بستن

گزارش تصویری: پایان المپیاد قرآنی

گریشنا: بعد از چهار روز میزبانی شایسته گراشی‌ها، پنجمین المپیاد قرآن و عترت دانشکده‌های علوم قرآنی سراسر کشور به پایان رسید.

آیین پایانی المپیاد صبح جمعه ۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ با حضور مردم و مسئولین دانشگاه برگزار شد. محتبی فردفانی، احمدرضا سالاری و راضیه حسینی سه نماینده گراش در میان برگزیدگان بودند. فردفانی که دانشجوی دانشکده علوم‌ قرآنی مشهد است در بخش حفظ به مقام اول رسید، احمدرضا سالاری دانشجوی دانشکده بندرعباس در حفظ ۲۰ جز سوم شد، و راضیه حسینی نیز رتبه سوم بخش ترتیل اساتید خواهر را به دست آورد.

در بخش‌های جانبی نیز طاهره‌ عالی‌زاده مقام اول بخش عکاسی را به دست آورد.

آیت‌الله عابدی رییس دانشگاه علوم قرآنی به همراه معاونان خود، سید حسین حسینی رییس شورای گسترش وزارت علوم، محمدصادق رحمانیان رییس رادیو فرهنگ، آیت‌الله شیخ رضا زاهدی موسس دانشکده علوم قرآنی گراش از مهمانان ویژه برنامه پایانی المپیاد بودند.

گزارش تصویری مجید افشار و گزارش خبرگزاری ایکنا از آیین‌پایانی را در ادامه مشاهده کنید:

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از فارس، مراسم اختتامیه پنجمین المپیاد قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با معرفی نفرات برگزیده در بخش‌های مختلف شفاهی، کتبی و ارسال آثار امروز، ۴ اردیبهشت در سالن اجتماعات دانشکده علوم پزشکی گراش برگزار شد.
این المپیاد در سه بخش دانشجویان، کارکنان و اساتید برگزار شد و بخش کتبی آن در ۲۴ فروردین به‌صورت همزمان در ۲۲ دانشکده علوم قرآنی کشور و بخش شفاهی نیز طی روزهای اول تا ۴ اردیبهشت ماه به میزبانی شهرستان گراش برگزار شد که طی آن ۱۷۶ دانشجوی دانشکده‌های علوم قرآنی در رشته‌های قرائت، ترتیل و حفظ به رقابت پرداختند.
مراسم اختتامیه این دوره از المپیاد با تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط حسین نصر، نفر نخست رشته قرائت تحقیق دانشجویان آغاز شد و در ادامه نجاتی، رئیس دانشکده علوم قرآنی گراش به عنوان میزبان این دوره از مسابقات به خوشامدگویی پرداخت.
سخنران دیگر این مراسم علی‌اصغر شعاعی، معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بود که گفت: پنجمین المپیاد قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن در سه گروه دانشجویان، اساتید و کارکنان برگزار شد.
وی با بیان اینکه این دوره از مسابقات در حقیقت سیزدهمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان دانشکده‌های قرآنی کشور بود، افزود: از ۵ سال پیش به دلیل اضافه شدن برخی رشته‌های ارسال آثار مانند اذان و مداحی و یا رشته‌های کتبی مانند احکام، سیره معصومین و غیره و همچنین دو گروه کارکنان و اساتید به این مسابقات، عنوان المپیاد به خود گرفت.

ghoran14

میزبانی دانشگاه علوم و معارف قرآن در برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان کشور
شعاعی از میزبانی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در جشنواره قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور در آبان ماه سال جاری خبر داد و گفت: در سال جاری به یاری خدا این مسابقات در قم برگزار خواهد شد.
معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به اینکه پنجمین دوره المپیاد قرآن و عترت این دانشگاه در سه بخش کتبی، شفاهی و ارسال آثار برگزار شد، گفت: مسابقات کتبی در ۲۴ فروردین ماه سال جاری به صورت همزمان در ۲۲ دانشکده علوم قرآنی کشور و شفاهی نیز از یکم تا ۴ اردیبهشت ماه در رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ ۱۰، ۲۰ و کل برگزار شد.

برگزاری ۸ برنامه جانبی در حاشیه این المپیاد
دبیر پنجمین دوره المپیاد قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اظهار کرد: در حاشیه برگزاری مسابقات شفاهی ۶ محفل قرآنی در ارگان‌های مختلف و ۲ همایش آموزشی برای مردم گراش و لارستان و مجموعاً ۸ برنامه جانبی قرآنی برگزار شد.
وی خاطرنشان کرد: شب گذشته همایشی تحت عنوان «خادمان قرآن کریم» با حضور خیران، حافظان و قاریان برگزار و نکاتی ارزنده‌ای نیز در این مراسم عنوان شد.
شعاعی ضمن قدردانی از کسانی که در برگزاری باشکوه‌تر این رویداد قرآنی زحمت کشیدند، گفت: هیئت داوران این دوره از مسابقات همگی از اساتید برجسته کشور چه در بخش برادران و چه خواهران تشکیل شده بودند.

تشکیل دو مرکز آموزش و پژوهش عالی قرآن کریم در وزارت علوم
به گزارش ایکنا، در ادامه این مراسم رشید جعفرپور، مشاور معاون فرهنگی وزارت علوم نیز در این مراسم از تشکیل دو مرکز آموزش و پژوهش عالی قرآن کریم در وزارت علوم خبر داد و گفت: این مراکز هم‌اکنون در حال تدوین رشته‌ها و سرفصل‌های مختلف حوزه آموزش و پژوهش قرآن است تا آن‌ها را ساماندهی کند.
وی همچنین به فعالیت‌های تبلیغ، ترویج و فرهنگ‌سازی در حوزه قرآنی وزارت علوم اشاره کرد و افزود: در این حوزه حدود ۲۵۰ کانون قرآن وعترت فعال در دانشگاه‌های دولتی داریم که عمده فعالیت‌های آن‌ها از نوع فرهنگسازی، تبلیغ و ترویج است.
جعفرپور با بیان اینکه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها نیز در حال فعالیت است، گفت: برنامه‌ریزی درباره جشنواره‌ها و مسابقات قرآنی و مباحث تبلیغی و ترویجی نیز در این شورا شکل می‌گیرد.
مشاور معاون فرهنگی وزارت علوم با یادآوری اینکه دانشگاه علوم و معارف قرآنی یکی از دستگاه‌های فعال در این شورا است، گفت:  اعضای دیگر شورا دانشگاه‌هایی مانند آزاد، پیام نور و غیره است اما با توجه به فعالیت‌های ویژه‌ای که دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در حوزه قرآن و عترت دارد، سهم نسبتاً خوبی به این دانشگاه اختصاص یافته است.
وی با ابراز امیدواری از اینکه بتوان سهمیه دانشگاه علوم و معارف قرآن را در جشنواره‌های قرآنی وزارت علوم بیشتر کرد، گفت: دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تنها دانشگاهی است که دارای معاونت قرآن و عترت است که داشتن این معاونت نیز ایده و الگوی مناسبی است و امیدواریم الگوی برای سایر دانشگاه‌ها باشد و راه‌اندازی چنین معاونتی در دانشگاه‌های مختلف نیز بررسی شود.

QuranicOlampiyad01

حضور فعال دانشگاه علوم و معارف قرآن در نمایشگاه‌های بین‌المللی قرآن
جعفرپور با بیان اینکه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در بخش آموزش نمایشگاه‌های بین‌المللی قرآن حضور پررنگی دارد، افزود: این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های فعال در بحث نمایشگاه بین‌المللی قرآن سال گذشته بود و امسال نیز به یاری خدا این فعالیت‌ها با قوت خود ادامه پیدا خواهد کرد.
بنا بر این گزارش، سید حسین حسینی، مدیر کل شورای گسترش و توسعه آموزش وزارت علوم نیز در این مراسم گفت: آنچه که از دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با توجه به نام و عنوانی که دارد، انتظار داریم کسانی از آن فارغ‌التحصیل می‌شوند و در واقع خروجی این دانشگاه، دارای کیفیت‌های مناسب در مباحث قرآن و عترت باشد.
وی تأکید کرد: دانشگاه علوم و معارف قرآن چه در حوزه ورود به این دانشگاه و چه آموزش‌هایی که ارائه می‌دهد باید توسعه کیفی آموزش عالی مباحث قرآن و عترت را فراهم کند.
مدیر کل شورای گسترش و توسعه آموزش وزارت علوم با اشاره به برگزاری المپیاد قرآنی دانشگاه علوم و معارف قرآن ابراز امیدواری کرد: این المپیاد آن امتیازاتی که برای المپیادهای علمی تعریف شده است، داشته بلکه بالاتر از سایر المپیادهای باشد.

لزوم ارتقای کیفی المپیادهای قرآنی و همچنین دوره‌های آموزشی دانشگاه علوم و معارف قرآن
حسینی بر لزوم ارتقای کیفی المپیادهای قرآنی و همچنین دوره‌های آموزشی دانشگاه علوم و معارف قرآن تأکید کرد و گفت: در این صورت اثرگذاری این اقدامات در جامعه بیشتر مشهود است یعنی دانش‌آموختگانی با کیفیت بالا می‌توان به جامعه عرضه کرد تا به یاری خدا فرهنگ جامعه به سمت فرهنگ قرآن و عترت سوق پیدا کند.
این گزارش می‌افزاید، آخرین سخنران این مراسم آیت‌الله احمد عابدی، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم بود که با اشاره به برگزاری این المپیاد عنوان کرد: تمام این جلسات قرآنی برای آن است که انس ما با قرآن کریم بیشتر شود البته لازم به ذکر است که تنها یک مرحله انس، حفظ، قرائت و ترتیل قرآن کریم است و مراحل دیگری نیز وجود دارد.
وی به برخی از شبهاتی که دشمنان قرآن کریم و غربی‌ها بر علیه قرآن کریم ترویج دادند، اشاره کرد و گفت: سوره‌های نحل و عنکبوت به اجماع شیعه و سنی، سوره‌های مکی هستند یعنی در مکه نازل شده‌اند اما مشاهده می‌کنیم در این سوره‌ها خداوند می‌فرماید که در راه خدا جهاد کنید و چندین بار این مباحث را مطرح می‌فرمایند.
آیت‌الله عابدی ادامه داد: این در حالی است که پیامبر(ص) تا زمانی که در مکه بود اجازه جنگ نداشت و جنگ مشروع نبود و اجازه جنگ مربوط به مدینه است اما خداوند در سوره مکی بیان فرموده مومن کسی است که ایمان به خدا و پیامبر(ص) داشته و در راه خدا جهاد کند.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه سئوالی که مطرح می‌شود اینجاست که چرا خداوند در سوره مکی دستور جهاد می‌دهد؟ و معنای جهاد در این سوره‌ها چیست؟ گفت: آمریکایی‌ها و دشمنان اسلام برخی‌ها به‌صورت کاملاً مغرضانه قرآن را می‌سوزانند و به ساحت آن بی‌احترامی می‌کنند بهانه‌شان این است که در قرآن کریم آیات جهاد بیان شده است و به همین دلیل چنین اقداماتی را مرتکب می‌شوند.
وی افزود: در پاسخ به آنان باید گفت که در انجیل کنونی مسیحی‌ها کلمه شمشیر به کار رفته است در حالی که در قرآن کریم اصلاً کلمه سیف وجود ندارد در حالی که در انجیل آنان از لفظ شمشیر دو لبه نیز استفاده شده است؛ دوم اینکه با توجه به مباحثی که مطرح شد، جهاد در قرآن به معنای جنگ و مقاتله نیست زیرا خداوند در شرایطی دستور به جهاد می‌دهد که مسلمانان اجازه جهاد نداشتند.

ghoran10

جهاد در قرآن به معنای داشتن صبر و ارزش‌های اخلاقی است
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ابراز کرد: معنای جهاد در قرآن کریم، صبر، بردباری، تحمل و داشتن ارزش‌ها و فضیلت‌های اخلاقی است و جهادی که خداوند در سوره مکی به پیامبر(ص) و مؤمنان دستور می‌فرماید منظور تحمل کردن سختی‌ها و مشقات است.
وی ادامه داد: امروز هم برای همه ما هم در زندگی فردی و هم اجتماعی این جهاد وجود دارد و هر کسی که زخم زبان می‌شنود و تحمل کرده و ارزش‌های دین را حفظ می‌کند، در راه خدا جهاد کرده است.
آیت‌الله عابدی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه زمینی جهت احداث ساختمان جدید دانشکده علوم قرآنی گراش اختصاص یافته است، گفت: دوستان خیر این شهرستان قول مساعد دادند که این ساختمان برای مهر سال ۹۵ آماده خواهد شد که در صورت عنایت وزارت علوم و انتخاب هیئت علمی مناسب، می‌توان در این دانشکده رشته‌های کارشناسی ارشد راه‌اندازی کرد.
یادآور می‌شود، پایان‌بخش این مراسم معرفی نفرات برگزیده برگزیدگان بخش‌های کتبی، شفاهی و ارسال آثار در سه بخش دانشجویان، کارکنان و اساتید بود که در این میان تنها از برگزیدگان بخش شفاهی تجلیل شد و به گفته مسئولان برگزاری این مسابقات هدایای برگزیدگان سایر بخش‌ها برای آنان ارسال خواهد شد.

ghoran5

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

  1. با سلام
    تا جایی که اطلاع دارم افراد دیگر هم عکس برداری کردن از این مراسم!
    کسی اطلاع داره بقیه عکس ها دس کیه!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top