بستن

۶+۲ توضیح بر حاشیه‌های ساخت بازار طلا

با آغاز ساخت بازار طلا در مرکز شهر گراش، نظرات مختلفی مطرح شد. گریشنا مجموعه‌ای از این نظرات را در گزارشی با عنوان « گرد خاک بازار طلا: موافق‌ها و مخالف‌ها» منتشر کرد. خلاصه این گزارش در افسانه گراش نیز منتشر شد.
حسینعلی آذربادگان از اعضای صنف طلافروشان و کارفرمای بازار طلا توضیحاتی در مورد نگرانی‌های مطرح شده در زمان آغاز ساخت بازار ارسال کرده است. به دلیل تغییرات در سایت گریشنا این گزارش چند روزی با تاخیر منتشر می‌شود.
به‌روز رسانی: با انتشار یادداشت حسینعلی آذربادگان، حامد عبداللهی مدیر عامل انجمن ایکوموس گراش توضیحاتی در سایت گراش‌اینفو (+) منتشر کرده است که به ادامه این مطلب اضافه شد.
 
13940303 Bazar Tala (3)

شش توضیح کارفرمای بازار طلا

١. وقتی سخن از طلا و جواهرات در میان بیاید خود نوعی حساسیت ایجاد می‌کند تا چه رسد به اینکه عده‌ای از اهالی و صنف طلافروش که کمی تا قسمتی به دلایلی روشن و ناروشن مورد بی‌مهری برخی از خلق‌الناس هم هستند دست و آستین بالا بزنند و با هدف جذب سرمایه و رونق بخشیدن به بازار کسب و کار و توسعه تجارت در شهر آباء و اجدادی خود بخواهند یک مجتمع تخصصی مدرن و شیک که شاید دومین یا سومین مجتمع از این نوع در کشور باشد بسازند آن موقع این حساسیت‌ها بالا گرفته و نگرانی‌هایی برای عده‌ای ایجاد شده و دلواپسان ساخت این مجتمع سخت به تکاپو افتاده تا جایی که حتی خواستار توقف ساخت آن می‌شوند. این مساله خیلی هم جای تعجب ندارد.

٢. نفس این که عده‌ای جوان و دوستدار حفظ میراث فرهنگی نگران تخریب ابنیه تاریخی شهرمان باشند نه تنها مطلوب بلکه امر میمون و مبارکی می‌تواند باشد و اگر این دوستان ما را هم قابل بدانند و ما را هم در جمع خود راه دهند کاری بس شایسته انجام داده‌اند اما جهت این عزیزان یادآوری این نکته لازم است که این دوستان قبل از اقدام عملی جهت تخریب آنچه آثار فرهنگی می‌دانند باید جهت حفظ این آثار تلاشی عملی و برنامه‌ای مشخص داشته باشند نه اینکه بعد از اجرای طرح یا در آستانه اجرای طرحی که تمام مراحل قانونی و اداری خود را گذرانده با نوشته‌ای کلی در فضای رسانه‌ای و بدون ارایه راهکار عملی به ذکر کلیاتی بسنده کنند و تنها راه کار عملی هم توقف طرح پیشنهاد گردد این به نظر اینجانب نمی‌تواند سازنده و به نفع اهداف کلی شهر باشد.

٣. دو واحد تخریب شده درست است که از منازل قدیمی شهر محسوب می‌شدند اما دوستان عزیز بهتر از من می‌د‌انند که هر بنای قدیمی بالمآل نمی‌تواند جزو آثار و میراث فرهنگی قرار داشته باشد واقعیت این است این دو واحد مسکونی (منازل سلیمی و پاکزاد) فاقد هر گونه ارزش تاریخی و فرهنگی بوده است این خانه‌ها سالیان سال به حال خود رها شده و به حالت مخروبه درآمده و مسکن و ماوای حیواناتی مثل موش و گربه و سوسک و غیره شده بود بخشی از اتاق‌های این منازل محل پرورش کبوتر شده بود، بسیاری از درها و پنجره های قدیمی آن با درهای آهنی تعویض شده بود و در یک کلام حقیقتا به یک زباله‌دانی تبدیل شده بود هیچ متولی نداشت هیچ کس برای حفظ این خانه‌های به اصطلاح با ارزش قدمی برنداشت حتی کسی حاضر نبوده زباله‌های انباشته شده را به بیرون انتقال دهد وقتی ما برای خرید وارد این منازل شدیم آنجا به معنای واقعی کلمه یک مزبله بیشتر نبود منازلی که به حال خود رها شده و عملا تخریب شده بودند.

۴. این هم بخشی از عادت مالوف و مانوس ما ایرانیان لابد برتر از ملل دیگر هست که زیاد حرف می‌زنیم و کم عمل می‌کنیم خود از انجام عملی معمولا عاجز هستیم ولی دایم نگاه‌مان به کار دیگران است به مجردی که کسی در صدد انجام کاری برآید زبان‌مان خوب و سریع و سخت بکار می‌افتد و خوب می‌گوییم و خوب می‌نویسیم خوب نقد می‌کنیم ولی راهکاری هم البته ارایه نمی‌کنیم فقط مخالفت می‌کنیم و عریضه می‌نویسیم و متولی می‌تراشیم و کارشناس تولید می‌کنیم ،و نظریه می‌بافیم وقتی هم گفته شود راه حل عملی ارایه کنید سکوت می‌کنیم و خیلی هنر کنیم خواستار توقف اجرای طرح می‌شویم.

۵. در مورد ساخت این مجتمع نیز چنان است که طرح اولیه آن با وجود این که از حدود دو سال پیش تصویب شده و حتی رسانه‌ای هم شده بود محل ساخت مجتمع هم معلوم و مشخص بود غیر از دوستان و مسئولان انجمن دوستداران فرهنگ گراش هیچ شخص و نهاد دیگری  پیرامون اجرای این طرح و دغدغه‌های موجود حتی به خود زحمت درخواست توضیح از دست‌اندرکاران این طرح را نداده بود اما همین که کلنگ احداث آن به زمین می‌خورد دغدغه‌ها مطرح شده و نگرانی‌ها از اجرای طرح مطرح می‌گردد این در حالی است که مجریان طرح بلافاصله بس از خرید واحدها با تماس مسئول محترم این انجمن جناب آقای صلاحی جهت حفظ باقی مانده آثار فرهنگی اقدام نموده و هر چه قابل انتقال و مصون از حوادث مانده بود بلافاصله به محل مورد نظر این انجن منتقل گردید. و پس از اطلاع از مجاورت این مکان با منزل قهرمان‌خانی با کارشناسان خبره حفظ ابنیه تاریخی شیراز تماس گرفته شد که مراحل تخریب نیز زیر نظر آنان صورت گیرد تا خدای نکرده هیچ گونه صدمه‌ای به این بنا تاریخی مذهبی صورت نگیرد. به پیمانکار طرح تاکید شد نهایت دقت اعمال شود تا آسیبی به این منزل تاریخی وارد نگردد و هم اکنون نیز کلیه مراحل تخریب زیر نظر و با مشورت مهندسین متخصص تخریب ابنیه باستانی صورت می‌گیرد.

تخریب ضلع شمالی مجتمع به صورت دستی و با نهایت دقت و نظارت انجام می‌شود.

۶. شهر گراش اگر بخواهد توسعه بیدا کند با همت مردم و مسولین آن و جذب سرمایه‌های  راکد می‌تواند تبدیل به قطب تجاری منطقه جنوب فارس شود و من معتقدم این شهر چه از جهت وجود سرمایه و چه نیروی کار ماهر و فعال ظرفیت این ارتقا را دارد مهم این است که ما قبل از دیگران شروع کنیم و طی یک برنامه چند ساله با الگوبرداری از ساخت این مجتمع که برای اولین بار به صورت مالکیت شراکتی صورت گرفته است با ساخت مجتمع‌های مشابه همانند مجتمع بزرگ موبایل و وسایل الکترونیکی، بازار بزرگ لوازم خانگی، مجتمع بزرگ بنگاههای اتومبیل و دیگر اصناف و مشاغل در آینده‌ای نه چندان دور به این هدف مهم نایل شویم یادمان باشد ساخت کشورهای توسعه یافته، شهرهای پیشرفته و مدرن از کارهای کوچک و عملی آغاز شده است مهم این است که اراده و صداقت وجود داشته باشد.

13940303 Bazar Tala (10)

دو توضیح بر شش توضیح

اکنون پس از انتشار نامه سرگشاده جنابعالی در سایت گریشنا، برحسب وظیفه و به عنوان نماینده از جمع جوانانی که دغدغه حفظ آثار میراث فرهنگی شهرشان را دارند خود را مکلف می‌دانم نسبت به ابهامات مطرح شده در مورد عملکرد انجمن معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی فرهنگی شهرستان گراش در خصوص پروژه بازار طلا با کمال احترام نکاتی در دو موضوع خدمت شما و دیگر عزیزان عرض نمایم.

جوانانی که در راستای حفظ میراث فرهنگی شهرشان گام بر می‌دارند به یقین تنها به دنبال حفظ هویت و اصالت تاریخی شهرشان نیستند؛ بلکه تلاش می‌کنند تا با مورد اهمیت قرار دادن آثار و بناهای تاریخی گذشتگان‌شان و تلاش بر تبلور آن در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، تاریخی و … در جهت شکوفایی و پیشرفت شهرستان گراش با همت و غیرت خود و بدون هیچ سرمایه مادی حتی‌المقدور مفید واقع شوند.

نفس هدف پیشرفت و تعالی شهرستان گراش چه در منطقه و چه در کشور توسط صنف طلافروشان و افرادی همچون شما بی‌تردید امری پسندیده و قابل توجه است و به نظر می‌رسد نقطه مشترک فعالان میراث فرهنگی با افرادی همچون شما و دیگر اصناف، همین موضوع باشد.

  • موضوع اول: قبل از شروع طرح «دلواپسان» کجا بودند؟

بارها تاکید شده، هدف انجمن از درخواست توقف موقت کار به معنی مخالفت با اصل هدف و موضوع ساخت پروژه طلافروشان گراش نیست؛ بلکه هدف، به وجود آمدن فرصتی جهت تجدیدنظر و پاسخ به ابهامات جمعی از جوانانی دغدغه‌مند در عرصه میراث فرهنگی است که جنابعالی زیرکانه و سیاست‌مدارانه عنوان «دلواپسان» را برای آن‌ها برگزیده‌اید. اصل ماجرا این است که هر بار در شهر خبر تخریب خانه‌ای تاریخی به گوش می‌رسد، نفس ما بند می‌آید و ما «دلواپسان» نمی‌دانیم در پاسخ به سوال نسل‌های آینده گراش که از هویت و تاریخ‌شان خواهند پرسید، چه باید بگوییم؟ ما با این روند در برابر کسانی که چیزی فراتر از نوشته‌های کتاب‌های تاریخی از ما می‌خواهند، جز شرمندگی پاسخی نخواهیم داشت؛ چرا که تخریب بناهای قدیمی برایمان امری عادی شده است.

این سوال به‌جایی است که در زمان تصویب طرح و در این چند ماه که طراحی و روند قانونی آن طی می‌شده، ما «دلواپسان» کجا بوده‌ایم؟! اما سوال دیگری که برای ما مطرح می‌باشد، این است که: هنگامی که شهرمان متولی میراث فرهنگی ندارد و تحت نظر ادارات شهر دیگری هستیم، چه کسی می‌توانسته موضوعات میراث فرهنگی شهر را زیر ذره‌بین قرار دهد و با نگاه کارشناسانه مسائل را بررسی کند؟ در قسمتی از صحبت‌های شما آمده است: «دوستان عزیز بهتر از من می‌د‌انند که هر بنای قدیمی بالمآل نمی‌تواند جزو آثار و میراث فرهنگی قرار داشته باشد. واقعیت این است که این دو واحد مسکونی (منازل سلیمی و پاکزاد) فاقد هر گونه ارزش تاریخی و فرهنگی بوده است.» راست‌اش را بخواهید، ما دلواپسان میراث و فرهنگ هم جرات این‌گونه اظهار نظر صریح درباره مسائل تخصصی تاریخی نداریم و این‌که چگونه فعالان یک صنف شهر می‌توانند این‌گونه مهر باطل بر یک بنای تاریخی شهر بزنند، خود جای مناقشه است. اگر این بناها ارزشمند نبودند، شخص استاد صلاحی هیچگاه رسیدی مبنی بر انتقال درها و وسایل با ارزش این دو خانه قدیمی و انتقال آن به خانه شهیدان عظیمی خدمت شما تقدیم نمی‌کرد. همان رسیدی که شما تنها با داشتن آن، مدعی هستید همه فعالیت‌ها زیر نظر کارشناسان میراث فرهنگی صورت گرفته است و ما هنوز منتظر ارائه اسناد و مدارکی که موید نظر کارشناسان میراث فرهنگی در انجام طرح باشد هستیم. قطعا اگر فعالان حوزه میراث فرهنگی حمایت می‌شدند و یا تمکن مالی داشتند با خرید خانه‌ها پیش از همه جلوی تخریب بی‌رویه را می‌گرفتند. مسئله اینجا است که وقتی مسئول و متخصصی از مسند قانون در شهرمان تعریف نشده است چه زمانی و در کدام جلسه باید این سوالات مطرح می‌شده است؟

حق با شما است؛ ما «دلواپسان» در این ساختار جایی نداریم و تنها از منظر قانون می‌توانیم نام سازمانی «مردم نهاد» را یدک بکشیم که شاید از این طریق صدایمان را به گوش مردم برسانیم. متاسفانه از نظر مالی نیز آن‌قدر قدرتمند نیستیم که قبل از بروز مسائل، از آن‌ها پیشگیری کنیم. ما با پشتوانه امیدمان به خدا  و با تکیه بر آموزه‌هایی که در این دوره جوانی در دانشگاه فرا می‌گیریم، کمر همت برای خدمت و رشد و تعالی شهرمان بسته‌ایم. ما سعی می‌کنیم تقوا و تخصص را در کنار هم ببینیم و با آن‌ها فعالیت کنیم. آن‌جایی که شما می‌فرمایید: «به مجردی که کسی در صدد کاری برآید زبان‌مان خوب و سریع سخت به کار می‌افتد و خوب می‌گوییم و خوب می‌نویسیم و خوب نقد می‌کنیم ولی راهکاری هم البته ارائه نمی‌کنیم…» ما چگونه و کجا می‌توانستیم قبل از شروع طرح اشکالات را مطرح کنیم؟

  •  موضوع دوم : آیا تنها راهکار عملی پیشنهادی از طرف انجمن توقف موقت طرح بود؟

هدف از انتشار خبر در سایت گراش‌اینفو، در وهله اول: ابراز نگرانی از بی‌ارزش نامیدن و عادی جلوه دادن تخریب خانه‌های قدیمی بود که متاسفانه هنوز تعداد افراد دغدغه‌مندی که نسبت به  حفاظت از بناها و آثار تاریخی شهرمان پیگیر باشند، در میان مردم و مسئولین بسیار اندک است. در وهله بعد، با ساخت این بنا خطر آسیب به بنای تاریخی خانه قهرمان‌خان احساس می‌شود که از این طریق توانستیم تا حدودی هشدارهای لازم را به گوش متولیان امر برسانیم. طی درخواستی که از طرف انجمن به فرماندار محترم شهرستان گراش تقدیم گردید (عکس نامه به پیوست آمده است) این نکته قابل تامل است که: پیشنهاد دستور توقف موقت کار به چه منظور بوده است؟

پیش از نگارش نامه با تماسی که با جناب حاج محمدعلی فانی، متولی خانه قهرمان‌خان داشتیم از ایشان خواسته شد جهت حفاظت خانه تاریخی و همچنین دریافت نظرات تخصصی کارشناس امر، ترتیب سفری فوری برای استاد خاکسار به گراش داده شود. لازم به توضیح است که استاد خاکسار، مسئول طرح مرمت خانه تاریخی قهرمان‌خان و یکی از پیشکسوتان میراث فرهنگی استان و اداره میراث فرهنگی فارس هستند. همین‌جا لازم است از همکاری بسیار صمیمانه مجری طرح با انجمن قدردانی نماییم. در طی شروع عملیات تخریب نیز مسئول کارگاه با بنده در تماس بودند و از حضور استاد خاکسار به عنوان مشاور حفظ و مرمت ابنیه و ارائه نظرات تخصصی‌شان به مجریان طرح، تشکر و قدردانی نمودند.

با نگاه به مطالب گفته شده، این مسئله همچنان مطرح است که جنابعالی چگونه ادعا می‌کنید تنها راهکار انجمن توقف طرح بوده است؟

شما در گوشه‌ای از متن خود اشاره کرده‌اید که «نفس این که عده‌ای جوان و دوستدار حفظ میراث فرهنگی نگران تخریب ابنیه تاریخی شهرمان باشند نه تنها مطلوب بلکه امر میمون و مبارکی می‌تواند باشد و اگر این دوستان ما را هم قابل بدانند و ما را هم در جمع خود راه دهند کاری بس شایسته انجام داده‌اند.» از نقطه نظر شما بسیار سپاسگزارم و همانطور که در متن اشاره شد مسیرهای همکاری از قبل شکل گرفته است و بنده به عنوان دبیر انجمن خواستار همدلی و همکاری هر چه بیشتر با متولیان این طرح اقتصادی در شهرستان گراش با رعایت همه موازین و اصول نظارتی و اجرایی هستم.

 

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

52 نظر

  1. احسنت بر شما حاج اقا اذربادگان
    توضیحات کامل و منطقی شما انشاله مهر خاموشی باشد بر دهان دلواپسان که کاری جزء مطرح کردن خود در جامعه ندارند

  2. سلام و عرض ادب خدمت جناب آقای آذربادگان . اهمیت کارتون قابل تقدبر است گراش قطب فروش طلا و جواهر در منطقه خواهد شد اما بنده یک سوال از جنابعالی دارم آیا شما با این کارتون خسارتی به دولت وارو نمیکنید چون همه میدانیم که ۱۰۰% واردات جواهر و طلا بگراش از طریق غیر مجاز است و نمیتوانید منکر آن شوید . شنا واردات در سال اگر در نظر بگیرید مبلغ هنگفتی که باید به گمرک پرداخت شود پرداخت نکرده و نخواهی کرد ولی قیمت طلا را بر اساس نرخ روز دولت میفروشید در صورتیکه حداقل باید گراش نسبت به شهرهایی مثل تهران و تبریز و مشهد و ….. بسیار ارازانتر باشد لطفا پاسخ فرماییدممنونم

    1. درود بر علی آقا
      بحث اصلی ما در اینجا در رابطه با ساخت مجتمع طلا و جواهر در گراش است. مطالب حضرتعالی خارج از موضوع بحث ماست و خود باید مستقلا مورد بحث و ملاحظه قرار گیرد.

  3. جناب آذربادگان، با تشکر از توضیحاتتون، لطفا در رابطه با معماری این اثر هم توضیح بدهید. شنیده‌ها حاکی از اینه که مجتمع در حال ساخت چند بار معمار عوض کرده و از این بابت این نگرانی مطرحه که آیا بنای در دست احداث دارای معماری کارآمد (هم‌خوان با شهر و مرتفع کننده نیاز شهروندان) هست یا خیر؟ برای مثال گفته می‌شود این بنا در بخش پارکینگ و فاضلاب دچار اشکال است.
    لطفا در این زمینه‌ها هم رفع ابهام بفرمایید.

    1. در رابطه با مساله پارکینگ باید عرض کنم این مجتمع با الگو برداری و مشورت و نظر سازندگان و مجریان پاساژ طلای شیراز و بر اساس استانداردهای جهانی در ساخت مجتمع تخصصی طلا بوده است. در ایین گونه مجتمعها بواسطه وجود استانداردهای بالای امنیتی ساخت پارکینگ غیر ممکن و اصولا نقص غرض میباشد . کارسناس امنیتی نیروی انتظامی شهرستان گراش هم در جلسه ای این مساله را تایبد کردند که ساخت پارکینگ در این گونه مجتمعها از جهت امنیتی غیر ممکن است. چون سارقین به راحتی از راه پارکینگ مبتوانند وارد مجتمع شده و دست به سرقت بزنند و از آنجایی که هدف اصلی ساخت این مجتمع نیز حفظ امنیت دوستان شاغل در این این صنف پس از سرقت مسلحانه طلا فروشی درخشان و تهدیدهای امنیتی پس از آن و بنابه پیشنهاد نیروی انتظامی بوده است مجریان این طرح طبعا نمیتوانستند پارکینگ را در این مجتمع پیش بیتی کنند. در قبال آن بنابه قانون موجود شهرسازی مبلغی قابل توجهی به عنوان جریمه حذف پارکینگ به شهرداری پرداخت شده است که با استفاده از این مبلغ زمینی جهت پارکینگ این مجتمع در نظر بگیرید به عبارت دیگر از این به بعد وظیفه شهرداری و شورای شهر است که این مبلغ در تهیه پارکینگ این مجتمع استفاده کند و نه بودجه جاری شهرداری.
      در رابطه با مساله معماری این طرح البته اینکه معمار آن عوض شده باشد صحت ندارد هدف اصلی ما ساخت یک مجتمع مدرن و شیک و به روز و در عین حال متناسب با معماری سنتی منطقه میباشد . در این راستا با چندین گروه از معماران زبده و اساتید دانشگاه شیراز در حال مکاتبه و رایزنی هستیم که طرحی جذاب و شیک و در خور فرهنگ و سلیقه همشهریان عزیز ساخته شود.
      بنده از ابتدای احرای طرح روی ساخت و معماری آن نظر خاصی داشتم بیشترین دغدغه حال اینجانب نیز مساله معماری آن میباشد.
      عزیزان مطمئن باشند در آینده ای نه چندان دور با بنایی متفاوت و جذاب و مدرن روبرو خواهند شد.

      1. اتفاقا برای امنیت مشتریان استفاده از پارکینگ حیاتی ه
        […]
        براساس کدوم استاندارد جهانی همچین حرفی میزنی؟
        شما حتی پارکینگ برای ماشین های خود صاحب مغازه ها در طرح ندیدی
        […]:”در این راستا با چندین گروه از معماران زبده و اساتید دانشگاه شیراز در حال مکاتبه و رایزنی هستیم که طرحی جذاب و شیک و در خور فرهنگ و سلیقه همشهریان عزیز ساخته شود.”
        طرح داده شده و دفتر مهندس ثابت کار کرده و شما شروع به کار کردید.
        […]کدوم اساتید دانشکاه شیراز نام ببر؟
        سه دفتر طراحی در گراش پیشنهاد شده بود کار کنند که یکدفعه میگن دست نگه دارید کار دفتر مهندس ثابت تایید شده.
        جای تاسف داره میگی در حال رایزنی هستیم
        مگه مردم نمی فهمند که تا طرحی کامل نشه نمیشه اجراش کرد
        طرح مهندس ثابت داده و در حال اجراس

        1. شما خبر نداری شهرداری شیراز بخاطر همین موضوع مجبور شد برای اروم کردن اذهان عمومی چندین پارکینگ عمومی احداث کنه
          و یکی از اعضای شورای شهر شیراز صراحتا اعتراف کرد اشتباه کرده
          خبر ها سرچ کن برادر در سایت shiraze.ir

        2. مطلع عزیز
          این مجتمع هم جریمه زیادی به شهرداری بابت عدم ساخت پارکینگ به شهرداری پرداخت کرده
          از این به بعد کار شهرداری و شورا شهره که بابت جریمه یه پارکینگ بسازه

      2. جناب آذربادگان
        لطفا لینک هایی زیر را مطالعه کنید تا متوجه شوید همه مجتمع های طلا فروشی در ایران که در بزرگترین شهرهای کشور ساخته شده اند یا در حال طراحی هستند جهت رفاه و امنیت مشتریان و صاحبان مغازه دارای پارکینگ هستند:
        ۱. مجتمع طلا و جواهر عتیق یک اصفهان
        ۷۰۰۰ مترمربع زیربنا- ۴ طبقه تجاری – ۳ طبقه پارکینگ
        http://www.anjco.ir/index.php/project/2014-02-08-08-31-48
        ۲. مجتمع طلای لیدوما مشهد مقدس
        http://www.lidomagroup.ir/%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%85%D8%A7.html
        ۳.مجتمع طلا و جواهر الماس غرب تهران
        https://www.facebook.com/pages/%D9%85%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%B9-%D8%B7%D9%84%D8%A7-%D9%88-%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B3-%D8%BA%D8%B1%D8%A8/259997540682968?sk=info&tab=page_info
        ۴. مجتمع تخصصی طلا و جواهر آنالی شیراز
        http://anali-jc.com/%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A2%D9%86%D8%A7%D9%84%DB%8C/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A2%D9%86%D8%A7%D9%84%DB%8C
        ۵.مرکز طلا و جواهر الماس شهر اهواز
        http://skyline98.ir/showthread.php?tid=33
        و….
        چطور ممکن فقط در شهر گراش طبق استانداردهای جهانی و مسائل امنیت پارکینگ در طرح دیده نشود.

  4. همه توضیحات رو فرمودید ، کامل و جامع ولی یک موضوع که از قلم افتاده همان نگرانی اکثر همشهریان هست یعنی پارکینگ مجموعه . ایا برای این مجتمع پارکینگی هم در نظر گرفته شده یا قرار هست باز هم از ظرفیت پارکینگ باغ ملی استفاده بشه ؟

  5. من روم به شورا شهر و شهرداریه شما […] از مسئولین شهر هم جوار یاد می گرفتین و به جای شلوغتر کردن مرکز شهر با مجوز ندادن و انتقال دادن این مجموعه به اطراف شهر فکر گسترش شهر بودین ولی افسوس که پول همه کار میکنه

  6. مورد بوده رفتن انگشتر گرفتن از طلا فروش چند ماه بعد رفتن اون بدن پس ویکی چیزی دیگی بگیرن طلا فروش گفته این بدله زنه قسم خورده از خودتون گرفتم ولی اون گفته نه اشتباه خلاصه زنه دسش ب جایی بند نبود چون فاکتور نداشته وزیر بار نرفته اگه خاستن اسم مغازه هم میتونم بگم……

  7. بنظرم توضیحات جناب اذربادگان قانع کننده است و بخشی از نگرانی دوستداران میراث فرهنگی برطرف شده باشد. چون قبلا از نزدیک این دو خانه را دیده بودم و تا همین اواخر داخلش را دیدم سخنان ایشان در مورد این دو مکان درست است.ضمن اینکه حواسشان به خانه قهرمان خان و بادگیر زیبای ان هم است و برای حفظ ان تلاش میکنند .

    1. دوستان میراث‌دوستمان به زیبایی در متنشان نوشته‌اند که:
      «راستش را بخواهید، ما دلواپسان میراث و فرهنگ هم جرات این‌گونه اظهار نظر صریح درباره مسائل تخصصی تاریخی نداریم و این‌که چگونه فعالان یک صنف شهر می‌توانند این‌گونه مهر باطل بر یک بنای تاریخی شهر بزنند، خود جای مناقشه است.»

      حالا باز شما خودتان را جای کارشناسان بگذارید و بگویید ما خودمون دیدیم؛ همچی چیز مالی هم نبود!

  8. اول اینکه سخنان آقای آذربادگان متین و معقول و قابل قبول است. دوم اینکه من معنی دغدغه عده ای که دلواپسی اشان نوع معماری و نحوه ساخت این مجتمع میباشد را درک نمیکنم خوب بشما چه؟ مگر ملک پدری اتان میباشد؟ ملک شخصی عده ای خاص است که خودشان از جیب خود خریداری کرده اند و خودشان هم لابد میدانند با چ سلیقه ای بخواهند مجتمع خودشان را بسازند.سوم اینکه توضیح حاج آغا آذربادگان در خصوص نا امنی بازار طلا بدلیل وجود پارکینگ مرا قانع نکرد فکر کنم مسایل دیگری مطرح بوده است ک البته ربطی هم به اینجانب ندارد.چهارم اینکه نفس این کار و این ساخت و ساز زیباست و حداقل آن این است ک زیبایی و توسعه شهر را بدنبال خواهد داست.
    پنجم اینکه شما ملت حریف زبان و قلم آقای آذربادگان نمیشوید. چ قدرخوب بود تمام صنوف سخنگویشان را از بین آخوند جماعت انتخاب میکرد.

  9. حالا انقدر سنگ اندازی کنین و حرفای الکی بزنید تا این پروژه هم نصفه نیمه رها شه، بعد میگیم چرا پیشرفت نمیکنیم یا لار از ما جلوتره
    آقای علی که نگران خسارت به دولتی! همین دولتی که سنگش و به سینه می زنی تا حالا چه کار مثبتی برای گراش و پیشرفت شهر انجام داده؟؟؟
    امیدوارم اینکار تا آخر بدون دخالت یه عده که فقط ادعای روشنفکری دارندو عملا کاری برای شهر انجام نمیدهند ، پیش برود

  10. آقای آذربادگان عزیز شما در نوشتارتان دوستان حامی میراث فرهنگی را به (صرفا حرف زدن و عمل نکردن و اراعه نکردن راه کار) متهم کردید. لازم به ذکر است که این انجمن از بدو تاسیس دست به فعالیت هایی زده است که شاید کمتر کسی فکر میکرد چنین نتایج ارزش مندی به دست آورد. گزارش این فعالیت ها در سال اخیر در همین سایت موجود میباشد .
    از حضرت عالی خواهش مندم انصاف را که حق قلم است رعایت فرمایید.

    1. درود بر آقای استاد آذربادگان
      لطفاً سعی کنید که از کارشناسان خبره و باتجربه و دنیادیده که دیدگاهشان بلند باشد استفاده نمایید نه آن شخصی که دیدگاهش تا نوک بینی اش باشد.
      چون در این شهر دیدگاه ضدتوسعه و ترقی واقعی هم وجود دارد.

    2. دوست عزیز اقای امیرحسین
      آقای اذربادگان نگفته بودند انجمن ایکوموس گراش در زمینه حفظ ابنیه تاریخی و فرهنگی گراش کار و فعالیتی انجام نداده است. گر چه ما تا حالا اسم این انجمن را هم نشنیده ایم. صحبت ایشان در خصوص ساخت این مجتمع بود که هیچ گونه راهکار عملی از طرف این انجمن پیشنهاد نگردیده است.

  11. در علم مهندسی عمران و ساختمان سازی اینکه پارکینگ برای چنین مجتمع بزرگی، در چنین مکانی پیش بینی نشده است (آن هم در قرن ۲۱) واقعا مسخره و خنده آور است.
    به نظر میرسه آقای آذربادگان بحث امنیتی پارکینگ را بهانه کرده اند.

  12. نزنی اون بادگیر خوشکله رو بیاری پایین!حسن خطرناکه حسن!
    طراحی هم یه جوری باشه که نمای اون بادگیره رو نبنده انصافا همین یکی لب خیابون مونده حیفه!
    اگه میشه اون اساتید دانشگاه شیراز رو نام ببرید تا ما هم بشناسیم.

  13. در جواب دوستمان علی
    که دولت دوست شده وسنگ دولتی که نمیداند ما کجا هستیم را به سینه میزند شهری که ۹۰درصد یا بیشتر داشته هاشو از خیرین داره وهمین کسانی که شما میگید سهم عمده ای درامر خیر دارن وکارهای بزرگی برای شهر انجام دادن وخواهند داد
    شما خبر داری که ارزش افزوده مغازه های طلافرشیهای گراش چند برابر لار محاسبه شده ودر صورت پرداخت نکردن تهدید به تعطیلی مغازه شده
    شما خبر داری برای که برای اجرای این پروژه که یقینا” به نفع تمام همشهریان است چقد سنگ اندازی از داخل وخارج شهر داشتیم
    شما تو هرصنفی هستی خداییش داری از راه قانونیش جنس میاری که طلا فروشیها رو به این کار متهم میکنی
    خدا شما را به راه راست هدایت کند

  14. دلایل شیخ حسن کاملا منطقی هست. ان شالله که خداوند ایشون رو برای مردم ما حفظ کنه. ایشون چه در ابس روحانیت و چه چه در لباس بازاری هرکجا بوده اند مایه ی خیر و برکت بوده اند.
    من احساس میکنم اعضای انجمن ایکموس با تمام مزایاشون دچار نوع شدیدی از عجب و خودبرتربینی شده اند. بابا بس کنید واقعاًچه قدر تعریف از خود؟؟؟ پیشنهاد می کنم یه کلاس اخلاق واسه ی اعضای انجمن برگزار بشه.
    جالب اینجاست که این حضرات تنها خودشون رو فعال زبده ی شهر میدونن …

    1. انصاف رعایت کن برادر
      این ها همون هایی هستند ۲۰ روز از کار و زندگی زدند بدون هیچ چشمداشت مالی طرح خونه کدیم با کمک شورا در ایام نوروز انجام دادند و اینقدر استقبال شد
      تا حالا هیچ جایی کاری نکردند که به فکر منفعت مالی باشند
      تو خودت حاضر بودی ۲۰ روز از ایام تعطیلات ت بزنی و برای شهرت بی چشمداشت زحمت بکشی!

  15. به نطرم الان بهترین قرصت دو طرف ماجرا یک جلسه صمیمانه برگزار کنند و باهم نگرانی ها را دوستانه برطرف کنند .
    افرین به مهندس عبداللهی که با احترام کامل و مستند به حاج اقا پاسخ داد
    کمتر کسی در جامعه خودمون داریم در برایر توهین غیر مستقیم با احترام و منطق جواب بده
    برای جامعه ما بی احترامی در نقد امری عادی شده
    حاج اقا اذربادگان چقدر خوب بود شما به دور از اعصاب خردی ها مثل مهندس جوان ادبیاتی انتخاب می کردی که بی احترامی و بی ارزشی در ان موج نمی زد.

  16. آقای مهندس عبداللهی
    آیا شما اطلاع دارید منزل قهرمان خان در طرح جامع شهر گراش در معرض عقب نشینی قرار دارد؟
    انجمن زیر نظر جنابعالی در این باره چکار کرده است

    1. سال گذشته در جلساتی با حضور اعضای شورای شهر و اعضای انجمن ایکوموس تاکید شد ادامه مسیر خیابان دروازه باعث نابودی خیلی از خانه های قدیمی گراش می شود و با توجه به مسیر فعلی که احداث شده است نتایج مفیدی در بر نداشته است
      در نتیجه اعضای شورای شهر تصمیم گرقتند اعتباری در بودجه سال ۹۴ برای ادامه مسیر خیابان دروازه در نظر گرفته نشود تا همه جوانب سنجیده شود.

  17. قابل توجه دوستداران حفظ میراث فرهنگی
    شما که این همه سنگ دو خانه تخریب شده قدیمی رو به سینه میزنید
    دو تا خانه خیلی قدیمیتر از این دوتایی که تخریب کردن انتهای این مجتمع مونده
    قربون دستت بخرید و تبدیل به موزه بکنید

    1. هزینه های ده ها میلیونی خریداری خونه ها رو شما لطف میکنی آقا جواد؟؟!!!
      چطور توقع دارین انجمنی که سرمایه اون جمعا به ۵ میلیون نمیرسه این خونه ها رو بخره؟
      اون خرده پول هم فکر کنم خود اعضا متقبل شدن.

  18. جناب اذربادگان عدم وجود امنیت به دلیل ساختن پارکینگ توجیه خوبی نیست ، چیزی که مردم میبینن در سالهای اینده ترافیک بیشتر و بیشتر در خیابان تنگ و کوچک شهرمون هست ، و البته اینجور که شما میفرمایید پرداخت جریمه !!! و گرفتن مجوز برای ساختن یک مجموعه بدون پارکینگ اونهم در شلوغ ترین جای شهر میشه […] ، چون به هیچ وجه نباید مجوز ساخت داده بشه نه اینکه مبلغی به اسم جریمه به شهرداری داده بشه که کار غیر استاندارد رو استاندارد جلوه بده . در این صورت این اشکال به مسیولان شهرمون وارده

  19. جناب علی
    به این شکل نگران دولتی یک صدم هم دولت نگران گراش نیست
    تا امروز از دولت چه خیری به گراش رسیده که به این شکل شما نگرانید بابت خسارت دولت
    خوبه که چند روز قبل همین نماینده دولت امدن گراش و گفتن با بودجه نداریم و نماینده بعدی هم امر کردن پول از شما کار از ما

  20. اصلا خود جریمه حذف پارکینگ خلافه .انگار ادمی که میخواد بره دزدی کنه و قبلش برای گناهی که میخواد بعدا انجام بده بره زندان.یا ادمی بخواد سال دیگه یکی را بکشه ولی امسال به خاطر جرمی که قرار سال دیگه انجام بده اعدامش کنن.

  21. دوستانی که به سوال بنده در خصوص ورود غیر مجاز جواهر و طلا انتقاد کرده اند نظرشون محترمه اما متاسفانه سوی برداشت کرده اند . اول اینکه جناب آقای آذربادگان جواب سوال من را واضح ندادند که فکر کنم صحت سوال من میرساند که بیشتر طلا فروشان ما از راه قاچاق وارد میکنند که بنا به فرموده امام راحل و مقام معظم رهبری و همه مراجع اینکار حرام است چرا که به بیت المال ضرر میرسانند و ثانیا بنده عرض کردم چون اینها گمرکی نمیدهند باید ارز انتر از جاهای دیگر به همشهریان بفروشند چرا که تعرفه ورود طلا به کشور ۸۵% است یعنی طلا فروشان ما بیش از ۵۰%سود میکنند متاسفانه در گراش هم ستاد قاچاق کالا و ارز نداریم که پیگیری کنند و تن تن طلا وارد گراش میشود ولی نه فرمانداری و نه نیروی انتظامی کاری میکنند

    1. علی اقا
      شمایی که میگی تعرفه ورود طلا از طریق گمرک هشتادوپنج درصده،این امار و ارقام رو از کجا اوردی
      اصلا تو ایران مگه میشه طلا وارد کرد
      شمایی که اطلاعی نداری الکی نظر نده
      بعدشم شما به زحمت بکش برو تا لار و اونجا طلاهاشونو قیمت بگیر
      بعد حساب بکن ببین کجا به سودته که بخری(گراش یا لار)
      طلافروشای گراش هنوز یک درصد هم مالیات ارزش افزوده برا مشتری حساب نمیکنن و از حیب دارن پرداخت میکنن به دولت در صورتی که تمام طلافروشای ایران دارن این مالیات رو از مشتری میگیرن
      بعدشم اگه قراره برادران نیرو انتظامی بخان جلو ورود طلا خارجی رو بگیرن باید تمام بنکدارهای اصفهان و تهران که مرکز پخش طلاست رو بگیرن چون تمام طلا و جواهرات از اونجاها میاد

  22. یک پیشنهاد
    همین باغ ملی رو پارکینگ مکانیزه کنید. ظرفیتش چندین برابر می شه و مشکل پارکینگ هم حل می شه!!

    1. دوست گرامی
      قلب شهر، مکان فعلی باغ ملی است
      چرا بجای تبدیل به المان شهری و طراحی زیبای سایت و نیز حفظ احترام مقبره شیخ عبدالله و حسینیه چهارده معصوم (ع) و تعریف شاخص شهری، به یک پارکینگ زشت مکانیزه فکر کنیم!
      فکر می کنید همین الان چقدر زیباست ؟
      از قدیم گفتند سری که درد نمیکند دست مال نمیبندند!
      چرا خود طرح پارکینگ نداشته باشد و بهترین فضای شهری را اختصاص بدهیم به پارکینگ؟

    2. آقای محسن زاده به نظرت این حرفت واسه مسولین قابل هضمه؟ فکر نمیکنی رودل میکنن؟ یه کم لقمه رو کوچکتر بگیر واسشون توی حلقشون گیر میکنه بعد میگن تقصیر شماست و شما رو مجرم و محکوم میکنن!!!

      1. دوستان! سلام
        لطفاً حرمت همدیگر را نگه دارید.
        کار از بیخ خراب است.
        بله دوستان، بعد از انقلاب گروهی نفوذی حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال دانستند چونکه خیلی از مردم توش مودندن که گرگ و میش را از هم تشخیص بدهند.
        به عنوان مثال: یارو با ۲ کلاس سواد ابتدایی به زور دست چپ و راست خودش از هم تشخیص می داد ولی الان صاحب برج و ویلا و هکتارها زمین و سهامدار کارخانه شده ولی افراد تحصیل کرده، درستکار و متخصص و مومن واقعی هشتشان گرو نه است.
        به این میگن سوء مدیریت.

  23. اینکه برخی عزیزان دوست دارند مسایل میراث فرهنگی را از باب سیاسی ببینند جای تاسف دارد
    لازم به ذکر است شهرداری درخصوص حذف پارکینگ مانند بیشتر مجتمع های تجاری شهر طبق تبصره ۵ ماده ۱۰۰ شهرداری تخلف کرده است:
    ” تبصره ۵ـ در مورد عدم احداث پارکینگ و یا غیرقابل استفاده بودن آن و عدم امکان اصلاح آن کمیسیون می‌تواند با توجه به موقعیت محلی و نوع استفاده از فضای پارکینگ، رأی به اخذ جریمه‌ای که حداقل یک برابر و حداکثر دو برابر ارزش معاملاتی ساختمان برای هر متر مربع فضای از بین رفته پارکینگ باشد، صادر کند (مساحت هر پارکینگ با احتساب گردش ۲۵ متر مربع می‌باشد). شهرداری مکلف به اخذ جریمه تعیین شده و صدور برگ پایان ساختمان می‌باشد.”

    لازم به یادآوری است که اعضا کمیسیون ماده ۱۰۰ شامل نماینده دادگستری ، نماینده وزارت کشور و نماینده شورای شهر میباشد و شهرداری از زمان مهندس قائدی همیشه این کمیسیون را دور زده و جریمه اخذ پارکینگ اخذ مینماید

  24. بنده شخصا با گوشای خودم از یکی از همین طلافروشها شنیدم که میفرمودن شهرداری برای بازار طلا اعلام کرده این سازه با توجه به مقررات و ضوابط و زیربنا نیاز به فضایی با گنجایش یکصد خودرو دارد اما از آنجاییکه در حال حاضر برایش ظرفیتی بیش از سی خودرو مقدور نیست شهرداری پزیرفته در قبال خرید زمینی در یک جای پرت و حاشیه شهر آنهم بمبلغ یکصد و پنجاه میلیون تومان از شرط پارکینگ دار بودن مجتمع صرفنظر نماید…. این عین جملات و واقعیتی است که من از یکی از سرمایه گزاران این مجتمع شنیدم. حال قضاوت با شماست.

  25. باسلام خدمت اقای اذربادگان وهمه همکارانتون کاردرست وسرمایه گزاری بجای انجام میدهید وتوضیحات کاملا بجا این عزیزان ۳سال پیش کجابودن که این خونه ها انبار وگارگاه تولید ترشی شده بودانشااسببی بشه که تمام اصناف به این فکروایده را انجام بدن وهمان طور که فرمودید قطب اقتصادی منطقه بشه

نظرات غیر فعال

52 نظر
scroll to top