بستن

توصیه‌هایی برای پیشگیری از غرق شدن

جلال ایزدی: یکی از علت‌های مرگ و میر در فصل تابستان، غرق شدگی در آب دریا، استخر و یا حتی وان حمام است. ورود یا آسپیراسیون آب یا هر مایع دیگر به داخل ریه‌ها را غرق‎شدگی می‌نامند.

دو گروه سنی که بیشتر دچار غرق‌شدگی می‌شوند کودکان کمتر از ۴ سال و نوجوان ۱۵ تا ۲۴ ساله هستند. (در سنین ۱ ماهگی تا ۱۴ سالگی، غرق شدن دومین علت منجر به مرگ است.) در کودکان کمتر از یک سال، وان حمام شایع‌ترین محل غرق شدن است. اغلب مواقع، وقتی غرق می‌شوند که والدین یا مراقب کودک او را به مدت کمتر از ۵ دقیقه تنها می‌گذارند. پنجاه درصد غرق‌شدگی‌ها در استخرهای شنای خصوصی، ۳ درصد در استخرهای عمومی، ۱۵ درصد در وان حمام، و ۲۰ درصد در دریاچه‌ها و رودخانه‌ها اتفاق می‌افتد.

غرق شدن زمانی اتفاق می‌افتد که مجاری تنفسی به وسیله هر نوع مایعی مسدود شود و یا مایع به داخل ریه‌ی شخص راه پیدا ‌کند. قطع تنفس و کمبود اکسیژن اصلی‌ترین علت مرگ در اثر غرق شدگی است، اما عوامل دیگری به غیر از هیپوکسی می‌توانند موجب مرگ شوند. در موقع شنا کردن و یا بازی در آب، عواملی مانند خستگی و ضعف، آشنا نبودن به محیط و آب‌های عمیق، بلد نبودن شنا، تشنج، مصرف داروهای خاص و یا استفاده از الکل، شیرجه زدن و حوادث ناشی از آن، گرفتگی عضلات، شوک و استرس، حمله قلبی، و زیر آبی رفتن‌های طولانی ممکن است موجب این حادثه شود.

از جمله علائم غرق‌شدگی می‌توان به کبودی لب‌ها و گوش‌ها، پوست رنگ‌پریده و بدن سرد، توقف تنفس و ضربان، تغییر سطح هوشیاری، بی‌قراری درد شکم به دلیل خوردن مقادیر زیاد آب، سرفه همراه با خلط صورتی و کف‌آلود اشاره کرد.

اقدامات مهم اولیه 

اقدامات اولیه در زمان وقوع این اتفاق، حفظ خونسردی و بلافاصله تماس با اورژانس ۱۱۵  و در خواست کمک است. همچنین در این مواقع می‌بایست لباس‌های سرد و خیس را خارج کنید، قربانی را با پتو بپوشانید و گرم نگه دارید. سعی نکنید آب را از داخل قفسه سینه یا شکم قربانی خارج کنید. در صورت وجود تنفس خود به خودی، بیمار را به پهلوی چپ بخوابانید.

استفاده از وسایل ایمنی شنا مثل جلیقه و کمربند در حین ورزش‌های آبی مثل شنا و قایق‌رانی نیز نقش مثبتی خواهد داشت. به هیچ وجه تنها و یا در محیط‌هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید. در آب‌های عمیق شیرجه نزنید و زیاد به عمق استخر نروید. در آب و موقع شنا شوخی‌های خطرناک نکنید. پس از مصرف داروهایی که موجب خواب‌آلودگی یا شل شدن عضلات می‌شوند، شنا نکنید. اطراف استخر و کانال‌های آب و یا منابع آب نرده‌هایی به ارتفاع یک و نیم متر تعبیه کنید. به هیچ وجه تشت‌های آب و لگن و یا حوضچه‌های کوچک را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید. در استفاده از حمام و وان مراقب کودکان و سالمندان باشید. بازی کودکان با تیوپ یا قایق بادی در آب خطرناک است، چرا که واژگونی آن سبب غرق‌شدگی می‌شود.

Tabestan Estakhr (2)

منتشر شده در شماره ۳۵ افسانه گراش

 

12 نظر

  1. با توجه به فراوانی برکه و اب انبار در فصل تابستون اقایون و اقاپسرهای گل تا می تونید از این اب در گرمای تابستان لذت ببرید و استفاده کنید.حاجی پنگی و غلمی و شلوش فراموش نشه بنده هم در خدمتتون هستم

  2. یه جور گفتن با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید و هیچ کاری نکنید
    انگاری خیلی خوش سابقه هستن واسه زود رسیدن!
    یه راه حل بدین لااقل اگه خدایی ناکرده اتفاقی افتاد اورژانس دیر رسید بشه یه کاری کرد!

  3. سلام با تشکر
    منظور اینکه با اعمال نیرو مثل فشار به شکم یا قفسه سینه سعی در خارج کردن آب نکنید.
    فردی که غوطه ورشده است ممکن است آب از دهان وی به بیرون فوران کند .منشا این از معده است باید اجازه داد تا با فشار خود تخلیه شود.
    درحقیقت ،انجام فشارشکمی شاید منجر به آسپیراسیون محتویات معده شود.

  4. توجه. توجه

    پس از خارج کردن فرد مغروق از آب، اگر تنفس نداشت، بدون معطلی شروع کنید به دادن تنفس مصنوعی از راه دهان.وقت را صرف خروج آب نکنید. اگر بتوانید تفس مناسب بدهید،آب جمع شده در ریه جذب مویرگهای ریه شده و از فضای آلوئول خارج میشود. ممکن است ابتدا دادن تنفس بدلیل مقاومت آب درون ریه مشکل باشد. اما رفته رفته با جذب آب و کم شدن مقاومت میتوانید براحتی تنفس دهید.

  5. متاسفانه آقای محسن زاده نگاهشون همیشه و همه جا یک نگاه انتقادی بوده و هست . قدرشناسی هم خوب چیزیه…بروبچه های اورژانس دست همتون درد نکنه . خدا قوت . در حد توان و امکانات خودتون ما راضی هستیم.

  6. من یک بارتشنج کرده بودم زنگ زدم ۱۱۵ بیان کمکم کنند تلفنجی گفت چون شما توانایی صحبت کردن را دارید خودتون برید بیمارستان
    اینا فقط قیافه گرفتن و پزدادن وحضور پرشور در مانورها بلدن ولی وقت خطر خدا کمک کنه

  7. با وجود هوای گرم و اینهمه برکه و استخر محاله بشه جلو پسر بچه هارو گرفت که نرن تو آب، پس دونستن این مهارتها برای همه لازمه، تشکر از اطلاع رسانیتون ولی لازمتر اینه که شنای صحیح رو یاد بچه هامون بدیم تا با خیالی راحت از بازی های کودکیشون لذت ببرن!
    خانواده ها اینهمه هزینه صرف کارای بیخودی میکنن ولی حاضر نیستن بچشونو بفرستن کلاس شنا!!
    بنظر من مقصر اول این اتفاق های ناگوار خوانواده ها هستن ولی خیلی راحت انگشت اتهامو بسوی مراکز درمانی دراز میکنن متاسفانه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 نظر
scroll to top