بستن

در تمام کارهایم قرآن کتاب راهنماست

فاطمه یوسفی: راضیه حسینی با پوشه‌ای پر از تقدیر‌نامه به دفتر موسسه وارد شد. او توانسته است رتبه سوم بخش ترتیل اساتید خواهر درپنجمین المپیاد قرآن و عترت دانشکده‌های علوم قرآنی رابه دست آورد و این بهانه‌ی خوبی بود تا با تماس تلفنی او را برای گپ و‌گفت‌وگویی کوتاه و دوستانه به دفتر موسسه دعوت کنیم. حسینی، متولد سال ۶۱، حافظ کل قرآن کریم و مدرس دانشکده‌ی علوم قرآنی گراش است. او لیسانس‌ تکنولوژی و نرم‌افزار کامپیوتر دارد و در حال حاضر در عکاسی جام جم مشغول به کار است.

از چه سالی کار حفظ قرآن را شروع کردید؟

سال ۷۹ حفظ قرآن را شروع کردم و در سال ۸۱، حافظ کل قرآن شدم.

تا به حال موفق به کسب چه عناوین و مقام‌هایی شده‌اید؟

درسال ۸۳-۸۴، از طرف جمعیت هلال احمر در مسابقات کشوری حفظ جز‌های قرآن یک بار به مقام دوم و بار دیگر به مقام سوم رسیدم. در حفظ کل قرآن نیز،زیر نظرجمعیت هلال احمر در مسابقات کشوری موفق به کسب مقام اول شدم. در سال ۸۶ در مسابقات حفظ کل قرآن ویژه‌ی کارمندان علوم پزشکی که در خوزستان برگزار شد، اول شدم. و در مسابقاتی که از سوی اوقاف در سال‌های متوالی برگزار می‌شد حدود شش یا هفت بار در استان به مقام دوم و سوم رسیده‌ام. و سه بار در رشته‌ی حفظ به مرحله‌ی کشوری راه پیدا کرده‌ام.

و از دیگر مقام‌هایی که به دست آوردم، سال ۹۲، کسب مقام اول در حفظ ۲۰ جز دانشگاه آزاد که در گیلان برگزار شد و مقام اول کشوری در حفظ پنج جز از طرف دانشگاه علوم پزشکی، کسب مقام اول در سطح استان در مسابقه‌ای که سازمان تبلیغات متولی آن بود و از آن‌جا توانستم به مرحله کشوری راه پیدا کنم. این قسمتی از مقام‌های بود که در خاطرم مانده است و بقیه را می‌توانیم در این پوشه خودتان ببینید.

به نظر شما فعالیت‌های قرآنی در گراش در چه سطحی است؟

اگر از لحاظ امکاناتی مثلا با قم و مشهد مقایسه کنیم در سطح پایین قرار دارد ولی در گراش استادی که مثلا مخصوص صوت و لحن باشد به هیچ وجه نداریم و خانم رنجبران که هستند هم اهل استهبان‌اند و در حال حاضر به استخدام آموزش‌وپرورش گراش در‌آمده‌اند ولی او هم جایی تبلیغ نمی‌کند. ما فقط خانم رایگان را داریم که در لار فعالیت دارد و بعضی اوقات در گراش نیز کلاس‌ برگزار می‌کند، ما در قسمت قرآنی نیاز فراوانی به استاد خوب داریم، البته این کمبود در بخش خانم‌ها بیشتر محسوس است.

و مشکل دیگر چندگانگی بین بخش‌های قرآنی در شهرستان است که با هم هماهنگ نیستند و متاسفانه تا جایی که در جریان هستم زیاد با هم همکاری ندارند و هر کسی به فکر پیشرفت خودش است. حتی یک بار هم کنار هم جلسه‌ای تشکیل نداده‌اند که ببینند مشکلشان چیست؟ و اگر همه یکدست شوند مطمئنا راه پیشرفت هموارتر می‌شود. پیشنهاد من این است که با اجرای مسابقات قرآنی به صورت ماهیانه در بین موسسات قرآنی به حافظان انگیزه دهند، فکر می‌کنم در گراش پتانسیل‌ و استعداد‌های خوبی وجود دارد ، چه قاری و چه مرتل و یا حافظ ولی باید به این افراد بها داده شود.

از شما به عنوان مدرس دانشکده می‌پرسیم در حال حاضر وضعیت دانشکده علوم قرآنی چگونه است؟

اساتید سطح بالا و خوبی دارد و در این قسمت مشکلی نیست. خودم هم در قسمت حفظ با بچه‌ها کار می‌کنم. ولی از دانشجویان انتظار بیشتری برای استقبال داریم. استقبال دانشجویان کم است. با این که خود دانشگاه‌های علوم قرآنی هم به شکل‌های مختلف دانشجویان را تشویق می‌کنند ولی دانشجویان انگیزه‌‌ی زیادی ندارند و فکر می‌کنند با پیشرفت نرم‌افزارها خیلی راحت می‌توانند قرآن را در موبایل یا لپ‌تاپ خود داشته باشند اما واقعیت این است که وهابیون و غرب سعی دارندکه در قرآن دست ببرند اما حافظان می‌توانند جلوی این کار را بگیرند.و پیامبر اکرم(ص) نیز در احادیث مختلف مسلمانان را به حفظ قرآن سفارش کرده‌اند.

رابطه شما با قرآن؟

آنقدر با قرآن مانوسم که اگر جایی فراموش کنم کتاب قرآن را با خود ببرم حس بدی دارم و معمولا سعی می‌کنم در تمام کارهایم از قرآن به عنوان کتاب راهنما استفاده کنم.

این ارتباط در زندگی شخصی شما چه تاثیری داشته است؟

بالاخره تاثیرات خود را دارد. خدا هم فرموده اند:« الذین آمنو علی بذکرالله و تطمئن القلوب»به یاد من باشید تا دلهایتان آرام گیرد.یکی از موثرترین و زیباترین تاثیرهایی قرآن، ایجاد آرامش است. و البته حفظ قرآن باعث می‌شود حافظه قوی‌تر شود و کاربرد‌های دیگری در همه ابعاد زندگی دارد.

ghoran14

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top