشم آمد. دخترم نیز در بعضی از غرفه‌ها سرگرم شد و راضی بود. برای دانشجویانی که مسابقه دارند و مسئولین غرفه‌ها هم آرزوی موفقیت دارم.»

این غرفه‌ها فعالیت خود را از تاریخ یکم اردیبهشت در راستای المپیاد مسابقات قرآنی آغاز کرده‌اند و فعالیت‌شان تا چهارم اردیبهشت نیز ادامه خواهد داشت.

13930201 Olampiyad (3)

20 نظر

  1. بعضیهادرتوجیه صرف هزینه گزاف ۳۰۰میلیونی دراین المپیاد معروف شدن گراش درسطح کشورراعنوان میکردندومیفرمودند دراین چندروزنام شهرمان ازطریق رسانه های عمومی زیادبرده خواهدشد.
    ولی نمیدونم آخه منکه توخودشهرستان گراش هستم وقتی درشهرچرخی میزنم اصلامتوجه درجریان بودن چنین رویدادمهمی درشهرم نمیشوم.اونوقت چطوری میخواستنددرسطح کشورتبلیغ کنن؟
    راستی چشمم به تلویزیون خشک شد وآخراین چندروزه نامی ازگراش درشبکه های سراسری نشنیدم.اگرشماشنیدیدلطفا اطلاع رسانی کنید.
    ضمناشمامطمءنیدکه پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی در مورداین رویداددرگراش صادرشده؟آخه نامی ازگراش دراین پیام برده نشده.
    آخه میدونیدچیه،ترسم ازاینه که همچون قضیه حضورپرخیروبرکت حضرت آیت الله نوری همدانی درشهرمان که قیافه شوبعضیهاگرفتندو… ولی بعدش پیامی صادرنمودندوفقط ازمردم ومسوولان لارتشکرکردند. دراین رویدادهم نامی ازگراش برده نشه وآخرش به کام بعضی دیگه تموم شه.
    ازطرفی اینقدربوق وکرنا کردیم که المپیادهست وکشوری هست ورویدادی بزرگ هست و…عدم حضورمسوولان کشوری درمراسم افتتاحیه چی بود؟
    باتمام این احوالات امیدوارم حضورحاملان وقاریان قرآن دراین شهرمایه خیروبرکت باشه وازعوامل اجرایی تشکرمیکنم واین سکوت تبلیغاتی وعدم هماهنگی درمراسم افتتاحیه وغیره وبحساب کم تجربگی این عزیزان و اساتید می‌گذاریم.

  2. علی آقا
    برای دیدن مطلبی که فرمودی به قول شاعر باید
    چشم دل باز کن تا که جان بینی وانچه نادیدنیست ان بینی
    افتاد یا نه

  3. ژنرال بزرگوار.
    اتفاقا یهو چشم دل بازکردیم که متوجه این مطالب شدیم وگرنه تابحال حداقل منتظربرکات ظاهری بودیم.
    البته استاد،شایدهم اطلاعات بنده کافی نیست.شایدبنده متوجه نام گراش درپیام حضرت آیت الله مکارم نشدم.شایدبنده بیشترتبلیغات توشهرروباوجودهزینه۳۰۰میلیونی ندیدم.شایدبنده متوجه نام بردن ازگراش بعنوان محل برگزاری المپیاددرشبکه های سراسری نشدم.وشایدوشایدو…
    لطفاشمابفرماییدبجزبرکات معنوی که بی شک قرآن برای همه ما (چه باالمپیادیابی المپیادچه با۳۰۰میلیون چه بی۳۰۰میلیون) داردباچشم دل مبارکتون چی دیدید؟

  4. ایاب و ذهاب داخل شهر و تا مسیر گراش به لار و اوز به عهده ی گراش بوده که جناب آقای علی محمدی ۰۹۱۷۱۸۲۱۳۶۲ از حدود سی نفر از ماشین داران گراشی چه سواری چه مینی ثبت نام نموده اند و همگی به صورت رایگان در طول چهار روز برگزای در خدمت قرآن بوده اند .
    جهت پیگیری وضعیت ایاب و ذهاب می توانید آقای محمدی یا آقای رضایی ۰۹۱۷۷۸۲۹۲۸۱تماس گرفته و حقیقت را جویا شوید .

  5. چونکه هزینه ها جمع بندی نشده نمی توان آمار دقیق ارایه کرد ولی به طور قطع کمتر از ۸۰ میلیون خواهد بود .
    در ضمن درمورد ثمرات این المپیاد برای گراش و آثار دیگر البته غیر از برکات معنوی که نویسنده محترم نیز بدان اشاره فرمودند به تدریج اطلاع رسانی خواهد شد .
    در پناه حق پیروز و سربلند باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 نظر
scroll to top