بستن

روایت‌های مختلف از سخنرانی یونسی در گراش

گریشنا: بعد از اخلال در سخنرانی حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رییس‌جمهور در شهر گراش، سایت‌های گوناگون با گرایش‌های مختلف این خبر را بازتاب دادند. در این مرور، نخستین بازتاب‌های این سخنرانی را بررسی می‌کنیم.

گریشنا

گریشنا سایت خبری-فرهنگی  شهرستان گراش متن کامل سخنان یونسی را در یک خبر منتشر کرد و بعد در خبر دیگری وقایع رخ داده در انتهای مراسم را نیز این‌گونه پوشش داد: در انتهای سخنرانی یکی از حاضرین معترض به سخنرانی یونسی در انتهای سالن خواست که سوال خود را مطرح کند. یونسی جواب داد: «شما به جای خوش آمد گفتن بهتر است صحبت مرا قطع نکنی عزیز من» وقتی با جمله «حرفتو درست بزن تا حرفت قطع نشه» روبه‌رو شد ترجیح داد که با ذکر صلوات سخنرانی خود را به اتمام برساند. مردم متعجب در حال نظاره چند معترضی بودند که قیافه برخی از آن‌ها برای حاضرین، جدید و ناشناخته بود.

در بیرون از سالن سخنرانی، نیروی انتظامی قصد دستگیری یکی از معترضین را داشت که با مقاومت او و دخالت و وساطت برخی از حاضرین دقایقی محل روبه‌روی حسینیه شلوغ شد هر چند در نهایت کسی دستگیر نشد. به گفته یکی از مسئولین نیروی انتظامی موضوع پایان نیافته و پیگیری می‌شود.

فرماندار گراش در پیامی کوتاه در واکنش به وقایع پیش آمده گفت: «هر گونه اخلال در نظم عمومی جلسات قانونی از طرف هر کس که باشد شدیداً محکوم است و باید بر اساس قانون با چنین افرادی برخورد شود.» (خبر در گریشنا)

صحبت‌نو و دانا

این مراسم تا دقایق پایانی با حضور پرشمار مردم در حال برگزاری بود. که عده‌ای در سعی در اخلال در سخنرانی داشتند. در بیرون از سالن نیروی انتظامی قصد دستگیری یکی از معترضین را داشت که با مقاومت او و دخالت برخی از حاضرین کسی دستگیر نشد. هر چند به گفته یکی از مسئولین نیروی انتظامی موضوع پیگیری می‌شود. (گزارش سخنرانی در گریشنا)

پایگاه تحلیلی خبری صحبت‌نو لار که یکی از رسانه‌های متمایل به اصول‌گرایان در لارستان است، نخستین سایتی بود که خبر را با تیتر «جلسه دستیار ارشد رئیس جمهور در گراش به هم خورد + تصاویر اختصاصی» منتشر کرد. صحبت‌نو با انتشار چهار عکس از این برنامه، انعکاس گزارش را به انتشار در رسانه‌های معتبر کشوری موکول کرد.

شبکه اطلاع‌رسانی دانا اولین گزارش از مراسم را با تیتر «تنش در سخنرانی نماینده اعزامی دولت به گراش؛ یونسی: رئیس جمهور مجری قانون است نه اسلام!» منتشر کرد. نکته جالب این که در پایان گزارش  دانا آورده است: «گراش از جنوبی‌ترین شهرستان‌های استان فارس محسوب می‌شود که بخشی از جمعیت روستاهای آن را اهل سنت تشکیل می دهند.» در حالی که تمامی روستاهای اصلی شهرستان گراش شیعه‌نشین هستند.

گزارش دانا در سایت‌های دیگر از جمله میلاد لارستان، لادستان، سروآنلاین، ۵۹۸، زاهدان‌نیوز  بازنشر شد.

گراش‌نما

گراش‌نما دیگر سایت خبری شهرستان گراش در خبر خود از این مراسم بیشتر بر روی سخنان نماینده دولت تمرکز کرد و به توضیحی کوتاه در مورد اتفاقات انتهای سخنرانی اکتفا کرده است: «این توضیحات یونسی درباره اظهارات اخیر رییس جمهور، با اعتراض یکی از حاضرین در جلسه روبرو شد. وی که پس از خوشامدگویی و خسته نباشید به دستیار ویژه دولت قصد طرح سوالی را در این باره داشت، پس از اعتراض برخی از حاضران به او برای دقایقی فضای جلسه دچار بی‌نظمی شد و علیرغم درخواست یونسی برای طرح سوال این فرد، این موضوع محقق نشد و علی یونسی نیز ترجیح داد سخنان خود را نیمه تمام بگذارد.»

مهر

با انتشار خبر «سخنرانی حجت الاسلام یونسی در گراش نیمه تمام ماند» در خبرگزاری مهر که از خبرگزاری‌های اصلی کشور است، خبر در سایت‌های زیادی منتشر شد. مهر نوشته است: «اما در این میان سخنان دستیار ویژه رئیس جمهور با اعتراض یکی از حاضرین در جلسه همراه شد و گروهی دیگر از حاضرین در جلسه نیز به این فرد معترض شدند که این کار باعث دقایقی بی‌نظمی در جلسه شد و با اینکه حجت الاسلام یونسی درخواست بیان سئوال از فرد معترض را داشت جمعیت اجازه این کار را به فرد معترض ندادند و در این فضا سخنان دستیار ویژه رئیس جمهور در گراش نیمه کاره تمام شد.»

بیشتر سایت‌ها از جمله خبرآنلاین، صراط، روزنامه خراسان، آغازنیوز  همین خبر مهر را باز نشر کرده‌اند.

۵۹۸

بعد از خبر اولیه، سایت ۵۹۸ در خبر دیگری  به طور مشخص مخالفت خود را با اظهارات یونسی بیان کرد و در ادامه روایت خود از پایان سخنرانی را نوشت: «در میانه سخنرانی یونسی بعد از اینکه برخی از مردم به نشانه اعتراض به صحبت‌های حجت الاسلام یونسی سالن محل سخنرانی را ترک کردند، یکی از حاضران ضمن اشاره به موضع گیری مراجع معظم تقلید نسبت به صحبت‌های رئیس جمهور خواستار پاسخ‌گویی وی به سوالی در این رابطه شد که یونسی از ارائه وقت به وی خودداری کرد که این مسئله با مداخله برخی افراد باعث متشنج شدن جو سالن جلسه و ناتمام ماندن سخنرانی فرستاده رئیس جمهور شد.»

جالب این که در خبر تازه یک عکس از میان جمعیت نیز به عکس‌های پیشین اضافه شده بود.

رسانه‌های خارج از کشور

دیگربان که کار خود را نقد و بررسی محافظه‌کاران می‌داند، نخستین سایت خارج از کشور بود که این خبر را پوشش داد. دیگربان نوشته است: «از نیرو‌های لباس شخصی به عنوان مهم‌ترین عوامل لغو سخنرانی آقای یونسی نام برده می‌شود. آن‌طور که رسانه‌های محلی گزارش کرده‌اند یکی از حضار در پی این سخنان درخواست طرح پرسشی از یونسی کرد که در پی آن جلسه سخنرانی متشنج و نیمه‌تمام ماند.» از دیگربان خبر در بالاترین هم لینک شد.

خبرگزاری‌های اصلی

مهر تاکنون تنها خبرگزاری مطرح کشور است که این خبر را منتشر کرده است. ایرنا و فارس دو خبرگزاری اصلی کشور هر چند خبر سفر یونسی به لار را منتشر کرده‌اند، اما تا آخر وقت سه‌شنبه خبری از حضور یونسی در گراش منتشر نکرده‌اند. ایسنا نیز در کل این سفر را پوشش نداده است.

در فضای مجازی

در نخستین دقایق، این مطلب در فضای مجازی به ویژه پیام‌رسان واتساپ با واکنش‌های زیاد و گاه متضادی روبه‌روی شد. عده‌ای سخنان یونسی را عامل تحریک می‌دانستند و برخی دیگر نیز رفتار معترضین را محکوم می‌کردند. اما شاید نقطه توافق این بود که بیشتر کاربران معتقد بودند این حرکات در نهایت باعث خدشه‌دار شدن چهره گراش شده است.

younesi02

27 نظر

    1. سال همدلی ملت و دولت باید مسوولین بدونن درد بیشتر مردم دینشونه و معنای وحدت رو خوب میدونن نیازی نیست حرفهای ضد دینی به زبون بیارن اسلامیت و جمهوریت باید با هم باشه اگه تذکر و انتقاد میشنون پذیرا باشن به درد دین ودنیاشون میخوره / تا الان هر پیشرفت و آبادانی برای گراش بوده به لطف خدا بوده و در سایه ولایت امیرالمومنین و… و همیشه با بی مهری مسوولین مواجه بودیم باز از خدابزرگه و به او توکل میکنیم.

  1. بابا به فکر کمربندی های گراش باشید(شرقی-غربی(شمالی، و جنوبی برای آینده) و شمالی-جنوبی(غربی، و شرقی برای آینده)!
    لاری ها سیاست دارند: طرحها را با برآورد هزینه یشان مکتوب نموده و در اختیار مسوولین مربوطه قرار داده اند.(یادبگیریدمسوولین گراش)
    البته کارشان بوقلمون بازی هم هست

  2. پایگاه اطلاع رسانی دکتر سید موسی موسوی : همزمان با ارتقاء اداره امور مالیاتی شهرستان لامرد، اداره مذکور در شهرستان مهر نیز از سرممیزی به ممیزی کل ارتقاء یافت.
    بدنبال تلاشهای عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و همزمان با ارتقاء اداره امور مالیاتی شهرستان لامرد به ممیزی کل، با مساعدت های مدیرکل محترم امور مالیاتی استان فارس اداره مربوطه در شهرستان مهر نیز از سر ممیزی به ممیزی کل ارتقاء یافت.
    چارت سازمانی ادارات امور مالیاتی شهرستانهای مهر و لامرد هم اکنون به تصویب رسیده است و طی روزهای آتی در هر دو شهرستان ابلاغ و اجرا خواهد گشت.
    شایان ذکر است پیش از این ادارات مذکور با عنوان سرممیزی شناخته شده و لذا زیر نظر ممیزی کل شهرستان لار به انجام امورات محوله مشغول بودند، اما هم اکنون بدنبال ارتقاء هر دو اداره در شهرستانهای مهر و لامرد، ادارات مذکور در هر دو شهرستان به صورت مجزا و مستقل به ممیزی کل تبدیل گشته و روسای ادارات مزبور در این شهرستانها قادر خواهند بود در مواردی همچون بخشودگی، ارائه تخفیفات، قسط بندی و … راسا تصمیم گیری نموده و اقدام نمایند.
    گفتنی است ارتقاء اداره امور مالیاتی به ممیزی کل، از نخستین درخواستهای نماینده مردم شریف شهرستان های مهر و لامرد از بدو ورود به مجلس شورای اسلامی به شمار می رفت و جلسه دکتر موسوی با مدیرکل محترم امور مالیاتی استان فارس در این خصوص به پیش از آغاز به کار مجلس نهم باز میگردد.
    مردم و مسوولین بیدار باشند!
    شما هم دنبال منافع گراش باشید و این جور خبرها را درج کنید.

  3. خطاب به اون معترضین
    آقایان معترض لطفا توجه داشته باشید ایشان برای پی گیری مسائل شهرستان به گراش اومدن. شما اگه قدر یک عدد کشمش از فعالیت سیاسی مدانستید این کار را نمیکردید. این پرسش ها باید در شهرهای بزرگتر مطرح شود.
    شما با این کارتون فقط و فقط با آبروی گراش بازی کردین . مخصوصا در این برهه ی حساس

    1. عزیز همشهری بالاخره جزای احسان نیست مگراحسان بنده گان خدا شهریه ، طعام، لباس ،تریبون و….. میگیرن انتظار جز این نیست باید صدایی بلند کنند والا ….. این اول راهه چندسال دیگه گراش می شود قم المقدس فارس آنوقت به رییس مجلس هم بی مهابا میتازیم ودرخبرسازی جهانی می شویم ناممان درصدر اخبار جراید می آید

  4. معترضین که حرف اشتباهی نزدن،وقتی یونسی حرف رییس جمهور روحانی رو تکرار میکنه،اینکه پلیس پاسدار و مجری قانونه نه اسلام،
    این همون حرفیه که رییس جمهور هم زد و رهبر بهش تلنگر زد.
    این حرف اشتباهیه خوب
    مگه مجریان و پست ها و مشاغل گوناگون در ایران باید جدای از اسلام عمل کنند!!!!
    معنی نمیده که هرکی یه پست بزرگی داره وقتی تریبون دست میگیره مردم فکر کنند همه حرفاش درسته
    اونم اشتباه میکنه خوب
    افرین به اونایی که از اسلام دفاع میکنند
    آفرین به جرات معترضین

    1. یک ضرب المثلی معروف گراشی…
      گوگُلک گَهش پَرَن دومُش سَخت اَواکُود
      مردم از فقر و بیکاری و تنگدستی می نالند ولی […]
      مردم هوشیار باشید با عرکسی به نام دین همراه نشوید و زمان و موقعیت کشور را مد نظر داشته باشید. اگر قانون حاکم شود نور علی نور می شود و قانون شکنان رسوا و به حاشیه رانده می شوند.

      1. شهروند گراشی مثل اینکه گه گوگلک امروز پاره شده یا شما امروز متوجه شدی ؟ گوگلک وول کن دزدای بیت المال وببین و بچسب مردم هوشیارند ودزد را از غیردزد تشخیص می دن دلواپس نباش

  5. اولا این مسایل از بی تدبیری مسیولین اجرایی کشور است مطلبی که رییس جمهور اشتباه فرموده وبا عکس العمل بجای علما ومراجع روبرو بوده چرا دوباره مطرح بشه اون هم در یک جمع حساس .بجای معذرت خواهی حالا بدنبال توجیه باشند این هر انسان بی سوادی هم میفهمه که قانون اساسی ما مگر جدا ازاسلام است؟چرا شعار جدایی اسلام از قانون اساسی راسرمیدهید؟مگر این قانون برگرفته شده از اسلام ناب نیست ؟بجای این شعارهای پوچ وبی اساس بفکر رفع مشکلات مردم باشید. بامیدبیداری مسوولین ان شاءالله

  6. اگر قرار بود پلیس خود را مجری احکام اسلامی بداند یک روز باید فردی را به اتهام دروغ گویی و روز دیگر رییس یک شعبه بانک را به خاطر پرداخت سود که در برخی ازنظرهای فقهی شرعی نیست بازداشت کند. حال آن که چنین نمی کند. چون تنها باید به قانون عمل کند. به مُرّ قانون. روحانی همین را می گوید. قانون گذاران به چه اعتراض دارند؟!

  7. در نهایت این که همین حالا اگر سراغ یک مامور پلیس بروید و بگویید «من همکاری دارم که خیلی دروغ می گوید، لطفا بیایید با او برخورد کنید» چه واکنشی نسان می دهد؟ آیا تعجب نمی کند و احتمالا موجب تمسخر نمی شود؟ مگر دروغ، گناه کبیره نیست؟ مگر در زمره زشت ترین رفتارها نیست که درهر آیین و مسلکی نکوهیده است؟ مگر پیامبر مکرم اسلام نگفته است «دروغ گو دشمن خداست»؟ آیا این نمایندگان می گویند: چرا پلیس اسلامی هیچ کاری علیه «دشمن خدا» انجام نمی دهد؟

  8. دوستان بحث دفاع از این و آن کنار بگذارید بدبختی ما اینجاست که چرا عده ای غیر گراشی که […] تاکنون موجب اختلال و آشوب در خیلی از مراسمها شدند . حالا اینکه رییس جمهور چی گفته مراجع چه موضعی گرفته اند در سطح کشور است و هر دو هم راست میگویند . پلیس باید به آنچه برایش مصوب و وظیفه دارد باید عمل کند باید امنیت برقرار کند جلو جرم بگیرد و وظیفه آنان قانون محدود کر ه است ولی اسلام بی نهایت برنامه های خانوادگی اجتماعی و اقتصادی و اخلاقی و…… دارد که هیچ مسولیتی پلیس در قبال خیلی از آنها ندارد . از مسولین بخواهید که با این چند نفر غیر بومی که با آبروی گرا ش بازی میکنند برخورد شوند آیا از لار هدایت میشوند آیا از طرف وهابیون حمایت میشوند یا از کشورهای همسایه در حاشیه خلیجی فارس این باید ریشه یابی شود که از کجا تغذیه میشوند

  9. طلبه خودت هم فهمیدی چی گفتی
    طلبه باید راه خدا رو ادامه بده
    رسول خدا کار میکرد خرج زندگیش رو بیرون میاورد
    امام علی چاه حفر میکرد خرج زندگیش رو بیرون میاورد چرا طلبه ها کار نمیکنند چرا طلبه ها برای نماز خواندن در مساجد پول میگیرند
    طلبه جان اول شما خودتون به حرف خدا و اسلام گوش بدین راه رسول خدا ص حضرت علی ع رو پیش بگیرید بعد درباره اسلام صحبت کنید

  10. دیگه داره حالم از اغتشاش و دروغ و سیاست و کارهایی که به اسم اسلام انجام میشه و مسئولین به ظاهر مسلمان و ربا در بانکها و سکوت بی معنی مسئولین رده بالای دینی کشور و هزار چیز دیگه به هم میخوره

    […]

    حرفی که حضرت علی ع در ۱۴۰۰ سال پیش زده و من دارم جلو چشمام میبینم

    ( در آخرالزمان ، بجز نامی از اسلام چیز دیگری باقی نمیامند )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

27 نظر
scroll to top